Publicerat Januari 16, 201016 yr Jag ser inte nån rimlig anledning till att varför man inte skulle få jaga med enhandsvapen. Mike i VT har visat att det är fullt möjligt, och dessutom så bedrivs denna jaktform i USA och ett par andra länder sen ganska lång tid tillbaka. Så länge man håller skjutavstånden under kontroll så är det lika gångbart som jakt med studsare och hagel. Givetvis är omdöme och etik nödvändiga ingredienser för att få detta att funka, men så är det också för all annan jakt. Själv så skulle jag gärna smyga runt med en single action-revolver i 44 Magnum och nedlägga mitt villebråd, på avstånd runt kanske 50-80 meter. Med gott stöd och med träning så borde det inte vara några problem alls. Denna jaktform sker redan på andra platser så varför inte här? För några år sedan så var anskaffandet av en ljuddämpare stört omöjlig här, och nu är det var mans egendom (mer eller mindre). Så det finns verkligen anledning att ifrågasätta rådande regelverk. Tilläggas bör att jag inte är intresserad av detta för att det är "coolt", för det tycker jag verkligen inte. Däremot tilltalas jag av att använda ett smidigare vapen än en studsare/hagelbössa och att smyga mig närmare viltet. Kraven på jakt med enhandsvapen ska givetvis vara höga. Som jag ser det så borde det krävas jägarexamen + ordinär licens på enhandsvapen från skytteförening + extra prov för jakt med enhandsvapen. Det vore nog olyckligt om det bara krävdes jägarexamen då "oseriösa" element skulle se det som en genväg att få tag i enhandsvapen. Bågjägarna har speciella prov vilket verkar vara rätt väg att gå. Frågan är exakt hur man löser det för enhandsvapen. Å ena sidan så kan man få licens på dylika i en skytteförening, men då gäller licensen målskjutning. Hur man kombinerar en målskjutningslicens med jakt är lite klurigt. Idéer, kommentarer (gärna rumsrena sådana), och förslag mottages tacksamt.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Precis som du mycket riktigt säger så är ju alla jaktliga skott resultatet av en avvägning med många faktorer. Vapnets egenskaper är ju essentiella redan nu, det skulle på så sätt inte innebära någon skillnad om man införde ytterligare en vapentyp och tillämpade ett regelverk som är anpassat efter enhandsvapnens egenskaper. Börja lobba, jag är helt med
Publicerat Januari 16, 201016 yr Även jag drömmer om att smyga omkring i de djupa jämtländska skogarna med en stor revolver som man har på ryggen. Men jag håller med dig om att det vore dumt att släppa licenser på enhandsvapen på enbart jägarexamen då detta medför, som du säger, oseriösa vapenägare och därför vore ett likadant regelverk som bågjakten lämpligt. Hoppas det blir en intressant diskussion, då jag är mycket intresserad av ämnet. Mvh
Publicerat Januari 16, 201016 yr tycker också det vara roligt och inte minst smidigt. men för varje som är för finns det 15 som är emot och rädda att det förstör "imagen" för jägarkåren. samma sak som med svarta bössorna pistol skytte ut till 80 m går, även sett på tuben en pensionär pricka med en liten glock 26 alltså den lilla compakta pistolen på åtti meter. tänk hur det är med en 6-8 tums pipa med en lågförstorare på =) en .357 skulle sitta trevligt . finns inte riktigt mycket mer annat är rådjur man skulle kunna jaga här. förutom räv/mård. ifall älg skulle bli laglig för enhändare skulle också en .454 Casull i trånga unggrans plantering sitta bra
Publicerat Januari 16, 201016 yr Författare Jag har aldrig provat att skjuta på längre håll med kikarsikte på en revolver så jag vet inte hur svårt det är. Men med tanke på Mike Winnerstigs artiklar i Vapentidningen så verkar det inte helt lätt. Han har haft ett par tveksamma skott vad jag läst så det kan nog vara knivigt även för en erfaren revolverskytt. Men jämfört med många helt otränade jägare med hagelgevär så presterar han ändå betydligt bättre. Egentligen är inte frågan OM det går att jaga med enhandsvapen, för det vet vi redan att det gör. Frågan är hur myndigheterna är inställda till detta. Jag skulle tippa på att det är extremt svårt, om ens möjligt överhuvud taget, att få jakt med enhandsvapen till stånd. Har frågat Mike vilket jobb som läggs ner på detta och väntar på svar. För denna fråga har antagligen drivits i ett antal år redan.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Nyfiken på hur Svenska Jägareförbundet ställer sig till denna fråga?
Publicerat Januari 17, 201016 yr sticker ut nacken lit... det skulle behövas en uppsättning regler och någon form av kaliberindelning för att möta upp jakt med kulgevär. Jag menar inte att det är ett praktiskt problem men mycket jobb. Som alltid när man vill införa nya saker tenderar man att dra öronen åt sig men jakt med enhandsvapen är som du säger inte nytt. Har en kamrat i USA som gör det mer eller mindre. om vi vänder på steken fattar inte han varför vi inte skulle få göra samma sak. Det han berättat är dessutom att avfångning efter skott med gevär är smidigare och säkrare med en 38 spc än med en 30-06. jag är inte helt oäven att det borde gå att få det att fungera bra. den rent intuitiva motargumentet mot förslaget är frågan varför detta är likvärdigt eller bättre än jakt med gevär? det är möjligen typiskt etiskt svenskt att titta till det praktiska före det intresse som finns för sysselsättningen. Det som också behöver bevisas för den stora massan är potentialen i de kalibrar som man laddar enhandsvapen med. få känner till .357 ans förmåga att stoppa gris på nära håll vilken torde vara väl så effektiv. Här finner jag ett positivt tecken. Dessa "big bore" kalibrar är just jäkligt effektiva på nära håll. De levererar en knock-out faktor som är riktigt bra samt penetrationen är väl över önskvärt. hålet i viltet säkerställer avblodning mm. dom fungerar. well, några funderingar som jag haft. Kalle
Publicerat Januari 17, 201016 yr Jag har aldrig provat att skjuta på längre håll med kikarsikte på en revolver så jag vet inte hur svårt det är. Men med tanke på Mike Winnerstigs artiklar i Vapentidningen så verkar det inte helt lätt. Han har haft ett par tveksamma skott vad jag läst så det kan nog vara knivigt även för en erfaren revolverskytt. Men jämfört med många helt otränade jägare med hagelgevär så presterar han ändå betydligt bättre.Egentligen är inte frågan OM det går att jaga med enhandsvapen, för det vet vi redan att det gör. Frågan är hur myndigheterna är inställda till detta. Jag skulle tippa på att det är extremt svårt, om ens möjligt överhuvud taget, att få jakt med enhandsvapen till stånd. Har frågat Mike vilket jobb som läggs ner på detta och väntar på svar. För denna fråga har antagligen drivits i ett antal år redan. Även om jag skulle tycka att det var/är roligt med jakt med revolver/pistol så ser inte jag att det finns skyttar som duger till i Sverige, att träna och bli bra kräver x10 i träning mot att skjuta/jaga med gevär och det är det få som är villiga att göra. Har också läst M W.s artiklar och oaktat att han är en god skytt, eller tja ok skytt kände han att ett 70 yards skott med stöd, dvs 67 meter med stöd var långt och som jag läser det lite över hans egen uppfattning om sin förmåga, han träffade dock helt som avsett men det var inte den "jaaa där satt den" känslan som han förmedlade i texten. Men låt oss vända på det, jag vet att det finns flera som resonerar som så att 240 grain@ 350 m/s är just det och inget annat och kan man visa att man träffar adekvat väl så är det irrelevant vad man skjuter med. Jag vill inrätta mig i den gruppen. Med andra ord, skjutprov på varje enskilt vapen man avser att jaga med, klara testet så är de gtg. Utan att blanda bort korten så löser en sådan sak även bekymret som finns idag med slugs/brenneke i hagelvapen. Om du med din hagelbock klarar av skjutprovet med slugs är det bevis på att du kan jaga med den om nu provet inte är allt för lätt som en del andra prov är. Jo då jag hatar egentligen prov/test då dessa är exkluderande i sin existens men när de kan brukas för något som ytterst är gott dvs att vi har kvalificerade skyttar med kvalificerade vapen för en effektiv och etisk jakt ja då är det något jag är positiv till. Rikard- Ledsen om jag har kladdat i din tråd och dragit den lite OT. /Christian
Publicerat Januari 17, 201016 yr Två av oss tre som skriver här är aktiva revolverskyttar. Det avspeglar dock inte riktigt andelen revolverskyttar inom jägarkåren, eller bland våra medlemmar, om man säger så ! Det är inte en fråga vi driver åt någondera hållet för närvarande, mig veterligen. Myndigheterna är mycket riktigt inte särskilt intresserade av något som kan medföra att antalet enhandsvapen ökar...
Publicerat Januari 17, 201016 yr Problemet med enhandsvapen är väl just det att myndigheterna vill ha så lite enhandsvapen som möjligt ute bland folk just därför att skumma element ska få svårare att få tag på lagliga enhandsvapen. Själv har jag tävlat med både pistol och revolver men skulle aldrig vilja använda dom vid jakt då dom faktiskt är väldigt inneffektiva på längre avstånd. Möjligen att dom skulle passa bra på eftersök, särkilt då i tät terräng. Om man nu skulle få till att tillåta jakt så kan man ju knyta jägarna till skytteklubbarna och sätta som regel att en ny licens måste sökas varannat år med intyg ifrån skytteklubben. Detta för att hålla enhandsvapnen hos skyttar som intresserar sig för skyttet och tränar skytte regelbundet med enhandsvapen. Något annat jag skulle vilja ha tillåtet är revolver för skydd. I tyskland används revolvrar som skydd mot vildsvin, här har vi ju både vildsvin och björn så då man är ute med lite klenare vapen och jaga fågel, räv eller hare kan det ju vara ganska betryggande att ha en revolver i bältet.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Jag är ganska så övertygad om att det ej finns något hållbart argument för att det INTE skulle kunna vara tillåtet med enhandsvapen inom jakten. Den här frågan är precis som all annan förändring inom jakt och vapen, det handlar om att påverka och förändra attityden hos jägarkåren och myndigheter. Ta debatten om bågjakten som ett ex: Utrustningen finns och fungerar mkt väl för det den är tänkt till. Gedigen kunskap om själva jaktformen finns både inom och utom landet. Utbildningsbiten är väl utarbetad. Miljoner vilt fälls redan med redskapet i fråga, och har så gjorts i många länder och många år. Tänk då revolver i stället för båge...samma sak där. Men det som är problemet är som sagt attityderna, för rent tekniskt så fungerar det. Viltet skiter nog i om projektilen som dödar den kommer från ett gevär, båge, enhandsvapen eller svartkrutsvapen, det är hur skytten/jägaren som hanterar vapnet som sätter gränsen.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Det han berättat är dessutom att avfångning efter skott med gevär är smidigare och säkrare med en 38 spc än med en 30-06. jag är inte helt oäven att det borde gå att få det att fungera bra. detta är just nånting jag inte fattar varför jag inte får ta med på älgjakten. en liten snubbare i 38 special. skulle sitta som smör på min adonis kropp.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Vad jagar dom för något med pistoler och hur? Och vem är han Mike i VT?
Publicerat Januari 17, 201016 yr I Usa är det reglerat per delstat vad man får jaga med för vapen, många deltstater har speciella bågjakts/pistoljakts säsonger innan "öppen säsong". Med viss begränsning för kaliberval/effekt som återigen är begränsat per delstat så är det ofta fritt att jaga vilket vilt som helst med enhandsvapen. M W i VT är en för mig nyare skribent som förefaller vara boendes på västkusten och som är en entusiatisk pistol/revolverskytt. Jakten så vitt jag känner till går till på samma sätt som vi jagar med gevär, hundjakt är inte tillåten på klövvilt i USA, de förvildade tamsvinen är ett undantag, de räknas som skadedjur. /Christian
Publicerat Januari 17, 201016 yr Vad jagar dom för något med pistoler och hur? Och vem är han Mike i VT? man kan i princip jaga allt med enhandsvapen. och på många olika sätt. allt från pürsh till lock/åtel jakt n295MguvbwU
Publicerat Januari 17, 201016 yr Allt vilt alltså se där ja! Ja då gäller det att smyga bra Själv tycker jag nog bössan känns bäst i alla lägen skulle väl vara vid grytet pistol skulle vara bra. Skulle vara kul att ha en och övningskjuta lite med dock! Ska nog ta och skaffa mig en grytpistol i alla fall...
Publicerat Januari 17, 201016 yr Skjuter en del enhandsvapen, jag har nog den inställningen att dom flesta enhandsvapen är gjorda för närstrid i hiss, dom allra flesta nybörjare kan inte träffa en 1 m2 tavla på 25m och dom allra flesta får kämpa för att skjuta en guldserie, och man ska skjuta mist 10:or om man ska börja skjuta djur. Har faktiskt skjutit godkänt på löpande älg med min S&W 686-6 men jag skulle aldrig drömma om att ta med den på jakt, lätt att man skadskjuter, kort visirlinje, man blir helt döv om man skjuter utan hörselskydd. Ser macho ut, men jag tror dom hör nog mest hemma på banan, dessutom ska vi nog vara glada att vi får jaga med dom vapen vi har och jobba för att vi får behålla jakten som den är.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Skjuter en del enhandsvapen, jag har nog den inställningen att dom flesta enhandsvapen är gjorda för närstrid i hiss, dom allra flesta nybörjare kan inte träffa en 1 m2 tavla på 25m och dom allra flesta får kämpa för att skjuta en guldserie, och man ska skjuta mist 10:or om man ska börja skjuta djur.Har faktiskt skjutit godkänt på löpande älg med min S&W 686-6 men jag skulle aldrig drömma om att ta med den på jakt, lätt att man skadskjuter, kort visirlinje, man blir helt döv om man skjuter utan hörselskydd. Ser macho ut, men jag tror dom hör nog mest hemma på banan, dessutom ska vi nog vara glada att vi får jaga med dom vapen vi har och jobba för att vi får behålla jakten som den är. Brukar skjuta nått skott ibland jag också, om det ska bli ett jaktvapen kan man ju fundera över, dock skulle jag i en del fall gärna haft med mig pickan på en del eftersök, angående träning så behöver man som det redan skrivits om mycket mera än för bössan, när jag utbildar på pistol så är 25-50 m inte konstigt och de sätter inga 10:or i början men det går ganska bra. Göran hörde talas om nån som sköt godkänt på älgbana kan ha varit du!
Publicerat Januari 17, 201016 yr M W i VT är en för mig nyare skribent som förefaller vara boendes på västkusten och som är en entusiatisk pistol/revolverskytt./Christian Mike är Stockholmare och sitter liksom undertecknad i Svenska Pistolskytteförbundets styrelse. Han tävlar främst inom magnumfält, vilket är den disciplin som nog kommer närmast jaktsituationer.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Göran, visst har du rätt när det gäller nybörjare och det kommer tveklöst krävas betydligt mer träning med enhandsvapen än med studsare. Det ställs helt enkelt större krav på skyttet. Däremot ser jag ingen skillnad mot exempelvis bågskyttet, om/när nu det blir godkänt. Jag skulle även med öppna riktmedel kunna jaga med revolver på motsvarande sätt som man säger sig göra med båge. Med kikarsikte vore det ännu enklare. Alla kommer inte klara detta, och det kommer att krävas betydligt mer träning. Precis som med båge. Jag tror fortfarande att stötestenen kommer bli att man inte vill ha fler enhandsvapen i samhället från myndigheternas sida. Vill man jobba för jakt med enhandsvapen tror jag att man måste göra precis som bågjägarna, dvs bilda ett eget litet förbund som jobbar långsiktigt. Skjuter en del enhandsvapen, jag har nog den inställningen att dom flesta enhandsvapen är gjorda för närstrid i hiss, dom allra flesta nybörjare kan inte träffa en 1 m2 tavla på 25m och dom allra flesta får kämpa för att skjuta en guldserie, och man ska skjuta mist 10:or om man ska börja skjuta djur.Har faktiskt skjutit godkänt på löpande älg med min S&W 686-6 men jag skulle aldrig drömma om att ta med den på jakt, lätt att man skadskjuter, kort visirlinje, man blir helt döv om man skjuter utan hörselskydd. Ser macho ut, men jag tror dom hör nog mest hemma på banan, dessutom ska vi nog vara glada att vi får jaga med dom vapen vi har och jobba för att vi får behålla jakten som den är.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Skjuter en del enhandsvapen, jag har nog den inställningen att dom flesta enhandsvapen är gjorda för närstrid i hiss, dom allra flesta nybörjare kan inte träffa en 1 m2 tavla på 25m och dom allra flesta får kämpa för att skjuta en guldserie, och man ska skjuta mist 10:or om man ska börja skjuta djur. Du jämför äpplen pch päron.. det där du skriver om gäller ståendes, på 25m, en hand och järnsikten.. Helt klart inte lätt.. och det är nu först efter några månader som det börjar trilla in en och annan 46:a (guldserie). Har du däremot provat en open pang med optiska riktmedel? Lite lättare att skjuta tätt skulle jag vilja påstå =) Att sedan dessutom sträva efter gott stöd, som vid all jakt, hjälper ju dessutom ytterligare. Bågjakt är tillåtet, och jag skulle tro att jakt med revolver är lättare (även om det ställer högre krav jämfört med gevär såklart).
Publicerat Januari 17, 201016 yr Göran,visst har du rätt när det gäller nybörjare och det kommer tveklöst krävas betydligt mer träning med enhandsvapen än med studsare. Det ställs helt enkelt större krav på skyttet. Däremot ser jag ingen skillnad mot exempelvis bågskyttet, om/när nu det blir godkänt. Jag skulle även med öppna riktmedel kunna jaga med revolver på motsvarande sätt som man säger sig göra med båge. Med kikarsikte vore det ännu enklare. Alla kommer inte klara detta, och det kommer att krävas betydligt mer träning. Precis som med båge. Jag tror fortfarande att stötestenen kommer bli att man inte vill ha fler enhandsvapen i samhället från myndigheternas sida. Vill man jobba för jakt med enhandsvapen tror jag att man måste göra precis som bågjägarna, dvs bilda ett eget litet förbund som jobbar långsiktigt. Kloka ord. Den som ej klarar de krav som ställ upp inför en ev jakt med enhandsvapen, kommer ju ej heller att kunna jaga med dessa vapen, samma som för bågjakten alltså. Om jag får sia lite, så tror jag, om det skulle bli tillåtet med enhandsvapen vid jakt, så skulle det bli en liten skara utövare som sysslar med detta, dels pga av intresset, men även pga av det så pass svåra proven, återigen likställt med bågjakten. Men det är min vision bara..
Publicerat Januari 17, 201016 yr Bågjakt är tillåtet En liten rättelse bara...bågjaktsbeslutet har ej kommit från NV ännu, så det är ej tillåtet att jaga med bågen än.
Publicerat Januari 17, 201016 yr En liten rättelse bara...bågjaktsbeslutet har ej kommit från NV ännu, så det är ej tillåtet att jaga med bågen än. å tusan, trodde det var klubbat och klart =)