Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Mike är Stockholmare och sitter liksom undertecknad i Svenska Pistolskytteförbundets styrelse. Han tävlar främst inom magnumfält, vilket är den disciplin som nog kommer närmast jaktsituationer. Jag har fått svar från Mike, och han säger att det honom veterligen inte bedrivits nån sån här lobbying eller arbete för att få detta till stånd. Möjligen är det kanske en sten som ska förbli ovänd?
Publicerat Januari 17, 201016 yr Där jag ser den största fördelen med ett enhandsvapen är vid eftersök och med stälande hund (lätare att ha kontol på omgivningen men enandsvapen och det är inte helt ovanligt att det kan vara andra hundar komet till ståndet änd hundförarens hundar ) Som det är i dag då man går med bössan kan det bli riktigt otrevligt om man har en eller två skyttar till med sig Skadade djur har ju en benägenhet att gå där det är som tätast. Vilket leder till att bösan kan blir riktad mot dom andra skyttarna. Man får ju vända och vrida bössan för att få med den bland dom täta snåren. Och går djurt upp framför en så får man inte upp bössan för att det är ett träd ivägen (Har varit med på eftersök som har mislyckats beroende på det) Det är just längden på en revolver eller pistol som gör den lämplig vid efter sök. Och djuren går upp fraför en. Skoten på dom längre avstånden tar då skytten som går vid sidan av hundföraren Kraven borde vara sama som för enhands vapen men med visa exsta prov 1: Vanlig jägarexsamen plus två år dokumenterad jakerfarenhet 2: Skafa enhansvapen eligt dagens regler 3: Efter att man har haft licens för enhansvapen grövere än 22a i minst ett år ska ska man avläga ett jakt prov som består av ett praktiskt och ett teoretiskt prov. Det praktiska provett ska vara på olika avstånd utt till ca 120m (man ska alltid behärska längre avstånd än man skuter på). Och endel av målen saka vara röliga. 4: Man ska ha klarat någon fom av uppskutning med det vapnet som man ska jaga med. och det provet får inte vara äldre än 6 månader. Provet kan vara typ guldforing på det viset blir man tvungen att räna för att få jaga 5: Efter 2 till 3 år ska ett nyt praktiskt prov avlägas enligt pungt 3 Med sådana regler komer det i prinsip vara omdömet som avgör om det blir en skadeskutning Och har då jagaren dåligt omdöme så har han det även med en bössa Men med träning komer även isikten i om vad man klar Så mest trolig är att dom som skafar tillstånd att jaga med enhandsvapen komer även bli bätre med kulbössan och hagel. Då all träning är bra träning Mvh Anders Hj
Publicerat Januari 17, 201016 yr Där jag ser den största fördelen med ett enhandsvapen är vid eftersök och med stälande hund (lätare att ha kontol på omgivningen men enandsvapen och det är inte helt ovanligt att det kan vara andra hundar komet till ståndet änd hundförarens hundar )Som det är i dag då man går med bössan kan det bli riktigt otrevligt om man har en eller två skyttar till med sig Skadade djur har ju en benägenhet att gå där det är som tätast. Vilket leder till att bösan kan blir riktad mot dom andra skyttarna. Man får ju vända och vrida bössan för att få med den bland dom täta snåren. Och går djurt upp framför en så får man inte upp bössan för att det är ett träd ivägen (Har varit med på eftersök som har mislyckats beroende på det) Det är just längden på en revolver eller pistol som gör den lämplig vid efter sök. Och djuren går upp fraför en. Skoten på dom längre avstånden tar då skytten som går vid sidan av hundföraren Kraven borde vara sama som för enhands vapen men med visa exsta prov 1: Vanlig jägarexsamen plus två år dokumenterad jakerfarenhet 2: Skafa enhansvapen eligt dagens regler 3: Efter att man har haft licens för enhansvapen grövere än 22a i minst ett år ska ska man avläga ett jakt prov som består av ett praktiskt och ett teoretiskt prov. Det praktiska provett ska vara på olika avstånd utt till ca 120m (man ska alltid behärska längre avstånd än man skuter på). Och endel av målen saka vara röliga. 4: Man ska ha klarat någon fom av uppskutning med det vapnet som man ska jaga med. och det provet får inte vara äldre än 6 månader. Provet kan vara typ guldforing på det viset blir man tvungen att räna för att få jaga 5: Efter 2 till 3 år ska ett nyt praktiskt prov avlägas enligt pungt 3 Med sådana regler komer det i prinsip vara omdömet som avgör om det blir en skadeskutning Och har då jagaren dåligt omdöme så har han det även med en bössa Men med träning komer även isikten i om vad man klar Så mest trolig är att dom som skafar tillstånd att jaga med enhandsvapen komer även bli bätre med kulbössan och hagel. Då all träning är bra träning Mvh Anders Hj detta låter faktist som skoj och jag skulle ha inget emot det, förutom kanske att provet får man göra direkt man får en grövre puffra, kan man det kan man det, kan ju vara surt om man tränat hela sommarn och faktist kan skjuta och träffa på längre hål, men då "lagligt" för inte göra det för att man måste vänta 1 år. klarar man det är det bara att jaga, klarar man inte provet är det bara att träna tills man kan.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Vet inte hur jag ska ställa mig, tävlingsskjuter precis som Outdoorsman med revolver & pistol (samma klubb) & visst kan tanken på att jaga med dessa vara lockande men ser faramför mig en lång & intensiv lobbyverksamhet innan detta kan bli tillåtet Men helt klart är det ett effektivt vapen för jakt om man vet vad man gör & vilka avstånd som gäller...finns serietillverkade revolvrar i 45-70 & 444
Publicerat Januari 18, 201016 yr Men helt klart är det ett effektivt vapen för jakt om man vet vad man gör & vilka avstånd som gäller...finns serietillverkade revolvrar i 45-70 & 444 Japp, en här t ex.. http://www.blocket.se/jonkoping/Revolver_M...tm?ca=5&w=3
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Jag tror knappast man behöver en handledsknäckare i 45-70 för att jaga med enhandsvapen Skulle man få jaga klass 1-vilt med enhandsvapen så är det förstås tillräcklig anslagsenergi som krävs. Frågan är om en 44 Magnum skulle räcka - antagligen får man gå upp till 454 Casull eller liknande. Men för klass 2 så står saken i en helt annan dager.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Min personliga uppfattning att för klass 1 vilt är kalibrar som 357, 10 mm Auto, 44 Auto, 44 Magnum, 45 LC mfl den gräns som tarvas, men det är ju mest bara min uppfattning baserad på de uppgifter som div bekanta i staterna har meddelat mig. Jag skulle så gärna vilja ha en Ruger Vaquero i 45 LC eller i 41 Magnum. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr vete fan om pistol skulle bli lovligt för kl 1 vilt men men om pistol skulle bli godkänd som jaktvapen så skulle jag skaffa en contender eller liknade 1 skotts pistol i en liten kaliber för kl 2-3 vilt
Publicerat Januari 18, 201016 yr Får man fråga varför ni så gärna vill jaga med enhandsvapen? varför vill du jaga med hund?varför vill folk jaga med hagelbössa?semi,pump,bock. ? bågen även? är ju väl smaksak.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Får man fråga varför ni så gärna vill jaga med enhandsvapen? Jag kan bara tala för mig själv. Det handlar främst om smidigheten hos ett enhandsvapen. Att kunna smyga runt med vapnet hölstrat eller i en rem över ryggen som en axelväska. Utan en pipa som fastnar i allting. Och att komma in på närmare avstånd till viltet än vad som nödvändigtvis krävs med en studsare. Alternativt att bevaka en viltväxel eller liknande för mer stationär jakt (men det är inte det som tilltalar mig mest). Det är en jaktform som kräver lite mer av utövaren än att sitta på pass med en välskjutande 6,5:a exempelvis. Jag är en utpräglad ensamjägare och det kanske har lite grann med det hela att göra också. Ser inte ett helt älgjaktslag framför mig beväpnade med single actions Tror det handlar en del om utveckling och att vilja prova på nåt nytt. Jag skulle vilja säga att personligen så har det inget med fascination över vapentypen att göra, för jag får mer än nog med skjutglädje på pistolbanan redan idag. Dessutom är inte utpräglade jaktrevolvrar särskilt snygga om man jämför med många vanliga revolvrar med järnsikten. Fast jag får tillstå att jag tycker en Ruger Super Blackhawk Hunter är ganska tilltalande faktiskt
Publicerat Januari 18, 201016 yr Jag tror knappast man behöver en handledsknäckare i 45-70 för att jaga med enhandsvapen Skulle man få jaga klass 1-vilt med enhandsvapen så är det förstås tillräcklig anslagsenergi som krävs. Frågan är om en 44 Magnum skulle räcka - antagligen får man gå upp till 454 Casull eller liknande. Men för klass 2 så står saken i en helt annan dager. Nej, inte skulle jag vilja skjuta med den pickan.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Får man fråga varför ni så gärna vill jaga med enhandsvapen? För min del vill jag inte jaga med enhandsvapen, skjuter för dåligt för det. Poängen är dock att det skall inte handla om vapnet/dess funktion. Tillåtna vapen skall vara dem som ger föreskriven effekt i viltet, Jmfr slugs, båge, luftvapen mm. Det är dags att gå från förbuds Sverige till möjlighets Sverige anser jag. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr Jag kan bara tala för mig själv. Det handlar främst om smidigheten hos ett enhandsvapen. Att kunna smyga runt med vapnet hölstrat eller i en rem över ryggen som en axelväska. Utan en pipa som fastnar i allting. Och att komma in på närmare avstånd till viltet än vad som nödvändigtvis krävs med en studsare. Alternativt att bevaka en viltväxel eller liknande för mer stationär jakt (men det är inte det som tilltalar mig mest).Det är en jaktform som kräver lite mer av utövaren än att sitta på pass med en välskjutande 6,5:a exempelvis. Jag är en utpräglad ensamjägare och det kanske har lite grann med det hela att göra också. Ser inte ett helt älgjaktslag framför mig beväpnade med single actions Tror det handlar en del om utveckling och att vilja prova på nåt nytt. Jag skulle vilja säga att personligen så har det inget med fascination över vapentypen att göra, för jag får mer än nog med skjutglädje på pistolbanan redan idag. Dessutom är inte utpräglade jaktrevolvrar särskilt snygga om man jämför med många vanliga revolvrar med järnsikten. Fast jag får tillstå att jag tycker en Ruger Super Blackhawk Hunter är ganska tilltalande faktiskt Det är väl ungefär så jag resonerar också. Men personligen så har jag en aspekt till på det, och det är vikten på vapnet. För mig som har tappat det mesta av musklerna pga sjukdom, och har mycket svårt att hantera en vanlig studsare, som dom flesta andra inte ens reflekterar över vikten på, så skulle det vara mycket vunnet på att kunna jaga med revolver. Och som Exabit så är jag till 99% ensamjagare utan hund, och smyg, lock och vak är ju det som jag ägnar mig åt mest. Nu har jag ju försökt anpassa mina gevär efter vikten på dom, därav valet av enkelskottare och byglar, men det blir fan jobbigt det också ibland, när jaktdagen blir lite längre. Men det är ju min högst personliga syn på det hela.
Publicerat Januari 18, 201016 yr För min del vill jag inte jaga med enhandsvapen, skjuter för dåligt för det.Poängen är dock att det skall inte handla om vapnet/dess funktion. Tillåtna vapen skall vara dem som ger föreskriven effekt i viltet, Jmfr slugs, båge, luftvapen mm. Det är dags att gå från förbuds Sverige till möjlighets Sverige anser jag. /Christian Ett skäl så gott som något !
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Det är dags att gå från förbuds Sverige till möjlighets Sverige anser jag. Amen!!!
Publicerat Januari 18, 201016 yr I staterna vet jag att det var flera kompisar som jagade med Thomson pistoler i 44 magnum när vi jagade efter vitsvans. Bra eller dåliga vet jag inte men dom höll fast vid dom som bra. MVH Jens
Publicerat Januari 18, 201016 yr Där jag ser den största fördelen med ett enhandsvapen är vid eftersök och med stälande hund (lätare att ha kontol på omgivningen men enandsvapen och det är inte helt ovanligt att det kan vara andra hundar komet till ståndet änd hundförarens hundar )Som det är i dag då man går med bössan kan det bli riktigt otrevligt om man har en eller två skyttar till med sig Skadade djur har ju en benägenhet att gå där det är som tätast. Vilket leder till att bösan kan blir riktad mot dom andra skyttarna. Man får ju vända och vrida bössan för att få med den bland dom täta snåren. Och går djurt upp framför en så får man inte upp bössan för att det är ett träd ivägen (Har varit med på eftersök som har mislyckats beroende på det) Det är just längden på en revolver eller pistol som gör den lämplig vid efter sök. Och djuren går upp fraför en. Skoten på dom längre avstånden tar då skytten som går vid sidan av hundföraren Kraven borde vara sama som för enhands vapen men med visa exsta prov 1: Vanlig jägarexsamen plus två år dokumenterad jakerfarenhet 2: Skafa enhansvapen eligt dagens regler 3: Efter att man har haft licens för enhansvapen grövere än 22a i minst ett år ska ska man avläga ett jakt prov som består av ett praktiskt och ett teoretiskt prov. Det praktiska provett ska vara på olika avstånd utt till ca 120m (man ska alltid behärska längre avstånd än man skuter på). Och endel av målen saka vara röliga. 4: Man ska ha klarat någon fom av uppskutning med det vapnet som man ska jaga med. och det provet får inte vara äldre än 6 månader. Provet kan vara typ guldforing på det viset blir man tvungen att räna för att få jaga 5: Efter 2 till 3 år ska ett nyt praktiskt prov avlägas enligt pungt 3 Med sådana regler komer det i prinsip vara omdömet som avgör om det blir en skadeskutning Och har då jagaren dåligt omdöme så har han det även med en bössa Men med träning komer även isikten i om vad man klar Så mest trolig är att dom som skafar tillstånd att jaga med enhandsvapen komer även bli bätre med kulbössan och hagel. Då all träning är bra träning Mvh Anders Hj Vill inte vara en gringubbe, men till att börja med så skjuter den gemene snittjägaren i Sverige rätt lite skott per år, jag gör en hel del eftersök på tex, grisar där snittjägare setat i ett torn på 50-60m vakandes under fullmåne och oftast med snö som bakgrund, endå dippar man pipan i mörkeret och skjuter av framben, oftare än önskat enligt "min" åsikt. Att sitta i samma situation med ett enhandsvapen skulle vara rent katastrofalt. Denne snittjägare har ibland, mer än jag önskar problem med att skjuta godkänt varje år inför älgjakten, jag tillbringar en hel del tid på älgbanan. Att som du skriver att man lätt i tät terräng viftar med gevärspipan så någon kan komma ivägen då man är fler på eftersök är en anledning till att jag inte tycker att just enhandsvapen är en fördel, för en liten vridning på handleden och dina jaktkompisar är garranterat i skottlinjen. Titta bara på klockan med en revolver i handen och vips har du pipan i ansiktet på folk som står bakom dig. Jag kan ju bara tala av min erfarenhet och även om jag fick skulle jag inte välja att skjuta skadad gris på stånd för hunden med enhandsvapen. Av många skäl, men främst säkerhets skälet, att snabbt klämma av ett skott med ett vapen som inte har stöd i axeln och som när man snabbt trycker av oftast lite hårt dippar iväg lågt vänster (om man är högerhänt)och som har så pass kort pipa är förenat med stora risker om man inte är mycket mycket duktig. Att du sen skulle avlossa skott snabbare med ett enhandsvapen i tät teräng finns nog en del sanning i men, är det så bra? Snabba skott vet vi nästan allihop var dom brukar sitta. Jag anser nog att hinner man inte lyfta och tockla igenom studsarpipan i buskarna jag då har man inte tid nog att skjuta ett säkert skott endå, du ska ju endå hinna se vad du skjuter på och om någon är i vägen (hund eller mäniska) annars är du snart ute i paragrafen om frambringande av fara för annan. Endandsvapen medför mycket större risker för alla inblandade. Ett ett enhandsvapen oavsett vilket riktmedel det har, är vingligare och otroligt mycket svårare att skuta på löpande mål med än en studsare, att ligga på 80m vallen med ordentligt stöd, ja det funkar jag vet jag har provat i många många timmar, men att skjuta godkännt på rörliga mål, kräver grymt mycket träning. Inte många skjuter godkänt med ens två händer och stöd av en stolpe på 80m Enhandsvapen fungerar bra till avlivning av grävling i hål i marken, inget snack, fungerar utmärkt till att avfånga i fälla inget snack. Men även om jag önskar så jag får ont i önsketarmen att vi hade lite mindre pacifistiska vapenlagar i det här landet, är jag, observera JAG tämligen övertygad om att enhandsvapen och jakt fungerar endast för en mycket begränsad skara skyttar och jägare i detta långa land. Detta är min åsikt och jag respekterar er, visst vore det roligt att åtminstone få chansen, för handen på hjärtat det är bra fränt med en revolver, det har jag tyckt sen jag fick min första knallpulverpicka!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Brukar skjuta nått skott ibland jag också, om det ska bli ett jaktvapen kan man ju fundera över, dock skulle jag i en del fall gärna haft med mig pickan på en del eftersök, angående träning så behöver man som det redan skrivits om mycket mera än för bössan, när jag utbildar på pistol så är 25-50 m inte konstigt och de sätter inga 10:or i början men det går ganska bra.Göran hörde talas om nån som sköt godkänt på älgbana kan ha varit du! Kan ha varit jag
Publicerat Januari 19, 201016 yr Men även om jag önskar så jag får ont i önsketarmen att vi hade lite mindre pacifistiska vapenlagar i det här landet, är jag, observera JAG tämligen övertygad om att enhandsvapen och jakt fungerar endast för en mycket begränsad skara skyttar och jägare i detta långa land. Ja..? Det är väl det som är tanken..? Detta med att kolla klockan med revolver i näven.. om det är så du upplevt det när du varit på pistolklubbens bana så är mitt råd att du byter klubb innan du blir vådaskjuten. Skulle nån av oss peta på vapen vid fel tillfälle eller rikta/hantera dem olämpligt är man varsågod att åka hem... EDIT: om det händer en grytjägare kan jag dock förstå, som aldrig hållt i en pistol innan och än mindre tagit del av utbildningen för pistolkort.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Ja..? Det är väl det som är tanken..?Detta med att kolla klockan med revolver i näven.. om det är så du upplevt det när du varit på pistolklubbens bana så är mitt råd att du byter klubb innan du blir vådaskjuten. Skulle nån av oss peta på vapen vid fel tillfälle eller rikta/hantera dem olämpligt är man varsågod att åka hem... EDIT: om det händer en grytjägare kan jag dock förstå, som aldrig hållt i en pistol innan och än mindre tagit del av utbildningen för pistolkort. +1
Publicerat Januari 19, 201016 yr Ja..? Det är väl det som är tanken..?Detta med att kolla klockan med revolver i näven.. om det är så du upplevt det när du varit på pistolklubbens bana så är mitt råd att du byter klubb innan du blir vådaskjuten. Skulle nån av oss peta på vapen vid fel tillfälle eller rikta/hantera dem olämpligt är man varsågod att åka hem... EDIT: om det händer en grytjägare kan jag dock förstå, som aldrig hållt i en pistol innan och än mindre tagit del av utbildningen för pistolkort. Instämmer. För eventuell jakt med enhandsvapen måste krävas skytterutin/kompetens långt utöver att bara ha tagit pistolskyttekortet och uppfyllt fordringarna för pistolskyttemärket i guld. Dessutom är det väl ingen som överhuvudtaget diskuterat att skjuta på annat än stillastående djur på mycket begränsade håll? Visst är det lämpligt att även kunna skjuta uppföljningsskott på löpande, men även där vet vi ju hur det brukar gå... Fokus måste ligga på smyg eller vaktjakt där man enbart lossar ett förstaskott mot stillastående djur. En rak parallell till bågjakt, som sagt.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Intresant debatt Finns som många redan noterat många liknelser med bågjaktens vara eller inte vara. Jag tror jag sagt det förut men säger det igen, vapnet som sådant (beroende på kaliber) fungerar för jakt, inga problem alls där. Tror förstås att om man börjar arbeta för detta kommer det ta lika länge om inte längre än vad arbetet för bågjakt tagit så här långt. Samma eller nya motståndare kommer att vakna, samma argument ( i princip ) kommer att dyka upp så det lär inte bli enkelt. All heder till dem som orkar driva frågan!! Personligen likt flera här redan nämnt, tror jag det största problemet är just att myndigheterna inte vill se flera handeldvapen på marknaden, och skulle inte förvåna mig om de samma snart kommer att försöka strypa den marknaden totalt (med tanke på alla vansinnes dåd runt om oss) Men ska man jobba/lobba för detta, ska man titta på hur SBJF arbetat, det är det minsta jobbet man måste göra för att ens få dem att lyssna.....
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Men ska man jobba/lobba för detta, ska man titta på hur SBJF arbetat, det är det minsta jobbet man måstegöra för att ens få dem att lyssna..... Det är väl så. Jag tippar på att det är färre jägare som är intresserade av jakt med enhandsvapen än vad det är som vill jaga med båge? Så det skulle krävas en hel del arbete för att möjliggöra något för en relativt liten skara individer. Det är med andra ord inte värt besväret. Dessutom så lyckas jag hålla fokus på nån av mina små nischer i jakten/skyttet i kanske 2-3 månader, så jag är definitivt inte rätt person att driva den här frågan. Men det är hur som helst intressant att ventilera det hela.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Det är väl så. Jag tippar på att det är färre jägare som är intresserade av jakt med enhandsvapen än vad det är som vill jaga med båge? Så det skulle krävas en hel del arbete för att möjliggöra något för en relativt liten skara individer. Det är med andra ord inte värt besväret. Dessutom så lyckas jag hålla fokus på nån av mina små nischer i jakten/skyttet i kanske 2-3 månader, så jag är definitivt inte rätt person att driva den här frågan. Men det är hur som helst intressant att ventilera det hela. Jo tror nog de är färre jag med, "man ska välja sina slag" som någon general sa någon gång Jag tror nog att det skulle bli så mycket arbete att det inte överväger möjligheten att få jaga med revolver/pistol. Tror nog många i SBJF hade laggt ner för länge sedan ( 10-15 år) om de vetat hur mycket arbete detta med lobba är.