Publicerat December 20, 201411 yr Bjuder på en bild av min LRDbroms, diametern på bromsen är 25mm, pipan är 22mm vid mynningen. Det blir helt klart smidigare med en gängad broms, men det kräver såklart ett noggrant arbete av den som gängar. En "clamp-on" är smidigt att montera om man bara vill testa att skjuta bromsat.
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Din broms är verkligen fin, ton i ton och allt. Min är en trg broms med M18x1 gänga. Den kommer att göra jobbet! Som nämnts ovan finns det egentligen inga rationella skäl.
Publicerat December 21, 201411 yr Den broms som impat mest på mig var den Vektor jag monterade på 338 Lapuan (enorm skillnad jämfört med originalbromsen på Policen). TRG-bromsen funkar ganska bra men jag förstår inte varför sen måste väga 3-4 hg? Måste saker för militärt bruk vara så ohemult överdimensionerade?
Publicerat December 21, 201411 yr Jag håller inte riktigt med dig om att det inte finns rationella skäl till broms. Även om rekylen är modest jämfört med kraftigare kalibrar så blir det alltid lättare att skjuta med ännu mindre rekyl. Om man sedan kan hantera den rekyl som återstår så väl att man kan markera egna skott direkt, då är nirvana nära.
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Den broms som impat mest på mig var den Vektor jag monterade på 338 Lapuan (enorm skillnad jämfört med originalbromsen på Policen). TRG-bromsen funkar ganska bra men jag förstår inte varför sen måste väga 3-4 hg? Måste saker för militärt bruk vara så ohemult överdimensionerade?Överdimentioneringen är ju för att kunna luftlandsätta. Idag ångrar jag mig inte, men det fanns gånger jag verkligen undrat över varför det skulle vara så klokt att lämna ett fullt fungerande flygplan via lastrampen i 150 kilometer i timmen. Med all utrustning.
Publicerat December 22, 201411 yr Det finns en stor nackdel med bromsen. Det är få tävlingar man får använda den på och vips står man där otränad på rekylen.
Publicerat December 22, 201411 yr Författare Det finns en stor nackdel med bromsen. Det är få tävlingar man får använda den på och vips står man där otränad på rekylen.Tack för den insikten. Det ska jag ha i åtanke när jag blir sugen på att tävla.Det följer min devis, som jag så ofta jag kan delger mina studenter, du blir bra på det du tränar på!
Publicerat December 23, 201411 yr Hej! Vad fick dig att välja just 28" remington varmint pipa? Ska själv uppgradera min 6.5x55 Ack Imp med något från LW troligtvis men vet inte vilken profil jag ska välja. Har en Tikka T3 Varm (22.1mm mynning) som jag tycker funkar bra för jakt och skytte. Har du tips eller tankar får du gärna dela med dig.
Publicerat December 23, 201411 yr Författare Hej! Kortversion: jag tror den pipan gör jobbet. Jag har inte så mycket egen erfarenhet. Jag har läst på en del och diskuterat en del med smeden och med en trevlig man som jag har förtroende för när det gäller ballistik. Jag bygger, har jag insett under resans gång, denna bössa för mitt egna höga nöjes skull. Mitt behov av en bössa för skytte på 800 meters håll har inga andra skäl än nostalgiska. Visst kommer jag att tävla i någon utsträckning, men det är inte något tungt vägande skäl. Jag valde pipan för att jag vill ha en lång och grov pipa.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Författare Jag lägger utan vidare ner mitt långhållsprojekt eftersom det inte längre är tillåtet. För långhållsskyttet kommer jag i stället att använda den här. Jag tror inte att det är tillåtet att göra några ändringar på den dock. En rem kanske är tillåtet, ska kolla med polisen om det.
Publicerat Februari 6, 201511 yr inte då.... Långholl är en växande gren SvSF kan inte st emot allt för länge, eller så får IPCS göra en gren
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare inte då.... Långholl är en växande gren SvSF kan inte st emot allt för länge, eller så får IPCS göra en gren Jaha, hur tänkte du att det ändrar förutsättningarna?
Publicerat Februari 7, 201511 yr Vi får helt enkelt se till att det blir så, inget förbund är starkare än sina medlemmar! Så länge all i lands brunsås sitter och ojar sig så kan man väll göra en insatts? i stället för att sitta och klaga!? Varför tror du vissa av oss här på forat sitter och skriver arga texter mot RPS, förbunden etc? Sen att vi gör/kommer att skicka in motioner etc till berörda parter i vissa frågor gör saken bara bättre... Sen går det att starta ett eget förbund med.
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare Jag förstår vad du menar nu. Men det är en ganska lång och omständig väg för mig att, innan jag söker målskjutningslicens starta ett nytt förbund. Jag tar ett CG80 och nöjer mig med det. Då stöter jag mig inte med varesig myndigheterna eller gubbarna på skjutbanan.
Publicerat Februari 7, 201511 yr hehehe Ja jo Men det passar ganska bra in på det jag skrev med landet brunsås Falla in i ledet och stå vid monteringsbandet Men du gör som du vill
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare hehehe Ja jo Men det passar ganska bra in på det jag skrev med landet brunsås Falla in i ledet och stå vid monteringsbandet Men du gör som du vill Tack, att du låter mig göra som jag vill! Jag har, kanske till skillnad mot dig, svårt att se gången i det hela med att starta ett nytt förbund mm. och hur det skulle kunna göra att jag kunde skjuta på 800 meter till sommaren. Nu är jag en riktig nybörjare inom både jakt och annat. Jag står gärna vid sidan av och hejar på! * För övrigt är monteringsbandet ingen dum plats. Tur att alla inte är direktörer!
Publicerat Februari 8, 201511 yr Tack, att du låter mig göra som jag vill! Jag har, kanske till skillnad mot dig, svårt att se gången i det hela med att starta ett nytt förbund mm. och hur det skulle kunna göra att jag kunde skjuta på 800 meter till sommaren. Nu är jag en riktig nybörjare inom både jakt och annat. Jag står gärna vid sidan av och hejar på! * För övrigt är monteringsbandet ingen dum plats. Tur att alla inte är direktörer! Hehe Ja det är en jävla tur att det finns vettigt folk också och inte bara direktörer Ja ju mer publik det är ju lättare är det att göra storslagna tävlingar
Publicerat Februari 13, 201511 yr Författare Åter till ordningen! Nu riktar jag mig till er som har erfarenhet av 6xc i långa pipor. Var är det lämpligt att börja när det gäller val av kula? Pipan är 74 cm 1:8.
Publicerat Februari 13, 201511 yr Får du tag i berger hybrid så köp...kör med den själv i min 820mm långa pipa med 1:8 stigning. Matad med URP krutet. Berger hybrid kulan verkar vara hur snäll som helst när det gäller sätt djupet på kulan och i min pipa skjuter den kulan anskrämligt bra. mvh christer
Publicerat Februari 13, 201511 yr Berger target från Norma eller ScenarL båda 105or är säkra kort också, den från Norma är mollad men svårslagen i pris/prestanda Krut kör jag med 1211 men 203b eller N150 är alla likvärdiga, söker du maxfart är det 1219 eller URP som gäller Enkel,billig och välfungerande är att köpa 100 DL av Norma skjuter riktigt bra och ger hylsor för hela pipans livslängd. Lite krångligare och betydligt dyrare, men kanske lite bättre är att köpa Lapua 6,5x47 hylsor och formskjuta laddade med ScenarL
Publicerat Februari 15, 201511 yr Författare Norma 95 helmantel finns i min lokala handel. Ingen information om kula. Duger det till break in så får jag formskjutna hylsor på köpet. Molly är väl ingen höjdare att blanda med obehandlade kulor antar jag?