Publicerat Januari 18, 201016 yr I går hade jag en kompis från England som var och hälsade på och det var Steak & Kidney pudding på menyn. Vi funderade på om detta faktiskt var en världspremiär eftersom vi inte trodde att någon hade gjort detta på älgkalv förut... Hur som haver. Detta är ett grovt uppskattat recept. 400 g älgstek 2 älgnjurar 2.5 dl öl (barley wine använde vi) 4 dl bra viltfond, reducerad 1 stor lök till pudding'en 1 paket suit 250 g vetemjö vatten salt Dela köttet i bitar Dela njurarna och ta ut membranet, sedan dela dessa i lika stora bitar som köttet Salta lite och rulla i mjöl innan ni bryner köttet och njurarna. Efter köttet och njurarna är brynta så skivar ni löken och steker den. Lägg allt i en gryta tillsammans med fonden och in i ugnen på 160° i ca 1.5 timmar. Under tiden så blandar ni smeten tills den har en konsistens som pizzadeg. Tag 2/3 av degen och rulla ut detta till en deg tillräckligt stor för att passa i en ugnsfast skål. Häll i grytan i skålen och täck med den sista degen som du har kavlat ut till ett lock. Ställ denna skål nu i en stor kastrull och fyll i vatten så det når upp till halva skålen och ångkoka (sjud) detta i 2.5 timme. Vänd skålen upp & ner på en tallrik och servera din Steak & Kidney Pudding med ett gott vin eller öl. Smaklig måltid
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Bild 1 och 2 såg inte så aptitliga ut Det är degen före och efter ångkokning. (undersidan) Degen har en konsistens som dumplings och kanske inte ser så kul ut men det tar rätten igen på smak!!!
Publicerat Januari 18, 201016 yr F-n va gott det ser ut att vara, nu blir jag lite avundsjuk på er goda mat, undrar om jag skall rodda med detta recept till helgen. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr Å jag som var helt övertygad om att "pudding" var någon form av dessert, och att det kallades pie eller nåt om det var mat Klart nice oavsett, jag har aldrig tagit mod till mig och tagit tillvara njurarna.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Paj = gräddad, pudding = ångkokt (oftast) Sen skiljer sig degen rätt rejält också. Paj är nog det vanligaste för denna rätten men skall man vara riktigt übertraditionell så tror jag puddingen är äldre.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Ser gott ut men NJURE Säkert underskattat men när jag kommer på besök vill jag ha korv /Lasse
Publicerat Januari 18, 201016 yr Paj = gräddad, pudding = ångkokt (oftast)Sen skiljer sig degen rätt rejält också. Paj är nog det vanligaste för denna rätten men skall man vara riktigt übertraditionell så tror jag puddingen är äldre. rätta mej om jag har fel men engelsmännen är väldigt förtjusta i pajer å puddingar va
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare rätta mej om jag har fel men engelsmännen är väldigt förtjusta i pajer å puddingar va Det kan jag lova Men av en god orsak
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Ser gott ut men NJURE Säkert underskattat men när jag kommer på besök vill jag ha korv /Lasse Var inte orolig lassepojken! Här finns det metervis med korv i olika smaker och variationer
Publicerat Januari 18, 201016 yr Det kan jag lova Men av en god orsak att dom inte kan laga annan mat ?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare att dom inte kan laga annan mat ? Engelsmännen har ett mycket bra kök, kanske tom bättre än frankrike, men får ofta ta emot gliringar av folk som oftast är gastronomiskt inkompetenta. Traditionen av mat inslaget i bröd/pajskal/motsvarande beror på att maten ofta skulle transporteras till jobbet eller liknande och då skulle det både hålla värmen samt ge kolhydrater. Behovet kanske inte är så stort längre men traditionen lever vidare. Pirogen t ex har en kant på ena sidan som är tänkt som ett handtag för rätten. Mycket praktiskt då man ofta kanske var skitig om händerna om man jobbade i en kolgruva. När pirogen var uppäten kastade man helt sonika den skitiga kanten och så var problemet löst. Jag kan nog doktorera i ämnet brittisk mat men det tänker jag inte göra i denna tråden i kväll
Publicerat Januari 18, 201016 yr Ser gott ut men NJURE Säkert underskattat men när jag kommer på besök vill jag ha korv Och bara Gud och Wizard vet vad som stoppats i denna korv Är det inte tämlingen klarlagt att den engelska matkulturen gör sig bäst i typ.. england? Hagelskyttekulturen, ja tack, maten? Nope Mvh!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Hagelskyttekulturen, ja tack, maten? Nope Mvh! Ölet, javisst!!! Med sånt öl gör det inget om maten inte är femstjärning direkt
Publicerat Januari 18, 201016 yr Ölet, javisst!!! Med sånt öl gör det inget om maten inte är femstjärning direkt Det gäller bara att dricka tillräckligt mycket innan maten så löser det sig menar du? E på Mvh!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Engelsmännen har ett mycket bra kök, kanske tom bättre än frankrike, men får ofta ta emot gliringar av folk som oftast är gastronomiskt inkompetenta.Traditionen av mat inslaget i bröd/pajskal/motsvarande beror på att maten ofta skulle transporteras till jobbet eller liknande och då skulle det både hålla värmen samt ge kolhydrater. Behovet kanske inte är så stort längre men traditionen lever vidare. Pirogen t ex har en kant på ena sidan som är tänkt som ett handtag för rätten. Mycket praktiskt då man ofta kanske var skitig om händerna om man jobbade i en kolgruva. När pirogen var uppäten kastade man helt sonika den skitiga kanten och så var problemet löst. Jag kan nog doktorera i ämnet brittisk mat men det tänker jag inte göra i denna tråden i kväll varför jag är starkt kritisk mot brittisk matkultur är just deras förtjusning i inälvsmaten blää och bakverk som man kan använda som ankare till en finlandsfärja sen pirogen hade jag för mej kom från rumänien
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Äh pojkar. Ni vet ju inte vad ni pratar om Hipshot och Skurebo petade gladeligen i sig min youghurtmarinerade gutebagge utan att klaga och det var en fusion-rätt av engelsk/grekisk karaktär med lite stuns i! De testade även (lite för nygjord) sydafrikansk korv hemma hos mig första gången vi träffades. (Även om Hippen tyckte den såg ut som en stor bajskorv ) Innan jag är klar med dessa gossar så skall de nog äta rå hare med mig oxå
Publicerat Januari 18, 201016 yr Wizard ditt stolpskott, kunde du inte bett din polare plocka med sig en choke till mej från England by the way? Mvh!
Publicerat Januari 18, 201016 yr .. när jag ser dej nästa gång ska jag vända dej uppoch ned, skaka ur batterierna och vända dem fel innan jag pillar in dem igen Mvh!
Publicerat Januari 18, 201016 yr .. när jag ser dej nästa gång ska jag vända dej uppoch ned, skaka ur batterierna och vända dem fel innan jag pillar in dem igen Mvh!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare varför jag är starkt kritisk mot brittisk matkultur är just deras förtjusning i inälvsmaten blää och bakverk som man kan använda som ankare till en finlandsfärja sen pirogen hade jag för mej kom från rumänien Britter äter betydligt mindre inälvsmat än t ex svenskar. (vi äter massor av lever i sverige) Vet att pirogen inte kommer från England men hade jag skrivit Cornish Pasties hade nog inte alla förstått
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Wizard ditt stolpskott, kunde du inte bett din polare plocka med sig en choke till mej från England by the way?Mvh! Kan fixa i februari kanske. När blåser du igenom skåne?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Engelsmännen har ett mycket bra kök, kanske tom bättre än frankrike, men får ofta ta emot gliringar av folk som oftast är gastronomiskt inkompetenta. No way! De får ta emot girlingar av absolut alla. Bara det sätt som man kokar sönder grönsaker. Det helt sinnessjuka mängden olja man använder. Det fullständiga syraprovet för att avgöra vilken matkultur som står högst görs väl lämpligen genom att se vilken mat folk är beredda att äta. Engelsmännen tolererar att äta saker som frassarna inte skulle ta i med tång - och frassarna är inte känsliga med vad maten består av. De är noga med hur maten tillagas. En BigMac smakar bra i Frankrike, säljer man en svensk (eller ve och fasa: en amerikansk) BigMac i Frankrike gör man det med livet som insats. Att engelsmännen använder alla delar av djuret är dock ett tecken på att man har viss nivå av klass. Jag har lammtestiklar i frysen och dessa kommer att kokas in till en aladåb eller liknande vid tillfälle. Kanske vid herrmiddagen Pertan och Hipshot planerar, då de tänker råna mig på all min optik?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Äh pojkar. Ni vet ju inte vad ni pratar om Hipshot och Skurebo petade gladeligen i sig min youghurtmarinerade gutebagge utan att klaga och det var en fusion-rätt av engelsk/grekisk karaktär med lite stuns i! De testade även (lite för nygjord) sydafrikansk korv hemma hos mig första gången vi träffades. (Även om Hippen tyckte den såg ut som en stor bajskorv ) Innan jag är klar med dessa gossar så skall de nog äta rå hare med mig oxå Du vet att du sak hit o grilla i sommar eller hur Korven var super god och baggen (gud förbjude) var minst lika god, det vattnas nästan i munnen redan nu. O ja den liknade något som var färdigätet /Lasse
Publicerat Januari 18, 201016 yr Britter äter betydligt mindre inälvsmat än t ex svenskar. (vi äter massor av lever i sverige)Vet att pirogen inte kommer från England men hade jag skrivit Cornish Pasties hade nog inte alla förstått jaså tycker varje gång man ser på nått matlagningsprogram där dom lagar nått "typiskt" brittiskt så är det alltid nått med lever njurar ska sluta tro att teven säger sanningen ok hehehe