Jump to content

Hittade en "liten" vril idag.

streif

Recommended Posts

Hur lång tid ska knul'n torka? Fin kortbenare också!  :D:wub:

Pratade med morfar som är lite av en expert på det mesta :D . Han sa att det är lika bra om den inte är så torr. Torr björkved är så hård och svårarbetad. Ska nog börja jobba lite på den imorgon. Antar att det kommer att ta sin tid...

Kortbenaren är min följeslagare Leia, nyfiken som alltid. :huh:

Uteiskogen

Jag brukar låta mina vrilar ligga och vila i garaget något år innan jag arbetar med dem. Under tiden är snittytorna bestrukna med trälim eller annat klet som hindrar dem från att torka för snabbt. Har tidigare haft problem med sprickor i snabbtorkade småvrilar (till kåsor m.m.) men nu går det hur fint som helst! Nu är det ju lite större massa i denna klumpen och jag har själv aldrig bearbetat någon så stor. Det blir nog bra ska du se!

Kan du inte skicka lite bilder sen under arbetets gång? Och du, om du kan finlira ut ett par trästycken med motorsågen, så lär du ju få fint knivskaftsmaterial också!

Jag brukar låta mina vrilar ligga och vila i garaget något år innan jag arbetar med dem. Under tiden är snittytorna bestrukna med trälim eller annat klet som hindrar dem från att torka för snabbt. Har tidigare haft problem med sprickor i snabbtorkade småvrilar (till kåsor m.m.) men nu går det hur fint som helst! Nu är det ju lite större massa i denna klumpen och jag har själv aldrig bearbetat någon så stor. Det blir nog bra ska du se!

Kan du inte skicka lite bilder sen under arbetets gång? Och du, om du kan finlira ut ett par trästycken med motorsågen, så lär du ju få fint knivskaftsmaterial också!

Bra tips! Tänkte uppdatera tråden under projektets gång så dom som vill kan följa det hela.

qvarnhill
Var ut och hämtade en vril som jag haft ögona på i säkert 10 år nu.

Tror att det kommer att bli en grym fruktskål. :D:lol:

Å shit, pomfritt! Den måste vara värd en hel förmögenhet.

Såna där har jag programmerat koordinater till några stycken på GPS,en men jag vet inte riktigt om jag har någon användning av dom.

killer_mouse
Såna där har jag programmerat koordinater till några stycken på GPS,en men jag vet inte riktigt om jag har någon användning av dom.

det är din plikt till hantverksvärlden att skydda och samla in dom innan det förhatliga skogsbolaget kommer och förstör dom

det är din plikt till hantverksvärlden att skydda och samla in dom innan det förhatliga skogsbolaget kommer och förstör dom

:ph34r: Behöver nog fyrhjuling och en rejäl kärra för att få de största till väg. Tror att den är säkert 60-80 cm i diameter.

Dunderklumpen

+1.  :ph34r:

killer_mouse
:ph34r: Behöver nog fyrhjuling och en rejäl kärra för att få de största till väg. Tror att den är säkert 60-80 cm i diameter.

finns folk med tokna där fordon som kan hjälpa till då dom är för värdefulla att bli massa

Den som ligger närmast är nog bara hundra meter från väg men 3-4 meter upp på stammen och måste väga långt över hundra kilo. Björken är nog 40 cm i diameter och vrilen går runt hela. Jag har tappat bort två av mina tidigare gps och där låg de flesta av mina sparade koordinater till björniden,rävgryt,kantarellställen och vrilar men jag har nog lagt in några på den här nya också.

Några sådana kontakter har jag inte även om det ganska problemfritt skulle gå att komma dit då det går en gammal hästväg i närheten. Man ser ofta vrilar när man jagar och ofta lägger jag in dom i gps,en även om jag själv inte har någon nytta av dom. Tror att det är den där hamstern som kommer fram när man ser dom där som säger "Bra och veta". Jag får komma ihåg tråden och ta kameran med mig så att jag kan dokumentera med bild.

lsjonsson
Bra tips! Tänkte uppdatera tråden under projektets gång så dom som vill kan följa det hela.

Kul! Visa och lär! :P

MarkusR

Din morfar är en klok man. Det är avgjort mycket lättare att arbeta i färsk björk. MEN!!! då måste du göra färdigt på en gång och göra den rätt så tunn för att den inte ska spricka när den sedan torkar har jag för mig. Det går kanske att låta den ligga iblöt sä att du inte behöver göra färdigt på en gång. Det gör att det kanske ändå är bättre att låta den torka först. B)

Jag är ingen expert så undersök lite mer innan du börjar arbeta, det ska bli spännande att följa

Jag har precis börjat tälja lite och använder då blöta ämnen. Jag har därför varken erfarenhet eller kunnande, men de som fått mig intresserad har lärt mig ett par knep för att hålla kvar vätskan. T.ex. går det bra att lägga ämnet i en plastpåse och sedan frysa in det. Långt lättare med blivande skedar, kåsor och smörknivar än blivande fruktskålar förstås. En halv cm tror jag jag har fått som uppgift att man behöver få ner tjockleken till för att minska risken för sprickbildning under torkningen. Finlir spar jag alltid till efter torkningen då det är lättare då.

Är det bara björk, eller är det al och sälj oxå ;)

Seved

Är det bara björk, eller är det al och sälj oxå ;)

Seved

Bara björk och någon lite mindre på tall.

Bara björk och någon lite mindre på tall.

Aj va synd annars kunde jag ha köpt lite av dej. Björk har jag så mycket.

Seved

Back to topic.

Har börjat forma till den GROVT. Sågade först bort några stycken och sedan åkte yxan fram. En gränsforsyxa med formidabla täljegenskaper. Många, många yxhugg senare ser vrilen ut så här (se bild).

Man är väl rätt van att svinga yxan men det känns i händerna. En blåsa är på gång i högerhanden....man är ju inte singel...(haha :ph34r: ).

Och ja. El-verktyg är fusk (i nuläget iaf).

post-1877-1264013595_thumb.jpg

post-1877-1264013608_thumb.jpg

Med tejpad hand har arbetet fortsatt. Syns skillnaden?

Jag har nu huggit bort det mesta av stammen och bara själva vrilen är kvar.

post-1877-1264093308_thumb.jpg

post-1877-1264093330_thumb.jpg

Uteiskogen

Bra jobbat! Det här kan ju bli hur bra som helst!

Till själva urgröpningen har jag (som är en latmask av klass) brukat använda mig av en stor vevborr med ett mycket vasst träborr-huvud. Nu brukar ju mina ämnen bli schtenhårda pga torkningen, men detta borde ju fungera även på blöta ämnen. Jag borrar ett gäng "brunnar" ca 2-3 cm djupa åt gången. Slipar ofta upp borrkronan för att undvika splittring i träet. Sedan går jag fram med stämjärn och klubba och nöter bort träet mellan, runt och nere i "brunnarna". Man vet ju aldrig riktigt hur träet ser ut där inne så jag går ganska försiktigt fram...