Publicerat Maj 6, 201016 yr Tycker ofta det lite felaktigt sätts ett likhetstecken mellan långt förföljande och stor jaktlust. Visst kan korta förföljande bero på bristande jaktlust, men det kan ju också vara ett avsiktligt framavlat beteende.Jag hävdar också att en ställande hund kan ha stor jaktlust utan att ha extremt långa förföljande. Kanske likhetstecken är fel, men kanske "visst samband" är bättre? Håller med om att hunden kan ha mycket jaktlust utan "extremt långa förföljanden" men mycket jaktlust betyder ju att hunden hellre vill jaga än kuta i tomme och har den väl kontakt med ett djur så borde den inte vilja släppa? (Däremot så tror jag att sambandet mellan SÖK och jaktlust är litet. Alltså att man avlat fram hundar som har ganska korta sök samtidigt som de han enorma förföljanden.)
Publicerat Maj 6, 201016 yr ”Långt förföljande” I provverksamhet så mäts detta som tid och avstånd. Avståndet kan väl vara lite svårt att mäta om inget förnyat ståndskall uppkommer (om man inte kikar på en modern pejl) likaså tiden är väl också lite svår i det hela om inget förnyat upptag kommer. När vände hunden? Sen en sak som påverkar bägge faktorerna är ju : Hur snabbt rör sig hunden? Här skiljer det sig mellan både individer och raser. En annan sak jag inte förstår ibland är: Varför kan hunden ena gången förfölja långt men nästa gång kanske väldigt kort. Är det dagsformen på hunden? Eller kan hundarna vara så ”kloka” att de ibland märker att tex just denna älg kommer inte stanna? Förföljandet är en av flera viktiga faktorer i aveln. Men samtidigt är det ingen större vits med en ställande hund som ständigt förföljer långt men aldrig får till något ståndskall. I takt med att samhället växer med både invånare och infrastruktur så blir väl faktorn ”ståndskall på upptagsplatsen” en allt viktigare del i framtiden…….? / ekebo
Publicerat Maj 6, 201016 yr ja det är ju lite olika syn på saker och ting en sak borde vi vara överens om att stånd på upptagsplatsen är det viktigaste av allt.Min hund har igentligen ett alldeles för kort förföljande enligt jaktprovsreglerna men enligt min mening är hon perfekt för mig och mina marker i regel följer hon dom från 500 meter till en km nån gång har det blivit upp mot 2 km och dessa gånger har hon lyckats ställa om dom men i regel har dessa fall varit utanför markerna så det har aldrig blivit något skötet då,därimot om det står still i upptaget så kan hon skälla ganska länge (4 timmar som längst innan jag var inne och stötte) så någon fråga om jaktlust tror jag inte det kan vara .sen tycker jag att förföljande upp mot 1 mil är för tok för långt ialla fall här i söder sen är ju frågan är det bara att hunden har bra jaktlust eller en som har ett kortare förföljande har dåligt jaktlust eller är en smartare individ som bryter och förstår att det är bättre att komma tillbaka till husse och försöka hitta en ny älg??
Publicerat Maj 7, 201016 yr ja det är ju lite olika syn på saker och ting en sak borde vi vara överens om att stånd på upptagsplatsen är det viktigaste av allt.Min hund har igentligen ett alldeles för kort förföljande enligt jaktprovsreglerna men enligt min mening är hon perfekt för mig och mina marker i regel följer hon dom från 500 meter till en km nån gång har det blivit upp mot 2 km och dessa gånger har hon lyckats ställa om dom men i regel har dessa fall varit utanför markerna så det har aldrig blivit något skötet då,därimot om det står still i upptaget så kan hon skälla ganska länge (4 timmar som längst innan jag var inne och stötte) så någon fråga om jaktlust tror jag inte det kan vara .sen tycker jag att förföljande upp mot 1 mil är för tok för långt ialla fall här i söder sen är ju frågan är det bara att hunden har bra jaktlust eller en som har ett kortare förföljande har dåligt jaktlust eller är en smartare individ som bryter och förstår att det är bättre att komma tillbaka till husse och försöka hitta en ny älg?? Jodå, stånd på upptagsplatsen är bland det viktigaste! Men avelsmässigt är det inte ok med hundar som släpper direkt när det går loss! Även om dessa hundar kan generera många skott-tillfällen.
Publicerat Maj 7, 201016 yr Jodå, stånd på upptagsplatsen är bland det viktigaste! Men avelsmässigt är det inte ok med hundar som släpper direkt när det går loss! Även om dessa hundar kan generera många skott-tillfällen. vad är avelsmässigt förföljande då?? enligt prov är det väl en halvtimme ?! och om hunden sprungit efter en älg säg 2 km så går ju det ganska fort men tillbaka gången går nog inte lika fort enligt min mening
Publicerat Maj 7, 201016 yr vad är avelsmässigt förföljande då?? enligt prov är det väl en halvtimme ?! och om hunden sprungit efter en älg säg 2 km så går ju det ganska fort men tillbaka gången går nog inte lika fort enligt min mening Tycker att det ät helt åt.... med en halvtimmes förföljande. En hund som har lite fart springer ledigt 1,5-2 mil på en halv timme men då tar det ca 1-2 timmar från det att hunden släppt och är tillbaks. Men det klart räknas även återgången in i tiden så kan hunden släppa på ca 8 km. Förföljande i ca 10 min och 20 min återgång(som går långsammare), då kan det vara ok....
Publicerat Maj 8, 201016 yr Tycker att det ät helt åt.... med en halvtimmes förföljande.En hund som har lite fart springer ledigt 1,5-2 mil på en halv timme men då tar det ca 1-2 timmar från det att hunden släppt och är tillbaks. Men det klart räknas även återgången in i tiden så kan hunden släppa på ca 8 km. Förföljande i ca 10 min och 20 min återgång(som går långsammare), då kan det vara ok.... ja håller med dig och om de nu skulle få stopp på älgen säg 1.5 mil bort hur hittar du den hunden igen utan peijl och vem har så långa marker ? men det verkar ju som om det är dessa hundar vi ska avla på inte konstigt provresultaten blir sämre och sämre som det stod i senaste jaktjournalen ,och hur rolig blir jakten för pass skyttar och dylikt?
Publicerat Maj 10, 201016 yr Tycker att det ät helt åt.... med en halvtimmes förföljande.En hund som har lite fart springer ledigt 1,5-2 mil på en halv timme men då tar det ca 1-2 timmar från det att hunden släppt och är tillbaks. Men det klart räknas även återgången in i tiden så kan hunden släppa på ca 8 km. Förföljande i ca 10 min och 20 min återgång(som går långsammare), då kan det vara ok.... Full poäng (10 p) på jaktproven fås om hunden tar 30 minuter på sig att komma tillbaks efter att den dragit på älg. Alltså 15 minuter ut, 15 minuter in. Inte så väldigt höga krav tycker jag. Om provsresultaten blir sämre beror det inte (enligt min mening) på att man avlar på hundar med för MYCKET jakt, utan tvärt om.
Publicerat Maj 10, 201016 yr Full poäng (10 p) på jaktproven fås om hunden tar 30 minuter på sig att komma tillbaks efter att den dragit på älg. Alltså 15 minuter ut, 15 minuter in. Inte så väldigt höga krav tycker jag. Det ska väl stå ett "minst" före 30 & 15 minuter?
Publicerat Maj 10, 201016 yr Tycker att det ät helt åt.... med en halvtimmes förföljande.En hund som har lite fart springer ledigt 1,5-2 mil på en halv timme men då tar det ca 1-2 timmar från det att hunden släppt och är tillbaks. Men det klart räknas även återgången in i tiden så kan hunden släppa på ca 8 km. Förföljande i ca 10 min och 20 min återgång(som går långsammare), då kan det vara ok.... Är du allvarlig? 2 mil på en halv timme? Jag vill då se den hund som snittar 40km/h i skogsterräng! Man kan väl ha LITE verklighetsuppfattning i det man skriver.. eller? Sen tar jag personligen en hund som följer efter lite för länge istället för tvärt om ALLA dagar i veckan. Det finns alldeles för mycket stövelputsare inom älghundsraserna som det är.
Publicerat Maj 10, 201016 yr Full poäng (10 p) på jaktproven fås om hunden tar 30 minuter på sig att komma tillbaks efter att den dragit på älg. Alltså 15 minuter ut, 15 minuter in. Inte så väldigt höga krav tycker jag. Om provsresultaten blir sämre beror det inte (enligt min mening) på att man avlar på hundar med för MYCKET jakt, utan tvärt om. nej det första kan jag ¨hålla med om jag tror vi har ganska mycket jakt i våra älghundar idag visst finns det rötägg men det kan ju även bro på ägarna,sen tycker jag att prov reglerna är helt åt fanders hur ofta är det inte att man läser hetsigt upptag sedan tyst återfinner hunden i stånd 5 km bort? denna hund hur hittar man igen den utan pejl?? och är denna hund verkeligen värd ett första pris och att avla på? den har ju misslyckats med det viktigaste stånd på upptagsplatsen?!!sedan hur många tar inte sina första pris i november december och januari då det är lätt att ställa älgarna gör som stövarna kräv första pris både på snö och barmark fast ha krav på augusti ,september prov på älghundarna då tror jag vi sollar bort ganska många champion hundar i sverige
Publicerat Maj 10, 201016 yr För att utrycka sig i km istället för tid så tycker jag personligen att åtminstone 4-5km förföljande bör en bra o jaktintresserad hund ha.
Publicerat Maj 11, 201016 yr sen tycker jag att prov reglerna är helt åt fanders hur ofta är det inte att man läser hetsigt upptag sedan tyst återfinner hunden i stånd 5 km bort? denna hund hur hittar man igen den utan pejl?? och är denna hund verkeligen värd ett första pris och att avla på? den har ju misslyckats med det viktigaste stånd på upptagsplatsen?!!sedan hur många tar inte sina första pris i november december och januari då det är lätt att ställa älgarna gör som stövarna kräv första pris både på snö och barmark fast ha krav på augusti ,september prov på älghundarna då tror jag vi sollar bort ganska många champion hundar i sverige Jo men den hunden får ju också väldigt mycket lägre poäng än om den ställt i upptaget. Man kommer aldrig att kunna få till regler som gör att poängen helt beskriver hundens arbete, men måste läsa domarberättelsen. Två hundar med 75 poäng kan arbeta ganska olika, och det kan vara så att en viss hund med mycket lägre poäng kan vara intressantare för just min tik. Man kan diskutera detaljer i provreglerna, men det viktigaste är: reglerna är i alla fall inte så "dåliga" att det motiverar att man inte startar innan man avlar. Det finns inget skäl att avla på en grå- eller jämthund som inte är meriterad.
Publicerat Maj 11, 201016 yr Jo men den hunden får ju också väldigt mycket lägre poäng än om den ställt i upptaget. Man kommer aldrig att kunna få till regler som gör att poängen helt beskriver hundens arbete, men måste läsa domarberättelsen. Två hundar med 75 poäng kan arbeta ganska olika, och det kan vara så att en viss hund med mycket lägre poäng kan vara intressantare för just min tik. Man kan diskutera detaljer i provreglerna, men det viktigaste är: reglerna är i alla fall inte så "dåliga" att det motiverar att man inte startar innan man avlar. Det finns inget skäl att avla på en grå- eller jämthund som inte är meriterad. det är väl en smak sak att avgör om man vill köra jaktprov innan man avlar tycker jag är upp till var och en ,det är ju upp till valpköparen vad han vill ha för hund,finns väldigt många älghundar som aldrig går prov och känner man bara till föräldrar djuren så tycker jag det är fritt fram är upp till var och en vad man vill ha finns ju inga garantier på vad det blir för hund vad det än är för föräldrar man avlar på
Publicerat Maj 11, 201016 yr Är du allvarlig? 2 mil på en halv timme? Jag vill då se den hund som snittar 40km/h i skogsterräng! Man kan väl ha LITE verklighetsuppfattning i det man skriver.. eller? Sen tar jag personligen en hund som följer efter lite för länge istället för tvärt om ALLA dagar i veckan. Det finns alldeles för mycket stövelputsare inom älghundsraserna som det är. Om ordvrängeri är viktigare än principen... Lite beroende på terräng och hur vältränad en hund är..... 8 km på ca 15 min är möjligt(32 km/h).... 2x8= 16. Vilket ger i teorin att hunden skulle hamna i spannet 1,5-2 mil på 30 min. (max hastigheten för "normala" hundar är ca 40 km/h, kapplöpningshundar upp till ca 70 km/h, men det klarar dom naturligtvis inte att hålla under någon längre tid. En varg ska tydligen kunna hålla en medelfart på ca 40 km/h under en lite längre tid och har en toppfart på ca 70 km/h.) Läste på wikipedia!? att slädhundar (som också är spets raser) kan hålla en medelfart på mellan 30-35 km/h när dom drar en släde. Dock är det klart att 5-8 km i terräng vid fullfart ger att nästkommande km oftast går långsammare. Flertalet av älghundarna skulle inte ta sig något mycket längre än max 1-1,2 mil på den tiden. Men redan 1 mil är i det längsta laget. Hastigheten på hunden är betydligt långsammare när den bakspårar än vid förföljande. Förföljer hunden en älg i 30 min så måste man räkna med att tillbakagången tar MINST 1 timme till. Sen går det inte bortse från att hundens ork minskar rätt bra efter en sådan utflykt. Det i sin tur ofta ger att hunden inte "orkar" jobba med/få stopp på, en ny älg på ett önskvärt och för hunden säkert sätt. Inlägget var mer avsett att förstärka de negativa följderna av en "het" och ihållande hund. En sån hund har man ingen mer praktisk nytta av den jaktdagen. Hellre en hund som släpper i tid(kanske 4-6 km är lagomt?) och kan ta omtag, för att förhoppningsvis få en förnyad chans till stånd på ett annat djur inom den egna marken. Än att sitta resten av dagen och vänta på en hund som har ståndskall två jaktmarker bort..... Men ibland får man acceptera det hundmatrial man har och "gilla läget" samt leta det positiva som finns där, trots att den inte arbetar på önskat sätt. Frågan är om det är rätt att avla på det.......!?
Publicerat Maj 12, 201016 yr Om ordvrängeri är viktigare än principen... Lite beroende på terräng och hur vältränad en hund är..... 8 km på ca 15 min är möjligt(32 km/h).... 2x8= 16. Vilket ger i teorin att hunden skulle hamna i spannet 1,5-2 mil på 30 min. (max hastigheten för "normala" hundar är ca 40 km/h, kapplöpningshundar upp till ca 70 km/h, men det klarar dom naturligtvis inte att hålla under någon längre tid. En varg ska tydligen kunna hålla en medelfart på ca 40 km/h under en lite längre tid och har en toppfart på ca 70 km/h.) Läste på wikipedia!? att slädhundar (som också är spets raser) kan hålla en medelfart på mellan 30-35 km/h när dom drar en släde. Dock är det klart att 5-8 km i terräng vid fullfart ger att nästkommande km oftast går långsammare. Flertalet av älghundarna skulle inte ta sig något mycket längre än max 1-1,2 mil på den tiden. Men redan 1 mil är i det längsta laget. Hastigheten på hunden är betydligt långsammare när den bakspårar än vid förföljande. Förföljer hunden en älg i 30 min så måste man räkna med att tillbakagången tar MINST 1 timme till. Sen går det inte bortse från att hundens ork minskar rätt bra efter en sådan utflykt. Det i sin tur ofta ger att hunden inte "orkar" jobba med/få stopp på, en ny älg på ett önskvärt och för hunden säkert sätt. Inlägget var mer avsett att förstärka de negativa följderna av en "het" och ihållande hund. En sån hund har man ingen mer praktisk nytta av den jaktdagen. Hellre en hund som släpper i tid(kanske 4-6 km är lagomt?) och kan ta omtag, för att förhoppningsvis få en förnyad chans till stånd på ett annat djur inom den egna marken. Än att sitta resten av dagen och vänta på en hund som har ståndskall två jaktmarker bort..... Men ibland får man acceptera det hundmatrial man har och "gilla läget" samt leta det positiva som finns där, trots att den inte arbetar på önskat sätt. Frågan är om det är rätt att avla på det.......!? Nog kan det väl vara så men en het hund är väl inte samma som en hund som håller i lite? Och fortfarande 32km/h finns det inga älghundar som jag sett som håller mer än kanske ett par hundra meter. Kanske 20 i snitt på förföljande kan vara mer rimligt. Nå det var inte det som var själva grejjen utan att hunden SKA hålla i ett tag innan den släpper. 5km kan väl vara rimligt fågelvägen på många marker. Men det finns enligt mig för många hundar som släpper efter redan 500m så hällre en lite för tjurig hund än tvärt om.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Många hundar har ju en viss variation på just förföljandet. Ena gången kort förföljande, andra gången långt och ihärdigt och de flesta gånger 2-5 km. Sedan finns det såklart de som alltid släpper nästan direkt och givetvis också de som "aldrig" släpper. Inget av de två alternativen är något jag personligen uppskattar, då jag/vi vill jaga med hunden, inte ha den bara runt i närområdet eller 3 jaktlag bort. Man måste ju inte sträva efter ytterligheterna liksom. Mellantinget är oftast det bästa
Publicerat Maj 12, 201016 yr Nog kan det väl vara så men en het hund är väl inte samma som en hund som håller i lite? Och fortfarande 32km/h finns det inga älghundar som jag sett som håller mer än kanske ett par hundra meter. Kanske 20 i snitt på förföljande kan vara mer rimligt. Nå det var inte det som var själva grejjen utan att hunden SKA hålla i ett tag innan den släpper. 5km kan väl vara rimligt fågelvägen på många marker. Men det finns enligt mig för många hundar som släpper efter redan 500m så hällre en lite för tjurig hund än tvärt om. Runt 5 km är ett lagomt förföljande om hunden har kontakt med älgen. Skenar älgen så kan det vara bättre om hunden släpper tidigare, för det är svårt för hunden att ställa älgen om den är flera hundra meter bort.(Eller tom någon km) Långt förföljande har jag sett hos några hundar(främst gråhund). Långt förföljande är då 2-4 mil...... Vilket jag anser är helt meningslöst jaktligt även om hunden lyckas ställa 2-3 mil bort.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Jag håller också med jämta om att "lagom" ofta är effektivast under jakt, när det gäller många egenskaper. Men inte vid avel, och definitivt inte hos en eftersökshund.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Jag håller också med jämta om att "lagom" ofta är effektivast under jakt, när det gäller många egenskaper. Men inte vid avel, och definitivt inte hos en eftersökshund. Är absolut inte någon expert på spetsar är inne på min första. Men som du skriver så skulle vi knappt aldrig kunna para på de hundarna vi har i södra Sverige. Då ett mycket långt förföljande är ganska ohållbart med hänsyn till jaktmarker och vägar. mvh/mats
Publicerat Maj 12, 201016 yr Är absolut inte någon expert på spetsar är inne på min första. Men som du skriver så skulle vi knappt aldrig kunna para på de hundarna vi har i södra Sverige. Då ett mycket långt förföljande är ganska ohållbart med hänsyn till jaktmarker och vägar. mvh/mats håller med dig men sammtidigt förstår jag norrläningarna vi i söder kanske har säg 4-8 älgar per 1000 hektar med viss variation(det har vi i vinterstamm här i gnosjötrakten) det har ju inte alla norrlänningar.jag vet att min hund inte håller i så länge som man vill men jag vill inte säga att det är jaktlusten det är fel på för det har hon.har kommit in i ett lag här i kommunen och första dagen vi jagade så sa de att den hunden ser vi bara lite på morgonen sen är hundföraren ute och letar som vanligt och vi kan packa ihop och åka hem det är bättre med drevjakt är det så vi ska se på älghunden i söder?nej det tycker inte jag .jag har alltid hunden med hem vilket jag tycker är en stor fördel har haft en jaktidiot så jag vet hur det är att ligga sömnlös på nätterna och inte ha en aning om vad hundstackaren är .
Publicerat Maj 15, 201016 yr Hundar som "förföljer" långt saknar i mina ögon en av dom viktigaste egenskaperna, nämligen förmågan att ställa älgen. Hundar ska hålla i, i mina ögon hela dagen men inte ska det ta flera mil att få fast älgarna efter stötning. det längsta jag har varit med om att jag hittat igen hunden min efter en stötning är 5km fågelvägen, men i 9ggr av 10 så stannar det bra mycket närmare än så. Sken älgar som "far åt helvete" existerar knappast om du har rätt i snöret. som Torkel säger så måste man läsa provberättelserna för att se vad hundarna presterar, i många fall där hundar håller i långt och extremt långt så beror det på att dom är dåliga älgställare. älgar som far kilometersvis har garanterat hunden hafft kontakt med flera gånger på den vägen. nä hundar ska hålla i hela dagen, däremot så ska vi undvika hundar i aveln som är dåliga älgställare. jaktlusten saknas i våra älghundar i dag, Det så kallade förföljandet är över lag fruktansvärt dåligt även fast hunden kan vara borta länge innan den dyker upp hos husse och matte igen. Mvh Rikard
Publicerat Maj 15, 201016 yr jag tycker att det endast skulle avlas på hundar som får älgarna att stå i upptaget och klarar av att ställa dom från augusti till det de inte går att släppa hunden mera. för vilken ide är det att ha en hund som driver älgen runt halva kommunen och inte får den att stå före älgen själv vill stanna och sen har du hundar som bara sticker iväg utan att göra nå och det finns såna hundar som har första pris på jaktprov.
Publicerat Maj 16, 201016 yr jag tycker att det endast skulle avlas på hundar som får älgarna att stå i upptaget och klarar av att ställa dom från augusti till det de inte går att släppa hunden mera.för vilken ide är det att ha en hund som driver älgen runt halva kommunen och inte får den att stå före älgen själv vill stanna och sen har du hundar som bara sticker iväg utan att göra nå och det finns såna hundar som har första pris på jaktprov. håller med dig man ska inte behöva ha pejl för att skjuta älg på stånd men vissa verkar ju tycka att man ska jaga så med lös hundar
Publicerat Maj 17, 201016 yr Håller med om att vi måste lyfta fram de hundar som ofta ställer i upptaget, det är viktigast, men det finns tillräckligt många hundar som BÅDE ofta ställer i upptag och har bra förföljande för att täcka avelsbehoven. Jag har själv haft några hundar med (för mig) alldeles för dåligt förföljande (dessa har även haft för trånga sök) och visst kan man skjuta vilt för dem, men det är grymt själviskt att para dem. Vi MÅSTE inte avla på medelmåttorna! Även i söder finns det massvis av hundar som visat upp bra förföljanden. Är de bara bra ställare och har hyfsad lydnad blir de supereffektiva, även söderöver.