Publicerat Januari 21, 201016 yr Hej, tänkte höra med er vad ni tror om den lämpligheten? Satt och disskuterade detta med min svåger om detta som gärna skulle ha en mini 14 (tror jag det var?) för att skjuta med på bana men även ha för räv/rådjur. Har googlat lite på ämnet och tycker att det verkar luta åt det negativa hållet men ville ändå höra med er, finns det olika modeller av dem som kanske är mer eller mindre lämpliga?
Publicerat Januari 21, 201016 yr rent lagligt så funkar det så länge den inte är moddad (halvautomatiskt gevär ska efterlikna en vanlig repeter (som den gör)) precisionsmässigt så vetafan vissa hyllar den å andra sågar den enda är att låna en och testskjuta den om ingen annan har bättre synpunkt
Publicerat Januari 21, 201016 yr Hej, tänkte höra med er vad ni tror om den lämpligheten?Satt och disskuterade detta med min svåger om detta som gärna skulle ha en mini 14 (tror jag det var?) för att skjuta med på bana men även ha för räv/rådjur. Har googlat lite på ämnet och tycker att det verkar luta åt det negativa hållet men ville ändå höra med er, finns det olika modeller av dem som kanske är mer eller mindre lämpliga? Av vad jag sett skulle nog "Target" varianten vara mest lämplig, den ska tydligen gå att få till riktigt bra precision med. Räv och rådjur tror jag iofs inte är ngt större problem med någon av dem så länge man håller sig inom lämpligt skotthåll för vad man kan prestera med bössan. Toppfågel på 200m? Mja.. targetvarianten kan fungera, men vad jag hört om precisionen så finns det helt klart mer lämpliga bössor för det.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare target är alltså den här---> http://www.jakt.se/ruger/ruger-studsare/ru...target-223.html
Publicerat Januari 21, 201016 yr target är alltså den här---> http://www.jakt.se/ruger/ruger-studsare/ru...target-223.html Exakt, finns också en med tumhålskolv i laminat =)
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Finns det någon mer som säljer denna? googlar på den men hittar den inte i butik nånstans...
Publicerat Januari 21, 201016 yr Finns det någon mer som säljer denna? googlar på den men hittarden inte i butik nånstans... Tror Classic är generalagent för Ruger.
Publicerat Januari 21, 201016 yr jag har endast testat en sådan. inte target modellen då. min upplevelse va att dne skjuter så dåligt på 100m att jag inte skulle ge mig på o försöka skjuta på räv/hare på knappt det avståndet. o inte rådjur heller för den delen. spred allt för mkt för att jag skulle ha en sådan till jakt iaf. till o skjuta på korta avstånd o snabba skott visst. men för snävt område tycker personligen jag iaf. då förlorar man lite vitsen med en så snabb kaliber. mvh//Marcus
Publicerat Januari 21, 201016 yr jag har endast testat en sådan. inte target modellen då.min upplevelse va att dne skjuter så dåligt på 100m att jag inte skulle ge mig på o försöka skjuta på räv/hare på knappt det avståndet. o inte rådjur heller för den delen. spred allt för mkt för att jag skulle ha en sådan till jakt iaf. till o skjuta på korta avstånd o snabba skott visst. men för snävt område tycker personligen jag iaf. då förlorar man lite vitsen med en så snabb kaliber. mvh//Marcus Hur många olika typer av laddningar och kulvikter provade du med?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Finns det någon mer som säljer denna? googlar på den men hittarden inte i butik nånstans... jg jakt i göteborg har 2 st hemma tror jag. både med tumhål och utan. riktigt äcklig stock den på tumhålet. ska dit idag (nu) och hämta min nua bössa så jag kan känna lite ? personlig åsikt är att jagar man i grupp så är det som om man ber om kommentarer att komma med en sån. helt annat på andra sidan pölen! i sverige känns det som om man inte får skjuta för nöjes skull. då är man en galen mördare. tycker jag det upplevs som iaf. till det användningsområde jag tycker man köper en sådan för tycker jag lika gärna man kan köpa en 10/22.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Hur många olika typer av laddningar och kulvikter provade du med? tror endast de va 3st olika. men så känsliga ska inte en 223:a vara enligt min ringa erfarenhet. det jag skrev var endast mitt intryck av det hela o min åsikt. sen hoppas jag andra har bättre erfarenheten för de va verkligen en smidig o nätt bössa!
Publicerat Januari 21, 201016 yr Tycker det är oerhört trist att Ruger måste tillverka världens fulaste halvautomat för att få sin Mini-14 att inte sprida över en ladugårdsvägg på 100 meter Mini-14 verkar vara tillverkad i syfte att ha nåt att lyfta över kanten på värnet och dra av en salva i avskräckande syfte. Inte för att man träffar nåt, men det smäller ju lite grann iaf...
Publicerat Januari 21, 201016 yr i sverige känns det som om man inte får skjuta för nöjes skull. då är man en galen mördare. tycker jag det upplevs som iaf. +1 lite samma sak i finland också. men inte lika farligt för att få en mini 14/30 skjuta bra måste man nog uppgradera den ganska mycket,tyngre pipa.trycket mm för att få en bra bössa. delar finns till den i massor. största nackdelen vad jag vet med den är magasinerna. oavslutet är rugerns orginala magasin enda som verkar fungera ordentligt i dom. frågan är sedan är det värt att punga ut så mycket pengar för en mediocre bössa ? :/
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Ja finns det något annat halvautomat alternativ som är passar både för bana och jakt och inte är tokdyrt så får ni gärna nämna nåt...
Publicerat Januari 21, 201016 yr lite of topic kanske men på Call of duty: Modern warfare gillar jag den
Publicerat Januari 21, 201016 yr lite of topic kanske men på Call of duty: Modern warfare gillar jag den de e ju en m 14 storlskillnad från Mini 14
Publicerat Januari 21, 201016 yr haah okej, trodde M stod för Mini. Men nu när jag tänker efter känner jag mig bara dum Visste ju att jänkarna gjorde m 14 redan under vietnamkriget.
Publicerat Januari 21, 201016 yr haah okej, trodde M stod för Mini. Men nu när jag tänker efter känner jag mig bara dum Visste ju att jänkarna gjorde m 14 redan under vietnamkriget. har för mej att m 14 är den välskjutande orginalet till mini 14 för dom ? måste det vara halvauto ?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare har för mej att m 14 är den välskjutande orginalet till mini 14 för dom ?måste det vara halvauto ? njae, det var ju lite det som var utgångsläget....
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Så här säger Classic själva om Ruger mini 14 Target på frågan; Är intresserad av er åsikt gällande jakt med detta vapen.. "Precisionen på hundra meter håller sig inom 5-8cm, träffområdet på en älgfigur på skjutbanan är ca 50cm på åttio meter, så varför inte jaga med den?"
Publicerat Januari 22, 201016 yr Så här säger Classic själva om Ruger mini 14 Targetpå frågan; Är intresserad av er åsikt gällande jakt med detta vapen.. "Precisionen på hundra meter håller sig inom 5-8cm, träffområdet på en älgfigur på skjutbanan är ca 50cm på åttio meter, så varför inte jaga med den?" Om det är en Mini 14 så kanske för att den inte är klass 1? =)
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare nej, hajjade inte heller relateringen till Älgmålet... men iaf, verkar ju vara rel. ok träffbild ändå på 80 meter. MEN det är ju en säljare så jag vet inte vad man ska tro...
Publicerat Januari 22, 201016 yr nej, hajjade inte heller relateringen till Älgmålet... men iaf, verkar ju vara rel. ok träffbild ändå på 80 meter.MEN det är ju en säljare så jag vet inte vad man ska tro... Hörruduru.. inte snacka skit om säljare nu Snabb lösning är ju att be att få låna den och testskjuta, bilda en egen uppfattning och så är problemet ur världen? =)