Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5000 kr i belöning från Kalix Sameby för varje fällt LO under jakten

Featured Replies

• Svar 52
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

nu börjar det att likna nått.

Publicerat

får utlädnska jägare jaga lo i svege ? :D

Publicerat

fint men finns det nå lo dära :D

är juh fint stövar före där ännu så lite inmot överkalix/övertornio är det hett istället

ni finnar får absolut jaga lo.. :D

Publicerat
  • Författare
fint men finns det nå lo dära :lol:

är juh fint stövar före där ännu så lite inmot överkalix/övertornio är det hett istället

ni finnar får absolut jaga lo.. ;)

Ja, det gör det tyvärr! Vi har visst någon/några som passerar våra marker med jämna mellanrum. Man får ta framn laggarna och spåra över marken innan LOjakten börjar. ;)

Publicerat
Ja, det gör det tyvärr! Vi har visst någon/några som passerar våra marker med jämna mellanrum. Man får ta framn laggarna och spåra över marken innan LOjakten börjar. ^_^

jag ska nog ringa och kolla,vore kul jaga dom rätt nära hemma...synd med massa otrevliga vägar runt töre iaf,men snö föret är juh bästa möjliga

Publicerat

förra årets tilldelning gällde bara ökalix och ötorne

ingenting till kusten.

vi var och spårade vårat övre skiften förra helgen,

vi har då 5 olika katter där.

Publicerat
  • Författare
jag ska nog ringa och kolla,vore kul jaga dom rätt nära hemma...synd med massa otrevliga vägar runt töre iaf,men snö föret är juh bästa möjliga

Vad jag vet så är det bara på östra sidan älven runt Kamlunge-Korpikå-Stora & Lilla Lappträsk-Bondersbyn-Börjelsbyn som det har rört sig. Jag vet inte exakt hur mycket snö det är där ute.Den snön som ligger på backen är bara kallsnö.

Publicerat

ingenting till kusten.

ja vafan när ska jag komma :D

ska testa ringa killen Rune och se vad dom säger,jag är inte ute efter pengar utan få skjuta katt för hunden nära hem,slipper man åka 100mil neråt för göra det så blir ingen mer glad än jag...hellre runt runt då ^_^

dom jag pratat med i Ö-kalix verkar även ha en stabil stam och skulle tippa på 10 katter inte fler bli i Norrbotten som bäst..

man får luska i lite marker så man får några alternativ tills jakten startar...kommer det inte mer än 30cm till innan mars ska jag kapa foten om man skulle misslyckas då!

Publicerat
  • Författare

ingenting till kusten.

Fel! Hela länet enl. beslutet. Kika på sidan 3 överst.

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...tselomradet.pdf

:D

Publicerat
- Vi är förvissade om att lodjuren är de stora bovarna. Därför har vi beslutat att betala 5.000 kronor för varje lodjur som dödas under den tillåtna jakten, säger han.

Hotas

Ett lodjur äter mellan fyra och fem renar per månad, varje förlorad ren kostar samebyn oerhörda pengar, enligt Sundell som oroas över utvecklingen.

- Gör vi inget sjunker andelen kalvar ännu mer och då får man ingen reproduktion vilket på sikt hotar hela näringen.

Totalt får 24 lodjur skjutas i länet under perioden 1 mars till 15 april 2010.

- Vi hoppas att jägarna mobiliserar, säger Rune Sundell.

Fotnot: Kalix sameby är en koncessionsby som sträcker sig från Sangis i öster till Vitå älv i väster, Överkalix i norr och ned till skärgården i söder.

inte är det väl klart ännu??? lysande journalistik med verifierad fakta?? menar sist kunde 2 föryngringar vara 6st kissar :lol:

Publicerat

Jag kommer också... Inte helt fel att få jaga Lo.. FC får spara nån åt mig åxå så han inte tömmer hela Norrbottenskvoten :huh:B)

Är ju inte så vanligt med bra jaktföre den årstiden dock...

TIME WILL TELL!! :lol:

Publicerat

:)

då är det bara att du tar på dig tegnäsarna och far och rekar i bondersby skogarna

för snart kör det igång.

Publicerat

alltså har kuriren rätt med jakttid till 15 april och tilldelning på 24st :o vet jag iaf vad jag kommer göra 1,5månad....helt otrolligt om det skulle stämma :)

jo snö sägs inte stoppa en denna gång,men tror varsin sida av lands gränserna är det som är heta,jokkmokk fjäll och runt övertorneå

Ari har en barnvakt rätt länge iaf :D

Publicerat
alltså har kuriren rätt med jakttid till 15 april och tilldelning på 24st :o vet jag iaf vad jag kommer göra 1,5månad....helt otrolligt om det skulle stämma :)

jo snö sägs inte stoppa en denna gång,men tror varsin sida av lands gränserna är det som är heta,jokkmokk fjäll och runt övertorneå

Ari har en barnvakt rätt länge iaf :D

Norrbottens län

Område: hela länet

Antal: högst 4 djur.

Jakttid

Jakt med vapen är tillåten: 1 mars - 31 mars 2009.

Fällfångst är tillåten: 1 mars - 31 mars 2009.

4st tar nog inte länge för att fylla den kvoten

Publicerat
Norrbottens län

Område: hela länet

Antal: högst 4 djur.

Jakttid

Jakt med vapen är tillåten: 1 mars - 31 mars 2009.

Fällfångst är tillåten: 1 mars - 31 mars 2009.

4st tar nog inte länge för att fylla den kvoten

med tanke på det bara sköts 2st så tror jag inte det kan bli mycket större tilldelning än 10 max iår,

sedan att vi skulle ha längre jakttid låter oxå väldigt orimligt,iofs bra men som sagt inte troligt

Publicerat

Vi får inte glömma att jakträtt, i alla fall i Norrbotten, får endast de med jakträtt på björn eller älg ovan odlingsgränsen. Vilket jag finner lite underligt. Vi har Lo här nära kusten med, men vi får inte vara med på jakten iår.

Publicerat
Vi får inte glömma att jakträtt, i alla fall i Norrbotten, får endast de med jakträtt på björn eller älg ovan odlingsgränsen. Vilket jag finner lite underligt. Vi har Lo här nära kusten med, men vi får inte vara med på jakten iår.

hur menar du??

alla 2 :lol: som sköts förra året av vid kusten eller iaf inte ovan odlingsgränsen....

jakten i år är väl ändå inte bestämnd vad jag iaf kan läsa mig till på NVV,LST hemsidor men kanske missat nått?

bara regga sig och jaga om du frågar mig där du har jakträtt...

ovan odlingsgränsen köper man väl bara jaktkort osv

Tror iaf tilldelningen kommer spegla det "brinnande" intresset från förra året :o

Publicerat
  • Författare

Vad menar du Jakob! Jag förstår det inte. :lol:

Publicerat

Jag sitter och läser i yttrandet från lst som är benämnt: N_lojakt_inom_renskötselomradet.pdf, för jag hittar ingen annan, och där står det att jakträtten bara innefattar de som har jakträtt på björn och älg ovan odlingsgränsen, men att jaktområdet är hela länet. Vad/var har jag missat?

Publicerat
  • Författare
Jag sitter och läser i yttrandet från lst som är benämnt: N_lojakt_inom_renskötselomradet.pdf, för jag hittar ingen annan, och där står det att jakträtten bara innefattar de som har jakträtt på björn och älg ovan odlingsgränsen, men att jaktområdet är hela länet. Vad/var har jag missat?

Är det här beslutet?

Var hittar du texten som du hänvisar till?

Publicerat

:P

Men om jag inte är felinformerad är det 2010 nu......att mobilisera för 2009 jakt nu är för sent :P:lol:

Publicerat
  • Författare
Men om jag inte är felinformerad är det 2010 nu......att mobilisera för 2009 jakt nu är för sent :P:lol:

Ja, jag vet att det är 2010 nu. :P

Det var ovanstående text från -09 som jag blev fundersam över och jag tror att även f_c blev det.

Vad jag minns så fick dom som ville jaga Lo i Bondersbyn och vad jag vet så var det ingen där som hade jakträtt ovanför odlingsgränsen på björn & älg.

Publicerat
Det var ovanstående text från -09 som jag blev fundersam över och jag tror att även f_c blev det.

Vad jag minns så fick dom som ville jaga Lo i Bondersbyn och vad jag vet så var det ingen där som hade jakträtt ovanför odlingsgränsen på björn & älg.

Ja då är det väl bara att anmäla sig då antar jag =)