Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5000 kr i belöning från Kalix Sameby för varje fällt LO under jakten

Featured Replies

Publicerat

jo fan jakträtt är jo en bra början,vi får jaga var vi vill,Även i Norrbotten funkar gästkort,markägarens tillåtelse eller jaktkort som med allt annant,inom renskötsel område som utan,ovan odlingsgränsen vars det knappast finns mycket att hämta :blush: så är jag rätt säker med vårat komunkort eller vanligt jaktkort duger väl

• Svar 52
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Ja då är det väl bara att anmäla sig då antar jag =)

Ja, det har jag gjort. Jag måste ut och träna skidåkning med den konstgjorda knäelden för att se hur det fungerar som jag snart fick för ett år sedan. :)

Publicerat

Tycker man ska regga sig vare sig man tänkt åka ut eller ej,för visa att intresset finns i BD län...

Har lite mera info om just Kalix sameby för den som vill,men tycker man kan ta allt med en nypa salt tills lo inventeringen är klar,då kan jag återkomma med lite mera fakta...Tanken är att alla lodjur som skjuts inom deras område är en 5000kr belöning på,du själv får skaffa dig jakträtt i området och med tanke på hur stora områden det är trots allt så krävs en hel del samverkan för lyckas att få jakt på en kisse..

så ännu har vi ej sett antal lodjur vi får tilldelat...

bästa är gå ihop ett gäng och hålla lite uppsikt i skogen vad som rör sig....lon har ganska stort hemområde här uppe och färdas långt,går ej jämnföra med söder över,så vi håller tummarna

Publicerat
  • Författare
Tycker man ska regga sig vare sig man tänkt åka ut eller ej,för visa att intresset finns i BD län...

Har lite mera info om just Kalix sameby för den som vill,men tycker man kan ta allt med en nypa salt tills lo inventeringen är klar,då kan jag återkomma med lite mera fakta...Tanken är att alla lodjur som skjuts inom deras område är en 5000kr belöning på,du själv får skaffa dig jakträtt i området och med tanke på hur stora områden det är trots allt så krävs en hel del samverkan för lyckas att få jakt på en kisse..

så ännu har vi ej sett antal lodjur vi får tilldelat...

bästa är gå ihop ett gäng och hålla lite uppsikt i skogen vad som rör sig....lon har ganska stort hemområde här uppe och färdas långt,går ej jämnföra med söder över,så vi håller tummarna

Har du mer info så får du gärna skriva ner den? Under förra året diskuterade vi med grannlagen om att införa ett rovdjurskort som ska gälla på deras marker också vid gemensam rovdjursjakt på björn, lo, m. m. Inom Bondersbyns VVO beslutade vi att köpa en lofälla också som ska sättas i bruk i samband vid jakten i år om vi nu får några lo i tilldelning här nere.

Publicerat

okej, jag får återkomma med infon efter inventeringen <_<

jo läste om nån rapport om att 50% av kissarna hade träflisor i magen nu...Men har ni endast gästkort så finns juh Ari och gänget nära om ni har nått på g,bättre än fälla -_-

denna är från Rävper

Rovdjursjakt över jaktlagsgränser

- Ett gästkort för rovdjur bör gälla för alla de stora rovdjuren som är eller kan bli lovliga under det aktuella jaktår som kortet gäller.

- Ett krav för att kunna lösa detta speciella gästkort för rovdjur, är att man på något av rovdjursförvaltningsområdets viltvårdsområden, jaktvårdsföreningar eller jaktklubbar har löst gällande jakträttsbevis för det aktuella viltslaget.

- Rovdjurskortet skall gälla för enskild jägare när jakten påbörjats på det område där jägaren har löst giltigt jakträttsbevis och/eller tillsammans med jaktvärd när jakten påbörjas på det område/förening inom rovdjursförvaltningsområdet där jaktvärden har löst erfoderligt jakträttsbevis.

- Rovdjursförvaltningsområdet är ej någon juridisk sammanslutning. Detta är endast ett samlingsnamn för de områden/föreningar inom ................. jaktvårdskrets som antagit samma regler för rovdjursgästjägare.

- Varje område/förening som vill att dessa gemensamma regler skall gälla, måste få godkännande för detta på sitt årsmöte. Beslutet bör gälla ett jaktår, (prövoår), för att en utvärdering och eventuella ändringar skall kunna göras, innan nästa jaktårs regler skall antas.

- För att få lösa detta rovdjurskort avseende björn, skall jägaren visa upp intyg om att denne, det aktuella året, har skjutit det så kallade björnpasset med godkänt resultat.

- Gästkorten för rovdjur skall säljas av respektive områdes/föreningars ordinarie jaktkortförsäljare. Pengarna för alla dessa jaktkort, var helst de är lösta inom rovdjursförvaltningsområdet skall fördelas lika mellan alla områden/föreningar som är med i förvaltningsområdet.

Förslag till beslut

Viltvårdsområdet/jaktklubb/förening beslutar att för en kostnad av 25:-, (kretskort) utfärda extra jaktgästebevis gällande jakt efter …………… över jaktlagsgränserna. Det extra jaktgästbeviset är gällande under hela jaktåret …………. (Beslut fattas årligen av resp förening).

Villkor

Enskild gästjakt i form av områdesjakt efter arterna …………………………… inom rovdjursförvaltningsområdet får endast ske av jägare innehavande jakträttsbevis inom någon förening som är anslutet och har antagit förslaget.

Vidare skall jakten ha påbörjats inom det viltvårdsområdet/jaktklubb/förening där jägaren innehar jakträttsbevis.

Fällt vilt (delar av) tillfaller skytten i enlighet med myndighetsbeslut.

Skytt svarar för eventuella kostnader och prover som det fällda villebrådet förorsakar.

Jaktledare skall utses vid varje jakttillfälle, vilken också svarar för att jakten genomförs i enlighet med myndigheternas beslut.

Vid varje tillfälle gästjakt bedrivits skall berörd förening meddelas om detta snarast efter genomförd jakt.

……………………………………………………………………..

namn

Jaktgästbevis gällande för jakt efter Björn, Lo,Varg och Järv under den tid av jaktåret 20__-20__ som dessa djur är lovliga på de marker inom rovdjursförvaltningsområdet som jakten skall bedrivas

Innehavaren av jaktkortet har rätt att bedriva

* Enskild gästjakt där jakten skall ha påbörjats inom det jaktområde där jägaren innehar jakträttsbevis för aktuellt viltslag.

* Gästjakt tillsammans med jaktvärd som har giltigt jakrättsbevis för aktuellt viltslag inom respektive viltvårdsområde/jaktvårdsförening eller jaktklubb som ingår i rovdjursförvaltningsområdet.

Fällt vilt (delar av) tillfaller skytten i enighet med myndigheternas beslut. Skytt svarar för eventuella kostnader som det fällda villebrådet förorsakar. Jaktledare skall utses vi varje jakttillfälle, vilken också svarar för att jakten genomförs i enighet med myndigheternas beslut.

Jaktkortet utfärdat av: Ordinarie jaktkortförsäljare pris: _______ kronor

De områden, föreningar och klubbar inom ........................... jaktvårdskrets som antagit dessa regler och således betecknas ingå i rovdjursförvaltningsområdet jaktåret 20__-20__ är:

................................................................................

........................................................

................................................................................

.......................................................

Publicerat
  • Författare
okej, jag får återkomma med infon efter inventeringen <_<

jo läste om nån rapport om att 50% av kissarna hade träflisor i magen nu...Men har ni endast gästkort så finns juh Ari och gänget nära om ni har nått på g,bättre än fälla -_-

denna är från Rävper

Gör så!

Jag har hört talats om detta också med träflisor men var det inte naturvårds- el. rovdjursföreningen som drog igång detta redan inför förra årets jakt?

Ja, jag vet om det! Jag såg att du också var intresserad va om jag inte såg fel. Vi har just under knädjupt med snö hos oss. Ca. 45 cm skulle jag tro och en del rejäla drivor efter onsdagens väder.

Har du läst det här idag? http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5240520 Det måste ha varit kallt i Abisko med den vinden.

Dom har ju lovat runt -20 här imorgon och snö. Rätt konstigt att det jan snö när det är så kallt egentligen.

Jag ska ta fram mina skidor och fara ut och åka lite här någon dag så får jag se hur det går med knäet. Jag måste ju ändå ta det försiktigt så att jag inte vrider till det.

Publicerat

jag är absolut sugen,Men Ari har företräde då han bor närmare,om vi inte båda kommer..

45cm lär vara bland dom bättre snö mängderna just nu!!! riktigt bra!

jo hehe vi hade nog satans kallt även här,vi slipper vinden men -27 och ryckten om under 30 i grannbyn gör att man håller sig inne och filar på sig själv <_<

vi har skotar även och lär vara med och skära områden om så vills

Publicerat
  • Författare
jag är absolut sugen,Men Ari har företräde då han bor närmare,om vi inte båda kommer..

45cm lär vara bland dom bättre snö mängderna just nu!!! riktigt bra!

jo hehe vi hade nog satans kallt även här,vi slipper vinden men -27 och ryckten om under 30 i grannbyn gör att man håller sig inne och filar på sig själv <_<

vi har skotar även och lär vara med och skära områden om så vills

Ok! Ja, det förstår jag! Du har väl säkert kisse uppe i dina trakter att jag också. Fullt upp tror jag. -_-

Ok! Det är ju tur att det är kallsnö som kommer. Jag har haft settern lös idag i snön. Det gillade hon. :lol: Hon såg ut som att hon var kamouflerad av snö mellan varven.

Ja, det ska ju dra iväg nedåt igen. Det är -17-18 här nu. Det har hållit sig runt denna temp idag.

Ok! Själv har jag ingen skoter. Det finns en hel del skotrar i byn. Både bland jägare och icke jägare.

Publicerat
Ok! Ja, det förstår jag! Du har väl säkert kisse uppe i dina trakter att jag också. Fullt upp tror jag. :D

Ok! Det är ju tur att det är kallsnö som kommer. Jag har haft settern lös idag i snön. Det gillade hon. :D Hon såg ut som att hon var kamouflerad av snö mellan varven.

Ja, det ska ju dra iväg nedåt igen. Det är -17-18 här nu. Det har hållit sig runt denna temp idag.

Ok! Själv har jag ingen skoter. Det finns en hel del skotrar i byn. Både bland jägare och icke jägare.

här är det väldigt väldigt steril kan jag lova ;)

är runt övertornio samt värsta bergen i fjällen dom finns,sen lite sporadisk mot kusten och gränsen mot västerbotten,

Publicerat
  • Författare
här är det väldigt väldigt steril kan jag lova ;)

är runt övertornio samt värsta bergen i fjällen dom finns,sen lite sporadisk mot kusten och gränsen mot västerbotten,

Ok! Vad tråkigt för dig att du inte har någon kisse att tala om men samerna är väl glada för det.

Ok!

Publicerat

Har ni några tips inför Lodjursjakten då? Hur rör sig djuren? Vilka tider på dygnet?

Publicerat
  • Författare
Har ni några tips inför Lodjursjakten då? Hur rör sig djuren? Vilka tider på dygnet?

Detta är väl en ny jaktform för mig så det är väl bara att ta på sig skidor och åka ut och spana. De och lära! :ph34r:

• 2 weeks later...
Publicerat

24 djur i Norrbotten,jakt från 1mars till 15april..hundjakten förlängdes just med 1 månad och kommer kunna jagas på skare :huh:

Publicerat
  • Författare
24 djur i Norrbotten,jakt från 1mars till 15april..hundjakten förlängdes just med 1 månad och kommer kunna jagas på skare :D

Ja, men då får det bli blida först, för vi har enbart kallsnö som är >50 cm. :rolleyes:<_<

Publicerat
Ja, men då får det bli blida först, för vi har enbart kallsnö som är >50 cm. :rolleyes:<_<

mumma bara 50!

110cm på gården!

Publicerat
  • Författare
mumma bara 50!

110cm på gården!

Ja, det blir väl bra för en långbent stövare el. en plotthund kanske.

Haha! :rolleyes:

Publicerat
Ja, det blir väl bra för en långbent stövare el. en plotthund kanske.

Haha! ^_^

hehe nog lär väl vi bli invaderade av plotthunds gäng,men hur långa ben en stövare må ha bör den ha rätt teknik att föra sig i djup snö och det ingår ej i ras standarden utan dagliga jakterna B)

Publicerat
  • Författare
hehe nog lär väl vi bli invaderade av plotthunds gäng,men hur långa ben en stövare må ha bör den ha rätt teknik att föra sig i djup snö och det ingår ej i ras standarden utan dagliga jakterna :ph34r:

Vi har ju en i Morjärv och en i Siknäs. Du vet säkert vilka det är. 2 bröder är det. Helt rätt! ;)

Publicerat

Hur göra??

om man skulle få lodjur under lovlig jakttid samt att det finns kvar djur på licensen i rävsnara,

får man behålla viltet går det under felfångst?

Publicerat
  • Författare
Hur göra??

om man skulle få lodjur under lovlig jakttid samt att det finns kvar djur på licensen i rävsnara,

Intressant fråga, men jag har faktiskt ingen aning! :)

Kan ju vara lämpligt att ringa lst el. han som badade igår i Råneå älv. Se dagens Kuriren. Joakim Pelli fick bada i älven medan skotern gick till botten. Han hade tur.

Publicerat
Intressant fråga, men jag har faktiskt ingen aning! B)

Kan ju vara lämpligt att ringa lst el. han som badade igår i Råneå älv. Se dagens Kuriren. Joakim Pelli fick bada i älven medan skotern gick till botten. Han hade tur.

jaså skogsmarodören fick vad han förtjänade.

Publicerat
  • Författare
jaså skogsmarodören fick vad han förtjänade.

Ja, han fick visst ett litet bad.

Publicerat
Hur göra??

tror du skulle få problem,då åberg försökt länge och väl med få snara lo och fått nej och åter nej,tror att du skulle begå jaktbrott minst sagt...felfångst eller ej skulle det bli väldigt svårt å förklara när besiktningsmannen kommer och vill höra hur det gick till ;)

Publicerat
tror du skulle få problem,då åberg försökt länge och väl med få snara lo och fått nej och åter nej,tror att du skulle begå jaktbrott minst sagt...felfångst eller ej skulle det bli väldigt svårt å förklara när besiktningsmannen kommer och vill höra hur det gick till :P

Hur skall man annars lossa lodjuret ur snaran med livet i behåll om man inte får avliva det?  :lol:;):rolleyes:

Publicerat
24 djur i Norrbotten,jakt från 1mars till 15april..hundjakten förlängdes just med 1 månad och kommer kunna jagas på skare :lol:

kanske får du sällskap ;):rolleyes: