Publicerat Januari 24, 201016 yr Har varit lite lat eller ointresserad då det gäller att lära mig avståndsbedömningen med mildot. Har lite koll men tänkte höra hur ni gör då ni ligger på vallen. En del verkar göra på lite olika sätt och lat som man är vill man ju göra på enklaste sättet Det var tävling här framöver med okända avstånd och då bör man ju ha koll om man överhuvudtaget ska åka dit. Min Zeiss mäter korrekt vid 12 ggr förstoring och jag kommer nog skjuta på 12 ggr på nästa tävling. Tyckte jag hade lite problem att hitta målet med 24 ggr. Snön gjorde att det inte gick att sätta tryck på stöden så bössan hoppade till i varje skott så man fick leta rätt på tavlan varje gång. Rangecard? Vilka avståndsintervaller lägger ni in på era kort? Duger det med 25 m intervall?
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag sitter i samma båt kan man väl säga, rangecard har jag med 25m intervaller upp till 300m med SMK 168:an och upp till 1000m medd 155grs Palma Match. 260:in skall så småningom få ett kort även den men.... Avståndsbedömningen är jag skitkass på mao.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Tjooo fler än jag som har svårt att skjuta på rätt tavla, eller nej va tråkigt att det var svårt Angående benstöden har jag kört med olika former av underlägg, en inte så liten frisbee förefaller vara inte helt ok val men jag har tidigare kört med en duk som tillhör min vinter/snödräkt för jakt. Det är allt lite knepigt, hade ett par skott igår på inskjutningsmålet som föll kort enkom för att benstöden föll igenom i snön. jag har mailat till dig angående frågan om ett underlag för mätning/bedömning av avstånd. Men en kortis av gången är som sådan. Mål- Rekommenderat avstånd, min-max, förefaller målet vara långt eller kort? Mil mätning, ok X antal Mil och Y antal mm mål ger Z avstånd, stämmer det mot reglemente och min uppfattning, Ok allt matchar. Då skruvar vi enligt tabell, temp och tryck. Att köra på 25 meters intervaller går iofs bra, att notera är dock att med vissa kalibrar ex 308/168 grain laddningar så behövs det bara en kombinerad felbedömning om 25 meter och felskruv med motsvarande verkan för att man skall helt bomma ett mål som är 40 cm på avstånd över 400 meter, men det är ju inget som har gått dig förbi Mats eller hur? Kontentan är att man måste ha lite tur i avståndsbedömningen och att mätfelet i den okulära bedömningen skall ner under .1 mil helst vara så liten som .05 mil, men det är inte lätt under 60 sek tidspress. En annan sak vi har upplevt under tävling är att målen i reglementet är angivna som de stansade målen i papp, dvs med en 5 mm bård på varje sida, kommer målen på rulle eller ark saknas bården att mäta o målen är mindre vid mätning än vad det borde vara, ergo man skjuter för långt. /Christian
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag har gjort ett kort för mätning på varje mål som är beräknade att mäta med Zeissen på 24x som ser ut så här Ny_bild.bmp Det gröna är inom rekommenderat avstånd och det röda utanför men det lilla jag testat visar att man måste vara väldigt noga när man mäter för att det ska fungera. Sedan har jag kikaren nollad på 300 och ett separat klick kort för att slippa ändra alla mätkort om man väljer någon annan laddning eller kaliber, det har 25 meters intervaller upp till 500 sedan 10 meters till 650 Tycker du det verkar användbart kan jag maila samtliga kort om jag får en adress.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare eskimo1@spray.se Tacksam för all hjälp man kan få. Har tyvärr inte tid att ligga dagar i sträck på banan och träna. Måste givetvis dit men kan man fixa allt ikring hemma är det ju bra. Har inte kronograferat laddningen än heller men 900 m/s verkar stämma då jag träffade på 500 m efter justering på siktet.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Nej fula er inte nu o skicka massa mail hit o dit som ingen mer en ni kan läsa Även jag har en kikare med mildot som jag inte har full koll på hur jag ska räkna ut avståndet med. Visst upp med en bestämd storlek på målet och verifiera på olika avstånd, så långt allt väl ....kanske. /Lasse
Publicerat Januari 24, 201016 yr Hehe, nu är detta inte så svårt eller enkelt som det verkar och jag vill nog helst slippa lägga upp mina klyddigheter till allmän beskådan och klander, jag är övertygad om att även du Lasse kan få ett mail om du ber snällt men jag ids inte lägga upp det lilla jag har åstadkommit här... /Christian
Publicerat Januari 24, 201016 yr Dubbel som blev bra ändå Tar gärna emot ett mail forsstrom.skurebogard@hotmail.com /Lasse
Publicerat Januari 24, 201016 yr Problemet med mina kort är att dem är gjorda för att mäta med en zeiss på 24x så det är halvmil men det funkar att bara plocka bort /2 från formeln om man ska använda till något annat.
Publicerat Januari 24, 201016 yr jag som tränade mig att bli mästare på avstånds bedömning igår kväll , fasst det var ju bara teori på datorn... men jag har iallafall lärt mig den magiska formeln
Publicerat Januari 24, 201016 yr Har varit lite lat eller ointresserad då det gäller att lära mig avståndsbedömningen med mildot. Har lite koll men tänkte höra hur ni gör då ni ligger på vallen. En del verkar göra på lite olika sätt och lat som man är vill man ju göra på enklaste sättet Det var tävling här framöver med okända avstånd och då bör man ju ha koll om man överhuvudtaget ska åka dit. Min Zeiss mäter korrekt vid 12 ggr förstoring och jag kommer nog skjuta på 12 ggr på nästa tävling. Tyckte jag hade lite problem att hitta målet med 24 ggr. Snön gjorde att det inte gick att sätta tryck på stöden så bössan hoppade till i varje skott så man fick leta rätt på tavlan varje gång.Rangecard? Vilka avståndsintervaller lägger ni in på era kort? Duger det med 25 m intervall? Du har mer noggrannhet i avståndsbedömningen ju högre förstoring du har. Så även om det är "äkta" mildot vid 12x så räknar du lätt om förhållandena vid 24x (och det är där du ska mäta för högst precision). Avståndsbedömningen är busenkel: avstånd = målets höjd/bredd i mm / antal mil i siktet Exempel: målets höjd är 30 cm (300 mm). När du kollar i siktet så får du höjden till 1,2 mil. Då är avståndet = 300 / 1,2 = 250 meter. Kör du däremot på 24x så får du ändra skalan i din tabell. Eftersom du inte har medförstorande så kommer riktmedlet att täcka dubbelt så många mil när du skruvar upp förstoringen. Så vid 24x så kommer samma mål som mätte 1,2 mil på 12x nu att mäta 2,4 mil på 24x. Så då blir formeln i praktiken ändrad: Avstånd = 2 * målets höjd/bredd i mm / antal mil i siktet I ditt fall: (2 * 300) / 2,4 = 250 Övar du lite på detta så inser du snart hur sjukt simpelt det faktiskt är. Och du kommer eventuellt att lära dig "hata" icke medförstorande riktmedel
Publicerat Januari 24, 201016 yr Övar du lite på detta så inser du snart hur sjukt simpelt det faktiskt är. Och du kommer eventuellt att lära dig "hata" icke medförstorande riktmedel Instämmer till fullo, vana gör saken bättre med. /Christian
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Får man ha miniräknare med sig på vallen Har inte hunnit titta igenom det jag fick skickat bara kikat lite snabbt och jag måste säga att vid en första anblick så känns det som om skytte är inget för mig stannar nog i verkstan och bygger bössor istället till dom som kan skjuta Ska kika igenom det ordentligt när mer tid finnes.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Får man ha miniräknare med sig på vallen Har inte hunnit titta igenom det jag fick skickat bara kikat lite snabbt och jag måste säga att vid en första anblick så känns det som om skytte är inget för mig stannar nog i verkstan och bygger bössor istället till dom som kan skjuta Ska kika igenom det ordentligt när mer tid finnes. Nej du Mats, nu är du bara reaktionär, behövs varken räknare eller utbildning. 1. hur bred är målet i mm, den styr var du läser i på den vertikala axeln, 2. mät målet i mil, gå in på den horisontella vid mätt antal mil, 3. låt dina axlar mötas och då vet du avståndet till fältmålet. Notera att den verikala axeln inte är linjär, den har bara de mm mått som återfinns på fältmål, dvs med viss oregelbundenhet. Skulle jag göra detta med mål/avståndsmätning utanför ramen av fältskytte skulle en mil dot master vara det första jag köper. Att räkna under tidspress, imbillad eller reel är inget man skall ägna sig åt. /Christian
Publicerat Januari 26, 201016 yr jag använder mildotmaster och tycker det funkar bra, lätt att ta med sig. plus i kanten för priset.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Får man ha miniräknare med sig på vallen Det är ingen dum idé. Jag har en i reserv ifall tabellerna blåser bort Med en miniräknare så behöver du bara veta målets höjd/bredd, och det får du reda på vid haltpålen alternativt kollar upp i en liten måltabell. Sen är det bara att slå in (höjd/bredd i mm) / (antal mil) = klart! Men det tar lite längre tid än att kolla i en tabell.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Det är ingen dum idé. Jag har en i reserv ifall tabellerna blåser bort Med en miniräknare så behöver du bara veta målets höjd/bredd, och det får du reda på vid haltpålen alternativt kollar upp i en liten måltabell. Sen är det bara att slå in (höjd/bredd i mm) / (antal mil) = klart! Men det tar lite längre tid än att kolla i en tabell. dum fråga nr 14 är det höjden delat på bredden eller är det höjden eller bredden ?
Publicerat Januari 27, 201016 yr dum fråga nr 14 är det höjden delat på bredden eller är det höjden eller bredden ? (Höjden eller bredden) / (antal mil)
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Nej du Mats, nu är du bara reaktionär,behövs varken räknare eller utbildning. 1. hur bred är målet i mm, den styr var du läser i på den vertikala axeln, 2. mät målet i mil, gå in på den horisontella vid mätt antal mil, 3. låt dina axlar mötas och då vet du avståndet till fältmålet. Notera att den verikala axeln inte är linjär, den har bara de mm mått som återfinns på fältmål, dvs med viss oregelbundenhet. Skulle jag göra detta med mål/avståndsmätning utanför ramen av fältskytte skulle en mil dot master vara det första jag köper. Att räkna under tidspress, imbillad eller reel är inget man skall ägna sig åt. /Christian Kikade lite på din tabell och den är smidig måste jag säga. Får ta med den till nästa skyttetillfälle. Ska nog även investera i en mildot master va det lider.
Publicerat Februari 18, 201016 yr http://www.shooterready.com/lrsdemo.html Den här är faktiskt skitbra. Med lite träning lyckas man komma inom 5-10 meter utan problem. Vinden är också svår, figuren är ofta bara 3-4 klick bred så man måste ligga nära det rätta värdet. Det är bara en demo så vinden kommer alltid 45 grader från samma håll. Finns både MIL justering och MOA justering. Förstoringar är 10x och 20x sen kan man välja olika rektiler och om man vill ha medförstorande eller inte.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Ska nog även investera i en mildot master va det lider. Kan inte se att den tillför något faktiskt. Har du en miniräknare med dig så behöver du definitivt ingen slik.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Kanske lite hjälp från Leopold Leupold_Mil_Dot_Instruction_Manual.pdf /Rune