Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundfoder

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har ett riktigt bra foder att rekommendera? Protein/fett runt 30/20. Gärna något som ligger vettigt i pris. Vad använder ni?

Publicerat

Använder Carrier HE, det bästa foder jag gett mina hundar.

Gå in på deras hemsida, http:// www.svenskahundfoder.se

Publicerat
  • Författare

Har också funderat på det, priset är iaf det rätta.

Mer förslag någon?

Publicerat

Jag kör uteslutande med märket Purina Pro Plan.

Under jaktsäsongen med "Performence" utanför säsongen med "Adult"

Tyvärr har jag kastat säckarna (förvarar fodret i två tunnor ) så fett/proteinhalten kommer jag inte ihåg. :-

Men det finns säkert här någonstans.

www.purina.com

Publicerat

Min vovve äter blandat.

Köper olika påsar ofta.

Det foder som jag tycker verkar vara bra i förhållandet till priset är Carriers Blåa säck.

Köper det på Granngården.

Publicerat

Purina Pro Plan ,det bästa fodret jag någonsin använt...

Publicerat

Royal Canin energy 4800 30/27, bytte till detta eftersom hon inte kunde hålla uppe vikten med roburs högenergi foder. Det har funkat kanonbra, jag har en egen teori att det måste vara lättsmält iom att hon skiter hälften så mycket med detta som med robur ;D

Senaste säcken vart energy 4300, har blivit lite för lite träning på sista tiden, roligt iaf att hon går upp i vikt, problemet brukar vara omvänt. Under jakt ger jag energy 4800 + en näve ister tills kvällsmat och bara ett lättmål på morgonen, om hon har varit duktig kan det väl smita ner någon korvbit till lunch :D

Har förresten hört att många inte tror att man kan ge fett till vorsteh, för Sita har det inte varit några som helst problem.

Publicerat

Fodax våtfoder & Purina pro plan

Publicerat

Även här Purina pro plan

Om du inte visste det får du säckarna en hundring billigare om du är med i

svenska jägareförbundet  TIPS

Publicerat

Använder bara Fodax och tycker det är suveränt på alla vis, har provat många olika torrfoder men inget går upp mot det här tycker jag.

Hundarna mår bra, orkar mycket och lämnar lite avföring alltså stort utbyte, mycket bra.

• 4 months later...
Publicerat

Royal canin, Eukanuba och Halla foder köper dom tre i olika omgångar då min hund är rätt kräsen då det gäller mat tröttnar på maten efter 2-3 veckor...

Publicerat

Jag ger mina hundar Royal canin eller Sportsman`s pride

Publicerat

Sedan flera år enbart Hill's och har svårt att tänka mig något annat. Typ varierar beroende vilken hund fodret är avsett för.

Publicerat

Hej!

Om Du läser Svensk Jakt på s. 85 har Eukanuba en annons för uppfödare och Jaktklubb. Som Medlem i Eukanuba Jaktklubb får Du den 5 säcken gratis, och det är inget dåligt erbjudande när fodret kostar 499:-skr/säck. Det står inget om det på deras hemsida. Jag har undersökt det. Till en medelstor hund räcker en säck 6-8 v. Det gjorde det för mig innan jag gick över till Royal Canin energy 4800. Samma pris men då har jag uppfödarrabatt -20%. En hund ska fast avföring, för då mår den bäst.

Ett bra tillskott till hårt arb. hundar är att göra en blandning som består av på 1 kg. (Jag har fått receptet av en drag- & fågelhundshägare utanför Råneå).

1 Kg

50 % Ister (Beställes vid charkavd. från butik) Smält ister.

25 % Matolja

15 % Kokosfett

10 % Torskleverolja (Apoteket)

Smält ner istern (låg temp.) och rena den för det brukar vara en hinna runt den. När detta är gjort så slår Ni i resten av de olika ingredienserna. Ska ej koka. Slå upp det sedan i en tom glassbyta och kyl detta och sätt den i frysen. När Ni börjar med träningen innan jaktsäsongen ger Ni hunden dels den ordinarie ransonen + väldigt lite av denna blandning för att vänja hundens mage vid denna blandning. Skrapa av med en kaffesked lite grann bara och därefter öka doseringen försiktigt tills Ni kommer upp till en 1/2 msk/måltid ungefär. Detta ges i samband med hundens måltider. 2-3 ggr/dag. Detta är en snabbverkande blandning som anv. av drag- & fågelhundsjägare till fjälls speciellt. Denna blandning ska ej ges till hundar med väldigt känslig mage. Jag ansvarar inte för Era hundars reaktion på denna blandning för det är som en hästspark. En del hundar blir väldigt lätt lös i magen av denna blandning p g a att den innehåller så mycket fett och det kan bara en hund omvandla till mera energi. Detta är vad jag fick lära mig av drag- & fågelhundsägaren.

En hund skiter olika efter olika foder. Jag hoppas att Ni har de matematiska kunskaperna som krävs för denna blandning.

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Purina Pro Plan! Är du medlem i jägarförbundet har du 30% rabatt!

/Marcus

Publicerat

Nutro Performance

http://www.nutroproducts.com/

Fungerar fint, kostar en del, men å andra sida så behöver tiken inte så mkt....

Publicerat

Purina proplan.....funkar bra i alla våra hundar....fördel..... finns i alla dom olika energiformerna.

Publicerat
  • Författare
Hej!

Om Du läser Svensk Jakt på s. 85 har Eukanuba en annons för uppfödare och Jaktklubb. Som Medlem i Eukanuba Jaktklubb får Du den 5 säcken gratis, och det är inget dåligt erbjudande när fodret kostar 499:-skr/säck. Det står inget om det på deras hemsida. Jag har undersökt det. Till en medelstor hund räcker en säck 6-8 v. Det gjorde det för mig innan jag gick över till Royal Canin energy 4800. Samma pris men då har jag uppfödarrabatt -20%. En hund ska fast avföring, för då mår den bäst.

Det är fakktiskt bättre än så! Jag gick med i jaktklubben och köper nu 20 kilos säckarna för 579kr den femte utan kostnad. Räknar man om det så blir det 20% rabatt eller 463 kr per 20 kilos säck. Bra pris för bra foder.

Publicerat

Royal canin 4300 under lågsäsong och 4800 under jaktsäsong, funkar utmärkt på mina vorsteh hundar. Royal canin har en breeders club som man kan bli medlem i utan att ha uppfödning. Gå in på hemsidan och ta kontakt via mail då kommer du ner till 400sek/15 kg.

Publicerat
Royal canin 4300 under lågsäsong och 4800 under jaktsäsong, funkar utmärkt på mina vorsteh hundar. Royal canin har en breeders club som man kan bli medlem i utan att ha uppfödning. Gå in på hemsidan och ta kontakt via mail då kommer du ner till 400sek/15 kg.

Det var ju ett bra tips! Dit ska jag maila snarast.

Publicerat

Det är fakktiskt bättre än så! Jag gick med i jaktklubben och köper nu 20 kilos säckarna för 579kr den femte utan kostnad. Räknar man om det så blir det 20% rabatt eller 463 kr per 20 kilos säck. Bra pris för bra foder.

Jag instämmer.

:D :D :D

Publicerat

är också med i eukanubas jaktklubb köper 20 kg säck för samma pris som 15 kg säckarna..

• 4 months later...
Publicerat

Inte har jag något med detta att göra men vad jag inte förstår är att man ger sin bästa vän billig foder ..billig = mycket av allt annat än det som kostar i ett bra hundfoder ..nää ni vet ju hur viktigt det är att hunden orkar jobba när han ska jobba och när hunden jobbar så bör han inte ha magen full med växtfibrer som fyllning vad hunden behöver är energirik kost och inget annat ..kom ihåg att det är din bästa vän du utfodrar.

ps: tipps på bra foder ..Precept och ANF  ..och om du är ändå snål så välj Lone Star .. http://www.lupus.se/

Publicerat

Tråkigt att Royal canin bytit resept ..nuförtiden sedan några månader sedan så blandas det i gris i fodret enligt säker källa

Publicerat
Nutro Performance

http://www.nutroproducts.com/

Fungerar fint, kostar en del, men å andra sida så behöver tiken inte så mkt....

Även nutro ger den 5:e säcken "gratis" om man är medlem i SJF.