Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundfoder

Featured Replies

Publicerat

Fundering kring hundfoder. Finns ju många bra foder att välja mellan. Gav tidigare nutro åt hunden men han har nu fått jaktias foder i kombination med slaktrester från älg. Ser att pälsen inte är lika fin som förra vintern, han har fällt mer eller mindre sen i våras men nu verkar det sluta fast glansen infinner sig inte. Kanske en följd av att det mest är kött han nu får i sig. Ska alltså gå tillbaka till torrfoderbaserat. Mailade royal canin och fick löfte om SA medlemskap i breeders club vilket ju ger 20% rabatt på deras foder. Såg att några gav deras energifoder 4300 samt 4800 och verkade rätt så nöjda med det. Sökte även medlemskap i eukanuba jaktklubben så jag funder vilket av dessa man ska välja? Bägge borde ju vara kvalitativa foder. Ska inte ge nutro på ett tag i alla fall då han i våras var gode less och ratade det. Inget fel på nutro iofs men kanske bra att variera lite? Hur är det med eukanuba och royals foder, finns det glukosamin i dessa? Vore ju bra för lederna.

Publicerat
Fundering kring hundfoder. Finns ju många bra foder att välja mellan. Gav tidigare nutro åt hunden men han har nu fått jaktias foder i kombination med slaktrester från älg. Ser att pälsen inte är lika fin som förra vintern, han har fällt mer eller mindre sen i våras men nu verkar det sluta fast glansen infinner sig inte. Kanske en följd av att det mest är kött han nu får i sig. Ska alltså gå tillbaka till torrfoderbaserat. Mailade royal canin och fick löfte om SA medlemskap i breeders club vilket ju ger 20% rabatt på deras foder. Såg att några gav deras energifoder 4300 samt 4800 och verkade rätt så nöjda med det. Sökte även medlemskap i eukanuba jaktklubben så jag funder vilket av dessa man ska välja? Bägge borde ju vara kvalitativa foder. Ska inte ge nutro på ett tag i alla fall då han i våras var gode less och ratade det. Inget fel på nutro iofs men kanske bra att variera lite? Hur är det med eukanuba och royals foder, finns det glukosamin i dessa? Vore ju bra för lederna.

Bägge två är bra foder, så det är väl hugget som stucket mellan dom. :D

Publicerat
  • Författare

Jag har inte provat Royal, men jag är jättenöjd med Eukanuba och tänker inte byta så länge mina hundar äter det. De får performance-fodret året om och verkar må bra av det.

Publicerat
Jag har inte provat Royal, men jag är jättenöjd med Eukanuba och tänker inte byta så länge mina hundar äter det. De får performance-fodret året om och verkar må bra av det.

Förståndig av Dig. Jag gör likadant. Dom mår bra av fodret och bra avföring. En fast sträng. :D

Publicerat

Står i begrepp att byta när nu. Räknat på foderkontot och nja.. dags att se sig om efter nytt foder. Kört Royal Canin Adult och köpt det till ett hyfsat pris via div diffusa rabatter. Det funkar men ena labbens päls är inte riktigt bra. Nu ska vi testa Halla Foder och deras 30-16. Liite lite fett men vi ska pröva iaf och se hur de mår jyckarna. Priset vart rätt ok iaf. Funkar inte det så tänkte jag försöka förhandla fram ett bättre pris på Royal Canin om man köper fodret pallvis..

Mvh!

Publicerat

Prova Eukanuba performence och se så att hunden är bra i magen och har fast avföring samt gä med i Eukanubas jaktklubb.

Lycka till och ha det så bra!

:D :D :D :D :D

Publicerat
  • Författare

Inte en aning faktiskt, men jag måste säga att jag blev förvånad. En hund i vila skulle ju ha mer Royal än vad en hårt arbetande hund skulle ha Eukanuba. Mysko

Publicerat
Jämförde lite royal och eukanuba. Noterade att den rekommenderade dagsransoneringen var mycket större för royal än eukanuba (jämförde hund 20 kg).

länkar:

Royal canin 4300 och 4800: http://www.royalcanin.no/default.aspx?page...507〈=no

Eukanuba Premium: http://eu.eukanuba.com/Sverige/products/135.htm

Vad ska man dra för slutsatser av detta? Andra än att Eukanuba räcker längre?

Jag har anv. Royal 4800 förut men gått över till Eukanuba nu och jag märker inget prestationsmässigt på den äldre hunden. Hon är drygt 6 år. Vid hård jakt och konditionsträning får hon lite specialblandning.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vi använde eukanuba från början men det som hände var att vi var tvungna att gå upp så mycket i fodergiva för att hon skulle hålla hullet att hon fick svårt att äta allt!! +att hon sket 2-3 ggr / dag.

Har sedan dess använt royal canin 4300 och 4800, utdrygat med fett under jaktsäsong och matolja till vardags. Funkar bra för oss.

Tror att dom rekomendationer dom anger är väldigt ungefärliga. Man får ju se hur mycket man behöver ge för att hunden ska vara i trim, fet=mindre mat, tunn=mer mat. Om man kommer på extrema nivåer i fodergiva för att uppnå detta så byter men till ett foder med mer/mindre energi.

• 1 month later...
Publicerat

Jag ger Proformance foder.

Jäkligt nöjd, alla hundarna bra i hullet och de står sig bra även vid hårt jobb samt att de är bra i magen.

Som medlem i jägareförbundet får man 2 st 15 kilos säckar gratis då man köpt 10 säckar.

Helnöjd så här långt.

• 3 weeks later...
Publicerat

min hund är riktigt billig i drift. Han har känslig mage och blir lös av många foder. Har provat eukanuba, purina, royal c, alla med dåligt resultat. Nu får han doggy extra och mår jättebra. Litar dock inte fullt på fodret utan jag kompleterar med lite hemmagjort också för att han ska få i sig allt vad han behöver.

Publicerat
  • Författare
min hund är riktigt billig i drift. Han har känslig mage och blir lös av många foder. Har provat eukanuba, purina, royal c, alla med dåligt resultat. Nu får han doggy extra och mår jättebra. Litar dock inte fullt på fodret utan jag kompleterar med lite hemmagjort också för att han ska få i sig allt vad han behöver.

Det är i alla fall ett foder som jag aldrig någonsin mer kommer att ge mina hundar. Köpte en säck av skiten för att det vanliga fodret jag använder var slut (Eukanuba), det tog tre dagar sen började min Rysk-Europeiska Laika tappa päls, inte lite heller, hon var helt kal på nosen. Slängde det som var kvar av doggyfodret och pallrade mig iväg till en annan affär och köpte Eukanuba, några dagar senare började pälsen komma tillbaka igen.