Publicerat Januari 26, 201016 yr Detta ligger utanför jakt, men jag tänkte att det kanske finns någon som är insatt i ämnet. Pojken min (Thårtan 14 år) knallade ner till skytteklubben, som håller hus under indrottshallen på hans skola, glad i hågen och anmälde sitt intresse för luftvapenskytte i höstas. Nu visade det sig att anslaget han läst var närmare 10 år gammalt. Nuförtiden sysslar man inte med luftskytte, däremot var han välkommen att börja skjuta pistol klass C. Sagt och gjort, han löste gårdskort på fritidsgården för att ha något att göra från skoldagens slut till skyttet drar igång. Någon träning förekommer inte utan varje onsdag är det någon form av klubbtävling med 8 stationer, varierande avstånd och figurer. Det går halvkasst för honom av förklarliga skäl, men intresset ligger kvar. Frågor i ämnet Thårtan: -Hur ska jag på bästa sätt hjälpa, stötta, motivera och träna honom i lugn och ro? -Vad innebär klasserna/vilka är öppna för en ungdom? Nu har de efter lite trugande fått mig att skjuta någon serie då och då också, det är inte direkt trist med det är lite för mycket finlir för min smak att stå där och fjutta med .22:an (som klubben tillhandahåller). Jag sköt en hel del pistol under -90 talet då i kungens regi. Frågor i ämnet Pappa: -Är konkurrensen olika i olika klasser eller är det lika svårt över hela linjen? Läser man resultatlistorna så är det väldigt många som skjuter fullt på figurerna och en handfull som skjuter fullt på poängtavlorna. Särskjutning är en regel snarare än ett undantag. -Kan jag kliva in som nybörjare och skjuta grovt?
Publicerat Januari 26, 201016 yr Detta ligger utanför jakt, men jag tänkte att det kanske finns någon som är insatt i ämnet.Pojken min (Thårtan 14 år) knallade ner till skytteklubben, som håller hus under indrottshallen på hans skola, glad i hågen och anmälde sitt intresse för luftvapenskytte i höstas. Nu visade det sig att anslaget han läst var närmare 10 år gammalt. Nuförtiden sysslar man inte med luftskytte, däremot var han välkommen att börja skjuta pistol klass C. Sagt och gjort, han löste gårdskort på fritidsgården för att ha något att göra från skoldagens slut till skyttet drar igång. Någon träning förekommer inte utan varje onsdag är det någon form av klubbtävling med 8 stationer, varierande avstånd och figurer. Det går halvkasst för honom av förklarliga skäl, men intresset ligger kvar. Frågor i ämnet Thårtan: -Hur ska jag på bästa sätt hjälpa, stötta, motivera och träna honom i lugn och ro? -Vad innebär klasserna/vilka är öppna för en ungdom? T- kan iofs träna i alla klasser som klubben/reglemente tillåter, gränsen sätts av att det saknas A,B och R pangar i klubben, att tävla i annat än C är inte tillåtet så länge han är junior. A=tjänstevapen klass typ Glock B=tävlingsvapen med ergominskt kolv som inte är en 22 Lr utan är centralantända R= Revolver klass, minns att det var snack om en C-revolver klass när jag var med senast. C= pistoler i kaliber 22LR enligt reglemente. Juniorer får enbart skjuta i klass C, dvs bana o fält med 22:a, Se, för reglemente http://abysk.se/content/view/33/44/ För att generera en förbättring av resultatet tycker jag att du skall leta rätt på en pneumatisk luftpistol, de går att hitta billigt, Gamo har ett par samt en skytteinstruktionsbok, att hemmavid skjuta tio 10 luftskott på tavla med 100% fokus varje dag kommer att generera maximal utveckling och vara noterbar direkt på tävling. Nu har de efter lite trugande fått mig att skjuta någon serie då och då också, det är inte direkt trist med det är lite för mycket finlir för min smak att stå där och fjutta med .22:an (som klubben tillhandahåller). Jag sköt en hel del pistol under -90 talet då i kungens regi. Frågor i ämnet Pappa: -Är konkurrensen olika i olika klasser eller är det lika svårt över hela linjen? Läser man resultatlistorna så är det väldigt många som skjuter fullt på figurerna och en handfull som skjuder fullt på poängtavlorna. Särskjutning är en regel snarare än ett undantag. -Kan jag kliva in som nybörjare och skjuta grovt? Ja konkurrensen är olika, man skjuter på egna resultat men i egen klass, dvs 22 träff är 22 träff, rätt som var de är blir man uppklassad på grund av resultaten, att som nybörjare skjuta grovt är inga bekymmer, du behöver en sponsor med grovpang, att som ny få en grovpang som första licens är inte förenligt med den övk som finns mellan RPS och skytteförbunden, det är C-pang först som gäller. Slutligen måste jag säga att nu har nu giftet i kroppen, att tävla i pistolskytte är så otroligt utmanande. /Christian
Publicerat Januari 26, 201016 yr Någon träning förekommer inte utan varje onsdag är det någon form av klubbtävling med 8 stationer, varierande avstånd och figurer. Det går halvkasst för honom av förklarliga skäl, men intresset ligger kvar.Frågor i ämnet Thårtan: -Hur ska jag på bästa sätt hjälpa, stötta, motivera och träna honom i lugn och ro? -Vad innebär klasserna/vilka är öppna för en ungdom? -Kan jag kliva in som nybörjare och skjuta grovt? Jag rekommenderar följande: Om de inte alls på något vis tränar på precision utan bara "tävlar" en gång i veckan - köp en luftpistol av OK-kvalité åt grabben. Han behöver över på precision innan han kommer vara säker på träffarna på fält. En Röhm Twinmaster Trainer är en helt ok Co2-pistol till rimligt pris. Finns på puffra.se Gör sedan en bana som är 10m hemma (om det går) köp godkända luftpistoltalvlor från canaxa.se och panga på! Rekommenderar inte mer än 10-serier per träning, man blir snabbt trött, syns på träffarna mer än det känns i skallen =) Tricket för mig var att fokusera på sikte, jämnt struket.. lika mycket luft på höger och vänster. Fokusera på kornet och kraaaama avtryckaren UTAN att bry sig om handens normala svajande. Gör man på detta vis kommer träffarna sitta bra, även om man tycker att det svajar. Lite svaj gör mycket mindre på tavlan än att ha fel siktbild. Att sätta upp vettiga mål med sitt skytte är också viktigt. Att sätta upp som mål att man ska skjuta 46p eller mer är värdelöst. Mycket bättre att sätta upp som mål att man ska ha en hel träning med felfria avtryck. Sätter man teknikbaserade mål kommer poängen följa med upp automatiskt. Om det är som i vår klubb att ingen instruerar nybörjare som mig så är denna länken: http://www.bullseyepistol.com/ en helt ovärderlig källa för att förbättra sin teknik. Den har hjälpt mig oerhört mycket. Ha kul och skjut rakt! =) EDIT: Japp, du kan kliva in och skjuta grovt =) iaf i lagens ögon, men sen kan det där säkert variera från förening till förening med regler. Jag hade skjutit i två veckor (.22lr) men blev ändå medbjuden att skjuta magnum fält. De ångrade sig när jag kom 3:a EDIT Nr 2: Du kan för övrigt skjuta med en 22lr-kalibrig revolver i klass C, både precision och fält. Dock brukar det, om man inte har en anpassad revolver och är just väldigt duktig på revovler, vara en stor nackdel i fältskytte då skjuttiderna är så korta att man tvingas skjuta double action för att hinna med. Det är en lite större utmaning att få in träffarna då =) Men regelmässigt är det helt OK. Faktum är att revolvrarna (S&W m14 framför allt) håller i regel riktigt hög precision. Helt i klass med ett modernt tävlingsvapen i kaliber .22lr. Jag skulle inte tveka på att välja en m14 (runt 2000kr) som första vapen och förse den med en anatomisk kolv och ställa mig på tävlingslinjen. //Ola
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Medicinen doktorn ordinerar är således en luftpang till junior och att det går bra för mig att använda min 9x19 till nästa tävling. Någon kanske höjer ögonbrynet när jag tävlar i nybörjarklass. Målet är nog endå att skaffa en revolver i någon smart kaliber på sikt. /M
Publicerat Januari 26, 201016 yr Målet är nog endå att skaffa en revolver i någon smart kaliber på sikt. Minst 41 Rem Mag således?
Publicerat Januari 26, 201016 yr Medicinen doktorn ordinerar är således en luftpang till junior och att det går bra för mig att använda min 9x19 till nästa tävling. Någon kanske höjer ögonbrynet när jag tävlar i nybörjarklass. Målet är nog endå att skaffa en revolver i någon smart kaliber på sikt. /M Du kan tävla med den, om du har pistolskyttekortet och är medlem i för tävlingen rätt förbund. Du får ju såklart tävla i A-klass då =) Doktorn ordinerar luftpangen oavsett ålder på utövaren =) Sjukt effektivt för att identifiera alla fel man gör och för att få mängdträning på grundtekniken. ALLA pistolskyttar borde ha en 10m-bana hemma och en hyffsad luftpang! 44 mag och uppåt är väl kanske roligt... men har man lite begränsad ekonomi till sånt här så blir skillnaden i pris på ammo ganska snabbt märkbar ju grövre kaliber man skaffar =) Köp en Colt Python 4" eller 6" eller kanske S&W 586/686 i kaliber 357 mag. Lite svensson kanske, lite tråkigt.. men jääkligt smidigt att kunna skjuta 38:or också i samma skjutjärn =) (billigare!)
Publicerat Januari 26, 201016 yr O ja som var på vippen att skriva 32 S&W eller 32 Magnum, inte mycket krut som spills, sjukt bra precision och ringa rekyl i target laddningar för att sedan om man vill, kan man ladda på lite mer rejält för att skjuta plåt och fritt skytte. /Christian
Publicerat Januari 26, 201016 yr O ja som var på vippen att skriva 32 S&W eller 32 Magnum, inte mycket krut som spills, sjukt bra precision och ringa rekyl i target laddningar för att sedan om man vill, kan man ladda på lite mer rejält för att skjuta plåt och fritt skytte. /Christian Den är iofs trevlig =) Men jag sätter mina 2-cent på en 357 mag ändå enkomt för fördelen att kunna skjuta två olika patroner i samma vapen =)
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare .357 / .38 special var det jag hade i tankarna. Magnum är väl en annan hylsa?? Det ligger en bra bit in i framtiden pga finansieringsbekymmer. Att använda 9:an blir en trevare för att se om jag bibehåller intresset. Luftpangen är ju något som främjar far & sonrelationen, självklart skjuter vi tillsammant med den. /M
Publicerat Januari 26, 201016 yr .357 / .38 special var det jag hade i tankarna. Magnum är väl en annan hylsa?? .357 S&W Magnum är den normala patronen i en revolver iaf. Om det finns någon annan .357 vet jag ej. .38 har en kortare hylsa men samma diameter.
Publicerat Januari 26, 201016 yr .357 / .38 special var det jag hade i tankarna. Magnum är väl en annan hylsa??Det ligger en bra bit in i framtiden pga finansieringsbekymmer. Att använda 9:an blir en trevare för att se om jag bibehåller intresset. Luftpangen är ju något som främjar far & sonrelationen, självklart skjuter vi tillsammant med den. /M Kan man anta att det är en modell 88 som är aktuell då? Det är en för fält/ban skytte något svårbemästrad pang även om den är fullt möjlig att tygla, å andra sidan kan far o son komma att skjuta lika bra då fast med olika förutsättningar, något som i sig får sonen att växa som person. /Christian
Publicerat Januari 26, 201016 yr .357 / .38 special var det jag hade i tankarna. Magnum är väl en annan hylsa?? Det heter 357 Magnum eller 38 Special. Skillnaden är att 357 Magnum har en lite längre hylsa. Köper du en revolver i 357 Magnum så kan du skjuta 38 Special-ammo i den.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Kan man anta att det är en modell 88 som är aktuell då?Det är en för fält/ban skytte något svårbemästrad pang även om den är fullt möjlig att tygla, å andra sidan kan far o son komma att skjuta lika bra då fast med olika förutsättningar, något som i sig får sonen att växa som person. /Christian Glock är notoriskt underskattad. Utmärkt precision i en glock om man lär sig tekniken. Men visst, självklart mer svårskjuten än en X-five eller Shadow.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Det heter 357 Magnum eller 38 Special. Skillnaden är att 357 Magnum har en lite längre hylsa. Köper du en revolver i 357 Magnum så kan du skjuta 38 Special-ammo i den. Varning - gäller inte alla revolvrar! Jag har inte koll på exakt vilka, men det ska tydligen ha med spelrum mellan trumma och stomme att göra. Vissa mår inte bra av .38:or. De vanligaste smitharna och coltarna torde inte vara ngt problem dock. Misstänker att de går bra i de allra flesta.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Varning - gäller inte alla revolvrar! Jag har inte koll på exakt vilka, men det ska tydligen ha med spelrum mellan trumma och stomme att göra. Vissa mår inte bra av .38:or. De vanligaste smitharna och coltarna torde inte vara ngt problem dock. Misstänker att de går bra i de allra flesta. Ok. Det är iaf praxis i min klubb. De flesta har en 357:a som R-vapen men skjuter 38 Spc.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Ok. Det är iaf praxis i min klubb. De flesta har en 357:a som R-vapen men skjuter 38 Spc. Samma här, men den snackas väldigt om att det inte ska vara bra i vissa vapen. Kanske bara är en myt, men jag skulle nog googla lite på modellen och se vad man kan få fram angående att skjuta .38 i den innan man köper - förutsatt att det är ngt mer ovanligt märke? En smith eller colt borde nog knappast vara ett problem skulle jag tro.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Kan man anta att det är en modell 88 som är aktuell då?Det är en för fält/ban skytte något svårbemästrad pang även om den är fullt möjlig att tygla, å andra sidan kan far o son komma att skjuta lika bra då fast med olika förutsättningar, något som i sig får sonen att växa som person. /Christian Det är ditt antagande, kommer varken bekräftas eller dementeras... Det heter 357 Magnum eller 38 Special. Skillnaden är att 357 Magnum har en lite längre hylsa. Köper du en revolver i 357 Magnum så kan du skjuta 38 Special-ammo i den. Perfekt, kan nog låna en dylik av någon i släkten! Glock är notoriskt underskattad. Utmärkt precision i en glock om man lär sig tekniken. Men visst, självklart mer svårskjuten än en X-five eller Shadow. Ja, självklart är det inte för att förbättre presitionen jag väljer att skjuta klass A. Det är upplevelsen, men det har du nog koll på...
Publicerat Januari 26, 201016 yr Ja, självklart är det inte för att förbättre presitionen jag väljer att skjuta klass A. Det är upplevelsen, men det har du nog koll på... Ju högre det smäller... =) Jag råder dig också att se Mythbusters - Gun with a gas problem. Visades senast här om dagen.. illustrerar ganska bra vart man ska och inte ska ha fingrarna på en revolver när man skjuter =) Nu tror jag de använde en taurus revolver i kaliber .454 Casull för att få bättre effekt.. men likväl.. Att missa lite med gummimattan vid liggande när man skjuter magnum fält bränner rätt gôtt även med .357 =)
Publicerat Januari 26, 201016 yr Ju högre det smäller... =)Att missa lite med gummimattan vid liggande när man skjuter magnum fält bränner rätt gôtt även med .357 =) Been there done that, got the skinnflådda knäskålen... en .38:a från en gles gammal K38 bränner bra med. //L som gjort sitt första inlägg på forat nu
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Been there done that, got the skinnflådda knäskålen... en .38:a från en gles gammal K38 bränner bra med.//L som gjort sitt första inlägg på forat nu Magnumfält känns inte som det är något för mig trots att det smäller ordentligt...
Publicerat Januari 27, 201016 yr Ja, självklart är det inte för att förbättre presitionen jag väljer att skjuta klass A. Det är upplevelsen, men det har du nog koll på... Själv är jag rätt jäkla sugen på första A-vapnet som jag kan söka på i början av juni! Blir en lastpall med ammo beställd i samma veva
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Själv är jag rätt jäkla sugen på första A-vapnet som jag kan söka på i början av juni! Blir en lastpall med ammo beställd i samma veva Kaliberval?
Publicerat Januari 27, 201016 yr Kaliberval? Det blir nog en 9:a till att börja med. Men jag är inte alls säker på fabrikat/modell. Å ena sidan vill jag ha en Glock, å andra sidan tror jag kolvvinkeln är fel på den och vill ha en Sig-Sauer P226. Men då det är en faktor 3 i prisskillnad så är det inte hugget som stucket precis Vad kör du själv med?
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Vad kör du själv med? Vattenpistol. Men det hade jag aldrig köpt idag, valet föll på den av logistiska skäl. Jag har skjutit 20 000+ skott med den, ca 10% av detta har jag bekostat själv. Skulle jag köpa något idag, skulle stålram vara prio1. (För balans och känsla) CZ 75 kanske?
Publicerat Januari 27, 201016 yr Vattenpistol.Men det hade jag aldrig köpt idag, valet föll på den av logistiska skäl. Jag har skjutit 20 000+ skott med den, ca 10% av detta har jag bekostat själv. Skulle jag köpa något idag, skulle stålram vara prio1. (För balans och känsla) CZ 75 kanske? Vattenpistol = Gardena = Glock? Varför är du inte nöjd med den? Ja, en CZ kanske kunde vara nåt. Varför inte en 85 Tactical Sports?