Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Vattenpistol = Gardena = Glock? Varför är du inte nöjd med den?Ja, en CZ kanske kunde vara nåt. Varför inte en 85 Tactical Sports? Det är bara hygglig balans med fullt magasin, den är för lätt annars. Men tro mig, ingen annan pang hade klarat det jag utsatte den för (39b inberäknat). Sedan har jag originaltrycke, det är ju inte något precitionsverktyg direkt...
Publicerat Januari 27, 201016 yr Det är bara hygglig balans med fullt magasin, den är för lätt annars. Men tro mig, ingen annan pang hade klarat det jag utsatte den för (39b inberäknat). Sedan har jag originaltrycke, det är ju inte något precitionsverktyg direkt... Så du kör inte med NY +länk då? Självklart är en Glock en Glock (vet förstås du ruskigt mycket mer om än vad jag gör). Håller med om att vikten är i minsta laget (tar man loss manteln så tror man att man håller i en tom äggkartong). Kollade lite på G34 men de väger typ 20 gram mer än 17... P226 X-Six är annars rena rama kassaskåpet i jämförelse, men antagligen mer känslig för partiklar som jammar hela sliden? Tappar man den i sanden så får man skicka in den till speciallaboratorium i djupaste Tysklad... Min S&W 41 väger runt kilot och det tycker jag är en mycket trevlig vikt. Men det är klart att enhandsskyttet med A-vapnet lär vara rätt begränsat. Man har väl lite andra krav på vikten när det ska gå undan. Så Glocken har säkerligen "rätt" vikt för drag, snabba situationer, snabb sidledsförflyttning mellan olika mål, etc.
Publicerat Januari 27, 201016 yr jag sköt länge med en G19 med lite trimmat tryck o Heine sikten, det gick bra att skjuta med den men ibland medförde trycket att man sköt till vänster/lågt i målet. Iofs är det operatörs styrt. För egen del så var mitt sista skytte med pistol med en CZ Mamba, en slags instegs pang för produktionsklass i dymaniskt i minor klass, helt klart en fin pang, bra tryck och godkänd för övriga klasser i Sverige. Jag sköt tom några Åttor på 15 o 20 meter men det var nog mest tur. Just det, skulle säga något smart här, en standard CZ75 är en bra pang att börja med även om jag nu bara i dagarna har sett en del prismässigt vettiga neuhausen, alla pistolers rolls till salu. /Christian
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Så du kör inte med NY +länk då? Min S&W 41 väger runt kilot och det tycker jag är en mycket trevlig vikt. Men det är klart att enhandsskyttet med A-vapnet lär vara rätt begränsat. Man har väl lite andra krav på vikten när det ska gå undan. Så Glocken har säkerligen "rätt" vikt för drag, snabba situationer, snabb sidledsförflyttning mellan olika mål, etc. Nej, nu är ju ekonomin som den är och då får man snåla på alla vis! Vattenpistolen var perfekt för det jag använde den till, men idag hade jag valt något billigt med stålmantel i 9x19 (CZ 75 tex.). Nu har jag vad jag har, jag ska försöka åka ut på någon fältskjutning med den.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Åter till Topic: Har de synpunkter på hur man står vid stående skytte med stödhand? Jag (högerskytt) är drillad att stå med vänster fot, höft och axel i skjutriktninen, men alla gubbar på tävlingen stod och putade med magen i skjutriktningen. Jag testade och det känns betydligt bättre (läs träffsäkrare) för mig att stå med magen pekandes åt höger.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Åter till Topic:Har de synpunkter på hur man står vid stående skytte med stödhand? Jag (högerskytt) är drillad att stå med vänster fot, höft och axel i skjutriktninen, men alla gubbar på tävlingen stod och putade med magen i skjutriktningen. Jag testade och det känns betydligt bättre (läs träffsäkrare) för mig att stå med magen pekandes åt höger. Weaver stance, jo då det fungerar men jag som har lärt mig att stå rakt/parallellt med tavlan känner mig stadigare i den ställningen, för dynamiskt/PPC är det nästan ett inbyggt krav med den ställningen för att man skall nå/hinna med att skjuta. Förslaget är att du tränar upp detta med luftpistolen eller bara gör det genom att torrklicka med "gardenan" tanken med den parallella ställningen är att rekylkrafterna går rakt bakåt i båda armarna på ett liksidigt sätt, dvs skyttet blir rakare. Avgörande i det stora är frågan om vad som fungerar och vad man när bästa resultaten med. /Christian
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Weaver stance, jo då det fungerar men jag som har lärt mig att stå rakt/parallellt med tavlan känner mig stadigare i den ställningen, för dynamiskt/PPC är det nästan ett inbyggt krav med den ställningen för att man skall nå/hinna med att skjuta. Förslaget är att du tränar upp detta med luftpistolen eller bara gör det genom att torrklicka med "gardenan" tanken med den parallella ställningen är att rekylkrafterna går rakt bakåt i båda armarna på ett liksidigt sätt, dvs skyttet blir rakare. Avgörande i det stora är frågan om vad som fungerar och vad man när bästa resultaten med. /Christian Tillåtet alltså?!
Publicerat Januari 27, 201016 yr Absolut tillåtet, se nedan om reglerna för skjutningen, det som är lurigt är 45 graders reglerna och var man skall göra av den fria handen vid enhandskytte, mitt tips är i fickan eller midjan/bältet. /Christian Allmänt Precisionsskjutning sker i stående skjutställning utan stödhand. Ingen del av kroppen får vid skottets avgivande beröra stöd, skjutbord eller dylikt. Fältskjutning utförs i stående, knästående, sittande och liggande skjutställning med eller utan stöd (stödhand) enligt anvisning i varje särskilt fall, alternativt valfri skjutställning Vid fältskjutning utan stödhand får den fria handen inte användas som hjälp vid vapnets normala hanterande, t.ex. för spännande av hane på revolver. Skjutning med stödhand innebär, att den fria handen får utnyttjas för stöd. Om stödhand anges i förutsättningen för skjutning äger skytten att efter eget val skjuta med eller utan stödhand. Om skytt otillåtet använder stödhand på en station skall avdrag göras med alla träffarna på denna station. Skjutavstånd räknas från tavlans (figurens) framsida till skjutplatsens främre begränsning. Främre gränsen för eldställningen skall markeras på ett lämpligt sätt. Skjutning får utföras från skjuthall. Mellan skjutplatserna medges skydd för patronhylsor (säckväv, nät eller dylikt), vars storlek inte bör vara större än vad som erfordras för ändamålet. Sådant skydd får även uppföras på öppen skjutbana. Bakom skjutplatsen skall så stort utrymme finnas, att skjutledaren på ett betryggande sätt kan övervaka skyttarna. Tävling skall genomföras med ett och samma vapen. Vid vapenfel gäller dock bestämmelserna Fältskjutning Skjutmomentet är påbörjat då ”10 sekunder kvar” kommenderats. • Om skytt avlossar skott efter kommandot ”Ladda” men före eldkommandot avdras det antal av de för skytten bästa träffarna som svarar mot antalet skott avgivna före eldkommandot. Avlossat skott får inte ersättas • För den som skjutit efter ”Eld upphör” då fasta figurer förekommer, görs avdrag i det fasta målet med det antal bästa träffar som svarar mot antalet för sent avgivna skott. • Vid skjutning mot rörliga mål, görs inte avdrag för den som under skjutmomentet skjutit före eller efter visningstiden. • Om anbefalld utgångsställningen är 45° och skytt uppenbart inte iakttar föreskriven utgångsställning avräknas den bästa av skyttens träffar. Skjutstationschefen eller medhjälpare skall med lätthet kunna se att skytten håller armen för högt eller att armen är på väg upp för tidigt eller är uppe. Se även bild i mom D.4.3.4
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare AllmäntPrecisionsskjutning sker i stående skjutställning utan stödhand. Ingen del av kroppen får vid skottets avgivande beröra stöd, skjutbord eller dylikt. Hmm, undrar om marken inte betraktas som stöd, om jag exempelvis stödjer knät mot marken eller foten för den delen...
Publicerat Mars 14, 201016 yr Författare Tiden går och skyttet flyter på. Jag har för sonens (och pappas) räkning beställt ovan nämnda "trainer" som kommer att packas upp under pompa och ståt på hans 15-årsdag den 21 april. Jag räknar med att det bör gå att komma in i ladan vid den tidpunkten. För närvarande är det en 1,5 m hög is/snövall som effektivt stoppar alla försök i den riktningen. Skyttet i inomhushallen då? Jo nu har det växlat så att det är presitionsskjutning som gäller. Jag har deltagit vid 2 träningstillfällen och presterat 285 resp 287 poäng (snitt på 41 p alltså). Jag hade hoppats kunna öka lite mer vid det andra tillfället, men tyvärr sammanföll det med årtiondets träningsvärk i arm/axel eftersom jag på skolan deltog i den anbefallda Thai kwon do (stavning?) träningen under måndagen (3 tim) samt det obligatoriska isvaksbadet där jag försökte ta mig upp medelst stavar. Tyvätt fick jag ge upp det försöket efter 1 minut eftersom jag började bli kall. Att ta sig upp med stavar ur en isvak när kläder och skor är nedtyngda av vatten är både svårt och tungt fick jag erfara. Nästa mål är 300p (snitt på 43p).