Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter, det är så att jag är sugen på att köpa en kombi i kaliber 12/308 Win. Vilken kombi skulle ni köpa ni får gärna motivera svaret. MVH Mikael
Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter, det är så att jag är sugen på att köpa en kombi i kaliber 12/308 Win. Vilken kombi skulle ni köpa ni får gärna motivera svaret. MVH Mikael HEJ! Skullen aldrig köpa en kombi i kaliber .308. I brytvapen är det R-patron (rand) som gäller. Anledningen är att det ofta blir problem med att få ur en avfyrad flänspatron ur ett brytvapen. R-patroner har en bra kant för urdragaren samt att dom är koniska vilket gör att dom inte fastnar efter avfyrning. Satsa du på en kombi men kulkaliber 7x57, 8x57 eller 9.3x74 R istället. Kanske inte svaret på din fråga men när det gäller val av märke så handlar det ju mycket om tycke, smak och hur mycket pengar man vill lägga.
Publicerat Januari 31, 201016 yr Stopp och belägg! Har en kombi i kaliber 12/308w sedan ett par år tillbaka. Det är en Merkel sl2 som används flitigt. Jag har aldrig, inte en endaste gång, upplevt några bekymmer när det gäller att få ut en tomhylsa. Kan verkligen rekomendera merkels kombivapen. Och är det kaliber 308w du vill ha så löp och köp! Själv ville jag ha samma kaliber som i älgstutsaren och det har funkat bra. Vilken prisklass hade du tänkt dig? Mvh.
Publicerat Januari 31, 201016 yr Vet flera personer som behöver ha med sig något,typ en skruvmejsel eller en tillplattad tomhylsa för att få ut tomhylsorna ur bössan. Vet att urdragaren fungerar på vissa vapen men inte på andra så varför chansa när det finns kalibrar avsedda för vapentypen?
Publicerat Januari 31, 201016 yr Har en Valmetbock med kombinationen 12/.308 det har fungerat än så länge. Aldrig haft något strul trots att pmt´s ord om fastnade tomhylsor ekar i bakskallen. Återkommer med rapport efter första felfunktionen, den kommer förr eller senare..... Raggarö
Publicerat Januari 31, 201016 yr Vet att urdragaren fungerar på vissa vapen men inte på andra så varför chansa när det finns kalibrar avsedda för vapentypen? Man chansar för att få samma kaliber som i älgstudsaren. Och att utbudet av kulor är betydligt större i 308W eller 6,5*55. I min Husqvarna 300 funkar det perfekt, man får bara vara lite hårdare i nypan mot en R patron. Men jag ser det inte som ett "problem".
Publicerat Januari 31, 201016 yr Även om det kan strula så måste det inte göra det.. se till att få provskjuta den tilltänkta bössan först med lite olika plugg så får du en hint om bössan fungerar eller ej. Mvh!
Publicerat Januari 31, 201016 yr Man chansar för att få samma kaliber som i älgstudsaren. Och att utbudet av kulor är betydligt större i 308W eller 6,5*55........ Vilket är ett hysteriskt feltänk.... 1 Du har noll och inga garantier för att den kommer att skjuta bra med samma patron som din älgpang.... 2 I de flesta fall används en kombi på kortare håll än studsaren -> vilket gör att man ska maximera kulvikten i kalibern, något som de flesta definitivt inte gör.... 3 Flänshylsa är bara att be om problemet förr eller senare kommer en hylsa att hoppa över och då sitter man där. Ska man nu nödvändigtvis ha en kombi i "bastardkalibern" 308 så för herrans namn bygg om den till 307Win. Det är samma hylsa fast med fläns. Men för att svara på ursprungsfrågan: Merkel/Simson är inget dåligt val bland de nya, jag håller dessa för att vara snäppet äver Plasters.... Men seriöst: leta upp en Sauer BBF54 (vilken är världens bäst gjorda kombi efter 1945 till hanterliga priser) eller en beggad Merkel 200.... Undvik billiga italienare (Lincoln, Classic, Tikka412, HVA mfl) om pengen är för liten köp en BRNO. Och är börsen jävligt stor leta efter nått handgjort från Ferlach.... /T som haft en kombi och en drilling i 6,5x55 innan jag fattade hur jävla hjärndött det var....
Publicerat Januari 31, 201016 yr Inte lika viktigt i 308 det där med kulvikt, bra idé det där med att bygga om till 307:a, marknaden är ju fullkomligt översvämmad av 307 ammunition.
Publicerat Januari 31, 201016 yr För att svara på frågan oaktat hur illa den är ställd, Blaser BBF 87, har sett ett par som är trevliga och i rätt prisläge enligt min smak, utöver det sällar jag mig till R-patron kören. Murphy är bara ett steg bort under jakt. /Christian
Publicerat Januari 31, 201016 yr Har en Valmet med 12/.308 , fungerar bra men jag skulle hellre köpa en randpatron om jag inte hade .308 i min studsare.Ibland kan det bli lite "fippel" om man är riktigt kall om händerna och kanske har vantar på sej tex. Det finns fördelar med allt... Pebe
Publicerat Januari 31, 201016 yr Vilket är ett hysteriskt feltänk.... Nja det vet jag inte. För jag har då aldrig skjutit med några skott som inte duger till jakt. För mm precision tror jag inte på med en standart bössa och standard skytt. Jag själv har en 6,5a och om man tar Normas utbud så har dom fem olika jaktkulor mot en i kaliber 7*57R och två jaktmatch och fyra banskytte kulor i 6,5 mot fortfarande en jaktmatch i 7,57R. För att inte tala om priset på jaktmatch/fågel kulan. Ca 7kr styck för 6,5 mot 27kr styck för 7*57R. Och när jag själv har en 6,5a som jag kan dunka i vilka skott som helst och få en klart godkänd serie (har provskjutit med gamla jaktmatch 9 gram, Vulkan 10,1 gram och Nosler 9,1 gram utan att behöva ställa om kikaren) så var valet lätt att byta ut 7,57R mot 6,5. Om det blir problem får framtiden utvisa. Men jag vet att kompisen har haft 6,5 i sin kombi i tio år och inte har haft några problem gör mig någorlunda trygg
Publicerat Januari 31, 201016 yr Författare Anledningen till att jag vill ha kaliber 308 är för att jag har en studsare i den kalibern. har ett antal vänner som har kombi eller drillingar i 6,5*55, 308 win och 30-06 jag har inte hört att de har haft några problem. tycker helt enkelt det vore smidigt att kunna använda samma kulor. Har ni några synpunkter på vilket märke man ska sattsa på? Mikael
Publicerat Januari 31, 201016 yr ............ marknaden är ju fullkomligt översvämmad av 307 ammunition. Nej det är den inte, men den som haft en hjort liggandes och sprattlande framförsig med en bössa där utdragaren hoppat över så den inte ens kan stängas kommer likt undertecknad att att tycka att handladdning av 307:or är ett mycket billigt pris att betala för att slippa sådana fadäser...... Av alla de kombi/drillingar jag har haft har alla förr eller senare evisats med att konstra om man kör med flänslöst. Och att traska runt med en läskstång i benfickan är i mina ögon väldans korkat..... Även om jag gjorde det när jag hade mina. /T
Publicerat Januari 31, 201016 yr Anledningen till att jag vill ha kaliber 308 är för att jag har en studsare i den kalibern. har ett antal vänner som har kombi eller drillingar i 6,5*55, 308 win och 30-06 jag har inte hört att de har haft några problem. tycker helt enkelt det vore smidigt att kunna använda samma kulor. Har ni några synpunkter på vilket märke man ska sattsa på? Mikael Du har hört att de inte haft några problem - trevligt för dem, men jag har haft problem med alla mina (Blaser, Tikka, Valmet, Krieghoff) som haft flänslöst. Och jag har haft inte så få andra pangar "under skalpellen" för att försöka rätta till vad som inte kan rättas till. Så min erfarenhet säger mig - vill du leva bekymmersfritt med kulutdragningen, håll dig randhylsor. För i grund och botten är det som med icke medförstorande kikarsikten - det kanske fungerar acceptabelt bra, men varför i herrans namn ta risken? Och som sagt - kulorna kan du ju använda i en 307, även om jag tycker det är en smula korkat att välja kaliber efter kulorna i laddskåpet. I synnerhet med kombivapen och drillingar är det förr så att när "rätt bössa" dyker upp för"rätt pris" är det mer en fråga om att den har en kaliber som är "accpetabel" för det man ska ha den till. Om märken kan jag bara upprepa mig: nya Merkel, beggade Merkel, Franz Sodia, Sauer&Sohn (västtyska), Blaser (gamla med lödda pipor) mfl. Undvik billiga italienare då dessa är notoriska klyddare. /T
Publicerat Februari 1, 201016 yr Kan det vara så att du har ägnat dig åt maxladdningar i dina 6,5:or? Kanske det är därför dom har fastnat. Är det inte betydligt lägre tryck i en 308:a? Rättelser mottages med ödmjukhet.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Kan det vara så att du har ägnat dig åt maxladdningar i dina 6,5:or? Kanske det är därför dom har fastnat.Är det inte betydligt lägre tryck i en 308:a? Rättelser mottages med ödmjukhet. Nej, långt där ifrån...... Och trycket i en 6,5 är förr lägre än i en 308. Även om båda i CIP har max på 3800. Och det är mindre trycket det handlar om, problemet är att utdragarspåret kräver ett mothåll för fungera bra. De flesta "knökmatare" har ju en kant som styr hylsan även om utdragaren trycker den åt sidan. Men på ett brytvapen försvinner allt stöd i samma stund som hylsan lossnar från patronläget. Läg sedan till att vissa tillverkare bara sätter dit en böjd plåtbit till utdragare så är det att be om att få problem.... Tex Blasern jag hade drog ut det mesta som det stod Norma på - så länge den inte var omladdad. Lapua funkade bättre omladdade än "fabriksladdade". tunna hylsor funkade aldrig..... Hur som behövde man alltid en läskstång i benfikan - om i fall att. Min Tikka412 konstrade lite med precis allt den matades med - den gick aldrig att lita på. Samma med min Krigehoff drilling - den gick inte att lita på. Och som sagt - ligger det en hjort och sprattlar framför dig och brölar så jublar du inte om utdragaren hoppar över så bössan blir helt obrukbar - den gick inte att stänga..... /T
Publicerat Februari 1, 201016 yr jag håller med Tobias i detta, när man approcherar ett nyköp är första beaktandet, funktion, passning av kolv, utförande, optikval och om det skall vara optik, andra omständigheten att beakta kaliber om man tror att det är en fördel med få kalibrar/för egen del ser jag ingen samordningsfördel att notera att frågan om kaliber kommer långt ner och att funktion kommer långt upp. Säker funktion i ett brytvapen ger enbart en R-hylsa, något annat fungerar inte med säkerhet. /Christian
Publicerat Februari 1, 201016 yr Efter ha haft kombi i 308W och dubbelstudsare i 30-06 så kan jag bara hålla med om, just det, rand är allt bra ibland när tassarna är fryssna om inte annat.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Lånar tråden lite.. 7x57R eller 8x57 JRS? Vad finns det för aspekter på det bortsett från lättare/flackare vs. tyngre kulor? Kollade som hastigast på Norma och Sako, så finns det ju mer fabriksammo i 8x57JRS.. Sen läste jag någonstans att det går alldeles utmärkt att skjuta "vanliga" 8x57JS-patroner i ett 8x57JRS-vapen ... Och då har man ju tillgång till billigare övningsammo helt plötsligt. /Må
Publicerat Februari 1, 201016 yr Lånar tråden lite..7x57R eller 8x57 JRS? Vad finns det för aspekter på det bortsett från lättare/flackare vs. tyngre kulor? Kollade som hastigast på Norma och Sako, så finns det ju mer fabriksammo i 8x57JRS.. Sen läste jag någonstans att det går alldeles utmärkt att skjuta "vanliga" 8x57JS-patroner i ett 8x57JRS-vapen ... Och då har man ju tillgång till billigare övningsammo helt plötsligt. /Må Min personliga smak, 8 mm före 7 mm även om inte har någon praktisk betydelse vid jakt 160 grain AB eller 196 grain Valfri kula ger ändå samma resultat, att skjuta standard hylsa i ett R-patronläge är nog helt klart möjligt, om det är lämpligt, nej det är det inte, även om hylsorna skall ha samma datumlinje och ha samma headspace så är det ytterst sannolikt att patronläget i en R-bössa har ett mer generöst mått, den skall ju trots allt alltid kunna förlita sig på Randen. Tja där har du svaret, har man inte råd att mata pangen med rätt grejer är det lika bra att låta bli, men det är min uppfattning. /Christian
Publicerat Februari 1, 201016 yr Lånar tråden lite..7x57R eller 8x57 JRS? Vad finns det för aspekter på det bortsett från lättare/flackare vs. tyngre kulor? Kollade som hastigast på Norma och Sako, så finns det ju mer fabriksammo i 8x57JRS.. Frågar du mig är det RWS som kan de bägge kalibrarna - Norma ska man hur som undvika i det längsta av rent politiska skäl. Personligen vill jag ha tyngsta möjliga kulor som samskjuter om jag kan välja, som regel är inte drillingen vapnet man väljer för att skjuta på 300+ meter..... Och då är i mina ögon en tyngre och långsammare kula mer att lita på än en lätt snabb. Sen läste jag någonstans att det går alldeles utmärkt att skjuta "vanliga" 8x57JS-patroner i ett 8x57JRS-vapen ... Och då har man ju tillgång till billigare övningsammo helt plötsligt./Må Inte "utmärkt", men väl "går i bland". Och bara undantagsvis "rinner" hylsan ut utan utdragare, man ska nog utgå från att köra med manuell utstötning med läskstång.... Och det gäller 308/307, 7x57R/7x57, 8x57R/8x57 mfl som kör samma hylsa. Men det finns ganska många kombi med ganska rymliga patronlägen - dessa kan spöka om man inte har en rand de kan bottna mot..... Artikeln du läste fanns mig veterligen i "tjyvjakt och tjyvjägare" där de testade en Merkel DS, men som sagt - räkna inte med att det gäller för alla.... /T
Publicerat Februari 1, 201016 yr ..... Artikeln du läste fanns mig veterligen i "tjyvjakt och tjyvjägare" där de testade en Merkel DS, men som sagt - räkna inte med att det gäller för alla..../T ... å du tillhör Svenska Jante Förbundet?
Publicerat Februari 1, 201016 yr Artikeln du läste fanns mig veterligen i "tjyvjakt och tjyvjägare" där de testade en Merkel DS, men som sagt - räkna inte med att det gäller för alla..../T Du har koll du, fast det var en annan blaska.. /Må
Publicerat Februari 1, 201016 yr ... å du tillhör Svenska Jante Förbundet? Nej, eftersom just Jante är verkar vara hedersmedlem i JRF så är jag inte medlem där. OT så det ryker men..... Den förvirrade ärthjärnan som ville värva mig hävdade att SJF var ansvarig för utplanterandet av vargar i sverige. Han var mao en frigolitskalle av rang. En förening som låter vem som helst säga vad som helst för att värva medlemmar impar då icke på mig..... /T, medlem i SJF