Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rifles Only i sverige

Featured Replies

Publicerat

Som jag skrev i tråden om TAB sling så har jag varit i kontakt med Jacob på Rifles Only och vi kom in på utbildning. Han skrev då att de kan hålla utbildning på plats i Sverige.

Detta lät intressant så jag ville ha mer detaljer. Det skulle räcka med 15st skyttar enligt han men priset kunde han inte svara på eftersom han inte vet vars den skulle hållas.

Jag har begärt mer detaljerad information om vad för bana som behövs m.m. Jag tänkte höra med militären om det finns möjlighet att få låna bana av dom för detta eftersom man gärna vill ha tillgång till mer än 300m.

Dessutom sa han att om det finns intresse av militären så kan de även utbilda dom.

Jag bor ju i Luleå så av naturliga skäl ska jag höra med F21 och I19 häruppe om det finns någon chans att man får låna bana och även om det finns intresse för militären att vidareutbilda sina anställda.

Hur många här på forumet skulle kunna tänka sig att delta även om det hamnar uppe i norra delen av sverige? Kostnaden vet jag som sagt inte men deras utbildningar dom har på sin egen anläggning kostar ca 11000:- för 6 dagars utbildning.

Den utbildningen vi pratade om var mer inriktat mot jakt. De verkar kunna inrikta utbildning mot önskemål men det finns ju ganska många delar i en militär utbildning som är ganska ointressant för oss vanliga civila.

Jag skulle givetvis kunna köra ganska så långt för att delta men då måste någon annan fixa bana m.m.

Publicerat

Intressant, uppdatera gärna fortgående

Publicerat
  • Författare
Intressant, uppdatera gärna fortgående

Första steget nu är att ringa och försöka få tag på någon ansvarig för militärens banor. Detta blir under veckan om det nu är heldött med intresse och det låter som om det är omöjligt att få låna någon bana så är det inte så lätt.

Om det däremot blir grönt ljus så är det bara att jaga intresserade. Att få ihop 15 skyttar är ju inte det lättaste när det ändå kanske kommer kosta 10000-15000:-. Jacob skrev att det blir nog mellan 3-8 dagars utbildning beroende på bana och antal deltagare.

Publicerat

Oppps..

Fel "knapp"..

Som jag skrev i tråden om TAB sling så har jag varit i kontakt med Jacob på Rifles Only och vi kom in på utbildning. Han skrev då att de kan hålla utbildning på plats i Sverige.

Detta lät intressant så jag ville ha mer detaljer. Det skulle räcka med 15st skyttar enligt han men priset kunde han inte svara på eftersom han inte vet vars den skulle hållas.

Jag har begärt mer detaljerad information om vad för bana som behövs m.m. Jag tänkte höra med militären om det finns möjlighet att få låna bana av dom för detta eftersom man gärna vill ha tillgång till mer än 300m.

Dessutom sa han att om det finns intresse av militären så kan de även utbilda dom.

Jag bor ju i Luleå så av naturliga skäl ska jag höra med F21 och I19 häruppe om det finns någon chans att man får låna bana och även om det finns intresse för militären att vidareutbilda sina anställda.

Hur många här på forumet skulle kunna tänka sig att delta även om det hamnar uppe i norra delen av sverige? Kostnaden vet jag som sagt inte men deras utbildningar dom har på sin egen anläggning kostar ca 11000:- för 6 dagars utbildning.

Den utbildningen vi pratade om var mer inriktat mot jakt. De verkar kunna inrikta utbildning mot önskemål men det finns ju ganska många delar i en militär utbildning som är ganska ointressant för oss vanliga civila.

Jag skulle givetvis kunna köra ganska så långt för att delta men då måste någon annan fixa bana m.m.

Publicerat
Första steget nu är att ringa och försöka få tag på någon ansvarig för militärens banor. Detta blir under veckan om det nu är heldött med intresse och det låter som om det är omöjligt att få låna någon bana så är det inte så lätt.

Om det däremot blir grönt ljus så är det bara att jaga intresserade. Att få ihop 15 skyttar är ju inte det lättaste när det ändå kanske kommer kosta 10000-15000:-. Jacob skrev att det blir nog mellan 3-8 dagars utbildning beroende på bana och antal deltagare.

Ja de blir ju lite pengar de, hur mkt skott går de på dagarna då?

Publicerat
  • Författare
Ja de blir ju lite pengar de, hur mkt skott går de på dagarna då?

På deras 6 dagars kurs så rekommenderar dom att man tar med 750 skott. Så mellan 100-150 per dag skulle jag tro.

Publicerat

Förutsett att man laddar själv blir det då ca 15-20000:- för den kursen. Med köpesammo törs jag inte ens räkna efter :D

Publicerat
  • Författare
Förutsett att man laddar själv blir det då ca 15-20000:- för den kursen. Med köpesammo törs jag inte ens räkna efter :D

Det kostar ju lite att ligga på topp. Vill man verkligen utvecklas som skytt tror jag det är väl investerade pengar.

Lite OT men var du och sköt i Niemis idag?

Publicerat
På deras 6 dagars kurs så rekommenderar dom att man tar med 750 skott. Så mellan 100-150 per dag skulle jag tro.

För egen del så är det inte främst priset som avskräcker, utan intensiteten på kursen. Jag skulle nog balla ur efter två dagar med Jacob. Min lilla hjärna klarar inte av att tillgodogöra sig alla dessa intryck under 750 skott tror jag :rolleyes::blush:

Publicerat
  • Författare
För egen del så är det inte främst priset som avskräcker, utan intensiteten på kursen. Jag skulle nog balla ur efter två dagar med Jacob. Min lilla hjärna klarar inte av att tillgodogöra sig alla dessa intryck under 750 skott tror jag :rolleyes::blush:

Jo det är nog ganska intensivt men jag tror ändå dom lyckas varva skjutande med kanske teori m.m så man hänger med. Dock blir det ju lite knöligare när det är på utrikiska.

Får ju se om militären känner något sug att låna ut någon bana. Slängt iväg lite mail för att få tag i någon ansvarig både på I19 i boden och F21 i luleå.

Publicerat
Jo det är nog ganska intensivt men jag tror ändå dom lyckas varva skjutande med kanske teori m.m så man hänger med. Dock blir det ju lite knöligare när det är på utrikiska.

Vad gäller språket så är Jacob's amerikanska en ren och skär njutning. Slås endast av Darrell Holland :rolleyes:

God I miss Texas...

Publicerat
Lite OT men var du och sköt i Niemis idag?

Kom mig aldrig iväg tyvärr. Hur var tävlingen?

Publicerat
  • Författare
Kom mig aldrig iväg tyvärr. Hur var tävlingen?

Jag var inte där utan laddar till den 14:e i Boden istället.

Publicerat
  • Författare

Har varit i kontakt med militären nu och de hade absolut intresse att utbilda sig själva. Det fanns nog stor möjlighet till att få låna skjutbana också som har 1000m skjutavstånd, rörliga mål, elektronisk markering m.m.

Publicerat
Har varit i kontakt med militären nu och de hade absolut intresse att utbilda sig själva. Det fanns nog stor möjlighet till att få låna skjutbana också som har 1000m skjutavstånd, rörliga mål, elektronisk markering m.m.

Sponsrar dom oss skattebetalare måntro :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Sponsrar dom oss skattebetalare måntro :rolleyes:

De kanske kan hålla med mål m.m

Ska bli roligt och se hur detta utvecklar sig.

Publicerat
De kanske kan hålla med mål m.m

Ska bli roligt och se hur detta utvecklar sig.

De ska bli roligt ja!

Publicerat

Jag förstår att det blir mycket pengar då de inte direkt kommer nästgårds ifrån, men samtidigt är det helvetes mycket pengar. 10 000 för 15 skyttar är en omkostnad på 150 000:-, det är rejäla pengar för en kurs det.

Jaja, vinner jag på lotto kan jag vara intresserad =)

Publicerat
  • Författare
Jag förstår att det blir mycket pengar då de inte direkt kommer nästgårds ifrån, men samtidigt är det helvetes mycket pengar. 10 000 för 15 skyttar är en omkostnad på 150 000:-, det är rejäla pengar för en kurs det.

Jaja, vinner jag på lotto kan jag vara intresserad =)

Om man tänker att de är 2-3st så går väl flyget enbart på 20-30000:- tur och retur. Dessutom ska dom ha lön, hotellboende, mat och visst material går väl åt också.

Det är ju upp till var och en men 10 000 för t ex 6 dagar tycker jag är ganska prisvärt.

Jag har bett om ett pris nu när jag verkar ha hittat en bana och även intresserade militärer.

Publicerat

Angående priset så är det väl så att om man är en av de bästa så kan man ta betalt därefter.

Sen är förstås prisnivån rätt "saftig" med "svenska mått" mätt. 15000 i kurs + ta sig till norra Sverige + ledighet från jobb + all ammo = ganska mycket pengar. Men är man väldigt seriös med sitt skytte så kan det nog mycket väl vara värt kostnaden.

Publicerat

dum fråga men vad är det för typ av skytte ?

Publicerat
  • Författare

De skulle göra en kurs med inriktning för jägare så då tar dom ju inte med en massa taktiska grejer som är ointressant för civila. Det är skytte med fokus på träff med första skottet på olika avstånd.

Det skulle vara skytte på rörliga mål, skytte från svag sida, vindläsning m.m. Avstånden är ju onödigt långa för jakt men tränar man på långa håll så skjuter man ju bättre på kortare också.

Publicerat
  • Författare

Observera att jag inte vet priset utan jag har bara skrivit att en 6 dagars kurs hos dom på plats kostar ca 11000:- så jag ber att få återkomma med mer exakt pris.

Publicerat

aha ok då har jag en lite koll

Publicerat

http://www.riflesonly.com/

Han har frågat om bana längre än 300m så du kan ju utesluta pistol ^_^