Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej! jag är ny på det här forumet Jag ska eventuellt göra jägarexamensproven i sommar. Jag undrar lite om hur det går till. 1. Vilka vapen skjuter man med på kulproven. Är det bara 22 eller skjuter man med större saker också? 2. ungefär vilka kunskaper ska man ha inom avståndsbedömning? 3. jag har hört att många som tar jägarexamen går kurser. Är det lättare att klara det då eller går det lika bra på egen hand? 4. En del som jag känner har gjort det genom skolan kan jag ens göa det "privat" när jag bara är 16? Tacksam för svar!
Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej! jag är ny på det här forumet Jag ska eventuellt göra jägarexamensproven i sommar. Jag undrar lite om hur det går till. 1. Vilka vapen skjuter man med på kulproven. Är det bara 22 eller skjuter man med större saker också? 2. ungefär vilka kunskaper ska man ha inom avståndsbedömning? 3. jag har hört att många som tar jägarexamen går kurser. Är det lättare att klara det då eller går det lika bra på egen hand? 4. En del som jag känner har gjort det genom skolan kan jag ens göa det "privat" när jag bara är 16? Tacksam för svar! 1 jupp både 22lr och en klass 1 oftast 6,5x55 2 du ska bedömma om ett antal tavlor är inom skjutavstånd med hagel så bedöma ett maxavstånd till 25 meter är rätt bra 3 jo att gå kurs är ju lättare pga att man diskuterar det mesta mer ingående än att bara läsa boken sen så är ju prov och uppskjutningen redan bokad 4 tror att gränsen går vid 15 år ursäkta att det blev kliniska svar
Publicerat Januari 31, 201016 yr Jag skrev upp '94 dvs när jag var 14 år, så åldern är nog inga problem. Angående att gå en kurs/studiecirkel tycker jag är att föredra, det blir liksom enklare och du får svar på de frågor du kan tänkas ha Andreas
Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej! jag är ny på det här forumet Jag ska eventuellt göra jägarexamensproven i sommar. Jag undrar lite om hur det går till. 1. Vilka vapen skjuter man med på kulproven. Är det bara 22 eller skjuter man med större saker också? 2. ungefär vilka kunskaper ska man ha inom avståndsbedömning? 3. jag har hört att många som tar jägarexamen går kurser. Är det lättare att klara det då eller går det lika bra på egen hand? 4. En del som jag känner har gjort det genom skolan kan jag ens göa det "privat" när jag bara är 16? Tacksam för svar! Hej och välkommen! 1: Vanligast är nog att man använder ett klass 1 vapen till säkervapenhantering och skjuter precitionsskjutningen med 22lr i grundprovet för kulvapen. Högviltsprovet (älgskyttet) sker alltid med klass 1 vapen. 2: Du ska veta om figuren är inom skjutbart hagelhåll, det är klar skilnad mellan skjutbart & icke skjutbar figur. 3: Finns intresset går det bra att läsa på egen hand och klara proven, bli inte nedslagen om du kuggar dig på första skrivningen, gå igenom felen & se det som en övning. det finns frågor att träna på här: http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/T...dina-kunskaper/ 4: Du kan ta jägarexamen "privat" när du är 16, finns ingen åldersgräns, men du kan inte få vapenlicens innan du fyllt 18år (det finns undantag).
Publicerat Januari 31, 201016 yr Hej! jag är ny på det här forumet Jag ska eventuellt göra jägarexamensproven i sommar. Jag undrar lite om hur det går till. 1. Vilka vapen skjuter man med på kulproven. Är det bara 22 eller skjuter man med större saker också? 2. ungefär vilka kunskaper ska man ha inom avståndsbedömning? 3. jag har hört att många som tar jägarexamen går kurser. Är det lättare att klara det då eller går det lika bra på egen hand? 4. En del som jag känner har gjort det genom skolan kan jag ens göa det "privat" när jag bara är 16? Tacksam för svar! 1. På grundprovet för kulgevär används vanligtvis salongsgevär. På högviltsprovet används alltid klass 1 som nämnts tidigare i tråden. 2. När det gäller avståndsbedömningen ska du kunna avgöra om figurerna är skjutbara med hagel. 3. Det är lättare med kurser. Då får du kunskap om vad som du ska kunna och "inte". 4. Det finns ingen åldersgräns vad det gäller jägarexamen, dock så måste du vara minst 15 år för att få uppsiktsjaga.
Publicerat Januari 31, 201016 yr 4. Det finns ingen åldersgräns vad det gäller jägarexamen, dock så måste du vara minst 15 år för att få uppsiktsjaga. så var det kanske
Publicerat Februari 1, 201016 yr När jag sköt upp för jägarexamen sköt vi enbart med klass 1 vapen på kulproven, både på jägarexamen och högviltsexamen. Jag tror det är bra att gå en kurs, jag gick kurs och hade nog inte klarat det utan kursen, men pappa läste igenom mina böcker dagen innan provet och klarade provet på första försöket så har man lätt att lära så går det ju. En annan sak som kan vara bra att veta är att det viktigaste (iallafall då jag sköt upp) under dom praktiska proven är att man hanterar vapnet säkert. Visst har du vissa grundkrav att uppfylla i skyttet men kan du inte hantera vapnet på ett vettigt sätt spelar det ingen roll hur du skjuter, vi hade en på min uppskutning som klarade "jaktstigen" med hagelbössa men det första han gjorde vid skyttet var att rikta bössan mot provledaren då han skulle osäkra den, sköt gjorde han bra under träningarna men han hade den där otäcka vanan att rikta bössan till vänster om sig då han osäkrade.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Allt övningsskytte (vad kan det ha varit, 30-40 skott) och proven sköts med enbart .308w på min kurs.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Teffek: hade någon gjort det med mina provledare, ja då hade de blivit kuggade direkt.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Teffek: hade någon gjort det med mina provledare, ja då hade de blivit kuggade direkt. med mina så hade han hängt från närmsta gran så Isse tänk för he**** på säker vapenhantering
Publicerat Mars 15, 201016 yr Författare Fyller på med ytterligare några frågor... 1. jag har läst alla nya jägarskolans böcker en gång nu och känner att jag kan allt utom dom där ***** fåglarna. jag gjorde tester och jag fick rätt på allt utom fåglarna. om jag läser på så att jag kan fåglarna, möjligtsvis lite mer också i de andra böckerna finns det då en chans att klara provet? 2. Vad är det mest man sa kunna om fåglarna. det är väl artkännedom och lite grann om hur de lever väll? Jag ska som sagt inte göra provet föräns någon gång i sommar så jag har god tid på mig att läsa i alla fall
Publicerat Mars 15, 201016 yr Fyller på med ytterligare några frågor...1. jag har läst alla nya jägarskolans böcker en gång nu och känner att jag kan allt utom dom där ***** fåglarna. jag gjorde tester och jag fick rätt på allt utom fåglarna. om jag läser på så att jag kan fåglarna, möjligtsvis lite mer också i de andra böckerna finns det då en chans att klara provet? 2. Vad är det mest man sa kunna om fåglarna. det är väl artkännedom och lite grann om hur de lever väll? Jag ska som sagt inte göra provet föräns någon gång i sommar så jag har god tid på mig att läsa i alla fall 1. Ja, det bör räcka. Det kommer en hel del bildfrågor på provet där du ska kunna bestämma vilket djur det är på bilden. Det kan även komma frågor där du ska bestämma kön på ett djur med hjälp av en bild. Sedan kommer det ju som sagt att komma några lagfrågor också. 2. Ja, det är artkännedom och hur de lever, om jag minns rätt. När jag gjorde provet 2007 så tror jag att en fråga handlade om att kunna se skillnad på en orre och en tjäder.
Publicerat Mars 17, 201016 yr http://www.cybird.se/school/school.html där är en länk med en hel del fråglar,som du kan lära dig att skilja på deras utseende, www.jaegarprovet.se är en annan sida där i stort sett allt du behöver kunna finns med, jag använder mig av dom och är riktigt nöjd, ska själv skriva om 2 veckor:D
Publicerat Mars 29, 201016 yr Skrev mitt 10de mars o klara av det, men tänk på att ta det lugnt och läsa igenom frågorna ordentligt och stressa inte så kommer det gå bra, såvida du har läst böckerna. Lycka till
Publicerat Mars 29, 201016 yr Jag har hört att dem utökat provet med ytterligare 30 frågor varav 20 av dem enbart berör fåglar. Har inte ni hört det också grabbar? ikväll 1800 är det dags:D:D
Publicerat Mars 29, 201016 yr tack så mycket:D nej sluta nu att vara sånna, är närvös så det räcker, haha, men vad va det som kom mest på ditt prov?
Publicerat Mars 29, 201016 yr tack så mycket:Dnej sluta nu att vara sånna, är närvös så det räcker, haha, men vad va det som kom mest på ditt prov? Det är enkelt. Bästa tipset är att hoppa över dem svåra och ta dem sist. Tror jag räddade provet genom att göra så . Annars fick jag frågor ang. mårddjur, igenkännedom på älg, vildsvin, fågel men större delen av provet handlade om lagar och vem som bestämmer jakttider, vapenlicencer osv osv. Jakttider är bra att kunna också. Helt enkelt frågor man förväntar sig en jägare ska veta.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Det är enkelt. Bästa tipset är att hoppa över dem svåra och ta dem sist. Tror jag räddade provet genom att göra så .Annars fick jag frågor ang. mårddjur, igenkännedom på älg, vildsvin, fågel men större delen av provet handlade om lagar och vem som bestämmer jakttider, vapenlicencer osv osv. Jakttider är bra att kunna också. Helt enkelt frågor man förväntar sig en jägare ska veta. Det där med att hoppa över kommer jag ihåg två saker från att jag skrev mitt prov. Det ena var att jag hoppade över två frågor och fick två fel! Glömde att gå tillbaka och fylla i svaren. Det andra var två killar som fyllde i det dom var säkra på sen bytte dom prov med varandra. Så får man ju inte göra! Men det är preskiberat
Publicerat Mars 29, 201016 yr vet inte riktit hur jag ska säga det, men BIG FAIL!!! Vad var det du inte kunde? Brukar ofta vara ett särskilt område man tycker är svårare. Vilket prov fick du och kommer du ihåg några frågor?