Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jägarexamen?

Featured Replies

Publicerat

Synd men nästa gång tar du de!! <_<

Publicerat
Vad var det du inte kunde? Brukar ofta vara ett särskilt område man tycker är svårare. Vilket prov fick du och kommer du ihåg några frågor?

jag fick prov A, och jag kommer väl ihåg en del frågor, men det va ca 5 slarv fel, och ett fel o provet, bild på älg kalv, men rätt svar va äldre hondjur, vet inte riktit, hade dom sagt att jag hade 13 fel, och jag hade tittat igen, hade jag inte haft så mycke,

Publicerat
jag fick prov A, och jag kommer väl ihåg en del frågor, men det va ca 5 slarv fel, och ett fel o provet, bild på älg kalv, men rätt svar va äldre hondjur, vet inte riktit, hade dom sagt att jag hade 13 fel, och jag hade tittat igen, hade jag inte haft så mycke,

Samma prov jag hade för ett par veckor sedan. Kolla på längden på huvudet så ser du att det inte är en kalv.

Jag satt nästan 50 minuter och kollade igenom och igenom och särskilt dem jag var osäker på. 7 fel hade jag. Bästa tipset är verkligen att ta alla svåra sist och att försöka vara lugn.

Uteslutningsmetoden är också bra. Typ, nämn 4 mårddjur så stryker man svaret som innehåller kråka osv osv.

Kunde du den där fågeln då? knipa eller var det kricka...

Publicerat

Det första vår provledare sa var om ni tummar på säkerheten dvs viftar med bössan mot mig eller någon annan så spelar det ingen roll hur det går på skjutprovet ni får packa ihop och åka hem. Så säker vapen hantering är a och o på provet och senare för den delen.

Publicerat
Samma prov jag hade för ett par veckor sedan. Kolla på längden på huvudet så ser du att det inte är en kalv.

Jag satt nästan 50 minuter och kollade igenom och igenom och särskilt dem jag var osäker på. 7 fel hade jag. Bästa tipset är verkligen att ta alla svåra sist och att försöka vara lugn.

Uteslutningsmetoden är också bra. Typ, nämn 4 mårddjur så stryker man svaret som innehåller kråka osv osv.

Kunde du den där fågeln då? knipa eller var det kricka...

okej, men jag tyckte färgen och benen och storleken inte alls var som ett vuxet djur, men jaja,

jag hade rätt på alla fåglar, frågan var,vilken är en vigg, eller det va inte den du menade?

Publicerat
Det första vår provledare sa var om ni tummar på säkerheten dvs viftar med bössan mot mig eller någon annan så spelar det ingen roll hur det går på skjutprovet ni får packa ihop och åka hem. Så säker vapen hantering är a och o på provet och senare för den delen.

självklart, orolig för skjutning o vapenhantering, inte ett dugg orolig för, riktigt vapen van då jag hållt på att skjuta sen jag va ca 3 år gammal, men sen, på proven så ska allt va överdrivet åsså, inget funkar ju så på jakten

Publicerat
på proven så ska allt va överdrivet åsså, inget funkar ju så på jakten

Överdrivet för att det ska vara tydligt för provledaren, för att undvika diskutioner vid eventuellt fel. Det är ju vettigt.

Sen är det nog bra man överdriver lite på jakten med, skapar ju trygghet. B) Vi hade en kille som var så jäkla säker på sin sak när vi gjorde säker vapenhantering inomhus. Hade jagat med sin far så himla mycket men gick ändå med osäkrat hagelvapen :rolleyes:. Att tappa patronerna vid laddning/patron ur är en klassiker har jag förstått. Tyvärr böjer sig folk ner efter ett skott och riktar då pipan över hela rummet...

Gör vi fel på provet med vapenhanteringen så får vi göra om det en annan dag bara. Alla kan vi råka gör ett fel och då provar

man bara nästa dag.

Publicerat
självklart, orolig för skjutning o vapenhantering, inte ett dugg orolig för, riktigt vapen van då jag hållt på att skjuta sen jag va ca 3 år gammal, men sen, på proven så ska allt va överdrivet åsså, inget funkar ju så på jakten

Felet är just det. Att inget funkar så på jakten. Om alla hade överdrivit säkerheten som man gör på proven hade många olyckor i skogen försvunnit och många hade sluppit känna sig obehagliga till mods för att en del inte har riktigt koll på sina vapen.

Säger Ledel som ser sig som en snäll provledare utom på säker vapenhantering och det spelar ingen roll om man har klarat delen säker vapenhantering. Slarvar man med säkerheten under något av de andra delproven så åker man hem utan att få något godkänt på något. Så enkelt är det.

Publicerat
Felet är just det. Att inget funkar så på jakten. Om alla hade överdrivit säkerheten som man gör på proven hade många olyckor i skogen försvunnit och många hade sluppit känna sig obehagliga till mods för att en del inte har riktigt koll på sina vapen.

Säger Ledel som ser sig som en snäll provledare utom på säker vapenhantering och det spelar ingen roll om man har klarat delen säker vapenhantering. Slarvar man med säkerheten under något av de andra delproven så åker man hem utan att få något godkänt på något. Så enkelt är det.

ja det är rätt tycker jag, man ska visa tydligt att man kan hantera det säkert,jag säger inget emot det,och om man visar det tydligt så slipper provledaren bli fundersam om man gjorde si eller så.