Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övning i MIL dot mätning och riktmedel

Featured Replies

Publicerat

Jag hittade denna på Snipers Hide.

Kul pryl men jag måste gör något fel i min mätning.

Jag får hela tiden halva sträckan när jag räknar.

Har för mig att m en MIL räknas från centrum och till centrum på första pricken men jag kan vara ute o cyklar.

Räknar men en MIL från centrum och till centrum på andra pricken så blir det mer rätt.

http://www.shooterready.com/mildemo.html

/Lasse

Publicerat

Mycket bra länk! :blush:

Målet är 72" högt dvs 1829 mm. Om du provar att sätta hårkorset precis i botten av figuren och räknar antalet mil uppåt? Och delar 1829 med antalet mil, så får iaf jag det att stämma. Sen var det ju detta med vinden då... :rolleyes:

Publicerat

Det är inte så att du valt 20x SFP? :rolleyes:

Publicerat

trevlig sim har hållit på en hel del med den :rolleyes: vad jag fattat så finns vinden med och allt annat i hela versionen

Publicerat
  • Författare
Det är inte så att du valt 20x SFP? ;)

:blush: Ehh nej inte alls.

Nu går det bättre, inte för jag vet skilnaden men det är väl medförstorande riktmedel eller liknande.

Vind ja den är inte att leka med, satans yard o tum att ta hänsyn till åxå.

Men kul är det...

/Lasse

Publicerat
  • Författare

86 poäng bäst hittills.

/Lasse

Publicerat
Nu går det bättre, inte för jag vet skilnaden men det är väl medförstorande riktmedel eller liknande.

Precis, Second Focal Plane.

Men du väljer väl meter på den däringa knappen, så du slipper yards?

Publicerat
  • Författare
Precis, Second Focal Plane.

Men du väljer väl meter på den däringa knappen, så du slipper yards?

Japp har valt meter. Sen mäter jag nog inte noga nog, brukar vara fel på sisådär 30-80 meter, vilket inte är bra nog.

Vind......Inga komentarer mer chansning en skicklighet.

/Lasse

Publicerat
Vind......Inga komentarer mer chansning en skicklighet.

Avståndsbedömningen är inte lätt, nej.

Vad gäller vinden så gör jag så här: blåser det 6 mph och det i tabellen för det avstånd man mätt upp står 0.2 mil för vind, så tar man 6x0.2= 1.2 mil. Sen blåser det hela tiden från kl 1:30 vad jag sett, så då får du kompensera för icke full value wind. Nåt i stil med 0.7 x 1.2 = 0.8 mil. Funkar hyggligt.

Publicerat

http://www.snipershide.com/forum/ubbthread...7154&page=2

om ni vill mäta er med de stora grabbarna i "the land of the free",

bara att konstatera att det här med milmätning i realia är svårt och tarvar kringkunskaper som inte alltid är så självklara.

/Christian

Publicerat
........Nåt i stil med 0.7 x 1.2 = 0.8 mil. Funkar hyggligt.

Då är det där jag gör fel.

Fick 86 poäng, men bortfallet har hela tiden haft med vinden att göra.

Trodde (tankevurpa) att med 45 graders vind så skulle det se ut mer som 0.5 x 1.2 = 0.6 mil, men ser att jag kompenserar för lite. När jag nu ser din uträkning så inser jag hur uppenbart det var: Sin 45 grader (eller Cos för den delen) = 0.707.

Är huv'et dumt så ..........

Publicerat

Hehe, 98 poäng. Ny vindberäkning gjorde susen.

Är det fusk att använda miniräknare?

Publicerat

Försökte mig på att avståndsbedömma med mildott igår på en orre halvt täckt i snö.

Men då ja inte hade en susning om målets storlek fick ta med de hem i fickan o räkna på.

Det visade sig att de 200 ja beräkna med ögonmått förmodligen också stämde med milberäkning.

Dvs beroende på om orren hade sträckt hals eller ej.

1/2mil var iaf orren från snötäcket upp till hjässa (hals +huvud)

För vilande = 10cm hals vilket blir 200m o Sträckt hals 15cm = 300m.

Dvs en skillnad på 100m.

Lite för stor diff för att använda sig av i praktisk jakt anser jag.

Publicerat

Att försöka sig på att mäta med mil riktmedel på fågeljakten är nog svårt tror man kommer betydligt närmare med enbart ögat och lite erfarenhet. Problemet att bedöma med ögonen är när man bara ser fågeln och inte trädet den sitter i då kan man göra stora missar.

Ser man hela trädet och dessutom kan hitta referenser på vägen fram att dela avståndet på är ögat rätt bra instrument, jag övar rätt flitigt med avståndsmätaren och på jaktliga avstånd klarar jag mig ofta med en felmarginal på +- 15meter men visst är det skönt med en mätare ändå för att vara säker ;)

Testade spelet och att mäta där var betydligt lättare än i verkligheten tycker jag :rolleyes: men vindpilen uppfattade jag helt fel trodde vinden blåste som den pekade men var tvärtom så det började med några rätt feta missar och slutade på 68 poäng <_<

Publicerat

Ja jag fick 85 poäng men det funkade bra att räkna ut resultatet tycker jag även om jag nu höftade i vindavdriften som gjorde att jag bara fick en femma på station nummer 7... Fast nog är det enkelt framför datorn och inte som när man är på skjutbanan.. :D

Publicerat
Att försöka sig på att mäta med mil riktmedel på fågeljakten är nog svårt tror man kommer betydligt närmare med enbart ögat och lite erfarenhet. Problemet att bedöma med ögonen är när man bara ser fågeln och inte trädet den sitter i då kan man göra stora missar.

Ser man hela trädet och dessutom kan hitta referenser på vägen fram att dela avståndet på är ögat rätt bra instrument, jag övar rätt flitigt med avståndsmätaren och på jaktliga avstånd klarar jag mig ofta med en felmarginal på +- 15meter men visst är det skönt med en mätare ändå för att vara säker :lol:

Testade spelet och att mäta där var betydligt lättare än i verkligheten tycker jag :D men vindpilen uppfattade jag helt fel trodde vinden blåste som den pekade men var tvärtom så det började med några rätt feta missar och slutade på 68 poäng :lol:

Samma här, efter tre bommar konstaterade jag att vinden gick åt andra hållet. Eller var det kanske ett avfyringsfel? ^_^

Om jag mäter i mil utgår jag från en meter i detta träningsfall och det är ganska exakt en meter - det vita på figuren. Om den når ned till första "millen" är det 1000 meter. Når den det andra är det 500 meter. Når den till den tredje är det 333 meter, den fjärde 250 meter och så vidare. Det tråkiga med milberäkningar är att ju viktigare det är med avståndsbedömning desto mindre exakta blir beräkningarna i ett snabbt, verkligt läge.

Således: lasra målet och få det rätt på en gång. Använd mildotriktmedlet om dina mätningar är mycket nära de avstånd du har räknat ut (och verifierat) där kulbanan skär dottarna OCH vinden är negligerbar. I annat fall - vrid på targetrattarna enligt ditt rangecard. Skjut.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
Således: lasra målet och få det rätt på en gång. Använd mildotriktmedlet om dina mätningar är mycket nära de avstånd du har räknat ut (och verifierat) där kulbanan skär dottarna OCH vinden är negligerbar. I annat fall - vrid på targetrattarna enligt ditt rangecard. Skjut.

Och hur gör du på en fälttävling där du inte får använda laser? Jo, man använder målets höjd (oftast) och delar med antalet mil. I detta avseende tycker jag att "spelet" är väldigt användbart. Det får en att öva på att använda miniräknaren, helt enkelt. Jag använde hela målets höjd i varje skott i "spelet" (73" eller vad det nu var).

I fält, exempelvis under jakt, så är lasermätare naturligtvis att föredra (och tillåten :D )

Publicerat
Och hur gör du på en fälttävling där du inte får använda laser? Jo, man använder målets höjd (oftast) och delar med antalet mil. I detta avseende tycker jag att "spelet" är väldigt användbart. Det får en att öva på att använda miniräknaren, helt enkelt. Jag använde hela målets höjd i varje skott i "spelet" (73" eller vad det nu var).

I fält, exempelvis under jakt, så är lasermätare naturligtvis att föredra (och tillåten :D )

Vill jag göra hål i ett papper tar jag med mig klipptången B) Men det du skriver är ju rätt, vet man hur högt målet är är det ju den divisionen jag gör. Sedan tvekar jag inte att fuska ens i kortspel med barnen så att använda laser på en fältskytteövning får du liksom bara räkna med att jag gör :D

Publicerat

Körde den nya versionen,

Mil/mil- ritkmedlet med bara streck, det som liknar P4F, 20x FFP,

fick 89 poäng på första vändan,

mycket bättre än tidigare och rent av ett funktionellt verktyg,

dock inte överens med vinden som faktiskt inte är logiskt för en sekund i visning mot justeringar, som den var nu var den ju omvänd.

Att räkna på målen var enkelt och bra, satans så kul faktiskt att se att man har kommit en bit på vägen,

fulade lite en del med på de mål som var närliggande med varandra, bara att hålla up en eller två mil, det är ju så enkelt när målet är 1.5 mil stort på höjden.

/Christian

Publicerat

Host host! NF MLR, menar du :D:D

Publicerat

jag är inte kinkig, det har mil, 1/2 mil och ,2 mil ändarna av stolparna dvs,

det är i mycket likt mitt P4f i den centrala delen,

NF vad är det för något? :D

Uppenbarligen är det som så att detta är en lösning som är bra, varför skulle den annars återfinnas i flera stora tillverkares linjer.

Btw tack Rikard för att du uppfostrar mig..

/Christian

Publicerat
Uppenbarligen är det som så att detta är en lösning som är bra, varför skulle den annars återfinnas i flera stora tillverkares linjer.

Btw tack Rikard för att du uppfostrar mig..

Nåväl. Föredrar iaf oxå "linjalstuket" vid mätning hellre än några svarta gagballs i siktesbilden :D

Publicerat
Körde den nya versionen,

fick 89 poäng på första vändan,

mycket bättre än tidigare och rent av ett funktionellt verktyg,

dock inte överens med vinden som faktiskt inte är logiskt för en sekund i visning mot justeringar, som den var nu var den ju omvänd.

Att räkna på målen var enkelt och bra, satans så kul faktiskt att se att man har kommit en bit på vägen,

fulade lite en del med på de mål som var närliggande med varandra, bara att hålla up en eller två mil, det är ju så enkelt när målet är 1.5 mil stort på höjden.

/Christian

Tycker du att det är för enkelt så testa kör serien med huvudfyrkanten som mål. Det är en utmaning, ett klick fel så är det bom, iaf på dom längre hållen. Jag behövde 12 skott för att fälla alla, 8 huvudträff, 2 "nyckelbensträff" och två utanför, en till vänster och en över. Man måste vara noggrann som tusan och ha koll på avrundningarna. Det här programmet skall jag köpa, fyller helt klart sin funktion och jag tyckte det var riktigt skoj.

Publicerat

97 poäng. Nu är det "bara" :) vinden som spökar ;) Och jag mätte bara på över halvan av figuren = halverad noggranndet.

Skitbra träning med detta program!

post-296-1265136626_thumb.jpg

Publicerat

R- säg mig är jag dum,

men känns inte vinden/kompen som den är fel, dvs att man inte skruvar mot vinden utan med dess riktning, är även det en NF grej, CCW och CW justering??

För vind från vä till hö, skruva träffen mot vä och vice versa, eller hur?

även jag sköt nästan fullt denna vända men det är ju fusk efter nr 2, då kan man ju avstånden.

/Chris