Publicerat Februari 1, 201016 yr Skulle ut och vaka igår kväll, snöade rejält men när man ändå var ute var det lika bra att gå och sätta sig.På väg ut till kojan såg jag någon svart hög på åteln som jag inte kände igen, men tänkte att det säkert var lite ensilage någon hade slängt ut. Klättrade upp i kojan och tittade ut igen, och då var högen plötsligt borta. Trodde att det var kört och att dom inte skulle komma tillbaka, men efter 10 minuter ser jag den första grisen komma ut igen. satt och tittade på den i 5 minuter sen kommer det två till. Väntade ytterligare 40 minuter innan jag fick ett bra läge på en av dom. Den täcknade ingenting i skottet men allt kändes bra, tog med bösan och gick fram och tittade hittade rikligt med blod och efter 10 meter låg grisen, men när jag kom fram till den såg jag att de andra två stod kvar vid grisen och försökte knuffa upp den fast den var stendöd. När jag gick fram så jag hade 5 meter kvar så ser jag att den ena grisen kommer mot mig för att gå ut på åteln igen, den brydde sig inte alls om mig så när jag hade läge så sköt jag den också och den blev på plats. Den tredje grisen sprang nu iväg ett 40 tal meter men stannade sedan och undrade vad som hände, så jag gick efter den också. Kom in på 5 meter utan att den flyttade sig och lät skottet gå. Så nu har jag lyckats skjuta min första trippel . Har försökt komma åt dessa tre grisar ett tag nu då de har flörlorat sin sugga under hösten. De har varit i trädgårdarna i byn under hela vinter, och tror att dessa skulle bli riktiga problem grisar iframtiden. Tycker det var tur också att jag lyckade ta allihopa så att det inte blev en kvar för den hade nog inte klarat sig själv länge i kylan. levande vikten var ca 40 kg.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Tackar. Ja det var en riktigt häfftig upplevelse . Men jag tror inte jag kommer få var med om det fler gånger. Jepp perfekt storlek för matgris.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Grattis! Skönt att kunna skjuta bort sådana. Vi hade 4 sådana i Holkastorp för några veckor sedan. Men vi fick bara med oss 3 hem, så det ska finnas en kvar. Men vägde dina verkligen 40kg? Ser mindre ut, men man har ju inget att jämföra med.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Grattis! Skönt att kunna skjuta bort sådana.Vi hade 4 sådana i Holkastorp för några veckor sedan. Men vi fick bara med oss 3 hem, så det ska finnas en kvar. Men vägde dina verkligen 40kg? Ser mindre ut, men man har ju inget att jämföra med. Tack! Ja det verkar som om det finns några ensamma, har sett fyra till men de var lite större, det kan ju vara dom ni sköt för det var någon vecka sedan jag såg dom. Nja 40 exakt vet jag inte men gissa på att vikten ligger där någonstans. Dessa var också fyra stycken från börjen men vi sköt en för lite mer än 1 månad sedan och den vägde 35 kg.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Grattis, det där lät som en riktig toppenkväll Ja det kan man verkligen säga . Det var skönt då det har varit lite motvind nu ett tag med både hund och vak jakt.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Häftigt, det lär inte vara många som gör om det. Dubble har jag hört talas om men inte en trippel. /Lasse
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Häftigt, det lär inte vara många som gör om det.Dubble har jag hört talas om men inte en trippel. /Lasse Nej det var häfftigt, och tror inte jag kommer göra om det heller. Men man kan ju alltid hoppas
Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag vill åxå skjuta en trippel!!! Har iofs inte skjutit nån dubble´heller
Publicerat Februari 1, 201016 yr GRATTIS!!! Kan det vara bristen på klok ledarsugga som gör att dom var så oförsiktiga/oförstående? Vi hade fyra st sugglösa här, men jag kom åt att ta två för pappas kopov, sedan har vi vid ett par tillfällen sett de andra två. Dock inga fler skottchanser, ännu. Återigen grattis, framförallt till en underlig jakthistoria...
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare GRATTIS!!!Kan det vara bristen på klok ledarsugga som gör att dom var så oförsiktiga/oförstående? Vi hade fyra st sugglösa här, men jag kom åt att ta två för pappas kopov, sedan har vi vid ett par tillfällen sett de andra två. Dock inga fler skottchanser, ännu. Återigen grattis, framförallt till en underlig jakthistoria... Tack! Ja förmodligen har dom förlorat suggan på något sett och därför är så oförsiktiga. Dom har varit i samma område i någon månad nu. Min farbror har sett dom nästan varje natt i trädgården, där dom ätit från fågelbordet. När de har blivit skrämmda så har bara sprungit iväg en kort bit för att sedan komma tillbaka efter några minuter.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare helt sjukt ju! Grattis Nja, dessa grisar hade blivit av med suggan, så det var inte så skygga som de ska vara. så det var tur att jag fick allihopa för annars hade nog dessa blivit problemgrisar och bökat upp åkrar occh trädgårdar. Men det var en häfftig upplevelse ändå
Publicerat Februari 7, 201016 yr Vad sköt du dem med för kula? Man sitter och kollar på en massa nu är man är ledig...
Publicerat Februari 7, 201016 yr Underbar upplevelse! Grattis x 3! Jag har hört av en bekant till min far vars son gjort samma sak... (jag mötte Lassie... ) Han sköt 3 grisar samma kväll från en sugglös flock av 5 nu en kväll i vinter. Kvällen efter gick han till åteln igen och sköt de andra 2. De verkar som sagt behöva sin mor för att bli skygga och bra vildsvin. Du gjorde nog alla en tjänst som sköt alla tre. Det var ganska stor skillnad på dem. Ser ut som lille, mellan och storebror. Mittengrisen hade ett rejält utgångshål (får man hoppas! ) Vad använder du för kula/kaliber? Jag är också nyfiken?
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Ja det verkar verkligen som dom behöver suggan för att vara skygga, men nu när det varit så kallt tror jag det är lite annorlunda. För vi har sett olika grupper mitt på dagen flera gånger nu ute på åkrar och vid ensilage som är utslängt till rådjuren. Jag sköt dom med min 9.3x62 med lapua naturalis 17.5 gram som jag tycker är en mycket bra kula.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Stort grattis Har själv vakat efter 3 ensamna kultingar en gång och då dom kom fran skjöt jag en av dom och dom andra sprang åt varsitt håll. När jag sen går fram för att hämta den så kommer dom tillbaka när jag står under spridarn då skjuter ja en till och sedan den ´sista kultingen 1 timme efter Det var en skojjsig kväll ska ja säjja
Publicerat Februari 9, 201016 yr underbart, grattis grattis grattis, hoppas man kan få chansen att få skjuta en gris till hösten:)
Publicerat Februari 11, 201016 yr stort grattis!!! de är inte var dag det händer inte! dock känner jag lite vemod att dom djuren betedde sig som dom gjorde. dom behöver sin sugga som det verkar som o du gjorde nog både dom o andra människor runt omkring dig en tjänst! men ännu en gång. ett stort grattis!!!!