Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3*57

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på en 9,3*57 men även en 6,5-06 är det nån som har erfarenhet av dom kalibrarna.

Seved

• Svar 54
  • Visningar 19,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jag funderar på en 9,3*57 men även en 6,5-06 är det nån som har erfarenhet av dom kalibrarna.

Seved

9,3x57 underbar kaliber att skjuta med, långsam rekyl som påminner om en långsam knuff. Fin kaliber men man bör hålla sig till avstånd under 100m, det är ingen flackskjutare direkt. Har en själv ståendes i skåpet och väntar på att få lite kärlek i form av ny stock och öppna riktmedel :D

Publicerat
  • Författare
9,3x57 underbar kaliber att skjuta med, långsam rekyl som påminner om en långsam knuff. Fin kaliber men man bör hålla sig till avstånd under 100m, det är ingen flackskjutare direkt. Har en själv ståendes i skåpet och väntar på att få lite kärlek i form av ny stock och öppna riktmedel :lol:

Ja precis så hade jag föreställt mej att den är. Jag har tänkt att använda den till drev och vakbössa. På hjort och vildsvin.

Seved

Publicerat
Ja precis så hade jag föreställt mej att den är. Jag har tänkt att använda den till drev och vakbössa. På hjort och vildsvin.

Seved

9.3x57 kommer nog att bli utmärkt till det ändamålet.

Även om avståndet är lite begränsat med den kalibern så vet jag massor av älgar och björnar som faller varje år just med 9.3x57.

Publicerat
men man bör hålla sig till avstånd under 100m, det är ingen flackskjutare direkt.

Varför då? Slog lite snabbt i Normas ballistikprogram och med noll på 130 meter får du inte mer än 3 cm avvikelse på avstånd upp till 150 meter med Oryx 15 gram och energi liknande en 308 win 11,7 gram (på 150 m).

Borde funka alldeles utmärkt på klövjakt. :D

/Må

Publicerat
  • Författare
9.3x57 kommer nog att bli utmärkt till det ändamålet.

Även om avståndet är lite begränsat med den kalibern så vet jag massor av älgar och björnar som faller varje år just med 9.3x57.

Ujuj det har nog fallit många älgar för den. Vak blir väl mest på vildsvin inom 100 m.

Seved

Publicerat
  • Författare
Varför då? Slog lite snabbt i Normas ballistikprogram och med noll på 130 meter får du inte mer än 3 cm avvikelse på avstånd upp till 150 meter med Oryx 15 gram och energi liknande en 308 win 11,7 gram (på 150 m).

Borde funka alldeles utmärkt på klövjakt. :D

/Må

Japp den borde sänka en dovhjort ganska omgånde tycker jag.

Ja men över 150 m kanske man inte ska skjuta på. För den tappar väl höjd ganska fort när den börjar.

Seved

Publicerat
Japp den borde sänka en dovhjort ganska omgånde tycker jag.

Ja men över 150 m kanske man inte ska skjuta på. För den tappar väl höjd ganska fort när den börjar.

Seved

Jo, när det väl börjar dala så går det undan.

Samma sak med min 9.3x62

Personligen ser jag inget behov av att skjuta på avstånd över 120 meter men det är min åsikt.

Skaffa du en 9.3x57 så har du så du klarar dig!

Publicerat

Har fällt såväl dovhjortar som vildsvin med min 9,3x57.

Inga som helst problem,djuren ramlar snällt och ordet köttförstöring existerar inte med denna kaliber :D

Mycket trevlig att skjuta med.

Själv använder jag bara 18,5grams kulor då min skjuter bäst med dom.

Det enda trista i sammanhanget är den obefintliga tillgången på fabriksammo :D Vad Norma erbjuder idag är helt ointressant för mig.

Synd att inte RWS har denna kaliber på programmet.

/Micke

Publicerat

Man blir ju mer och mer sugen på denna kaliber desto mer man läser. Hur komplicerat/dyrt skulle det vara att pipa om min Husky 640 8x57JS till 9,3x57 mån tro? :D

/Må

Publicerat

Kommer även jag att försöka hitta mig någon gammal Hva i 9,3x57, dels så jag redan har en 8x57 i skåpet men även för att det är en förbannat fin och potent kaliber.. Sedan blir det till att skaffa sig en kombi i 12/7x57r... 

Med dessa tre 57:or är man näst intill oslagbar i den djupa Jämtländska skogarna..  :D:D

Publicerat
  • Författare

Går 8*57:an lite fortare än 9,3:an.

Jag kunde ju tänka tänka mej en 9,3*62 men jag har jäkligt korta armar, så ja tycker att den kortare är lite smidigare.

Att pipa om en 8*57 kan väl inte bli så dyrt, om det går med samma slutstycke.

Mr Mauser: Det låter ju bra. Nej köttförstöringen måste bli minimal. Vad finns det för kulvikter till den.

Seved

Publicerat
  • Författare
Kommer även jag att försöka hitta mig någon gammal Hva i 9,3x57, dels så jag redan har en 8x57 i skåpet men även för att det är en förbannat fin och potent kaliber.. Sedan blir det till att skaffa sig en kombi i 12/7x57r... 

Med dessa tre 57:or är man näst intill oslagbar i den djupa Jämtländska skogarna..  :);)

He he då är du rustad. Ja 9,3*57:er brukar ju vara rätt billiga.

Seved

Publicerat
Går 8*57:an lite fortare än 9,3:an.

Jag kunde ju tänka tänka mej en 9,3*62 men jag har jäkligt korta armar, så ja tycker att den kortare är lite smidigare.

Att pipa om en 8*57 kan väl inte bli så dyrt, om det går med samma slutstycke.

Mr Mauser: Det låter ju bra. Nej köttförstöringen måste bli minimal. Vad finns det för kulvikter till den.

Seved

? korta armar- nåja, men om valet avser för drev/vakjakt på modesta håll så är x57:an ditt rätta val, det kommer att vara bra för dig.

Norma laddar 15 och 18,5 grams kulor, det är alles som går att få tag på från fabrik, med egen laddning finns det trevliga 16,2 grams kulor såväl som 17, något grams billiga Speer kulor,

de duger till men är inte så bra anser jag.

Tråkigt att Norma inte laddade den klassiska och nu utgångna NBT i 16,2 grams version till x57, det hade varit smutt.

Förresten en 6,5-06 är ett helt annat djur och något som Maddog här inne har goda erfarenheter av.

/Christian

Publicerat
  • Författare
? korta armar- nåja, men om valet avser för drev/vakjakt på modesta håll så är x57:an ditt rätta val, det kommer att vara bra för dig.

Norma laddar 15 och 18,5 grams kulor, det är alles som går att få tag på från fabrik, med egen laddning finns det trevliga 16,2 grams kulor såväl som 17, något grams billiga Speer kulor,

de duger till men är inte så bra anser jag.

Tråkigt att Norma inte laddade den klassiska och nu utgångna NBT i 16,2 grams version till x57, det hade varit smutt.

Förresten en 6,5-06 är ett helt annat djur och något som Maddog här inne har goda erfarenheter av.

/Christian

Är det inte kort låda på 57:an. Ja den känns rätt till drevjakt och lite vak.:)

Aha det låter ju bra. Jag laddar själv så då kan jag prova lite olika.

Det låter ju bra. Då ska jag försöka få fatt på han. Jag har ju en Browning i 6,5 som jag tänkte göra om.

Seved

Publicerat

Avser man en mauser 98:a låda så är det en och samma längd på låda för x57/62 patronerna,

det som ev kan skilja sig åt, men där är jag skeptisk är frågan om det skulle vara en mindre slaglängd i x57 lådor,

har man tur och är snäll mot tomten kan man få en pang som ser ut så här och som ger brukaren tur,

obs enbart på grund av färgen på kolven.

IMAG0059.jpg

Mina juldov!

/Christian

Publicerat

Har haft min 9,3x57 i 22år nu och avstånd upp till 150m är inga som helst problem. skjuter in den på ett litet överslag på hundra så är det gött mos! :)

Publicerat
  • Författare
Avser man en mauser 98:a låda så är det en och samma längd på låda för x57/62 patronerna,

det som ev kan skilja sig åt, men där är jag skeptisk är frågan om det skulle vara en mindre slaglängd i x57 lådor,

har man tur och är snäll mot tomten kan man få en pang som ser ut så här och som ger brukaren tur,

obs enbart på grund av färgen på kolven.

IMAG0059.jpg

Mina juldov!

/Christian

Men är det mauserlåda på Husqvarna.

He he den såg ju jäkligt trevlig ut. Du måste ha varit jäkligt snäll mot Tomnten och gett han mycket glögg.:) Jag ska göra ett försök med duracoat på min stock och svart och grån cammo tror jag och mattsvart pipa och låda. Fina Dovisar. Bra utdelning.

Seved

Publicerat
  • Författare
Har haft min 9,3x57 i 22år nu och avstånd upp till 150m är inga som helst problem. skjuter in den på ett litet överslag på hundra så är det gött mos! :)

Låter bra. Då har det fallit endel vilt för den, förstår jag.

Seved

Publicerat
  • Författare

Det var ett tag du jagat med den. Då har det fallit endel vilt för den kanske.

Seved

Publicerat
Men är det mauserlåda på Husqvarna.

He he den såg ju jäkligt trevlig ut. Du måste ha varit jäkligt snäll mot Tomnten och gett han mycket glögg.:) Jag ska göra ett försök med duracoat på min stock och svart och grån cammo tror jag och mattsvart pipa och låda. Fina Dovisar. Bra utdelning.

Seved

På min mauser 98 som egentligen är tillverkad av FN och ekiperad av Husqvarna finns det inga tvivel om längder osv.

det är en lång låda, rymmer lätt en 30-06 osv.

utseendet är inget som alla älskar men efter att man har sett vad den duger till under jakt har de flesta belackare tystnat, eller bara insett att det är inte färgen som räknas.

Kör hårt med duracoaten och så får du gärna dela med dig av resultatet i form av bilder,

vi sköt 6 dov den dagen.

/Christian

Publicerat
  • Författare
På min mauser 98 som egentligen är tillverkad av FN och ekiperad av Husqvarna finns det inga tvivel om längder osv.

det är en lång låda, rymmer lätt en 30-06 osv.

utseendet är inget som alla älskar men efter att man har sett vad den duger till under jakt har de flesta belackare tystnat, eller bara insett att det är inte färgen som räknas.

Kör hårt med duracoaten och så får du gärna dela med dig av resultatet i form av bilder,

vi sköt 6 dov den dagen.

/Christian

Jaha där ser man. Man kanske skulle försöka få tag på en remington låda då eller nåt. Jo men den såg väl bra ut lila och svart eller nåt va.

Japp jag lägger upp bilder när jag är färdig. Jag har bara coatat knivar förut så jag får vål forska lite i det.

Oj 6 st det var skapligt. Kul när det går bra.

Seved

Publicerat

förlåt om jag snor tråden lite men jag har en 9,3x57 med 96 mekanism. kan man byta slutsycke till ett med 98 mekanism?

Publicerat
förlåt om jag snor tråden lite men jag har en 9,3x57 med 96 mekanism. kan man byta slutsycke till ett med 98 mekanism?

Nej det går inte att byta slutstycket,

man kan bygga om det samma på en 96:a så att den spänner upp slagfjädern när man öppnar det,

ett arbete som knappast är motiverat ur ett ekonomiskt perspektiv men kanske ur ett bruksalternativ.

/Christian

Publicerat

Kan ju inte låta bli att kontra mot Christians bild då 57an gör allt 62an gör fast bättre :P:rolleyes:

/Micke

post-240-1265149299_thumb.jpg

post-240-1265149307_thumb.jpg