Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3*57

Featured Replies

Publicerat

Jag har en 9,3x57 m98 som jag skall få in på 15gr Oryx.

Då Alaska ammon tog slut så tänkte jag handladda denna kaliber och då föll valet på 15gr Oryx. I samband med inköpen till detta så byte jag även kikarsikte, vilket föranledde inskjutning av ny ammo samt sikte i höstas.

Jävlar i helvete vad jag våndas och svurit över detta. Fick inte bössan att skjuta som jag ville. Sköt och sköt och kom inte på vad det kunde vara för fel. Pratade med alla som kunde något om vapen i bekanskapskretsen men ingen visste vad det kunde bero på (förutom underförståt att det kunde vara skit bakom kolven).

Snilleblixten föll bara ner i nu i vinter, enklaste förklaringen som vanligt. Stocken tryckte mot pipan. Bort med trät och nu skjuter bra trots allt. Nu måste jag bara ladda mer ammo för att få in de sista centimetrna på siktet också.

Men när jag tog och laddade kulorna så laddar jag över maxgränsen för att få upp farten men det är ändå inte tillfredställande fart på kulorna.

Därför vore det kul om någon mer har laddat Oryx 15gr i denna kaliber och har ett bra recept på laddning. Själv använde jag Normas krut 202 och det banne mig inte mycket luft i de hylsorna efter laddning.

Någon som testat annat krut?

• Svar 54
  • Visningar 19,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jag har en 9,3x57 m98 som jag skall få in på 15gr Oryx.

Då Alaska ammon tog slut så tänkte jag handladda denna kaliber och då föll valet på 15gr Oryx. I samband med inköpen till detta så byte jag även kikarsikte, vilket föranledde inskjutning av ny ammo samt sikte i höstas.

Jävlar i helvete vad jag våndas och svurit över detta. Fick inte bössan att skjuta som jag ville. Sköt och sköt och kom inte på vad det kunde vara för fel. Pratade med alla som kunde något om vapen i bekanskapskretsen men ingen visste vad det kunde bero på (förutom underförståt att det kunde vara skit bakom kolven).

Snilleblixten föll bara ner i nu i vinter, enklaste förklaringen som vanligt. Stocken tryckte mot pipan. Bort med trät och nu skjuter bra trots allt. Nu måste jag bara ladda mer ammo för att få in de sista centimetrna på siktet också.

Men när jag tog och laddade kulorna så laddar jag över maxgränsen för att få upp farten men det är ändå inte tillfredställande fart på kulorna.

Därför vore det kul om någon mer har laddat Oryx 15gr i denna kaliber och har ett bra recept på laddning. Själv använde jag Normas krut 202 och det banne mig inte mycket luft i de hylsorna efter laddning.

Någon som testat annat krut?

Jag har varit med om samma fenomen!!!

att farten i den kalibern inte överrenstämmer med Normnas laddata.

Har du tecken på höga tryck?? trögt att öppna slutstycket??

Normas laddata är medvetet sänkt pga att det finns en massa M96 kvar i den kalibern. De klarar inte av lika höga tryck som en M98 gör.

Publicerat

Inga problem med tändhattarna. De ser ok ut och slutstycket går som på räls.

Publicerat
Inga problem med tändhattarna. De ser ok ut och slutstycket går som på räls.

Jag har skickat ett pm till dig "merajakttack"

Publicerat

...och du har ett svar.

Tack för övrigt igen....