Publicerat Februari 2, 201016 yr förlåt om jag snor tråden lite men jag har en 9,3x57 med 96 mekanism. kan man byta slutsycke till ett med 98 mekanism? Det finns näst intill inget som helst som motivation till detta påfund, då en 9,3x57 är en mycket snäll kaliber med lågt gastryck. Därigenom är det ingen fara med vapensprängning i en m96-låda och denna kaliber.
Publicerat Februari 3, 201016 yr Nej det går inte att byta slutstycket,man kan bygga om det samma på en 96:a så att den spänner upp slagfjädern när man öppnar det, ett arbete som knappast är motiverat ur ett ekonomiskt perspektiv men kanske ur ett bruksalternativ. /Christian okej tack det e morfars gamla bössa så jag vill inte he bort den men nu står den bara och tar plats i skåpet och jag tänker int lägga ner nå mycet pengar på den då jag hellre kan köpa en 98 mycket billigare så den får väl stå kvar och samla damm tills den inte ryms
Publicerat Februari 3, 201016 yr Låter bra. Då har det fallit endel vilt för den, förstår jag.Seved Jodå det har väl ramlat en och annan älg och råbock för den. Tyvärr ingen björn ännu men jag jobbar på det med! Slänger med en bild på farsgubbens björn som han tog med sin 9,3x57. skjute på tjugo meters håll den stöp direkt
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Jodå det har väl ramlat en och annan älg och råbock för den. Tyvärr ingen björn ännu men jag jobbar på det med!Slänger med en bild på farsgubbens björn som han tog med sin 9,3x57. skjute på tjugo meters håll den stöp direkt Låter bra . Det var en riktig Nalle. Ja ramlar en sån omkull då är den ju potent 9,3:an. Seved
Publicerat Februari 3, 201016 yr Jaha där ser man. Man kanske skulle försöka få tag på en remington låda då eller nåt. Jo men den såg väl bra ut lila och svart eller nåt va. Om du tänkt knöka ner en 9,3x57 i en kort remington låda så avråder jag dig till det. Du lär få sätta kulorna väldigt djupt och kommer tappa utrymmet för krut som en följd. Kollade lite snabbt i Quick load och kulan måste tryckas ner dryga 18 mm för att få plats. Längd på färdig patron med Normas alaska är nästan 83 mm och en Remington tar 71 mm i magasinet.
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Om du tänkt knöka ner en 9,3x57 i en kort remington låda så avråder jag dig till det. Du lär få sätta kulorna väldigt djupt och kommer tappa utrymmet för krut som en följd.Kollade lite snabbt i Quick load och kulan måste tryckas ner dryga 18 mm för att få plats. Längd på färdig patron med Normas alaska är nästan 83 mm och en Remington tar 71 mm i magasinet. Aj Aj ja det lät inte så bra. undrar om sako eller tikka har en något längre låda. Sako har väl åtminstone 4 storlekar, eller minns jag fel. Seved
Publicerat Februari 3, 201016 yr Jag har haft en 9,3x57, men det ska bli en ompipning av min M98 till just 9,3x57. den kalibern är riktigt potent!!
Publicerat Februari 3, 201016 yr Efter att ha läst denna tråden måste jag bara göra färdigt min 9,3x57 Bädda och fixa kolven lite och montera på ett Helia 8x56 SEN ska jag publicera bilder på nedlagt vilt med den /Lasse
Publicerat Februari 4, 201016 yr hvad er fordelen ved 9,3x57 frem for en 308 W nå anslags energien er den samme ??? den gir selfølgelig størere sår kanal men er det det hele ???
Publicerat Februari 4, 201016 yr hvad er fordelen ved 9,3x57 frem for en 308 W nå anslags energien er den samme ???den gir selfølgelig størere sår kanal men er det det hele ??? Rekylen. Om man jämför 9,3x57 med en .308 så vinner rekylen vs. effekten ganska stort, då ett skott med en 57:a känns som en långsam smäll/knuff på axeln.
Publicerat Februari 4, 201016 yr Författare Efter att ha läst denna tråden måste jag bara göra färdigt min 9,3x57Bädda och fixa kolven lite och montera på ett Helia 8x56 SEN ska jag publicera bilder på nedlagt vilt med den /Lasse Bra gör det. ska bli kul att se. Seved
Publicerat Februari 4, 201016 yr Författare hvad er fordelen ved 9,3x57 frem for en 308 W nå anslags energien er den samme ???den gir selfølgelig størere sår kanal men er det det hele ??? För mej är det en lagom kaliber på lite kortare håll som drevjakt och vak på gris o hjort. En tung kula som klarar av att tränga djupt in även på vildsvin. Seved
Publicerat Februari 4, 201016 yr Författare Rekylen.Om man jämför 9,3x57 med en .308 så vinner rekylen vs. effekten ganska stort, då ett skott med en 57:a känns som en långsam smäll/knuff på axeln. Ska bli spännade att prova. Jag funderar att ha en kort kort pipa på och sen sätta på en ljuddämpare, borde funka hyfsat, jag har för mej att det är rätt snabbt krut till den. Seved
Publicerat Februari 4, 201016 yr Låter bra . Det var en riktig Nalle. Ja ramlar en sån omkull då är den ju potent 9,3:an.Seved Det jag är mest imponerad över med den är den minemala köttförstöringen som 9,3x57 orsakar. Jag ska bjussa på en liten historia kring min gamla bettan! Min 9,3 är från början min farfars "om man utgår från min släkt", som sedan min pappa använde och den blev min först när farsan införskaffade sig en nätt liten fin 308:a. Jag lämnade då in den till en smed som monterade på kikarsikte och kortade pipan. Efter ett par år kom farsgubben och talade om för mig att han saknade gamla bettan. Älgarna ramlade inte lika fort med 308:an mm. mm. Ett år till förflöt och sedan kom gubben över en till 9,3:a och lämnade den till samma smed med samma recept som jag hadde. Så man ska nog inte underskatta den här underbara jaktkalibern!
Publicerat Februari 4, 201016 yr Köpte en gammal husqvarna (1942)9,3 x 57 med flaggsäkring för 3 år sen. bytte trycket & säkring precision lätt 3klöver på 80 meter älskar rekylen. nu senast kapades pipan, bössan mera lätthanterad rådjur går prima, älg med förstås (hjort borde funka) gris -- toppen t.o.m. större ramlar eller max 20 meter kan inte göra annat än att anbefalla detta. dessutom jättebilligt. halvautomat med slugpipa som var tänkt till eftersök & hundförarbössa till grisjakt dammar i skåpet (eventuellt till en övning i vassen med gris men det undviker jag helst) så min kombi 12x76 & 308 (fy fan vilket dåligt tryck) och 9,3 x 57 räcker hela vägen (plus hagelbock till hare) allt kanon med standard ammo det som inte går är skjuta 150-200 meter men det gör jag aldrig så, massa snack men kontentan 9,3 x 57 köp !!!!!!!!!!
Publicerat Februari 4, 201016 yr Håller 9,3x57 som den absoluta favoriten. Skaffade en för ca 10-12 år sedan ( en gammal huskvarna ) sen dess har 30,06 an mest samlat damm. Lugn , skön, trygg kaliber vilken jag fått förtroende för. Köpte en ny för ca 1 år sedan, vilken pipan kortades på och ljuddämpare monterades, blev helt enkelt otroligt skön att skjuta med, nu är det så att sambon har den och ska själv börja jaga aktivt med vapen, Så nu har beställt en likadan till så jag får min egen. Men det har gjort att jag måste göra mig av med den gamla huskvarnan, så är någon av er intresserad så skicka ett pm. Tänkte någon kanske ville göra något kul med istället för att den lämnas in till polisen för slakt. / ekebo
Publicerat Februari 5, 201016 yr För mej är det en lagom kaliber på lite kortare håll som drevjakt och vak på gris o hjort. En tung kula som klarar av att tränga djupt in även på vildsvin.Seved ja jeg kan godt se at en tung kugle fra 9,3x57 har nemmere ved at gi gennemskud end en 308 W vil et vildsvin vise bedre skud tegn ved at blive ramt af en 9,3x57 end med en 308 ? er rekylen meget kraftigere med 9,3 end med 6,5x55 ? MVH
Publicerat Februari 5, 201016 yr en obekväm rekyl för mig känns att typ något vass, ett finger som petar 9,3 x 57 känns som samma kraft över större yta, känns inte. vad det gäller skott på gris, vid sämre träff så blöder det mer, enklare eftersök och oftast tydligare markering vid träff
Publicerat Februari 5, 201016 yr Har kört med 9,3x57 sen 1996 och det har väl blivit några älgar varje år sen dess. Som hundförarkaliber för mig som inte laddar själv är den nog bland dom bättre. Har kört med 18,5g Alaska hela tiden sen start. Tycker dock att jag saknar lite knallochfall effekt, det är inte det att dom inte dör men...... Finns det nån som kör med andra kulor kanske lättare med mera fart eller annan sort??? Min är en Husq M98 som jag kortat pipan till 46,5cm. Alaskan har förövrigt bra knallåfall på Orre
Publicerat Februari 5, 201016 yr 15 gram oryx än så länge har allt sjunkit ihop direkt. förutom 1 lite större galt (48 kg ren kött) på åtel markerade, hoppade rakt upp och lyckades springa 10-15 meter med ren hjärtträff klövvilt utan köttförstöring (liten grävling utan förstöring) (på räv försvann halva på utgångssida ???)
Publicerat Februari 5, 201016 yr Intressant man får väl testa till Oryx till hösten. Hur är det med genomslag??? Med Alaskan har jag bara fått genomslag nån gång vid högt lungskott annars sitter det i skinnet. (På älg alltså).
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare ja jeg kan godt se at en tung kugle fra 9,3x57 har nemmere ved at gi gennemskud end en 308 W vil et vildsvin vise bedre skud tegn ved at blive ramt af en 9,3x57 end med en 308 ? er rekylen meget kraftigere med 9,3 end med 6,5x55 ? MVH Det ska bli spännade att jämnföra lite. Jag har bara erfarenhet av 6,5. Men jag har en 308:a pipa till min Remington. Seved
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare 15 gram oryxän så länge har allt sjunkit ihop direkt. förutom 1 lite större galt (48 kg ren kött) på åtel markerade, hoppade rakt upp och lyckades springa 10-15 meter med ren hjärtträff klövvilt utan köttförstöring (liten grävling utan förstöring) (på räv försvann halva på utgångssida ???) Det låter ju lovande Seved
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Intressant man får väl testa till Oryx till hösten.Hur är det med genomslag??? Med Alaskan har jag bara fått genomslag nån gång vid högt lungskott annars sitter det i skinnet. (På älg alltså). Japp Oryxen är en av dom första jag ska prova. Finns det Mega kulor till 9,3. Seved
Publicerat Februari 5, 201016 yr Som jag nämnde innan. ska jag ta och pipa om min m98 till 9,3x57. Men pipan som sitter i nu är i kaliber 8x60 (I-versionen) och det finns Woodleigh 200 gr kula till den och det går ju galant! jag har laddat den till 790 m/s. och rekylen är inget att tala om skön som fan! nackdelarna med 8x60 är att jag hittar ingen köpe ammunition om jag skulle behöva det. Hylser behöver omformas och det finns typ 2 kulor att få tag i, till kaliber .318. MEN vad tycker ni ska jag ta och kassera en denna kaliber, 8x60?? den känns jäkligt orginel! Men det känns som den är för lik min 30-06 som jag också har.