Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Intressanta bågar 2010

Featured Replies

Publicerat

Vart att jag skapade en ny tråd då jag inte ville stoppa in detta i någon annan tråd som redan handlade om specifika märken.

Jag köpte ju en begagnad båge förra året för att komma igång med skyttet (och om jag inte hade gillat det så hade det inte vart hela världen).

Det vart ju TomKat bågen som det fanns en post om här på forumet.

Så numer skjuter jag en Bowtech TomKat på 50 pounds.

Min tanke är trots allt att uppgrader mig till en annan båge nu till sommaren.

Jag gillar TomKatens storlek och det är inget fel som så MEN jag har lite problem med att den är lite tung att dra ibland.

Visst det är inget problem om man är ute och jagar och kanske max spänner bågen någon / några ggr på en dag.

Men står man som jag gör nu och spänner den om och om igen i över två timmar vid tillfälle så vill man ju gärna ha något som är snälldraget.

Har testat polarns Carnivore (Ross) och den är helt underbar att dra.

Tyvärr är min kunskap ganska smal då jag mest läst mig in på Bowtech då det är det märket jag nu skjuter.

Vilka andra märken står sig kvalitetsmässigt mot BowTech?

Och någon som har förslag på intressanta bågar nu för 2010.

Syftet är 3-D skytte och jakt.

Publicerat
Vart att jag skapade en ny tråd då jag inte ville stoppa in detta i någon annan tråd som redan handlade om specifika märken.

Jag köpte ju en begagnad båge förra året för att komma igång med skyttet (och om jag inte hade gillat det så hade det inte vart hela världen).

Jag gillar TomKatens storlek och det är inget fel som så MEN jag har lite problem med att den är lite tung att dra ibland.

Visst det är inget problem om man är ute och jagar och kanske max spänner bågen någon / några ggr på en dag.

Men står man som jag gör nu och spänner den om och om igen i över två timmar vid tillfälle så vill man ju gärna ha något som är snälldraget.

Tyvärr är min kunskap ganska smal då jag mest läst mig in på Bowtech då det är det märket jag nu skjuter.

Mina favoriter är Hoyt, Mathews bågar, men även andra funkar bra fast jag saknar erfarenhet av dem.

Att din känns tung att dra kan bero på dragkurvan ( hjulen/lemmar) det finns flera olika varianter på detta

så att testa olika bågar är att rekomendera, kan vara att din båge har ganska aggresiva kammar (hjul)

om du kan höra med Te.x Anders om det finns mjuka kammar till TomKat'en

Hitta en båge med justerbar dragvikt 40-50 lbs, ställ den på 40 när du tränar mycket och ofta, sen kan du börja

med 50 när du är tränad och lärt dig tekniken. Rekomenderar även att du gör en enkel fystränings manick

( har nog postat en tråd på min här någon stans ) Den hjälper dig att träna bort mjölksyra och ökar din uthållighet

så du kan skjuta många serier utan att tröttna. Det är inte bra att öva när musklerna är trötta, dels skjuter du illa

vilket påverkar dig mentalt, men även säkerhetsmässigt är det farlig för dig,andra och din untrustning.

Tränar du med maskinen går i alla fall inte bågen i bitar ( torrsläpp mm) och inga dyra pilar flyger bort.

post-2338-1265186459_thumb.jpg

post-2338-1265186478_thumb.jpg

Publicerat

Hej!

Jag har luskat sedan oktober på 2010bågarna och faktiskt dom enda bågarna som är innovativa i år enligt mig som är verkligt intressanta är PSEs nya serier! Själv kommer jag att satsa på en lite snällare båge i år än vad jag haft i höst(har en APA KC 80#).

En PSE Axe 6 kommer att landa till sommaren. Så ta en titt på Axe 6 eller 7 eller någon av deras övriga. Prisvärda grejer.

Bowmadness annars.. Gud i himmelen, den är ljuvligt mjuk samt tillräckligt snabb i de flesta situationer.

Mvh C-A

Publicerat

Hej!

Själv är jag ju en Dartonfantast, har skjutit det märket sedan 1990!

Så deras nya Pro3800QL är helt klart intressant, mjuk att dra och alldeles tillräckligt snabb för allt skytte (jakt/3D/etc.).

Fast hela deras Pro Serie är riktigt trevlig!

Men även PSEs nya mjukdragna Vendetta är helt klart värt att titta lite extra på!

Även den går att använda till allt..

APA bågarna har också några mjuka och trevliga: Vipern tex.

Den finns i lite olika utföranden.

De allra flesta bågarna idag ligger kring 315-330 fps (IBO), vilket är alldeles tillräckligt för både jakt och 3D.

Det är ju inte farten som dödar, det är träffen! :lol:

Nu verkar du ju ha rätt gott om pilar eftersom du kan stå å dra bågen i 2 timmar i sträck!

Det är inte kvantitet som gör en bra skytt, det är kvalité! Minska ner antalet till 5-6 varje skjutsekvens.

Alltså hur du gör när du tränar, om du bara skickar iväg en bunt pilar mot tavlan eller om du verkligen tänker på vad du gör.

Angående bågvalet:

Vill man inte sticka ut ur mängden eller inte "vågar" prova andra märken än Hoyt/Mathews bara för att ingen har något annat eller hört obefogat skit om andra märken, så väljer man en sån.. Men vill man verkligen hitta en båge som är anpassad för sig själv så testar man lite olika innan man bestämmer sig!

Så jag tycker du har börjat helt i rätt ände: Genom att fråga dig runt om olika märken och bågar!

Lycka till med valet av båge, det är inte lätt med dagens olika märken och alla håller samma kvalité.

Annars skulle de inte finnas på marknaden..

Publicerat

Matte! du får väldigt gärna komma upp till mej och testa lite olika bågar! har fyra olika hemma! och kan fixa fram fler om du vill testa lite andra!

kan också se till det kommer hit lite fler erfarna skyttar som kan dela med sej av sina erfarenheter!..

MVh Mamre

Publicerat
  • Författare
Matte! du får väldigt gärna komma upp till mej och testa lite olika bågar! har fyra olika hemma! och kan fixa fram fler om du vill testa lite andra!

kan också se till det kommer hit lite fler erfarna skyttar som kan dela med sej av sina erfarenheter!..

MVh Mamre

Vore ju kanon Mamre!

Inte direkt långt hemifrån heller!

Får helt enkelt lov att återuppta tråden i vår när det börjar närma sig! :lol:

Vad gäller att stå och skjuta i två timmar.. Klart jag inte skjuter i två timmar i sträck... :(

Det är väl c:a en till två minuter mellan serierna om tre pilar. Man måste ju gå och hämta de rackarna emellan! ^_^

Men jo jag försöker alltid att lägga kvalite i varje pil.

Publicerat
Vore ju kanon Mamre!

Inte direkt långt hemifrån heller!

Får helt enkelt lov att återuppta tråden i vår när det börjar närma sig! :lol:

Vad gäller att stå och skjuta i två timmar.. Klart jag inte skjuter i två timmar i sträck... :(

Det är väl c:a en till två minuter mellan serierna om tre pilar. Man måste ju gå och hämta de rackarna emellan! ^_^

Men jo jag försöker alltid att lägga kvalite i varje pil.

skulle vara jätte trevligt! kan du få testa skjuta lite olika tradd bågar också!.

kvalitet är bättre än mängd!... men!!! mängd gör att man blir starkare och får en bättre repition! hamnade i en situation sisst i sydafrika som gjorde att jag lyckades fälla en inpala, blev tvungen att spänna på 10 gånger å släppa tillbaka den för de var för oroligt i flocken.

hade jag inte tränat så mycket skulle jag troligen inte pallat göra de! och då missat de tillfället!..

Mvh

Publicerat
blev tvungen att spänna på 10 gånger å släppa tillbaka den för de var för oroligt i flocken.

Calm and sofisticated :-)

Publicerat
  • Författare

Fan ju mer man tittar runt desto mer intressant bågar finner man.

Just nu måste jag erkänn att jag är mest nyfiken på Bears nya Attack båge.

Någon som har erfarenhet av Bears bågar?

Publicerat
Fan ju mer man tittar runt desto mer intressant bågar finner man.

Just nu måste jag erkänn att jag är mest nyfiken på Bears nya Attack båge.

Någon som har erfarenhet av Bears bågar?

Bear bågarna funkar alldeles utmärkt och är i ett bra prissegment.

Har haft några bear bågar genom åren och alltid varit nöjd med dom.

Publicerat

Själv är jag sugen på Hoyts Maxxis 31 eller Mathews nya Z7, ska åka till Anders någon dag

och prova dem tror jag, särkillt Hoyten med den nya lem konfigurationen ska bli kul att skjuta

undar om den är lika mjuk som Hoyt brukar vara.

Publicerat

Racoon (David) här på sidan som beställt en sådan! kolla med honom!..

Mvh Mamre!..

Publicerat

Publicerat

hej

angående nya bågar

har precis fått första Quest Primal (otrolig kvalitet på båge i minsta detalj-twin cam -I glide-Metrao sträng-super lätt att dra och lätt off slår BEER II båge och konstigt någ tystare en min Alpine båge fast utan någon extra grej som dämpar ljudet än vanligt-konstigt)

satte på G5 Optix XRII sikte (den absolut tystaste sikte jag har provat-vilken grej med den justerbara pinnen,precision är klokrent)

G5 fall hylla

och till slut Striker jakt spets -1 pil

och 3 pilar fält spets

Beeman Team RealTree 300 skaft med blaser 2 fena

inskjuten pine på 22m får jag grupering 5-8cm under mål punkten på 35m när jag siktar med samma pine med Beeman skaft som väger 11,4gr per tum????

spridningen är 1-3cm mellan pilar trots att det är -13 grader ute och man verkligen har problem när man är pissnödig

Striker jakt spets är med i grupperingen-det har jag aldrig haft tidigare med fasst spets -äntligen bra spets -sliper man förbanade trimmningar

med det som förvånar mest är att spridningen är alltid upp och ´ner-aldrig åt sidan

träff säkrare båge och framförallt tystare och snabbare har jag inte provat än(Rytera är troligen i samma klass med hastighet)

det blir kul att testa hastighet

jag ska jämföra med Alpine och Mathews DXT som ligger i samma klass fast det känns inte så när jag skjuter

den här Twin cam har värkligen förvånat mig

samma princip använder andra (Alpine ,Rytera ,Athens ,Martin,Elit, Strother? ,..)fast lite anårlunda utförande

det som jag gillar mest är att man får båge (som är från grunden byggd för jakt)och hella utrusningen från samma tillverkare som verkligen gör bra grejer

tumme upp för G5-framförallt jaktspetsar

jag kommer aldrig mer att skjuta en encams båge och för mig är Mathews begravd efter 10 år och 5 olika modeller och utsliten muskel

de här två cams är helt enkelt bättre och enklare att skjuta in

personligen tycker jag att Bowtech leder utväckligen (fast deras bågar har förmycke mekanisk känsla som jag inte gillar direkt och en del är svara att dra och skjuta in)och sen kommer Hoyt

I dag finns inte en dålig båge

Problemet är att man kan inte prova så många och välja just den såm passar best

Jag själv kör en Toyota Rav4och kommer aldrig att ha en BMWX5

BMW är visst snyggare bättre och snabbare men just darför krånglar den oftare

Så enkelt ser jag på det hela -driftsäkerhet framför allt

jag är vuxen och min leksak måste fungera

nu måste jag hoppa in i sängen-så klart med min nya båge under kudden

vem sover Ni med?

Publicerat

vem sover Ni med?

Min fru! skulle ja ta med bågen till sängen så blev de nog lite förmycket även för henne! :lol:

MVh

Publicerat
hej

angående nya bågar

har precis fått första Quest Primal (otrolig kvalitet på båge i minsta detalj-twin cam -I glide-Metrao sträng-super lätt att dra och lätt off slår BEER II båge och konstigt någ tystare en min Alpine båge fast utan någon extra grej som dämpar ljudet än vanligt-konstigt)

satte på G5 Optix XRII sikte (den absolut tystaste sikte jag har provat-vilken grej med den justerbara pinnen,precision är klokrent)

G5 fall hylla

och 3 pilar fält spets

inskjuten pine på 22m får jag grupering 5-8cm under mål punkten på 35m när jag siktar med samma pine med Beeman skaft som väger 11,4gr per tum????

spridningen är 1-3cm mellan pilar trots att det är -13 grader ute och man verkligen har problem när man är pissnödig

Striker jakt spets är med i grupperingen-det har jag aldrig haft tidigare med fasst spets -äntligen bra spets -sliper man förbanade trimmningar

med det som förvånar mest är att spridningen är alltid upp och ´ner-aldrig åt sidan

träff säkrare båge och framförallt tystare och snabbare har jag inte provat än(Rytera är troligen i samma klass med hastighet)

jag ska jämföra med Alpine och Mathews DXT som ligger i samma klass fast det känns inte så när jag skjuter

samma princip använder andra (Alpine ,Rytera ,Athens ,Martin,Elit, Strother? ,..)fast lite anårlunda utförande

det som jag gillar mest är att man får båge (som är från grunden byggd för jakt)och hella utrusningen från samma tillverkare som verkligen gör bra grejer

jag kommer aldrig mer att skjuta en encams båge och för mig är Mathews begravd efter 10 år och 5 olika modeller och utsliten muskel

personligen tycker jag att Bowtech leder utväckligen (fast deras bågar har förmycke mekanisk känsla som jag inte gillar direkt och en del är svara att dra och skjuta in)och sen kommer Hoyt

Problemet är att man kan inte prova så många och välja just den såm passar best

vem sover Ni med?

Publicerat
hej

angående nya bågar

G5 fall hylla

och 3 pilar fält spets

inskjuten pine på 22m får jag grupering 5-8cm under mål punkten på 35m när jag siktar med samma pine med Beeman skaft som väger 11,7gr per tum????

Striker jakt spets är med i grupperingen-det har jag aldrig haft tidigare med fast spets -äntligen bra spets -sliper man förbanade trimmningar

personligen tycker jag att Bowtech leder utväckligen (fast deras bågar har förmycket mekanisk känsla som jag inte gillar direkt och en del är svåra att dra och skjuta in precis som Mathews)och sen kommer Hoyt

Problemet är att man kan inte prova så många och välja just den såm passar bäst

vem sover Ni med?

idag har vi testat hastighet

pilen 482grain (31,23gram)spine 300 11,7gpi skaft längd 29

sammma draglängd på alla bågar

ingen under 7 tum stränghöjd

QUEST 281 fot ( 72#)

RYTERA 276 fot (otroligt mjuk båge att dra-slår definitivt alla andra-hittils bästa dragkurva jag har provat-70#)

ALPINE 271 fot (67#hänger med riktig bra på tanke att modellen har några år på nacken)

MATHEWS DXT 267 fot (71#)

ingen större skilnad

med 29 grams pil och 340spine gick alla exakt 10fot snabbare

den magiska 301 fot fick vi med 25grams pil

Publicerat
Min fru! skulle ja ta med bågen till sängen så blev de nog lite förmycket även för henne! ^_^

MVh

Jaså

gör du det fortfarande

jag gjorde det två gånger ,fick två barn och det får för fan räcka

har inte tid med det längre -hellre sitter jag mitt i natten och limar fenor

Publicerat
Jaså

gör du det fortfarande

jag gjorde det två gånger ,fick två barn och det får för fan räcka

har inte tid med det längre -hellre sitter jag mitt i natten och limar fenor

^_^;) man måste juh hålla formen uppe även där! B)

Mvh

Publicerat
:D:D man måste juh hålla formen uppe även där! :)

Mvh

hålla formen i den sporten

bortkastad tid

du kommer aldrig att få medalj av henne

Publicerat

bortkastad tid

:D

Jag håller med dig! Medaljerna uteblir!

Publicerat

bortkastad tid

:D:D

de är inte de viktigaste å vinna å få medalj! de är å "komma först" så man kan göra annat :D

Mvh

Publicerat

hej

vet inte om Martins snabba bågar

alla under 7 tum skulle jag aldrig ha(de är mer 3D bågar )

tycker att Rytera räcker lååååååååååååååååååååååååååååååångt

tillräckligt snabb och ändå mjuk att dra och inte så mycket rekyl efter skottet

gillar deras frigång för fenor

Publicerat
Hej!

Själv är jag ju en Dartonfantast, har skjutit det märket sedan 1990!

Så deras nya Pro3800QL är helt klart intressant, mjuk att dra och alldeles tillräckligt snabb för allt skytte (jakt/3D/etc.).

Fast hela deras Pro Serie är riktigt trevlig!

Men även PSEs nya mjukdragna Vendetta är helt klart värt att titta lite extra på!

Även den går att använda till allt..

APA bågarna har också några mjuka och trevliga: Vipern tex.

Den finns i lite olika utföranden.

De allra flesta bågarna idag ligger kring 315-330 fps (IBO), vilket är alldeles tillräckligt för både jakt och 3D.

Det är ju inte farten som dödar, det är träffen! :D

Nu verkar du ju ha rätt gott om pilar eftersom du kan stå å dra bågen i 2 timmar i sträck!

Det är inte kvantitet som gör en bra skytt, det är kvalité! Minska ner antalet till 5-6 varje skjutsekvens.

Alltså hur du gör när du tränar, om du bara skickar iväg en bunt pilar mot tavlan eller om du verkligen tänker på vad du gör.

Angående bågvalet:

Vill man inte sticka ut ur mängden eller inte "vågar" prova andra märken än Hoyt/Mathews bara för att ingen har något annat eller hört obefogat skit om andra märken, så väljer man en sån.. Men vill man verkligen hitta en båge som är anpassad för sig själv så testar man lite olika innan man bestämmer sig!

Så jag tycker du har börjat helt i rätt ände: Genom att fråga dig runt om olika märken och bågar!

Lycka till med valet av båge, det är inte lätt med dagens olika märken och alla håller samma kvalité.

Annars skulle de inte finnas på marknaden..

Hej

om jag är rätt informerad så har du varit på ATA-n

undrar om du fick provskjuta Kevin Strothers bågar

jag tror att den kille kommer att ha de bästa bågar om 2-3 år

han ligger bakom Bowtech Elit Ross G5-Quest bågar och några till

har själv kontakt med han men aldrig skjutit den nya bågen som han gör själv nu

undrar om de är verkligen så bra som det snackas nu

post-4330-1266620584_thumb.jpg