Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Tänkte jag skulle uppdatera lite. Nu har det nästan gått två månader sen sist jag konsulterade er och jag måste tyvärr meddela att jag har svårt att se några framsteg. Jag har varit "snäll" mot hunden jämfört med hur jag är med andra hundar men är ändå bestämd, jag försöker leka och busa, öva lydnad osv. men hans rädsla är fortfarande densamma, varken mer eller mindre. Jag har alltmer börjat tvivla på att JAG kan få hyfs på hunden och tänker också att jag lika gärna kan lägga denhär tiden på en valp och få en bra start från början istället... Att sälja honom vidare är inget alternativ, han har redan haft 3 ägare på 4 år och jag måste nog ändå påstå att jag tror att han har haft ett bättre liv hos mig, som sina ev. sista dagar. Sad but true.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Tänkte jag skulle uppdatera lite. Nu har det nästan gått två månader sen sist jag konsulterade er och jag måste tyvärr meddela att jag har svårt att se några framsteg. Jag har varit "snäll" mot hunden jämfört med hur jag är med andra hundar men är ändå bestämd, jag försöker leka och busa, öva lydnad osv. men hans rädsla är fortfarande densamma, varken mer eller mindre. Jag har alltmer börjat tvivla på att JAG kan få hyfs på hunden och tänker också att jag lika gärna kan lägga denhär tiden på en valp och få en bra start från början istället... Att sälja honom vidare är inget alternativ, han har redan haft 3 ägare på 4 år och jag måste nog ändå påstå att jag tror att han har haft ett bättre liv hos mig, som sina ev. sista dagar. Sad but true. Tråkigt att höra men även hunden kanske mår bättre på andra sidan!
Publicerat Mars 24, 201016 yr En nyfiken fråga: Tog du in någon expert på hundrehab, eller valde du att inte satsa på det i det här fallet, med tanke på hur långt gånget det var?
Publicerat Mars 24, 201016 yr Som det sägs så är det omöjligt att säga något säkert utan att se hur ni reagerar mot varandra. Det låter dock som att hunden har problem med att lita på dig och då kan han inte heller underkasta sig dig. Jag har själv en hund som hade liknande problem då jag fick honom, det tog 2 år att få fason på honom, det krävs mycket tid och tålamod men jag är övertygad om att alla hundar kan rehabiliteras. Jag har hjälpt till med rheabilitering av flera problemhundar främst med aggressionsproblem av olika slag, en del fd kamphundar en del som haft oturen att hamna hos fel ägare. Jag tycker att du innan avlivning ska kika runt lite och se om det är någon kunnig människa som vill ta sig an hunden. Att avliva en hund för att man inte orkar lägga ner tiden som den kräver tycker jag är en mycket dålig lösning, hittar du ingen som vill ta hans om den så har du iallafall försökt.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare En nyfiken fråga:Tog du in någon expert på hundrehab, eller valde du att inte satsa på det i det här fallet, med tanke på hur långt gånget det var? Jag har endast pratat med två stycken kunniga, dels min egna kontakt samt Fredriks. De sa att man ska det lugnt och att det kan ta lång tid. Det låter dock som att hunden har problem med att lita på dig och då kan han inte heller underkasta sig dig. Precis Jag tycker att du innan avlivning ska kika runt lite och se om det är någon kunnig människa som vill ta sig an hunden. Att avliva en hund för att man inte orkar lägga ner tiden som den kräver tycker jag är en mycket dålig lösning, hittar du ingen som vill ta hans om den så har du iallafall försökt. Var tycker du jag ska annonsera för detta?