Publicerat Februari 3, 201016 yr Härligt, vi skall alla stå för en stabil rovdjurstam, tänkt att vissa britter på allvar har lobbat för att återinföra Lo och Varg i landet?! Lider med dem av er som detta påverkar, för egen del är det konstaterat att Riala vargtiken löper. /Christian
Publicerat Februari 3, 201016 yr Hade spår hos mig för några dagar sen men var osäker innan nyheten var ute. Inga försök till att komma in till mina höns, ankor & gäss i alla fall. Jag tycker att lodjur är ett av de vackraste djuren vi har i sverige
Publicerat Februari 3, 201016 yr Fantastiska djur, underbara. Såg faktiskt ett rådjur idag, så än finns det mat åt fler. Undrar om man kan söka hos staten om ett par till?
Publicerat Februari 3, 201016 yr Jag tycker att lodjur är ett av de vackraste djuren vi har i sverige Delar helt din åsikt : Frågan är bara i vilken situation Personligen tycker jag de är vackrast som fäll framför brasan
Publicerat Februari 3, 201016 yr Hur mycket skiljer det emellan lo och räv angående hur mycket vilt dem tar?
Publicerat Februari 3, 201016 yr Dom är vackra men skulle inte dra mig för att skjuta ett. Vi börjar få en hel del lodjur, får se hur tilldelning blir i år. ...förmodligen som förra året
Publicerat Februari 3, 201016 yr Precis som med alla predatorer så måste det ibland bedrivas skyddsjakt. Jag är dessvärre född kattmänniska och skulle ha det mycket svårt att skjuta ett lodjur om det inte var i ren §28. Har avlivat några katter som har varit riktigt dåliga eller har anfallit mina djur men roligt är det inte... Det är mycket få djur, om överhuvudtaget några, jag ser som enbart måltavlor och göre sig bäst som trofé, men det är min personliga åsikt. Jag tycker det är jätteroligt med en lo i sjöbo och hoppas jag får se en glimt av den. Denna årstiden är alla mina djur instängda så det finns ingen oro.
Publicerat Februari 3, 201016 yr Hur mycket skiljer det emellan lo och räv angående hur mycket vilt dem tar? SOU 2007:89 sid 140 "Söder om renskötselområdet är rådjur det dominerande bytesdjuret. För närvarande pågår forskning om lodjurets predationstakt på rådjur i Bergslagen, där tätheten av både lodjur, 0,67 lodjur/ milP2P, och rådjur, 370 rådjur/ milP2P, är relativt hög. Preliminära resultat Artbeskrivning Lodjur visar att den genomsnittliga predationstakten för alla lodjurkategorier, dvs. sammantaget för familjegrupper, hanar och ensamma honor, under 1996–1999 var ca 5,1 rådjur/månad, eller 61 rådjur/år." Från artikel på Jaktjounalens hemsida den 27 januri 2010. Forskaren Jonas Nordström från SLU:s forskningsstation Grimsö i Bergslagen har undersökt hur omfattande rovdjurspredationen är på rådjurskid, i olika landskap och vid olika tillgång på andra bytesdjur. I barrskogsområdet runt Grimsö förseddes kid med radiosändare för att forskarna skulle kunna följa deras vidare öden. Under de sex år som studien pågick dödades i genomsnitt 14 procent av de märkta kiden av räv under kidens första sommar. Under år med mycket sork dödades färre kid av räv än under år med få sorkar. Räven utnyttjar alltså rådjurskid som ett alternativt byte när sorkarna är få. Detta samband har dock försvunnit i Mellansverige under senare år, då sorktillgången legat på en ganska låg nivå utan uttalade ”sorkår”. En intressant upptäckt var att lodjur dödade en lika stor andel av kiden under sommaren. Lodjur lever i hög grad av vuxna rådjur, men ingen har tidigare observerat att även små kid ingår i dieten.//US
Publicerat Februari 3, 201016 yr Tycker även jag att lodjur är ett av världens finaste djur, men skulle heller inte tveka att trycka av vid lodjursjakt. Kan också säga grattis till er skåningar om att ni får uppleva hur det är att leva och jaga med rovdjur runt en.
Publicerat Februari 3, 201016 yr SOU 2007:89 sid 140 Tack, för ett av dem bästa svaren jag läst på länge
Publicerat Februari 4, 201016 yr Härligt, vi skall alla stå för en stabil rovdjurstam, tänkt att vissa britter på allvar har lobbat för att återinföra Lo och Varg i landet?! Lider med dem av er som detta påverkar, för egen del är det konstaterat att Riala vargtiken löper. /Christian Var hitta du den infon?
Publicerat Februari 4, 201016 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...Stockholms-lan/ Här hittade jag infon /Chris
Publicerat Februari 4, 201016 yr Här tycker jag det är harstammen som det märks mest på att vi har gått om lo. Vi hade mycket mer harar innan lodjuren etablerade sig här. Jäkligt fina djur som jag fått se vilt två gånger, ena gången på ca 20 meter under älgjakt och andra gången alldeles för nära då han satt i rävfällan och försökte ge mig en snyting genom gallret i luckan. Kan ju passa på att nämna lite om ni får lo i rävfällan så kommer den antagligen att låta väldigt illa och verka "helt galen" men då man öppnar fällan för att släppa det behöver man inte oroa sig utan lodjuret försvinner ut som en oljad blixt.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Vi har ett par lo som är ganska stationära på ena marken och ser väldigt ofta ny spår i nysnön när vi är där. Vi har dåligt med rå i marken men det har i princip alltid varit så då älgen troligen har tryckt undan dem. Känner de som hade jakten innan oss(sedan i början på 1980 och de vittnar om att rådjursstammen alltid varit svagi område). Dock har varken antalet grisar eller älgar påverkats sedan Lons intåg för 3-4 år sedan. Jag lever gärna i samråd med lodjuren och längtar efter den dagen jag får se detta magnifika djur i naturen för första gången. En stabil stam ger ju (förhoppningsvis) också möjlighet till licensjakt och med tanke på den kraftiga ökningen av djuren här nere bör den dagen snart vara här. Leve lon
Publicerat Februari 8, 201016 yr Det är klart att det finns områden där Lodjuren verkligen är ett problem får rådjuren. Men på det hela taget är det nog inte många marker där Lodjuren utgör ett större problem än räven. Och tyvärr finns det många som klagar på Lo tilldelningen utan att göra någon större insats vad gäller räven. Då lodjuren faktiskt tar en och annan räv själva undrar jag hur många rävar man egentligen skulle behöva skjuta för att kompensera förekomsten av Lo? Någon som vet? // Henrik
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Tycker även jag att lodjur är ett av världens finaste djur, men skulle heller inte tveka att trycka av vid lodjursjakt.Kan också säga grattis till er skåningar om att ni får uppleva hur det är att leva och jaga med rovdjur runt en. Du är ju inte så gammal att du var med när vi i Skåne var att gratulera till lons härjningar på bla Trolleholm o andra närliggande gods. Inget nytt under solen , lo har vi haft i Skåne länge iaf i norra delen
Publicerat Februari 8, 201016 yr Du är ju inte så gammal att du var med när vi i Skåne var att gratulera till lons härjningar på bla Trolleholm o andra närliggande gods. Inget nytt under solen , lo har vi haft i Skåne länge iaf i norra delen Nej jag är inte speciellt gammal, men att reta upp folk är jag duktig på.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Nej jag är inte speciellt gammal, men att reta upp folk är jag duktig på. Har noterat det grabben inte så dålig själv i den grenen
Publicerat Februari 8, 201016 yr Såg spår på gården igen i går som torde vara lo samt spår efter en tagen hare (spår & päls). Nu om någon gång hade det varit spännande att se om det är lodjuret som smyger omkring! Verkar inte ha visat intresse vid hönshusen eller stallet där resten av fåglarna befinner sig. (och jag hoppas det fortsätter så!)
Publicerat Februari 8, 201016 yr Såg spår på gården igen i går som torde vara lo samt spår efter en tagen hare (spår & päls).Nu om någon gång hade det varit spännande att se om det är lodjuret som smyger omkring! Verkar inte ha visat intresse vid hönshusen eller stallet där resten av fåglarna befinner sig. (och jag hoppas det fortsätter så!) Skulle helt klart vara en upplevelse i alla fall att se en ni får jaga upp den till Hörby
Publicerat Januari 15, 201115 yr Jag såg ett Lo för några månader sen, va uppe och vände på vägbanan, vart skapligt förvånad, men fina är dem. Skulle dock inte säga nej till lojakt!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Vi har Lo på Tjörn också och har haft det i mer än 5 år! Nu är de på marken där jag jagar men vi har bara hittat ett slaget rådjur förra vintern som vi tror att Lon tagit. Har bara sett spår vid ett tillfälle men det är de som har sett fler djur samtidigt. Kommer heller inte hålla på skott om vi får jakt hit men det stör mig inte att de har hittat hit. Vi har dessutom många fårfarmare hos oss men jag har inte hört om några slagna får heller!!