Publicerat Januari 17, 201115 yr En tanke, är dessa iaktagelser med flertalet slagna djur under vintermånaderna eller har det även förekommit under sommarmånaderna? En teori skulle ju kunna vara att djup snö gör att Lon lätt kommer åt maten varpå dom då tar vad dom kan för att spara energi, alltså något helt annat än okynnesdödande i mina ögon iallafall.
Publicerat Januari 18, 201115 yr En tanke, är dessa iaktagelser med flertalet slagna djur under vintermånaderna eller har det även förekommit under sommarmånaderna? En teori skulle ju kunna vara att djup snö gör att Lon lätt kommer åt maten varpå dom då tar vad dom kan för att spara energi, alltså något helt annat än okynnesdödande i mina ögon iallafall. visst är det lättare under snömånader om det är rätt före..tex vid skare så att det bär för lon men rå, ren , hjort trampar i genom annars blir det- problem om lon trampar i genom skaren. sen har lon små lungor den blir trött snappt så på sommaren är det svårare att hinna kapp bytesdjur. om lon går å slår flera rå hjort eller ren o bara lämmnar så är väl det ett okynnesdödande i min värld är det så.. sen tar ju räven sin andel, jag anser att skall man ha o jaga småvilt så gäller det att hålla efter räv lo.. //peter
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Vår "tamkatt" äter med godare aptit om burkmaten är rumstempererad jmf med kylskåpskall. Kanske en hint ?
Publicerat Januari 18, 201115 yr En tanke, är dessa iaktagelser med flertalet slagna djur under vintermånaderna eller har det även förekommit under sommarmånaderna? En teori skulle ju kunna vara att djup snö gör att Lon lätt kommer åt maten varpå dom då tar vad dom kan för att spara energi, alltså något helt annat än okynnesdödande i mina ögon iallafall. En järv är väldigt dålig jägare,men i rätt förutsättning väldigt bra,vi hade i stugan en massaker på 40 renar som gick åt när en järv tog dom,ensam som följt renarna från lapoinas rike. Är man intresserad av rovdjur ska man kolla deras vägar,ofta hör dom ihop med renarnas här uppe..Väldigt ofta en järv/lo kommer till Gällivares utkant när lapparna drar ner renarna från fjället.Vanligare höra om järv i skogs land efter den tiden än innan. Och under rätt förutsättning är det väldigt bra med stora tassar/ramar,men ett lodjur är bland det värsta du kan ha bland renar oavsett tid på året..Samma sak med en varg,björnar är väldigt effektiva på under renkalvningen,så visst hänger årstiderna ihop med dödandet.. räven klarar sig i regel bäst när det är mycket snö,medans rådjuren blir väldigt lätta byten..
Publicerat Januari 18, 201115 yr visst är det lättare under snömånader om det är rätt före..tex vid skare så att det bär för lon men rå, ren , hjort trampar i genom annars blir det- problem om lon trampar i genom skaren. sen har lon små lungor den blir trött snappt så på sommaren är det svårare att hinna kapp bytesdjur. om lon går å slår flera rå hjort eller ren o bara lämmnar så är väl det ett okynnesdödande i min värld är det så.. sen tar ju räven sin andel, jag anser att skall man ha o jaga småvilt så gäller det att hålla efter räv lo.. //peter Ja lon är ju en explosiv jägare som smyger sig på sitt byte och gör en snabb kort attack, till skillnad från t ex vargen som förföljer sitt byte. Det beror väl på varför lon slår flera byten och lämnar dom? För mig iallafall, om det är så att lon slår flera byten och lämnar dom för att återvända senare och äta så är det ju snarare hamstring än okynnesdödande, sådant pysslar ju vi också med, dvs dödar mer än vi äter för tillfället.
Publicerat Januari 19, 201115 yr En tanke, är dessa iaktagelser med flertalet slagna djur under vintermånaderna eller har det även förekommit under sommarmånaderna? En teori skulle ju kunna vara att djup snö gör att Lon lätt kommer åt maten varpå dom då tar vad dom kan för att spara energi, alltså något helt annat än okynnesdödande i mina ögon iallafall. Jag har bara sett det ske vintertid och tror det är så enkelt att lon har lätt att slå byten som renar och rådjur då, men lon är ett rovdjur och gör säkert likadant varje gång den får chansen. Tror inte det handlar om att spara energi eller okynnesdödande utan helt enkelt att dem flesta rovdjur slår vilt så länge dem har möjlighet att göra det då dem drivs av jaktinstinkten. Samma ser man om ett rovdjur eller hund kommer in bland höns tex dem dödar sällan en och lägger sig och äter
Publicerat Januari 19, 201115 yr Kan inte protestera där faktiskt. Det är väl lite det jag menar med överstimulans, var väl någon på det här forumet som jämförde det med folk som shoppar på ullared? Dom blir så överstimulerade av alla möjligheter att det blir nästan en shoppinghysteri, eller i rovdjurens fall en slakt av flertalet djur. Det var lite därför jag undrade också om fenomenet fanns året runt eller enbart på vintern, på vintern går ju rådjuren också i grupper till skillnad från sommarn då dom går ensamma eller med avkomma/förälder.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Kan inte protestera där faktiskt. Det är väl lite det jag menar med överstimulans, var väl någon på det här forumet som jämförde det med folk som shoppar på ullared? Dom blir så överstimulerade av alla möjligheter att det blir nästan en shoppinghysteri, eller i rovdjurens fall en slakt av flertalet djur. Det var lite därför jag undrade också om fenomenet fanns året runt eller enbart på vintern, på vintern går ju rådjuren också i grupper till skillnad från sommarn då dom går ensamma eller med avkomma/förälder. Ta som dessa hur stor chans har dessa djur att överleva ett djur som vill dom illa?
Publicerat Januari 19, 201115 yr Kan inte protestera där faktiskt. Det är väl lite det jag menar med överstimulans, var väl någon på det här forumet som jämförde det med folk som shoppar på ullared? Dom blir så överstimulerade av alla möjligheter att det blir nästan en shoppinghysteri, eller i rovdjurens fall en slakt av flertalet djur. Det var lite därför jag undrade också om fenomenet fanns året runt eller enbart på vintern, på vintern går ju rådjuren också i grupper till skillnad från sommarn då dom går ensamma eller med avkomma/förälder. Ta som dessa hur stor chans har dessa djur att överleva ett djur som vill dom illa?
Publicerat Januari 19, 201115 yr Kan inte protestera där faktiskt. Det är väl lite det jag menar med överstimulans, var väl någon på det här forumet som jämförde det med folk som shoppar på ullared? Dom blir så överstimulerade av alla möjligheter att det blir nästan en shoppinghysteri, eller i rovdjurens fall en slakt av flertalet djur. Det var lite därför jag undrade också om fenomenet fanns året runt eller enbart på vintern, på vintern går ju rådjuren också i grupper till skillnad från sommarn då dom går ensamma eller med avkomma/förälder. Fenomenet finns på alla marker där rådjuren inte är vana att passa ryggen för rovdjur. Lodjuret är en stor katt, inget annat. Skådespelet som jag kunde följa i snön i min egen trädgård visade det tydligt. Ett skadat rådjur fick skena runt i 70 cm snö och blöda tills det passade jägaren att avsluta. Precis som kattens lek med råttan. Bägge kropparna låg orörda vid postlådan, snyggt upplagda nästan på varandra. Fanns ingen tanke på att återvända dit. Finns bara möjligheten dödar lodjuret så mycket som det går då det är underhållning, ensamma hannar är i särklass värst. Har inget behov av att demonisera djuret, rådjuren lär sig med tiden och ändrar beteende. Nu när dom är svaga återkommer beteendet runt foderplatserna. Har sett det under 5-6 år nu så det är ingen skröna.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Lodjuret kan ju ha fått många möjligheter och då självklart tagit möjligheterna och sedan blivit stört innan det hann avsluta? En katts lek med bytesdjur handlar om just en lek, en lek är en träning inför the real thing då katten behöver jaga för att överleva. Ser man till räven så bär mamman hem halvdöda djur till ungarna som ungarna sedan får leka med. Likaså kan du ibland så ungrävar leka med bytesdjur. Du säger att ensamma hanar är värst, är det ensamma hanar i alla åldersgrupper eller ensama unga hanar? Kan iofs tänka mig att ensamma hanar har lättare till överstimulans.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Lodjuret kan ju ha fått många möjligheter och då självklart tagit möjligheterna och sedan blivit stört innan det hann avsluta? En katts lek med bytesdjur handlar om just en lek, en lek är en träning inför the real thing då katten behöver jaga för att överleva. Ser man till räven så bär mamman hem halvdöda djur till ungarna som ungarna sedan får leka med. Likaså kan du ibland så ungrävar leka med bytesdjur. Du säger att ensamma hanar är värst, är det ensamma hanar i alla åldersgrupper eller ensama unga hanar? Kan iofs tänka mig att ensamma hanar har lättare till överstimulans. VA??!
Publicerat Januari 20, 201115 yr ang.lokatten det jag sett när jag spårat så är dom lite som björnen, ska dom äta tex, rå. hare så äter dom o gräver ned resten i snön sen återkommmer- dom när dom är hungriga. hittar ni ett slaget rå som är nedgrävd i snön så är chansen stor att den ligger i närheten. en hare eller ett rå kan dom ligga vid en vecka o äta på. å andra sidan så kan lon slå 3-5 rådjur på en natt o bara lämmna dom antar att det är jakt- instinkten som gör det.. frustrerande nä man spårar o man hittar massa slagna djur som bara lämmnats.. lon är lat o välldigt nyfiken går gärna på vägar skoterspår, söker sig ofta till bebyggelse här i byarna tamkatter finns på matsedeln för dom. ang skjuta lon eller inte så är det ett val att välja mellan småvilt eler att ha lo på marken, visst har man nåt enstaka lo så kan småviltstammen- klara sig.. men tex en föryngring kan ställa till med stor skada,. //peter hmm var lite otydlig som vanligt! när jag menar att lon gräver ned rå.. så menar jag att det återvänder nästkommande natt! när lon slaget rå så äter det. sen gräver ned resten sen kommer det tillbaks på natten antar att det har med matsmälltningen att göra.. å då är rået fortfarande någolunda färskt!
Publicerat Januari 20, 201115 yr hmm var lite otydlig som vanligt! när jag menar att lon gräver ned rå.. så menar jag att det återvänder nästkommande natt! när lon slaget rå så äter det. sen gräver ned resten sen kommer det tillbaks på natten antar att det har med matsmälltningen att göra.. å då är rået fortfarande någolunda färskt! Stämmer säkert i områden utan överskott på byten, dock inte där det är lättjagat.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Stämmer säkert i områden utan överskott på byten, dock inte där det är lättjagat. bor ju i jämtland! här finns det inget överskott av vilt annat än råttor : det valigaste man ser när man är ute o spårar lo är väl det som skrivits att dom slår o tar en smakbit av b-låret- sen lämmnar dom det..
Publicerat Januari 20, 201115 yr VA??! Ja du vet, sexuell frustration:P Nej jag menar hanar inte ensamma, även om lodjur tenderar att vara ensamma. Hanar inom många djurarter har större benägenhet till våld, det är bland annat kopplat till testosteron. Hurvida det faktiskt har en betydelse i lodjurens jaktbeteende vet jag inte men jag kan som sagt tänka mig att det skulle kunna ha en betydelse.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Ja du vet, sexuell frustration:P Nej jag menar hanar inte ensamma, även om lodjur tenderar att vara ensamma. Hanar inom många djurarter har större benägenhet till våld, det är bland annat kopplat till testosteron. Hurvida det faktiskt har en betydelse i lodjurens jaktbeteende vet jag inte men jag kan som sagt tänka mig att det skulle kunna ha en betydelse. Nu vet jag inte men finns bra stuider om ämnet att läsa att av alla djur så äter/slår honor per år mer än hanar då under ynlings tider kräver mycket mer mat..Hanar iaf lodjur går ohyggliga sträckor och om dom tenderar vara våldsamma tror jag nog det är lite fakta underlag till..
Publicerat Januari 21, 201115 yr Härligt, vi skall alla stå för en stabil rovdjurstam, tänkt att vissa britter på allvar har lobbat för att återinföra Lo och Varg i landet?! Lider med dem av er som detta påverkar, för egen del är det konstaterat att Riala vargtiken löper. /Christian Vore väl kanske lämpligt att para henne med en HIV-bärare....