Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag är kär!

Featured Replies

Publicerat

Har hittat en Engelsk springer som är ett år och måste omplaceras, i stamtavlan kunde man läsa ut att den har en släkt av jaktprovsmeriterade och eftersökande släktingar. träffade den för första gången i helgen och fick mycket bra kontakt med en gång, jag fick hantera henne på alla sätt man kan tänka sig, jag kunde busa upp henne till nästan vansinne för att sedan mer eller mindre bara stänga av henne genom att sätta henne och klappa lungt. min intention är ju att jaga med hagel i första hand och tycker själv att rasen verkar vara passande för det arbetet. finns det några springer ägare här som kan ge ris eller ros?

Publicerat

Jag har en springel hemma, den är väl mest sällskapshund eftersom jag eg är en stövarjägare! "Frugans inköp"

Hon har talang som eftersökshund då jag gått och spårat en del med henne som liten. Riktigt duktig har hon faktist blivit speciellt på älg som hon har någon extra kärlek till. mkt trevlig familjehund.

Har tyvärr aldrig testat henne som stötande.

Publicerat

Jag har en renrasig ESS av jakttyp som tränas som fågelren jakthund.

Hon är jättebra på att både stöta, apportera och eftersök.

Vidare är hon en helt underbar familjehund också <_<

Vill man så funkar de som "slaskhundar" mycket bra eftersom de tenderar att vara ganska jakttokiga :blink:

Skaffa du dig en ESS och få dig en riktig vän!!!

Publicerat

Har ett stolpskott som jag jagar med som stöthund, hon skallar 6-7 minuter. Hon apporterar hellre än bra, men så har jag inte tränat ett smack apportering :lol: Hon är dock grym på att plocka vingade änder, verkar vara roligare med lite action.

Gått mycket spår med henne och även gjort en del eftersök där det mest minnesvärda är en benskjuten dovhind som spårades till den gick upp, jag släppte och hinden sköts på stånd en stund senare :(

Publicerat

Har också några Springrar av jakttyp (samma linjer som Wizard) Kan bara instämma att de är helt underbara hundar både i hemmet och ute på fältet. De är riktigt sammarbetsvilliga, kloka, arbetsavilliga, lättlärda......

Vi använder våra i strot sett enbart till traditionell spanieljakt alltså på småvilt imon hagelbössans räckvidd.

De funkar också bra till eftersök på klövvilt, främst som spårhundar men många individer funkar även lösa. En nackdel vid spårningen är att rasens nedärvda sökmönster är så djupt rotat att många individer lärr börjar zick zacka i spåret. Men de blir ofta spårnoga och de klarar av ett riktigt långt spår innan de blir för trötta.

Vilka linjer kommer hunden från?

Publicerat
  • Författare

Har också några Springrar av jakttyp (samma linjer som Wizard) Kan bara instämma att de är helt underbara hundar både i hemmet och ute på fältet. De är riktigt sammarbetsvilliga, kloka, arbetsavilliga, lättlärda......

Vi använder våra i strot sett enbart till traditionell spanieljakt alltså på småvilt imon hagelbössans räckvidd.

De funkar också bra till eftersök på klövvilt, främst som spårhundar men många individer funkar även lösa. En nackdel vid spårningen är att rasens nedärvda sökmönster är så djupt rotat att många individer lärr börjar zick zacka i spåret. Men de blir ofta spårnoga och de klarar av ett riktigt långt spår innan de blir för trötta.

Vilka linjer kommer hunden från?

[/quot

Jag läste stamtavlan, men alla namnen va så kluriga så jag la bara en grej på minnet och det va "Full frontal?"

post-3810-1265357126_thumb.jpg

Publicerat

Seriöst,

vem kan säga nej till den där looken,

jag är en erkänd "sucker" för hundar och det där bara smälte mitt hjärta.

Hoppas att allt går bra med omplaceringen.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Seriöst,

vem kan säga nej till den där looken,

jag är en erkänd "sucker" för hundar och det där bara smälte mitt hjärta.

Hoppas att allt går bra med omplaceringen.

/Christian

Precis, jag föll som en fura, ska testa henne hemma med ungarna överdagen i morgon så får vi se sen.

Publicerat
Precis, jag föll som en fura, ska testa henne hemma med ungarna överdagen i morgon så får vi se sen.

Gör du det, men om du tror att beslutet fortfarande ligger i dina händer efter det att hunden introducerats för ungarna så får du nog tänka om :lol: :lol: -_-

/Roger

Vars andra hund kom in i familjen genom ett liknande tilltag

Publicerat
  • Författare
Gör du det, men om du tror att beslutet fortfarande ligger i dina händer efter det att hunden introducerats för ungarna så får du nog tänka om :lol: :lol: -_-

/Roger

Visst är det så,,

Publicerat
  • Författare
Visst är det så,,

En bild till...... ;)

post-3810-1265374273_thumb.jpg

Publicerat

Samma blick som min... Som att se rakt in i en tom hink ;)

Publicerat
  • Författare
Samma blick som min... Som att se rakt in i en tom hink :D

:D

Publicerat

Vilken smula du fått tag på. <_< Springer är både vackra och trevliga hundar.

Bara du lovar att komplettera med en vorsteh så småningom. B):angry:

Publicerat
  • Författare
Vilken smula du fått tag på. <_< Springer är både vackra och trevliga hundar.

Bara du lovar att komplettera med en vorsteh så småningom. B):angry:

var ju en vorsteh jag letade efter, men tror springern är mjukare med ungar i huset????

Publicerat
var ju en vorsteh jag letade efter, men tror springern är mjukare med ungar i huset????

Vad menar du med "mjukare med ungar"?

Publicerat
  • Författare
Vad menar du med "mjukare med ungar"?

Jag har träffat några vorsth och dom är lite "tuffare" känns det som, och större.

Publicerat
Jag har träffat några vorsth och dom är lite "tuffare" känns det som, och större.

Ja, det är olika raser och visst är spanieln i regel mjukare. Men vorsteh är kanontrevliga familjehundar oftast. <_<

Publicerat
Ja, det är olika raser och visst är spanieln i regel mjukare. Men vorsteh är kanontrevliga familjehundar oftast. :lol:

Absolut kanontrevliga familjehundar, men kombinationen 3-åring, 1,5-åring och 10-månader str vorsteh gör i alla fall att det då och då skvätter omkring 3- och 1,5-åringar... Men det blir oömma barn :rolleyes: .

Publicerat
Absolut kanontrevliga familjehundar, men kombinationen 3-åring, 1,5-åring och 10-månader str vorsteh gör i alla fall att det då och då skvätter omkring 3- och 1,5-åringar... Men det blir oömma barn :rolleyes: .

Haha, kan tänka mig det. :lol:

Publicerat
  • Författare
Gör du det, men om du tror att beslutet fortfarande ligger i dina händer efter det att hunden introducerats för ungarna så får du nog tänka om ;)^_^:D

/Roger

Nu hade vi vovven här över dagen i går och provade hur det gick, och det gjorde det, så nu är vi med hund, ska hämta henne till sportlovet så vi kan mjukstarta lite.. ;)

post-3810-1265543069_thumb.jpg

Publicerat

jag har en jaktcocker (som väl i temperament kan liknas vid en springer) och en vorsteh, kan säga att vorstehn inte är riktigt lika bra "barnhund"... Inte för att hon är dum, utan för att hon har så dålig koll och är hårdhänt, har bla ngn bild där hon sitter på min 1åriga dotter. Cockern är betydligt smidigare och tycks förstå att barn ska aktas. Dessutom är vorstehsvansen gjort av stålplåt och orsakar mycket gråt när den slås i ansikten. spanielsvansen är lite mjukare. Spanieltassar är även de lite mjukare än vorstehtassar verkar det som.

Publicerat
  • Författare
Nu hade vi vovven här över dagen i går och provade hur det gick, och det gjorde det, så nu är vi med hund, ska hämta henne till sportlovet så vi kan mjukstarta lite.. :D

I helgen har jag lilla vovven över natten, första dagen idag har vi varit ute i skogen i 5 timmar och bekantat oss, vi har provat massor av olika komandon, och hon kan mycket och lär sig fort hur jag vill att hon ska göra, men ska dom ha sån här energi?? hon är ju som ett kärnkraftverk på tassar!!!!! visar inga tecken alls på trötthet efter 5 timmar med spring lek och träning?

Publicerat
I helgen har jag lilla vovven över natten, första dagen idag har vi varit ute i skogen i 5 timmar och bekantat oss, vi har provat massor av olika komandon, och hon kan mycket och lär sig fort hur jag vill att hon ska göra, men ska dom ha sån här energi?? hon är ju som ett kärnkraftverk på tassar!!!!! visar inga tecken alls på trötthet efter 5 timmar med spring lek och träning?

Efter 5 timmar är en springer spaniel precis uppvärmd! :D

När jag skall jaga med Ellen så kör jag järnet i 40 minuter innan jag börjar jaga, då fokuserar de lite bättre i början.

De funkar mycket bättre som unghundar vid stötning och ställande om de är lite trötta. De fokuserar liksom lite bättre på uppgiften. (fast jag jagar långsamt och inte så länge)

Lycka till i natt!

Publicerat
  • Författare
Efter 5 timmar är en springer spaniel precis uppvärmd! :D

När jag skall jaga med Ellen så kör jag järnet i 40 minuter innan jag börjar jaga, då fokuserar de lite bättre i början.

De funkar mycket bättre som unghundar vid stötning och ställande om de är lite trötta. De fokuserar liksom lite bättre på uppgiften. (fast jag jagar långsamt och inte så länge)

Lycka till i natt!

ok,,misstänkte det, har varit ute lite till nu,, nu ligger hon nedanför soffan och snarkar, tröttheten kom ikapp henne till slut.... :P