Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köpa kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

hej igen mina vänner! jag är här inne idag för en kompis räkning eftersom han inte själv gjort det smarta valet att bli medlem. Han är på jakt efter ett nytt kikarsikte, Idag har han ett eberstark 2,5-10x50 som rent av skit nu vill ha ett sikte som duger till allt från drev jakt till vakjakt på vildsvin. han kan tänka sig lägga runt 10 000kr.

mvh david

Publicerat
hej igen mina vänner! jag är här inne idag för en kompis räkning eftersom han inte själv gjort det smarta valet att bli medlem. Han är på jakt efter ett nytt kikarsikte, Idag har han ett eberstark 2,5-10x50 som rent av skit nu vill ha ett sikte som duger till allt från drev jakt till vakjakt på vildsvin. han kan tänka sig lägga runt 10 000kr.

mvh david

mest optik för pengarna Trijicon 2,5-10x56 löp o köp.

Finns trevliga killar som importerar för bra peng........

/Lasse

Publicerat
  • Författare
mest optik för pengarna Trijicon 2,5-10x56 löp o köp.

Finns trevliga killar som importerar för bra peng........

/Lasse

kan du tipsa om nån som kan importera?

hur funkar det med garantier då?

Publicerat

Finns nog både här, på Robsoft och på blocket, jag köpte mitt från en kille i blekinge, funkar kanon, garantin fixar han om det blir något fel (vi får väl se hur det går med det)

Går ju att importera själv med

/Lasse

Publicerat

Jag skulle också säga Trijicon. Titta gärna över nikons sikten, även där får du mycket sikte för pengarna

• 4 weeks later...
Publicerat
Jag skulle också säga Trijicon. Titta gärna över nikons sikten, även där får du mycket sikte för pengarna

Instämmer. Nikons belusta 1,5-6x42. Ca 7500 kr

Publicerat
Instämmer. Nikons belusta 1,5-6x42. Ca 7500 kr

1,5-6 är lite för dåligt tycker jag. 9 i förstorning är minsta lagret tycker jag.

Publicerat
1,5-6 är lite för dåligt tycker jag. 9 i förstorning är minsta lagret tycker jag.

Jag tänkte mest på det han skrev han skulle använda det till, drevjakt och vak på vildsvin. Tycker då att fördelen med att bara ha 1,5 som lägsta förstoring uppväger de få gånger man behöver mer än 6 ggr förstoring.

Publicerat

mvh david

Titta även på begagnade sikten från helia ziess swarovski det går att göra kap om man har lite tur.

Publicerat

Är nog inte fast ögonavstånd på Trijicon om det nu sätter käppar i hjulet. En tysk för runt 10 000 är ju riktigt fina och har fast ögonavstånd!

Läste i vapentidningen att amerikanska kikarsiktestillverkare inte lyckas få till fast ögonavstånd, medan dem hade det i tyskland på 40 talet :D

Publicerat

Trijicon alla dagar i veckan, har inte ångrat mitt köp en sekund. Mitt är importerat och tror jag fick betala 6700kr med frakt.

Löp och köp som någon så fint sa :D

Publicerat

Kan rekomendera Docter:s sikte. Köpte ett classic (nattbelys) för jag fick tag i den till bra pris och blev så pass nöjd att jag köpte en Docter unipoint (dag/nattbelys) också. Jag har förövrigt även Zeiss och Swarre sikte att jämföra med och visst finns det marginella skillnader men inte så att de motsvarar prisskillnaden.

Finns ibland att hitta för runt 10 000:-. Det ligger en classic 2,5-10X48 m lyse för 9400:- på blocket idag....

Trijicon har jag också haft och det är ett trevlig sikte men med varierande ögonavstånd och en "oskärpering" i synfältets yttre del gjör att jag rankar det något lägre än Docter dock är belysningen bättre på Trijicon eftersom det alltid är på, justerar sig själv (ljusstyrka) och drar ingen ström.

Meostar ska även det vara fint men det har jag inte testat än.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej.

Jag "lånar" denna tråd då jag också är på jakt efter ett nytt sikte till min Remington 700. Har funderat på Leupold då jag med min begränsade kunskap fått för mig att dom är bra, min budget ligger väll på ca 5000-6000:- Vilket Leupold sikte som lämpar sig för älg/rådjursjakt och vakjakt på vildsvin får man för den summan? Eller har ni nått annat tips så mottages det tacksamt.

Har funderat på detta sikte: Leupold rifleman.

Alternativt: Leupold VX-II 3-9x50

Mvh//Matte.

Publicerat
Hej.

Jag "lånar" denna tråd då jag också är på jakt efter ett nytt sikte till min Remington 700. Har funderat på Leupold då jag med min begränsade kunskap fått för mig att dom är bra, min budget ligger väll på ca 5000-6000:- Vilket Leupold sikte som lämpar sig för älg/rådjursjakt och vakjakt på vildsvin får man för den summan? Eller har ni nått annat tips så mottages det tacksamt.

Har funderat på detta sikte: Leupold rifleman.

Alternativt: Leupold VX-II 3-9x50

Mvh//Matte.

Ska du jaga under sämre ljusförhållande så bör du nog tänka om. Titta istället på Zeiss Conquestserie såvida du inte vill ha belyst riktmedel för det har inte Conquestarna. Annars är ett beg. eurosikte att föredra. Betala dock inte extra för märket, finns en del som tror att de ska få samma för sin Z... eller Sw.... som de gav på 90-talet.

Publicerat

För 10 000 kr är ett 1,5-6x42 eller ännu bättre ett 2,5-10x42 av europeiskt tillverkning helt klart att titta på,

beg marknaden kryllar inte av dem men de finns där,

Ingen leupold i världen, slår europeisk optik på natten, jag vet har ägt en värsting, Mark 4, x56 lins, den sög getpung i jmfr med mina övriga tuber.

Men det är klart är det den "nya" vakjakten på gris som avses dvs där man har lampor på plats är det ju lite kvittar som.

Tänk på det att så länge linserna är rena och optiken är funktionell har lite repor på tuben ingen betydelse,

nu kommer Herr Berg att avsky mig men det är sant, repiga tuber ger bra pris helt enkelt.

/Christian

Publicerat

Många som rekomenderar Trijicon 2,5-10*56.

Visst det är skitbra till vak men till drevjakt NEJ.

Varför: Nämn nått sikte som har mindre synfält ! De är astrånga att titta i.

Publicerat
Ska du jaga under sämre ljusförhållande så bör du nog tänka om. Titta istället på Zeiss Conquestserie såvida du inte vill ha belyst riktmedel för det har inte Conquestarna. Annars är ett beg. eurosikte att föredra. Betala dock inte extra för märket, finns en del som tror att de ska få samma för sin Z... eller Sw.... som de gav på 90-talet.

Kan detta vara ett alternativ??? Carl Zeiss Conquest 3 - 9x40

Eller detta??? Carl Zeiss Conquest 3 - 9x50

Mvh//Matte.

Publicerat

x50 linsen är ett bra alternativ,

det är för att vara en enklare linje helt klart trevliga sikten.

/Christian

Publicerat

Ja det lär väll vara bättre än mitt nuvarande Olivon sikte iaf. :D Har ni tips på bra fästen också. ^_^

Publicerat

Vad har du för pang?

Fästen skall enligt mig vara i stål, ha få delar och inte vara justerbara i sig själva.

Men ange svaret på ovan så kan du säkert få bistånd.

/Christian

Publicerat

Javisst ja det kan ju vara bra att veta. Jag har en remington 700. ^_^

Publicerat

Talley baser och ringar tycker jag är smakliga och belastar inte en Rem 700 allt för mycket,

men det är bara min smak, kolla dem här inne som har köpt Controel ringar, googla så får du se vad jag talar om,

de är fina.

/Christian

Publicerat

Då ska jag kika på forumet. ^_^ Tackar för hjälpen.

Publicerat

Hittade dessa baser på Midway fast dom verkar bara passa med ringar av samma märke. (?)

Talley

Något som heter Controel har jag inte hittat alls, varken här eller på nätet...

Sen undrar jag hur jag vet vilka ringar som passar till vilken kikare. På Zeissen står det: 1" tub, 25,4 mm. Är detta omkretsen, och ska ringarna passa exakt eller hur mäter man?

Mvh//Matte.