Publicerat Mars 26, 201016 yr Kan detta vara ett alternativ??? Carl Zeiss Conquest 3 - 9x40Eller detta??? Carl Zeiss Conquest 3 - 9x50 Mvh//Matte. Jag har haft ett 3-9x50 med duplex riktmedel och det funkade bra förutom att jag tyckte att riktmedlet var för tunnt vid skymmningsjakt. Finns idag med riktmedel 4 vilket är bättre. Mycket sikte för pengarna speciellt om man beställer från US direkt. Kan du tänka dig att gå upp lite i pris så finns det några Doctersikte på Blocket för 8-9000skr med lyse i. Jag använder bara eurosikte med belysning idag men det beror på att jag är gammal o rik.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Det får bli ett: Zeiss Conquest 3-9x50. Beställde på Racerback vilka var billigast. Siktena monteras tydligen i USA fast alla delar görs i Tyskland. Hoppas att jänkarna kan skruva i hop dom ordentligt bara.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Som en liten kommentar till dina bilder, du kommer att behöva köpa nya ringar, valfritt märke med 1 tums dvs 24,5 mm innermått, dessa kommer förmodligen att behöva vara lite högre än dina nuvarande med hänsyn till 50 mm linsen i fronten på tuben, av bilderna att döma har du weaverklackar på pangen, iofs kan jag se fel men det betyder att ringarna som du behöver skall passa weaverklackar. Nåja bara att gratulera till köpet, valde du nr 4 riktmedlet? /Christian
Publicerat Mars 26, 201016 yr Det fanns bara duplex att välja på hos Racerback, alternativt hade dom ett med avståndsbedömning men det verkade inte intressant så jag tog duplex. Hos PN-Jakt fanns "tyska 4an" samt "duplex" att välja bland. Dom hade också bilder på korsen och för min del tycker jag att det kvittar vilket kors jag har. Om någon har lust att förklara för samt nackdelar hos de bägge alternativen så kunde det vara intressant. Angående ringarna så blev det Weaver 1-tums som skulle passa klackarna på min Remington 700. Jag ringde och frågade och fick tala med en gök som hette Rickhard och han skulle fixa ringar som passade siktet samt geväret. Mitt nuvarande Olivon är även det 50mm i diameter. Angående RW's inlägg: Kikar man på PN-jakt så är väll duplexen lite "fetare" än 4an.. PN-Jakt. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 28, 201016 yr På mina bilder av min nuvarande Olivonkikare i länkarna ovan så har det lagts lim mellan ringarna och tuben, är det något man skall göra för extra säkerhet eller är det en onödig grej? Om man bör limma vilket lim skall man använda då?
Publicerat Mars 29, 201016 yr Det fanns bara duplex att välja på hos Racerback, alternativt hade dom ett med avståndsbedömning men det verkade inte intressant så jag tog duplex. Hos PN-Jakt fanns "tyska 4an" samt "duplex" att välja bland. Dom hade också bilder på korsen och för min del tycker jag att det kvittar vilket kors jag har. Om någon har lust att förklara för samt nackdelar hos de bägge alternativen så kunde det vara intressant.Angående ringarna så blev det Weaver 1-tums som skulle passa klackarna på min Remington 700. Jag ringde och frågade och fick tala med en gök som hette Rickhard och han skulle fixa ringar som passade siktet samt geväret. Mitt nuvarande Olivon är även det 50mm i diameter. Angående RW's inlägg: Kikar man på PN-jakt så är väll duplexen lite "fetare" än 4an.. PN-Jakt. Mvh//Matte. Jag tror att bilderna "ljuger" lite och skillnaderna är till RM 4:s fördel men det duger säkert gott med Duplex. Weaverringar är väl inte nåt under av exakthet men brukar funka. Burris har annars stålfäste som är prisvärda.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Hej. Tack för svaret. Har du någon åsikt om lim? Kan det vara så att det även kan bero på kikartuben om ringarna bättar bra i denna? Mvh//Matte.