Publicerat Februari 10, 201016 yr Hittade den här bössan på nätet: http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade..._nra_10825.html Och har sett lite tidigare skrivelser om winchester som bygelrepter efter -64a. Men den här var ju såååå schysst!! Antar att inte Marlin har någon helstock så därför undrar jag om den här också hamnar i skamvrån som en sämre bössa eller vad tror ni?
Publicerat Februari 10, 201016 yr det här ämnet är kluvet i två läger. jag har en vanlig win 94 30-30 och en marlinbygel i 45/70. jag kan säga så här: - dom är lika roliga att skjuta med - efter 1000 skott med den sk "sämre post -64" bygeln så har inget slitage märkts av. det är två olika koncept mer eller mindre. marlin gör mer stabila bössor att lägga an och skjuta bra med medans winchester har gjort bössor som är lite lättare och smidigare att bära på. Jag kan inte ge dig rådet köp den ene eller den andre, utan ger dig istället rådet köp den du vill ha för det blir roligast! tänk på att den du visar kan vara framtung så att du provar ordentligt innan. tänk på att den skall vara lite slapp i mekanismen men inte trög i något läge av repeteringen. /Kalle
Publicerat Februari 10, 201016 yr Winnies eftr 64 är givetvis inte lika fina men jag gillar dem bättre än marlin. Jag har kikat på bössan du nämner och den är i bra skick vad jag kunde se. Dock gillar inte jag helstockar men de hör ju inte hit
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Ok, är den här versionen sällsynt, har sökt och googlat efter den men hittar igen annan handlare som har den...?
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Nån som har några åsikter om denna bössa som första klass 2 vapen? Tycker den e superläcker, är helt inne på en bygelrepeter. Det skulle dock verkligen bli köpa grisen i säcken då jag inte har möjlighet att kika på den innan köp... tror ni?
Publicerat Februari 11, 201016 yr Det är med största sannolikhet en vanlig 1894 med längre pipa och framstock. Trevlig och intressant modell tycker jag, och du har kl 1 prestanda ur den med Hornadys LE-ammo, tack vara den långa pipan. Synd bara att nån klant smäckat ner den med den där skenan på pipan, en riktig styggelse som direkt gör att den i mina ögon sjunker minst 1000-1500 i pris..
Publicerat Februari 12, 201016 yr Min höll jag 7cm på 100 meter med öpnna williams firesight 25 meter?
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare jaha, kanske bättre att satsa på en Marlin 336 istället då, kanske passar bättre ihop med optik också. annars tycker jag .30-30 känns som en bra klass 2 kaliber?
Publicerat Februari 12, 201016 yr jaha, kanske bättre att satsa på en Marlin 336 istället då, kanskepassar bättre ihop med optik också. annars tycker jag .30-30 känns som en bra klass 2 kaliber? Jag är ju iofs lite partisk, så jag tycker att en 336:a är ett bättre val. 30-30W är en mycket bra patron till kl 2, dock är den väl inte ett förstahandsval för toppjakten, även om jag vet nån som tagit fram en välskjutande patron till det också. Men till rådjur är den riktigt bra, likaså räv. Jag kör med kulvikter på 150-170 grs till min 336:a. Bygeln är en smidig och förig bössa för rörlig jakt, speciellt utan optik..
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare hmm... jo... kanske skulle vara shcysst å ha en klass 2 som passar både rådjur, räv, duva, kråka och toppfågel... det funkar väl visserligen att skjuta kråka med .30-30 men duvan kanske man vill ha nåt kvar å äta av sen..
Publicerat Februari 12, 201016 yr hmm... jo... kanske skulle vara shcysst å ha en klass 2 som passar både rådjur, räv, duva, kråka och toppfågel...det funkar väl visserligen att skjuta kråka med .30-30 men duvan kanske man vill ha nåt kvar å äta av sen.. min bild av 30-30 är att den är en kl1 bössa i skogen, dvs på avstånd upp till 80m. den har tunga kulor och bra genomslag. jag skulle aldrig tveka på att dra en LE eller rätt nosler på en löpande gris eller älg på 30 resp 50m. det du söker är nog mer åt 222r eller 22-250 eller liknande om du ska skjuta som du skrev i förra inlägget. om du vill ha en lätt, potent bössa för snabba skott i skog och på drevjakt så är en bygel rätt. precisionen passar sig för drevjakt då min bössa ligger på ca 40mm på 5 skott och 50 meter med öppna rm med stöd. till detta skall läggas att det ger stor glädje att skjuta den, så min poäng är att den är en hungrig rackare och passar bäst för handladdare. /Kalle
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare min bild av 30-30 är att den är en kl1 bössa i skogen, dvs på avstånd upp till 80m.den har tunga kulor och bra genomslag. jag skulle aldrig tveka på att dra en LE eller rätt nosler på en löpande gris eller älg på 30 resp 50m. det du söker är nog mer åt 222r eller 22-250 eller liknande om du ska skjuta som du skrev i förra inlägget. om du vill ha en lätt, potent bössa för snabba skott i skog och på drevjakt så är en bygel rätt. precisionen passar sig för drevjakt då min bössa ligger på ca 40mm på 5 skott och 50 meter med öppna rm med stöd. till detta skall läggas att det ger stor glädje att skjuta den, så min poäng är att den är en hungrig rackare och passar bäst för handladdare. /Kalle är .30-30 dyr eller 22-250? hängde inte riktigt med där....
Publicerat Februari 12, 201016 yr är .30-30 dyr eller 22-250? hängde inte riktigt med där.... 30-30 blir dyr i skott om man inte laddar själv då det finns dåligt med övningsskott på marknaden, och öva bör man ju. de andra föreslagna kalibrarna har jag ingen koll på priser.
Publicerat Februari 12, 201016 yr Min höll jag 7cm på 100 meter med öpnna williams firesight25 meter? Och min skjuter lika bra med en jaktdiopter. Men det är klart, man måste ju kunna hantera öppna riktmedlen också, har man inte den förmågan (på grund av bristande synskärpa eller ovana) så är det klokare att välja någon form av optik. Anser för övrigt att alla borde lära sig skjuta med öppna riktmedel, när man väl behärskar det så kan man gå över till kikarsikte. Förutsatt att man har syn för det givetvis..
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare hittar inga priser nånstans på .30-30 ammo... finns det inte nån marlin i .223 då ? det är ju fasiken i mig precis som å köpa bil det här med vapenköp! man kan ju bli galen på kuppen!
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare ok, 222 är ju betydligt större utbud på men .30-30 var ju inte sååå jättedyr...nääe... en marlin i .30-30 känns faktiskt riktigt lockande nu..
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare den här såg nice ut.. http://www.gunshopfinder.com/marlin/marlin336CC.asp
Publicerat Februari 13, 201016 yr den här såg nice ut.. http://www.gunshopfinder.com/marlin/marlin336CC.asp AAARGGHH !! Blasfemi !!
Publicerat Februari 16, 201016 yr Raderat en hel radda inlägg som utvecklats till något annat än vad som var trådens syfte. / Rikard
Publicerat September 24, 201213 yr Hej jag har också kommit över en winchester men det verkar vara otrolig svårt att få tag på ammunition! Om man då inte vill beställa över nätet och då kostar frakten 550:- någon som vet vart man kan få tag på kal. 30-30 i norrland? Har ringt runt med ingen har den kalibern hemma. Vill ju inte sälja geväret pga brist på skott...
Publicerat September 24, 201213 yr Boden. Är väldigt ny inom jakt och skytte så alla tips på rätt ammo är välkomna!