Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prisbild

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni betalt era smeder för pipbyten (exkl. pipan)

Kan vara kul att veta vad som väntar om man får nå dumma ideèr!

Publicerat
  • Författare

Förvånar mig att ingen har en susning.

5500:- har ja fått ett erbj.

Pipan är då en tung rostfri LotharWalter i 6,5 o jobbet e inräknat.

Är de ett rimligt pris?

Publicerat
  • Författare

Tydligen för nyss fick ja en ny offert o då skulle de bli 6800:- +800 kr för rostfritt.

Pipa fortf. L.W.

Kaliber spelade ingen större roll mer än vissa var de tillägg 800kr för brotchning.

Skulle va kul att höra vad era smeder tar för jobbet.

För pipan e väl de billigaste i summan om jag förstått de hela rätt.

Åtm. om man väljer en L.W pipa.

Om inte annat kanske detta inlägg/dessa summor kan vara av intresse för andra nyfikna.

Publicerat

Skulle säga att det är en fråga man inte kan ge ett svar på.....

Att byta pipan - och inget annat, dvs vrida av, slå en gänga, sätta i och brotcha är inte tossigt dyrt. Men nu måste man som regel göra mer än det. Men att bara "byta" rakt av tar inte särdeles lång tid, vet man vad man göra tar det kanske en timme....

Rikta låda och gänga, kolla rampen, matningen, magasinets läge..... Innan man byter. Och ska man byta kaliber så är det garanterat mer saker än det du måste göra.

Så frågar du mig: mellan 1500 och 15000:-, sedan kommer pipan till.....

/T

Publicerat
  • Författare

Förstår vad du menar "pmt" men de ja var intresserad av var ett ungefär och vad medlemmarna betalat för sina byten.

Men eftersom jag redan fått 2 anbud med fast pris så måste man nog fråga exakt vad som ingår i priset dådå?

Publicerat
Förstår vad du menar "pmt" men de ja var intresserad av var ett ungefär och vad medlemmarna betalat för sina byten.

Men eftersom jag redan fått 2 anbud med fast pris så måste man nog fråga exakt vad som ingår i priset dådå?

det beror ju på vilken smed det är också

Publicerat

För 5500:- är det nog bara att slå till! Tvivlar du hittar det billigare. Men då är det inget lull-lull som riktning av lådan tex.

Publicerat
  • Författare
För 5500:- är det nog bara att slå till! Tvivlar du hittar det billigare. Men då är det inget lull-lull som riktning av lådan tex.

Nu lämnar ja ju bort jobbet eftersom jag inte själv e särdeles tekniskt lagd.

Så vad som ska göras hoppas jag ju smen står för kunnskapen runt!

Publicerat
Nu lämnar ja ju bort jobbet eftersom jag inte själv e särdeles tekniskt lagd.

Så vad som ska göras hoppas jag ju smen står för kunnskapen runt!

Jag skulle nog ge rådet att läsa på innan, och diskutera vad smen ska göra.... Annars står man bara risken av att vara en inkompetent kund som blir besviken på jobbet när det kommer i retur sas.

Man behöver inte vara ett tekniskt geni för den sakens skull, bara så man vet vad man ber smen göra....

/T

Publicerat
  • Författare

Förstår vad du menar!

Tiden med Hantverkare, läkare, mekaniker mm mm som gör det de e lärda till e förbi.

Idag gör de bara de man ber om/beordrar men tar betalt för desto mer.

TRAGISKT!!!

Just denna kille gör faktiskt tvärtom.

Mer än man ber om o tar mindre betalt.

Såna växer inte på trän o de ska man vara rädd om.

Själklart ska man försäkra sig om vad det är man ber dem göra men de e ju därför detta eminenta forum finns så att lärda personer som du "pmt" kan upplysa oss mindre lärda så att vi slipper slita röv för att hitta kunnskapen :lol::lol:

Så vad bör ingå i priset för ett pipbyte?

Publicerat

För 1500-2500kr plus pipa bör endast gängning samt brotchning av patronläge ingå beroende på hur patronläget skall skäras, är det separat throat och lite annat så kostar det mer. Därutöver så är det jobbet på lådan som kostar.

/Robban

Publicerat
  • Författare
För 1500-2500kr plus pipa bör endast gängning samt brotchning av patronläge ingå beroende på hur patronläget skall skäras, är det separat throat och lite annat så kostar det mer. Därutöver så är det jobbet på lådan som kostar.

/Robban

Du e ju rolig du! :lol:

Sätter begränsning på vad som bör ingå. :lol:

Jag omformulerar!

Vad bör ingå i ett pipbyte och vad kan detta tänkas kosta.

Kalibrarna samt vapenmärke det berör är:

Tikka m55 .222r - 6mmbr eller ppc

Tikka m65 6,5x55 - ny 6,5pipa i rostfritt

Prisuppg. 5500:- är för ett byte av 6,5pipan till LWpipa i rostfritt

Ska höra vad han tänkt göra i det priset bara för skojskull.

Publicerat

vilken smed är det du fått offert från.

Publicerat
  • Författare

Janne(:s)

Publicerat

Missupfattade jag dig? Jag läste vad du skrev å jag svarade på det, alltså vad som bör ingå i priset för ett pipbyte. Är det blueprinting utav lådan du undrar över så kostar det givetvis mer då du får indikera upp lådan och slutstycke, feppla å dona osv. :angry:

Förstår vad du menar!

Tiden med Hantverkare, läkare, mekaniker mm mm som gör det de e lärda till e förbi.

TRAGISKT!!!

Själklart ska man försäkra sig om vad det är man ber dem göra men de e ju därför detta eminenta forum finns så att lärda personer som du "pmt" kan upplysa oss mindre lärda så att vi slipper slita röv för att hitta kunnskapen :lol::blush:

Så vad bör ingå i priset för ett pipbyte?[/u]

Publicerat
Du e ju rolig du! :lol:

Sätter begränsning på vad som bör ingå. :angry:

Jag omformulerar!

Prisuppg. 5500:- är för ett byte av 6,5pipan till LWpipa i rostfritt

Ska höra vad han tänkt göra i det priset bara för skojskull.

Ja okay då kopplar jag vad du menar...

Jag tippar på att pipan kostar ca 3000kr?... Resten är jobbet på pipan och kanske lite puts på lådan.

Lättare om du specar vad du vill ha gjort med din/dina bössor, svårt för andra att svara på vad som ingår i ett pris du fått av ngn annan. :blush:

Förstå mig rätt men det är nog lika enkelt att svara på din fråga som om jag skulle fråga dig om vad som bör ingå i en bil för 50000:-

/Robban

Publicerat
Janne(:s)

när jag pratade med janne för ett bra tag sedan minns jag att han var av den bestämda åsikten att blueprinting var helt meningslöst så jag anar att det inte ingår.

Publicerat

Bygga om en 222 till ppc eller br blir ju även upptagning av slutstycksbotten och det kostar. Justering av matning kostar. Vet inte hur kinkig Tikka är på korta knubbisar men det jobbet brukar vara på löpande timtid för man inte vet säkert hur länge det tar.

Ska jag rikta en låda vill jag nog ha 2000:-. Det är en del jobb med det.

Publicerat
  • Författare

Har en artickel i ämnet pipbyte i "vapentidningen".

Kanske ska läsa den så ja åtm begriper språket ni snackar.

"Blueprinting"?=? Rikta låda o faen vet allt ni pratar om... va ska de va bra för?

Vill ju bara ha en ny pipa som helst skjuter hål i hål.

Ska de va så svårt???

Publicerat

"Blueprinting"?=? Rikta låda o faen vet allt ni pratar om... va ska de va bra för?

Ska de va så svårt???

Hål i hål betyder att man riktar upp alla ytor i lådan för att undvika felkällor. Framkant låda, klackar på slutstycket, säten i lådan och stötbotten på slutstycket.

läs en av mina trådar!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12708

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16625

Publicerat

B) Faktiskt. Den pangen står i mitt skåp nu. Matar man den med 60gr Sierra HP och 25gr Norma 200 vilket är vad den är tänkt för - den kommer framför allt att gå som rävpang - har den hittills aldrig skjutit en träffbild sämre än 20mm och då är det jag som har gjort bort mig i skyttet. Träffbilder där man känner att man har skjutit bra ligger, rakt av, på under 15mm.

Publicerat

Ska de va så svårt???

http://www.vandykerifles.com/blueprint.htm

Publicerat
Förstår vad du menar!

TRAGISKT!!!

Själklart ska man försäkra sig om vad det är man ber dem göra men de e ju därför detta eminenta forum finns så att lärda personer som du "pmt" kan upplysa oss mindre lärda så att vi slipper slita röv för att hitta kunnskapen :D:D

Så vad bör ingå i priset för ett pipbyte?

Vad har du för krav?

Ska de va så svårt???

Ja det ska det, jag råder dig i all välmening att du läser på lite.

Att "kasta" i en ny pipa i en befintlig låda utan att kolla hur det bär, göra ett bra patronläge är ganska meningslöst. Lite som att bottentrimma en Nissa Micra - det nyttar inget till när väghållning och bromsar hur som ändå inte tillåter dig att köra så fort som den bottentrimmade motorn kan ta dig.... För den bistra sanningen är att det inte är pipan som skjuter - det är hela bössan.

/T

Publicerat
  • Författare

En fråga ja ställer mig är ju mer jag inser att de inte e "bara att kasta i en ny pipa" är:

Bär det sig ekonomiskt att byta pipa ist för att köpa ett splirans nytt vapen eller bättre beg.?

Tex en Remington som ligger bra i pris o verkar skjuta bra direkt ur lådan eller en Sauer 200str med pipa som håller minst 5000skott till för runt 10papp eller mindre beg.

Eller en bysse med nybytt pipa till överkomligt pris av ngn lössläppt forumist (inga namn nämnda) :D

Som ja förstått de får man nästan räkna med 5-15 000kr för ett bra jobb inkl. pipa.

För självklart vill man ha de bästa om man väl kostar på sig en dylik operation med alla behövliga ingrepp för maximal precision.

För det är ju just precisionen jag iaf betalar för.

Publicerat
En fråga ja ställer mig är ju mer jag inser att de inte e "bara att kasta i en ny pipa" är:

Bär det sig ekonomiskt att byta pipa ist för att köpa ett splirans nytt vapen eller bättre beg.?

Tex en Remington som ligger bra i pris o verkar skjuta bra direkt ur lådan eller en Sauer 200str med pipa som håller minst 5000skott till för runt 10papp eller mindre beg.

Eller en bysse med nybytt pipa till överkomligt pris av ngn lössläppt forumist (inga namn nämnda) :D

Som ja förstått de får man nästan räkna med 5-15 000kr för ett bra jobb inkl. pipa.

För självklart vill man ha de bästa om man väl kostar på sig en dylik operation med alla behövliga ingrepp för maximal precision.

För det är ju just precisionen jag iaf betalar för.

en sauer str är en standard bössa med allt vad det innebär men ett medel på 100m på 15-17mm och ca 60-70mm på 300m kan du räkna med om pipan är fräch och laddningarna stämmer.

pluset med att bygga är att du får det som du vill i minsta detalj, all precision är dåligt för ekonomin.

min stenroos sako kostade nog runt 35000 totalt med ett medel på 10-12mm på 100 m och 40-50mm på 300m så du kan ju kolla vad millimetrarna kostar.

remington skulle jag inte köpa gillar tikka t3 bättre.

men vad hände med din nya 6,5x55 skjuter den inte bra.