Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prisbild

Featured Replies

Publicerat
En fråga ja ställer mig är ju mer jag inser att de inte e "bara att kasta i en ny pipa" är:

Bär det sig ekonomiskt att byta pipa ist för att köpa ett splirans nytt vapen eller bättre beg.?

Som regel inte.... Vi har väldigt låga priser på begagnade vapen i sverige.

Tex en Remington som ligger bra i pris o verkar skjuta bra direkt ur lådan eller en Sauer 200str med pipa som håller minst 5000skott till för runt 10papp eller mindre beg.

Eller en bysse med nybytt pipa till överkomligt pris av ngn lössläppt forumist (inga namn nämnda) :D

Remington vet jag inte om jag imponeras av - de är förvisso billiga, men det är för att de är ganska slafsigt gjorda... En 200str är onekligen en plattform av rang, därtill kan du enkelt byta pipan själv pss som på en 202.

Men ett ofta förbisett begagnatköp är i så fall en Tikka m/65 Continental, besiktiga pipan nooooga. Med bra pipor skjuter de ofta fantastiskt bra.

Det där med "nya" pipor ska man ta med en stor nypa salt, i synnerhet på en volymkaliber som 6,5. Om man inte köper nytt är det definitionsmässigt sett begagnat och då har det lätt gått en hel del skott i den. Så det blir lite av en fråga hur mycket man vill skjuta med.

Som ja förstått de får man nästan räkna med 5-15 000kr för ett bra jobb inkl. pipa.

För självklart vill man ha de bästa om man väl kostar på sig en dylik operation med alla behövliga ingrepp för maximal precision.

För det är ju just precisionen jag iaf betalar för.

Och är det precisionen du vill åt är det som regel hela systemet man måste ge sig på: kolv, lås, pipa, tryck etc etc etc etc. Och då hamnar vi i samma resonemang som hela tråden handlat om: man måste veta vad man gör och varför, och vad det önskade resultatet ska bli.

/T

Publicerat
  • Författare
Men ett ofta förbisett begagnatköp är i så fall en Tikka m/65 Continental, besiktiga pipan nooooga. Med bra pipor skjuter de ofta fantastiskt bra.

De e typ det jag har.

M65 sporter med 62cm sporterpipa TUNG.

Vet inte vad som skjiljer dem åt.

Har heller inte hunnit varkens provskjuta, mer än inskjutning av kikare med jaktmatch o en MKT snabb 5 skottare på 100m a`20mm med starka vindar o mö värmedis, eller tolka pipan för att veta vilket skick den e men skjuten med ä den.

Publicerat
  • Författare

Kan man med rent ögonmått o taskig fotokonst (skärpt upp i photoshop tom) säga hur sleten denna pipa är genom att kika på bommarna o säga om de behövs ett pipbyte?

Dvs ni som kollat förr.

Hur snart ser en bysse ut såhär 1000, 2500, 5000 10 000 skott?

post-399-1266326768_thumb.jpg

post-399-1266326774_thumb.jpg

Publicerat

oerhört svårt att se på vänstra bilden ser det bra ut och på högra mindre bra.

mitt råd är att skjuta mer så du ser hur den skjuter först 20mm är en bra femskottare i vind.

vad du än gör se till att skjuta slut på pipan innan du byter annars kommer den nya att bli halv slut innan du tränat in dig på bössan.

Publicerat
oerhört svårt att se på vänstra bilden ser det bra ut och på högra mindre bra.

mitt råd är att skjuta mer så du ser hur den skjuter först 20mm är en bra femskottare i vind.

vad du än gör se till att skjuta slut på pipan innan du byter annars kommer den nya att bli halv slut innan du tränat in dig på bössan.

Mycket bra tips!

Varför pipa om pangen då den presterar kalas som den är? Visst är det kul med lite custom men det är synd på dom här gamla bössorna faktiskt, dom förtjänar att skjutas slut innan dom pensioneras faktiskt.

/Robban

Publicerat
  • Författare

Jo nog ska den skjutas slut men man vill ju ha beredskap för hur man ska gå vidare sedan. :rolleyes:

Publicerat
Visst är det kul med lite custom men det är synd på dom här gamla bössorna faktiskt, dom förtjänar att skjutas slut innan dom pensioneras faktiskt.

/Robban

Tss, vilka tokerier. Alla bössor förtjänar en ny pipa :)

Publicerat
  • Författare

Läste ett inlägg av Börje på Grannforumet där han sa att Tikka har raka lådor o behöver därför inte riktas.

Kan de stämma?

Publicerat
Läste ett inlägg av Börje på Grannforumet där han sa att Tikka har raka lådor o behöver därför inte riktas.

Kan de stämma?

Kan nog vara så att dom är mindre krokiga men helt rak är dom inte. Men för tex jakt, fältskytte duger dom säkert om man inte har otur med ett måndagsex. Riktar man den slipper man fundera.

Publicerat

Kan de stämma?

jag vet inte hur många tikka börje byggt på jag vet bara av en, det bästa är att hitta en smed man klickar med och så ger man honom fria händer mer eller mindre och litar på honom.

tex stefan k litar jag helt på även stenroos märker man har stenkoll när man hör vad han har att säga.

har pratat med några till smeder som givit mig mycket bra vibbar och även några som jag inte funkar alls med och skulle inte lämna bössan dit ens för halva priset.

Publicerat

Kan de stämma?

Nja... Fråga du 16-40 om HVA är bra grund för precisionsbygge så får du samma svar. :lol:-_-

Gör som Daniel skriver, ta kontakt med en smed som du har förtroende för och berätta vad du vill ha så får du ett prisförslag. Skall du inte göra detta nu så är det heller ingen idé att fråga heller för allt ändras med åren, metallpriserna går upp och likaså smedernas arvoden. ^_^

Publicerat
Tss, vilka tokerier. Alla bössor förtjänar en ny pipa :lol:

Jo men just Tikka Continental och Sako varmint tycker jag är synd att skrota faktiskt, även gamla S&L pipor kan vara riktigt fina.

Publicerat
Jo men just Tikka Continental och Sako varmint tycker jag är synd att skrota faktiskt, även gamla S&L pipor kan vara riktigt fina.

Å gammelpipan i din Tikka var skrot eller ;):D

Publicerat
Å gammelpipan i din Tikka var skrot eller :lol::P

Nej det var den ju inte men å andra sidan var det en sugrörsmodell... Kunde iofs sparat den pipan till nått annat bygge. :D

Ibland tänker man med fötterna! B)

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare
Nej det var den ju inte men å andra sidan var det en sugrörsmodell... Kunde iofs sparat den pipan till nått annat bygge. :P

Ibland tänker man med fötterna! :P

Som sagt så blev pipan tolkad igår o synad på bommar.

Nätt o jämnt inskjuten enl, tolkaren, dvs. 5-600skott.