Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

garderoben känns tråkig

Featured Replies

Publicerat

suttit här o funderat o funderat men kommer inte fram till något vettigt.

min vapengarderob ser ut just i skrivande stund

Sauer 200STR med 70cm 6,5x55 pipa toppad med en Nightforce NXS 5,5-22x56 och senast fredag fm en RCC T-40 dämpare.

Weihrauch 22lr med Weaver 2,5-10x38.

sida sida kaliber 12 ( stannar kvar ett bra tag till!

HQ 1640 - 8x57js med 1,75-5x32 ( som låst sig på en förstoring så den försvinner snart )

O en jävla winchester 9422 i 22wrm som jag har problem o få hem. den säljs på direkten då jag är less på den.

nu är frågan. vad känns fel?!?

Sauern flyttar ingenstans alls!

hagelpangen likaså.

22lr:an är perfekt för jakt i lador o diverse sånt skoj.

22wrm säljs så fort den kommer hem.

8x57:an har jag när jag går mkt då sauern väger lite mkt!

har ni något förslag på vad som behövs? vad som inte behövs? vad jag skulle kuna tänkas behöva?

ja den känns helt enkelt inte perfekt! o kan f*n inte sätta fingret på vad som är fel!

Publicerat

Du killen,

skärpt dig, gå ut o jaga istället för att sitta o fundera,

angående vad som saknas i din arsenal kan jag bara konstatera att du saknar drilling,

det är din största brist om man bortser från dem vi alla delar, av manligt kön, impulsiva, gillar nya prylar, har svårt med att hålla i pengar, blänker det är det bra osv,

nu är ju inte du sådan, eller hur så du är egentligen ganska nöjd med dina prylar. :rolleyes:

/Christian

Publicerat
  • Författare
Du killen,

skärpt dig, gå ut o jaga istället för att sitta o fundera,

angående vad som saknas i din arsenal kan jag bara konstatera att du saknar drilling,

det är din största brist om man bortser från dem vi alla delar, av manligt kön, impulsiva, gillar nya prylar, har svårt med att hålla i pengar, blänker det är det bra osv,

nu är ju inte du sådan, eller hur så du är egentligen ganska nöjd med dina prylar. :P

/Christian

jo jag är ju ganska nöjd med mina prylar det är ju det som är de jobbiga :)

drilling där sa du något! dock jagar jag ju egentligen till 90% med kulvapen men drilling låter ju sååååå fint o säga :rolleyes:

jaga blir det inget mer idag. 5 duvor med 22:an sen är inte 6,5:an inskjuten o rävarna vägrar samarbeta med mig så dom kommer jag inte änns nära :rolleyes: ( vilket inte spelar så stor roll när jag iaf inte lär träffa )

mvh//veliga marcus :rolleyes:

Publicerat

"alla riktiga jägare har en drilling"

Eller nja det är inte helt sant men det är ett bra vapen för viss jakt,

å andra sidan då jag har läst vad du sysslar med skulle jag nog snarare se ett behov av en kompletterande hagelpang som något lämpligt.

Se där, jag väcker dina tankar.

/Christian

Publicerat

Finns det inte gäss i Varberg? Roligare jakt får man leta efter. Halvautomat eller pump kanske?

Publicerat

Hörrödu Christian!

Detta är inget jag känner till :rolleyes: :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat

Svårt det där när man inte får ro från bössgrubbleriet. Jag har själv bytt och grejat mycket det senaste året men nu känner jag att jag är nöjd och ej saknar något. Ska bli skönt att fokusera på laddning, jakt & skytte det kommande året istället för att grubbla över bössbyten.

Det finns ju en del grejer som vore kul att ha, som drilling och en fin SvS, men det är inget akut.

Själv har jag funnit ro med denna garderob:

Remington LTR (.308 W) - Allround/skyttebössa med stor kikare

Sako Vixen (.222 R) - Varmint/fågel

Marlin 1895 SBL (.45-70) - Drevjakt/älg/vildsvin

Marlin 1894 C (.357 Mag) - Träning/plinking/promenadbössa

Hagelvapen klarar jag mig utan, kanske blir nåt längre fram, vem vet.

Tyvärr finns det inga genvägar till den perfekta vapengarderoben, det är bara att byta sig fram tills man finner lugnet. =)

Publicerat

Funkar det inte med en kombi?=)

Publicerat
Hörrödu Christian!

Detta är inget jag känner till :rolleyes: :rolleyes:

MVH/Jocke

Nu är du informerad, hade jag glömt den slagdängan när vi talats vid?

Det är en standardfras för att få folk att inse att man är "riktig jägare"

/Christian

Publicerat
  • Författare

jo jag håller ju till i min lilla hörna av jakten jag :)

gäss finns det en hel del av här faktiskt. lite för mkt ibland. men svårt o få jaga mkt sånt när de finns folk som betalar över 10 000kr för en jakt efter dom som anses som skadedjur här oftast :rolleyes:

drilling är ju jäkla fint men frågan är om inte den kommer stå i skåpet.

hagelpump har jag funderat mkt på sedan tidigare.

en klenare kaliber för rent varmintskytte känns inte som det behövs för stunden. de får i så fall bli senare men 6,5x55:an ska bli en 6,5x55AI till sommaren o då får jag ut tillräckligt med fart där skulle jag tro :rolleyes:

huvudet snurrar som aldrig förut. o inte är det alltid så bra heller då man kan behöva tänka på annat :rolleyes:

Publicerat

/Christian

Fel, christian!

Nja, lite rätt ändå, då alla riktiga jägare bör kunna uppvisa åtminstone en norrlandsdrilling. Eller min personliga favorit på gästspel i syd: Norrländsk dubbelstudsardrilling.

En vanlig trilling kan dom som tycker sig ha råd med det hålla på med.

Och ja, jag kommer nån gång att ha trilling själv.

Publicerat

Marcus, du "behöver" nåt av följande (hagel är naturligtvis HELT uteslutet :D ):

- dubbelstudsare i lagom potent kaliber såsom 8x57 IRS alt. 9,3x74R

- buffelbössa à la rakstockad 458 Win Mag eller liknande (kanske inte sååå nödvändig, men kul som f-n)

- en underbar bygel i klass 1. Kanske en Marlin Guide Gun i 45-70

- en tung varmintbössa i klen och snabb kaliber. Kanske en Rem 700 VSSF i 22-250

Jag är själv en fullkomlig sucker för varmintbössor av någon anledning. Gillar små träffbilder kanske B) Men i ditt fall finns det nog flera alternativ kan jag tänka.

Mina $0.02 :P

Publicerat
  • Författare
Marcus, du "behöver" nåt av följande (hagel är naturligtvis HELT uteslutet :P ):

- dubbelstudsare i lagom potent kaliber såsom 8x57 IRS alt. 9,3x74R

- buffelbössa à la rakstockad 458 Win Mag eller liknande (kanske inte sååå nödvändig, men kul som f-n)

- en underbar bygel i klass 1. Kanske en Marlin Guide Gun i 45-70

- en tung varmintbössa i klen och snabb kaliber. Kanske en Rem 700 VSSF i 22-250

Jag är själv en fullkomlig sucker för varmintbössor av någon anledning. Gillar små träffbilder kanske ;) Men i ditt fall finns det nog flera alternativ kan jag tänka.

Mina $0.02 :P

vi är inne på samma stuk. funderar på bygel i 30-30 ( som klass 1 då ) eller någon grövre om man nu får jaga lite gris o sånt skoj. då har 8x57:an i skåpet gjort sitt känner jag. o bygel är mer tilltalande.

går i tankarna på ( långtidsplaner nu som jag har kommit på ikväll men tänkt på en längre tid ) beställa en 6mm br pipa till sauern o göra om den till 6x55 eller något i stil med 6x55AI eller något i den stilen. dödligt hög fart o toppa det med någon 60-70gr v-max så blir de nog fart så de räcker o blir över! B)

men då behålla 6,5x55 pipan som den är för mängdskytte o för lite större djur.

dubbelstudsare i sida sida med enkeltryck ( vet att de är fel så japp ) med en 1-4x20/24 eller något sånt hade ju varit kärlek, har klämt på en men då gjorde bilolyckan att ekonomin försvann för det B)

mina 0,0002$ ( som jag kommer ha kvar efter jag har köpt allt jag vill ha :D

Publicerat

Ok, men då är det en bygel eller en Ruger No 1 enkelskottare du behöver :P

En bygel får du fatt i för ganska lite pengar - en Ruger 1:a likaså.

30-30 är inte alls ett dumt val. Micke på forumet verkar gilla sin. För egen del är jag förtjust i grövre grejer och min 444 sparkar faktiskt inte ens nämnvärt - tro't eller ej. Annars skulle jag vilja ha en i 35 Remington.

Men är det bara klass 1 du är ute efter så kanske 30-30 är rätt val. Annars finns 308 Marlin Express, 338 Marlin, och lite andra kul grejer.

Du får gärna prova 444:an så mycket du orkar när vi träffas.

Publicerat

Ojoj bygel i .30-30 ja, en sån borde man ha så bygelsamlingen blir lite mer komplett. Även en 6mm-studsare vore synnerligen trevligt.

Jag tycker du ska testa en grovbygel, mycket charm och gammaldags kraft i dessa. Rolig smäll också, ingen skarp klatsch som moderna flackskjutande patroner utan mer ett dovt *BOOOM*. Härligt om du frågar mig. :P

Publicerat
  • Författare
Ok, men då är det en bygel eller en Ruger No 1 enkelskottare du behöver ;)

En bygel får du fatt i för ganska lite pengar - en Ruger 1:a likaså.

30-30 är inte alls ett dumt val. Micke på forumet verkar gilla sin. För egen del är jag förtjust i grövre grejer och min 444 sparkar faktiskt inte ens nämnvärt - tro't eller ej. Annars skulle jag vilja ha en i 35 Remington.

Men är det bara klass 1 du är ute efter så kanske 30-30 är rätt val. Annars finns 308 Marlin Express, 338 Marlin, och lite andra kul grejer.

Du får gärna prova 444:an så mycket du orkar när vi träffas.

hur fan kom du fram till Ruger nr 1?!? B)

du ska bara veta vad jag har suktat efter en sådan! har velat haft en sådan sen 5 år tebax då jag va på torsbo för första gången o klämde på en laminat/rostfri sådan.

stog mellan sauern o ruger nr 1 nu när jag skulle köpa långhållspang.

men tror bygel får bli nästa lite större inköp då jag tror att sauern räcker som långhållspang ett tag för min del.

enda anledningen jag vill ha 30-30 är att den troligen är lite billigare o skjuta med :P

men 45-70 eller 444:a står helt klart högre upp på önskelistan :P testar din mer än gärna när vi ska ut o panga. rekylen är väl som med 9,3x57:an. som en knuff i axeln. o inte som en 338win magnum i lätt bössa. som en käftsmäll :D

Publicerat
hur fan kom du fram till Ruger nr 1?!? :P

Jag har själv en förkärlek för ett antal bösstyper, och Ruger 1:an är alltid med i "short listen" B)

Publicerat
eller en Ruger No 1 enkelskottare du behöver :P

Huvudet på spiken!

Det är en No1 du ska ha Marcus, helt klart. Byglar är inget man ska ty sig till och inte heller drillingar då dessa är klumpigt järnskrot (oj med skit jag kommer få nu B) )

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

haha ja jag får väl dras med 8x57:an o skaffa en ruger senare men i vilken kaliber?!? har ju 6,5 o 8x57js

ruger nr 1 i rostfritt/laminat de är kärlek de! snyggare än sauern men sauern är snäppet mer praktisk som tur är :rolleyes:

Publicerat
haha ja jag får väl dras med 8x57:an o skaffa en ruger senare men i vilken kaliber?!? har ju 6,5 o 8x57js

ruger nr 1 i rostfritt/laminat de är kärlek de! snyggare än sauern men sauern är snäppet mer praktisk som tur är :lol:

Genom att köpa en ruger no1 i 375HoH rostfri och laminat så får du ju med Exabits punkt om en buffelvältare också. Det kanske dock inte är att rekomendera att du jagar buffel med en no1 om du inte har rijält med bevakning bakom dig :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat
..........

Sauer 200STR med 70cm 6,5x55 pipa toppad med en Nightforce NXS 5,5-22x56 och senast fredag fm en RCC T-40 dämpare.

Weihrauch 22lr med Weaver 2,5-10x38.

sida sida kaliber 12 ( stannar kvar ett bra tag till!

HQ 1640 - 8x57js med 1,75-5x32 ( som låst sig på en förstoring så den försvinner snart )

O en jävla winchester 9422 i 22wrm som jag har problem o få hem. den säljs på direkten då jag är less på den.

................

har ni något förslag på vad som behövs? vad som inte behövs? vad jag skulle kuna tänkas behöva?

Spontant: behåll Weihrauch 22lr, inte för att den egentligen är så kul men den fyller sin funktion och det är svårt att hitta nått roligare i den klassen med tanke på den svenska vapenlagstiftningen. Resten kan du ju lämpligen byta mot:

En drilling - företrädes vis en kort smidig kurzdrilling

En pigeongun med 3" patronläge för det lite tyngre hagelskyttet

En kaliber 20 SvS, för det lite lättare hagelskyttet

En pipbytare med stort utbud av pipor, mitt förslag är nog en S&L. Men visst för den som står ut med den ärkekorkade säkringen och den kassa förstocken på en 202:a kan ju hitta fler pipor till den sannolikt - eller en Plaster R93, priset på dessa lär väl bli en aning mer hanterligt nu när R8 sett dagens ljus. Toppa med fler gluggar än pipor.

En dubbelstudsare i kaliber 9mm++ utan kikare (man serverar inte brunsås till äpplepaj)

tillsammans med 22:an har vi nu summa 6 vapen.

För mycket bultbössor mår man inte bra av.....

/T

Publicerat

Tycker det ser ut som du saknar en lät smidig klass 2:a. Tex för lockjakt och rörlig jakt.

Publicerat
  • Författare

en SbS i kaliber 20 hade suttit som smäcken men mkt mer hagel än så blir det nog inte här pga 90% av jakten är med kula o ca 70% är på lite längre håll med syfte att döda predatorer så.

dubbelstudsare ligger ju helt klart på plus listan för det är ju nästan ett måste för de är så skoj. o verkligen ett rakt igenom vackert vapen. men resterande av listan passade inte in spec bra för min jakt.

btw plaster tänker jag aldrig köpa. möjligen om prislappen är neråt 10 000 eller under. däröver nope never o nej typ ;)

MatsN: jag har ju sauern till smygjakten ju ;) inte för att den är lätt men tyngden är inte såååå jobbigt. sen gillar jag o skjuta med bössor som väger lite mer B)

men en 444bygel där har jag ju ett smygvapen. långsam kula de där men grov. borde funka kalasfint för rådjur o sånt oxå! :rolleyes:

tror jag skippar rugern om jag åker till afrika faktiskt Joacim. vill helst komma hem hel o belåten. dom ska ju vara rätt seglivade där nere sägs det :huh:

Publicerat

Jag kan trösta dig med att det tog mig ca 20år att hitta en garderob som inte är tråkig...tror jag :huh:

Först när jag fyllde 40 för några år sedan började ett visst lugn infinna sig i mitt vapenägande och bytandet sker med betydligt längre intervaller nu-puuust!

Dock måste jag ge ett par tips vilka redan påpekats så du slipper några byten i onödan :rolleyes:

Att skaffa en 30-30 är helt rätt! hade jag kommit till insikt om detta för många år sedan hade jag sparat många kronor i dåliga vapenaffärer.

Om jag varit du hade jag bytt bort 8x57an mot en bygel,ett smidigare och trevligare vapen att bära och bruka går ej att finna!

Trots att jag haft en uppsjö kalibrar är det ett par som fortfarande inte varit i min ägo och som ständigt kittlar sinnet:

22-250 och 22WM.

Om jag inte varit tvungen att ha en 22hornet i arbetet hade jag säkerligen haft en 22WM istället,

har sett så mycket av den i arbete att jag är rätt säker på att det är den optimala småvilskalibern!

Tycker nog du bör ge din 22 bygel en chans först innan den går vidare,förutsatt att altting löser sig.

Slänger in ett par aptitretare om en 30-30 bygel ;)

/Micke

post-240-1265836932_thumb.jpg

post-240-1265836961_thumb.jpg

Publicerat
Att skaffa en 30-30 är helt rätt! hade jag kommit till insikt om detta för många år sedan hade jag sparat många kronor i dåliga vapenaffärer.

Vad är egentligen vitsen med en 30-30 framför de grövre doningarna, förutsatt att man inte är rekylrädd? :rolleyes: