Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Målsättningar 2010

Featured Replies

Publicerat

Det är ju många som har valpar och unghundar på forumet ( ni med äldre jyckar får givetvis också dela med er) så jag tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss om hur våra målsättningar för år 2010 ser ut och hur vi tänker nå dit. ...och sedan berätta om våra framgångar och bakslag under 2010. Vilt skryt är tillåtet -_- , men jag tror att om vi berättar om de bakslag och problem vi har under träningen/jakten kan vi nog lära oss mycket!

Själv har jag en Strävhårig vorstehtik på 10 mån och en Kleiner munstertik på 2,5 år. För att träna på ett mera systematiskt sätt, och också för att träningen ska bli roligare, tycker jag det är bra med målsättningar. Har funderat en del på vad jag ska ha för mål för året och huvudmålet i sig är att ha väl fungerade hundar som kan söka upp, stå för och resa fågel och ge möjlighet för säkra skott, dvs inga eftergångar och även kunna användas som apportörer och eftersök (endast munstern) vid behov. Men det målet tycker jag är vagt, så min målsättning för mitt strävhår är att under 2010 få full pott i eftersöksgrenarna och apporten och minst en tvåa på fältdelen i öppen klass, på max två starter på jaktprov.

Vägen dit kommer säkert bli lång och krokig och om jag inte når dit har jag kommit en bra bit på vägen att nå huvudmålet, dvs en bra stående fågelhund för jakt, och dessutom haft jävligt roligt på vägen! Förutom träningen på hemmaplan och med lokala vortehklubben ska jag delta i en del kurser under året. Dels för att det brukar vara lärorikt och det blir lättare att upprätthålla lite träningsdiciplin ^_^, och så är det kul! Det som är uppbokat hittills är kurs under våren i lydnad/eftersöksgrenarna med Anders Landin och en helgkurs med fågelsituationer med den samme, sedan fältträning i skåneland under påskhelgen samt lydnadskurs under våren i SvJF regi. Så förhoppningsvis ska vi vara i gott slag till ripjakten!

För munsterns del nöjer jag mig med att utveckla eftersöket under året.

För egen del ska jag bli bättre hagelskytt och lägga tid på träning på det!

Så fågelhundvänner hur ser planerna ut för år 2010?

Publicerat

Min målsättning 2010 är att förhoppningsvis få hem en tikvalp från landinarnas.

Blir det som tänkt så skjuts första fågeln iår iaf.

Publicerat

Har ju en Springer hane på ett år, som jag har hoppas kunna köra igång jakten på riktigt med nu kommande säsong. Så det är väl det som är målet...att komma igång med jakten

Publicerat

Själv har jag precis skaffat första hunden, en kh vorsteh 10,5 veckor gammal. Med honom är målet att jag ska befästa alla de grundläggande kommandona för fågeljakten, dvs till hösten vill jag ha ett ovillkorligt stanna och inkallningskommando i alla situationer, och så skall jag ha lydnadsapporttränat honom också.

Utöver detta ska jag göra honom skottvan, träna passivitet och självklart ha otroligt roligt tillsammans med honom!

För att uppnå mina mål börjar vi i vår med en valpkurs för Philippa Järvinen i Stockholm (Philippa är även Skys uppfödare), sedan blir det valpträff i slutet av juni och sista helgen i juli åker vi till Anders Landin för att träna stoppkommando i hans kaninhägn ^_^

Målet för de närmaste veckorna är att befästa stanna och inkallning i enklare situationer, samt börja öka svårighetsgrad men inte avstånd. Dessutom ska jag se till att förvalta den glädje han har att spontanapportera.

I mitten på mars åker jag hem till föräldrarna som bor på landet, då är det dags att låta honom springa fritt i skogen på riktigt och lära honom att hålla koll på mig. Då blir det väl också lite träning av fritt följ.

Det var väl vad jag hade just nu, kommer säkert flre uppdateringar om hur det går efterhand, händer ju mycket nu i början!

Publicerat

Trevlig tråd ^_^

Själv har jag inga unghundar för tillfället, men väl en snart 4åring som jag förhoppningsvis kan meritera klart till hösten.

Så målet är två elitettor och ett cert till på utställning och då = Such Sjch.

Så träningen i vår/sommar kommer att bli eftersöksträning för elitklass med apport på räv och dirigering i vatten.

Sedan finns det några småsaker att träna på vid fågelarbetet för att jag skall vara riktigt nöjd och det är återgången till fågel efter rapportering.

2010 blir en rolig tränings sommar eftersom vi är ett mindre gäng som skaffat 80 talet rapphöns och fasaner som vi kommer att träna på. :D

Meningen var att ta en valp iår, men tyvärr så har det kommit viktigare och mycket tråkligare saker i mellan .... ;)

Qipper kommer att gå i avel igen om någon vecka med en trevlig tik från Dalarna, det kommer att bli en kanon parning.

madeleinelodin

Din valps farfar ligger här på mina fötter just nu.

Han är far till Ormkullens Titan och heter Orrbyskogens Casper eller Niro som vi kallar han.

En farbror som gett mig många fina jakter under sitt 11 åriga liv och förhoppningsvis kan få göra det även 2010.

Lycka till med valpen ;)

Publicerat

Vad roligt att höra! Hittills är jag supernöjd med Sky, han har verkligen av och på knapp! Lätt att ha med sig och blir sällan orolig. Ska bli riktigt kul att se vart det balkar hän.

Igår var Philippa här med de fyra valpar från kullen som hon fortfarande har kvar hemma hos sig, samt Skys mamma och storasyster, snacka om att han hade roligt där i ett par timmar! Lekte järnet, och sov lika intensivt efteråt! Det var härligt att se.

Publicerat
  • Författare
sista helgen i juli åker vi till Anders Landin för att träna stoppkommando i hans kaninhägn :lol:

Det är riktigt bra träning i Anders kaninhägn! Är det med uppfödaren du ska dit? Min första kontakt med hägnet var under apportträning. Jag tyckte mig ha en bra apportör som hämtade in det den skulle, men i hägnet gick det inget vidare...Kaninerna var betydligt mera intressanta än att hämta in en dummie :blush: Ett uppvaknande, kändes inte acceptabelt att en hund med för att apportera hellre förföljer en uppstött hare är hämtar in en skadeskjuten fågel. Så det vara bara att åka hem och göra sin läxa.

Blir spännade att höra mera om din och jyckens väg mot målet.

Publicerat
  • Författare
Trevlig tråd :lol:

Själv har jag inga unghundar för tillfället, men väl en snart 4åring som jag förhoppningsvis kan meritera klart till hösten.

Så målet är två elitettor och ett cert till på utställning och då = Such Sjch.

Så träningen i vår/sommar kommer att bli eftersöksträning för elitklass med apport på räv och dirigering i vatten.

Sedan finns det några småsaker att träna på vid fågelarbetet för att jag skall vara riktigt nöjd och det är återgången till fågel efter rapportering.

2010 blir en rolig tränings sommar eftersom vi är ett mindre gäng som skaffat 80 talet rapphöns och fasaner som vi kommer att träna på. :D

Meningen var att ta en valp iår, men tyvärr så har det kommit viktigare och mycket tråkligare saker i mellan .... :D

Qipper kommer att gå i avel igen om någon vecka med en trevlig tik från Dalarna, det kommer att bli en kanon parning.

madeleinelodin

Din valps farfar ligger här på mina fötter just nu.

Han är far till Ormkullens Titan och heter Orrbyskogens Casper eller Niro som vi kallar han.

En farbror som gett mig många fina jakter under sitt 11 åriga liv och förhoppningsvis kan få göra det även 2010.

Lycka till med valpen :lol:

Rapportering är en knepig sak. Tränar du det aktivt eller uppstår det spontant? Har hört att olika linjer har olika benägenhet att rapportera, vilket väll i så fall borde vara mera "skogslinjer"?

Riksprovet är skogsprov i år så jag är sugen på att träna det en del, men det är inte lätt med den skogsfågeltillgång som finns här nere...Blir lätt hårvilt i stället... :blush: Fast å andra sidan så är det väll bara att köra på i unghundsklassen och se hur det går!

Publicerat

Se till at få mååånga fågelkontakter i olika miljöer för lille Primus i höst (9mån).

Men innan dess kör vi ett par vinterprov o förhoppningen är ju en spik i ukl.

Då ska nog resten gå som en dans.

Ska satsa en hel del tid på apporteringsträning både frisök, spår o dirigering.

Äldre ska ja styra opp lite med linförighet så han går att jaga för då Primus tar vila =)

Lite väl egenrådig just nu, men man får vad man förtjänar säger de vise.

Publicerat

Mitt mål är att få gång på vorstehrn och starta om hon blir mogen för en fältetta.

Hoppas få träna tillsammans med kullsyskonen,eller hur Kallel!

ja blir nog mkt resa och träning har kompisar lite varstans som läntar efter matchning,

så målet kanske oxo är att hinna med att träffa alla

Ska ha lite skyttekurser så att både jag och eleverna blir mer inspirerade.

Och sist men inte minst,ska göra ännu mer viltåkrar ect

Publicerat
Rapportering är en knepig sak. Tränar du det aktivt eller uppstår det spontant? Har hört att olika linjer har olika benägenhet att rapportera, vilket väll i så fall borde vara mera "skogslinjer"?

Riksprovet är skogsprov i år så jag är sugen på att träna det en del, men det är inte lätt med den skogsfågeltillgång som finns här nere...Blir lätt hårvilt i stället... :D Fast å andra sidan så är det väll bara att köra på i unghundsklassen och se hur det går!

Alla mina Vorstrar har jag fått att rapportera, både spontant och på inkallning.

Qipper som jag nu har gjorde det spontant redan vid dryga året.

Första gången sköt jag en tjäderhöna, så det kunde inte börjat bättre. ;)

Niro och Erax har jag fått lära och det är faktiskt inte speciellt svårt.

Börja med matskålen så här...

Sätt hunden vid den fulla matskålen ( för du har väl ett varsågod komando ? ), gå din väg och göm dig i ett annat rum.

Vänta någon minut och kalla in hunden.

När hunden hittar dig säger du bara VAR och smyger likt en indian med hunden mot skålen och kommenderar varsågod.

Gör detta lite då och då och du har iaf en grund inför kommande rapporteringar på fågel.

Sedan när då väl hunden står för fågel, så gör du likadant.

Det brukar fungera ( Se Anders Landins senaste film ).

Problemet jag nu har är att Qipper går tillbaka till fågeln något för snabbt.

Har dock börjat stoppa han och jag tror det är bra till hösten.

Riksprovet kommer jag nog att deltaga på, skog är mitt underlag och det gäller att passa på och vara med.

Kanske vi syns där då B)

Publicerat

2010 är året då apportarbetet kommer att ligga i fokus.

Min ena hund har ett fantastiskt fint fågelarbete, visserligen lite väl långa sök, men då hon sällan (läs: aldrig i rätt vind) stöter fågel och dessutom spontanrapporterar så gör det mindre. Dock har aldrig apporten befästs, så där finns mycket att göra. Eftersök är hon också bra på så det kan man alltid roa henne med.

Den andra hunden har så många brister att jag inte riktigt vet var jag ska börja :D

Publicerat

Idag kan jag tala om att mina målsättningar har stegrats något enormt... Jag har nämligen tillbringat en gårdagen på fjället med min 1,5åriga vorsteh vilket resulterade i 2 perfekta situationer på ripa och hela denna dag hos Mattias Westerlund (Hundskolan VISION). Och en sak är säker...har fantasin eller inspirationen tagit slut så ska man kontakta han...för de är nog bland de roligaste som finns när man ser framsteg och dessutom stora sådana.

Så några av mina målsättningar nu och fram till i höst är Reviering och reviering och reviering samt underhålla Inkallningen och "viljan" att sitta för flygande och fallande föremål!!!

Publicerat

Jag ska med dela med mig.

Jag är ägare till en strävhårig vorstehhane på 3 år. Han används nästan bara till arbete efter skott och är inte tränad att stå för fågel. Det händer dock att han står för skammade änder ibland. Han är mycket duktig på att finna skjutet vilt i apport-situationer så i år ska jag bygga vidare på spårningen som han inte riktigt begripit sig på förrän nyligen.

Men om jag tolkat trådtiteln rätt ar det inte bara hundmålsättningar som kan skrivas här, och målen för mig själv är att komma igång med lockjakt på räv och att börja handladda.

Publicerat

Kul tråd!

Min strävhåriga vorstehhane fyller 3 om några dagar, det är skrämmande vad tiden går fort! Räknar ju honom som unghund än, och han är faktiskt riktigt valpig det vet alla som träffat honom...

Våra mål för 2010 är:

*Få ordning på stoppet, jäklar anamma vad det ska sitta till 100% nu.

*Träna massor på fågelkontakter. En drös med rapphöns är beställda och vi är ett gäng som gått ihop med stora planer om träning i sommar.

*Stadgeträning

*Underhållsdressyr + finslipa tävlingslydnadsmoment som jag tycker är kul

*Apporteringen ska finslipas också så att det sitter ordentligt

En diger lista när man radar upp det såhär. Skulle kunna göra en dubbelt så lång för hundens matte men det är ett annat ämne. :wub:

Publicerat
  • Författare
Hoppas få träna tillsammans med kullsyskonen,eller hur Kallel!

Absolut :D ! Ska du vara med på påskträffen i Skåne?

Blev grymt sugen på Gotland när jag såg din länk i en annan tråd om jakt/träningsställe. Var riktigt bra priser. Ska bara övertyga frun om att man KAN lägga alla semesterdagarna på jakt eller träning för jakten... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Alla mina Vorstrar har jag fått att rapportera, både spontant och på inkallning.

Qipper som jag nu har gjorde det spontant redan vid dryga året.

Första gången sköt jag en tjäderhöna, så det kunde inte börjat bättre. :D

Niro och Erax har jag fått lära och det är faktiskt inte speciellt svårt.

Börja med matskålen så här...

Sätt hunden vid den fulla matskålen ( för du har väl ett varsågod komando ? ), gå din väg och göm dig i ett annat rum.

Vänta någon minut och kalla in hunden.

När hunden hittar dig säger du bara VAR och smyger likt en indian med hunden mot skålen och kommenderar varsågod.

Gör detta lite då och då och du har iaf en grund inför kommande rapporteringar på fågel.

Sedan när då väl hunden står för fågel, så gör du likadant.

Det brukar fungera ( Se Anders Landins senaste film ).

Problemet jag nu har är att Qipper går tillbaka till fågeln något för snabbt.

Har dock börjat stoppa han och jag tror det är bra till hösten.

Riksprovet kommer jag nog att deltaga på, skog är mitt underlag och det gäller att passa på och vara med.

Kanske vi syns där då :D

Det är som vanligt alltså, det finns sällan några genvägar, utan väl genomtänkt träning som gäller :rolleyes: .

A.L.:s senaste är önskad till kommande födelsedag!

Det vore trevligt att ses, kolla efter det skäggigaste ekipaget i unghundsklassen :o

Publicerat

Jag har en strävhårig tax som snart är 4 år

Målet 2010 blir att försöka få några ettor på jaktprov till hösten :P

Publicerat
Det är riktigt bra träning i Anders kaninhägn! Är det med uppfödaren du ska dit? Min första kontakt med hägnet var under apportträning. Jag tyckte mig ha en bra apportör som hämtade in det den skulle, men i hägnet gick det inget vidare...Kaninerna var betydligt mera intressanta än att hämta in en dummie ;) Ett uppvaknande, kändes inte acceptabelt att en hund med för att apportera hellre förföljer en uppstött hare är hämtar in en skadeskjuten fågel. Så det vara bara att åka hem och göra sin läxa.

Blir spännade att höra mera om din och jyckens väg mot målet.

Ja, det är uppfödaren som har bokat in helgen hos Anders, så det blir enbart kullsyskonen på kursen. Det är svårt det där med att träna med störning, man kan alltid hitta något störningsmoment någon gång, men det går ju sällan att jämföra med kringirrande kaniner! Själv känner jag av begränsningarna som kylan och snön innebär... Nu är här -20 grader och över en halv meter snö, vilket får till följd att Sky endast kan springa där det är plogat och det blir väldigt tråkigt och begränsat. Man får ingen möjlighet att lära honom att hålla reda på mig när vi är ute, vilket också beror på att jag bor så att jag inte kan släppa honom utan uppsikt. Blir skönt när jag åker hem till föräldrarna, först i mars och sen i april, då kan han få springa i skogen och lära sig ett och annat!

Han börjar få betydligt mycket mer energi nu också, och min hjärna jobbar på högvarv för att komma på olika aktiviteter som kan vara bra hjärnjympa för honom, speciellt nu när vi är inne så mycket. Har bland annat gömt godis i mjölkpaket, toarulle osv.. Har ni något bra tips som era hundar tyckt varit kul?

Publicerat

Detta var mycket intressant att veta :rolleyes::( Tror fåglarna behöver bli motionerade av turbomarsvin också å inte bara jätteråttor :wacko::D

Ja man ska ju sätta upp ett mål och mitt är precis som Segers SJCH och SUCH gällande tiken som förra veckan fyllde 2år. Så vi finslipar ALLT! Blir en spännande höst och jag hoppas att det blir bättre fågeltillgång än i höstas! Sen om vi når vårt mål denna höst återstår att se.... ;) mycke kan hända när det är djur man har å göra med!

Målet med gamlingen som blir 10år i sommar är att hon ska hålla sig så frisk och allert som hon nu är så hon kan vara med några höstar till och bidra till härliga jaktupplevelser. Lite allmän lydnadsträning åker hon nog dit på, men det är första jaktsläppen när hon är som mest överspeedad/taggad som man i skogen får repetera "regler för den stående fågelhunden" för henne ett par gånger sen kör vi på rutin... :blush:

Publicerat

min målsättning är att jaga mycket och få massa trevliga stunder ihop med mina hundar. den äldre har jag inga fler planer att försöka starta på prov då hon inte lyckats så bra de ggr vi försökt, och lillkillen "gratis hunden" har lite blått i ögonen och därmed inget avelsdjur vad jag förstår. så han får göra det han vill mest och det är jaga=)

ska ärligheten fram så är jag inte allt för intresserad av prov mm men det har varit en bra itroduktion om man är ny i rasen. men nu vill jag bara jaga på min lediga tid mvh jonas

Publicerat

Följa men jonas och panga för troy och akke=))

Publicerat
Detta var mycket intressant att veta :(:wub: Tror fåglarna behöver bli motionerade av turbomarsvin också å inte bara jätteråttor :(;)

:D

En av killarna som är med i "fågel" gänget har en bretonvalp som kommer att få en bra inlärning på fågel i sommar.

Har själv aldrig tränat på utsatt fågel, men det kommer att bli kanonbra.

Du får med säkerhet följa med om du vill och motionera marsvinen :D

Publicerat
-_-

En av killarna som är med i "fågel" gänget har en bretonvalp som kommer att få en bra inlärning på fågel i sommar.

Har själv aldrig tränat på utsatt fågel, men det kommer att bli kanonbra.

Vad heter den valpen? Nyfiken... :rolleyes:

Du får med säkerhet följa med om du vill och motionera marsvinen :ph34r:

Det behöver du inte fundera på om jag vill eller inte....säg bara tid å plats :D

Publicerat

Mitt mål 2010 blir att skaffa mig en rysk stövarvalp i sommar och att köra mkt social träning och grundlydnad med den.

Senare under höst vinter vistas mkt i skogen och hur intresset kommer att vara på hare!

2010 Kommer att bli ett spännande år eftersom det här kommer att vara min första stövare.