Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Målsättningar 2010

Featured Replies

Publicerat

Ja, det här med målsättningen, var ska man börja?

Jag har en breton hane på 16 mån som poletten inte har trillat ner riktigt än :P

Men det som det ska verkligen tränas på är stoppkommandot, stadga och apport. Där ligger tyngdpunkterna iaf.

Sen så blir det två st utställningar i Piteå och får ju hoppas att det åtminstone blir en 2:a.

Träning på rapphöns och fasaner i Börjelslandet precis innan 25:e augusti och förhoppningsvis så trillar poletten ner innan det blir släpp ute på jaktmarkerna !

SEN det allra största målet är ju att få honom göra ett bra fågelarbete, dvs stå, res, lugn i flog och skott.

Ett delmål för mig själv som hundförare är att få se andra hundförare i Tossåsen(jaktträning som bretonklubben anordnar) nu i mitten av mars, och se vad dem gör för bra saker och lära mig av mer erfarna hundförare.

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Så är det ett nytt år med nya möjligheter... Men hur gick det med 2010?

Själv känner jag mig rätt nöjd. Har inte startat på jaktprov i öppenklass men fick ett 1:a och ett 2:a pris i uhk. Har fällt ripa, fasan och rapphöns för vorstehn, dock ingen skogsfågel. Det får bli mera skogsfågeljakt under 2011! Kommer nog bli några jaktprov också, det är så rackarns skoj!

Trots all snö är det bara två månader kvar till första fältträningen på Österlen...Ska bli härligt!

Publicerat

Jag har inte varit hälften så ambitiös tyvärr. :blush:

Men vi har kämpat på, fått mycket nyttig fågelträning och stadgeträning med gott resultat, gått en lydnadskurs på Brukshundklubben, apporterat räv mm. Haft roligt!

Lagom till jakten opererades en klo bort och förstörde så mycket pga rehabiliteringen efter det, penicillinbehandling osv. Å andra sidan har svansen klarat sig från inflammationer, och vi fick till sist skjuta en stor tjädertupp. :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Själv känner jag mig rätt nöjd. Har inte startat på jaktprov i öppenklass men fick ett 1:a och ett 2:a pris i uhk. Har fällt ripa, fasan och rapphöns för vorstehn, dock ingen skogsfågel. Det får bli mera skogsfågeljakt under 2011! Kommer nog bli några jaktprov också, det är så rackarns skoj!

Trots all snö är det bara två månader kvar till första fältträningen på Österlen...Ska bli härligt!

Hej jag har ett Strävhår på 9 månader. Jag ska också på vårträning i skåne, första gången för mig. Undrar om ni har några tips för träning innan, eller saker att tänka på när man är där? Misstänker att hararna kommer att gillas av 50% av mig och hunden, kan man förbereda sig för dom?

/Johan

Publicerat
  • Författare

Hej jag har ett Strävhår på 9 månader. Jag ska också på vårträning i skåne, första gången för mig. Undrar om ni har några tips för träning innan, eller saker att tänka på när man är där? Misstänker att hararna kommer att gillas av 50% av mig och hunden, kan man förbereda sig för dom?

/Johan

När det gäller harar kan du förbereda en del genom att träna stoppkommando och annan lydnad, kolla t ex tråden Kan vara bra att kolla stoppet i kaninhägn under kontrollerade former. Sen gäller det att träffa på hare och då visa vad du tycker om att hunden inte stoppar på ditt kommando...om den inte gör det... Har du en hund med mycket jakt får du arbeta hårt...

Förstår på åldern på ditt strävhår att ditt nick inte har med uppfödare av hunden att göra ;)

Publicerat

Fjasko är ett lindrigt ord för mig 2010.

Den 26e augusti skadade Qipper ett ben och var "sjukskriven" i drygt tre veckor :angry:

Efter det fungerade det väldigt bra tills väder och en elak skare satte stopp för all jakt i oktober.

Ställde bara upp på ett skogsprov och där tog vi ett 2a pris i EKL.

Nä, bara att glömma 2010 och ladda inför 2011, då man förhoppningsvis har en liten son till Qipper vid sin sida.

Ska bli så kul att få börja forma en valp igen...

Publicerat

När det gäller harar kan du förbereda en del genom att träna stoppkommando och annan lydnad, kolla t ex tråden Kan vara bra att kolla stoppet i kaninhägn under kontrollerade former. Sen gäller det att träffa på hare och då visa vad du tycker om att hunden inte stoppar på ditt kommando...om den inte gör det... Har du en hund med mycket jakt får du arbeta hårt...

Förstår på åldern på ditt strävhår att ditt nick inte har med uppfödare av hunden att göra ;)

Nja det har inget med hunden :rolleyes: att göra utan lite med mitt efternamn. Jag jobbar på med stoppet och det sitter väl skapligt med dom retningar jag kan hitta här hemma nu. Men det kan väl se lite annorlunda ut med en hare framför nosen!

Publicerat
  • Författare

Fjasko är ett lindrigt ord för mig 2010.

Den 26e augusti skadade Qipper ett ben och var "sjukskriven" i drygt tre veckor :angry:

Efter det fungerade det väldigt bra tills väder och en elak skare satte stopp för all jakt i oktober.

Ställde bara upp på ett skogsprov och där tog vi ett 2a pris i EKL.

Nä, bara att glömma 2010 och ladda inför 2011, då man förhoppningsvis har en liten son till Qipper vid sin sida.

Ska bli så kul att få börja forma en valp igen...

Fy, inte kul med en skada den 26:e!

Spännande med ny valp, parning på gång?

Publicerat

Fy, inte kul med en skada den 26:e!

Spännande med ny valp, parning på gång?

Qipper är parad med en fin tik som har samma blod som min äldre hund.

Ska bli riktigt trevligt att ta en parningsvalp som är en blandning av de två som jag har nu.

Så det är bara att hoppas tiken är dräktig.

Väntar på ytteligare en parning, men den tiken har inte börjat löpa ännu.

Ska bli riktigt kul med en valp i vår.. :wub:

Publicerat

det blir väl att fortsätta med sträv killen(snart 2) som var en total katastrof ur fågelsynpunkt hela förhösten,jagade hellre älg,ren och diverse andra fyrfota djur,,men som i slut tampen började spika fågel och de rejält.men där jag sköt bom på både tjäder och ripa + en hel del situationer där det helt enkelt var för tätt...så blir revieringsträna och stopp träna med honom.även söka av områden där jag misstänker mårdhund då han visat stort intresse för den doften, men än inte hunnit ifatt någon...men det är nog en tidsfråga då jag sett spår av dom på mina marker.

kh tiken snart 4 fungerar bra till fågel,hare dock påminna om stoppet som var alldeles för slappt i slutet och gav några fåglar fri flykt väg=/ börja försöka skicka på rådjur och räv i små såtar..

inga prov enbart praktisk jakt med dessa 2,,,prov kanske kommer i fråga i framtida hundar om intresset infinner sig...

just hemkommen från 1 månad i thailand och suget för skogen är stort =)

Publicerat

Ella 11år till sommaren: Har inga andra mål med henne än att jag hoppas på få många trevliga jaktdagar med henne iom att hon fortfarande är fräsch i kroppen. Hon får haka på i träningen av Cobra lite bara för att de är skoj.

Cobra 3år: Jag ska gå några prov med Cobra till hösten och siktar och tränar givetvis för att ha chansen att ta 2*1ekl och få henne till jaktchampion. Hur det går återstår att se ;) Först ska det förhoppningsvis födas valpar v.14 och jag kommer då behålla en valp. Blir skoj att få jobba med en valp igen! Men den lilla kommer jag inte ha några exakta mål i år (vet ju inte ens om parningen tagit så de blir valp än ;) ) annat än att påbörja dressyren mot att få ännu en riktigt trevlig jaktkamrat och vara så mycket som möjligt med valpen i skogen i höst! Eventuellt att vi går på nån utställning för att försöka få oss två till cacib på Cobra :) vi får se hur de blir med den biten.

• 2 months later...
Publicerat

Min skäggiga best har hunnit bli 6 år nu, och senaste säsongerna har varit lysande. Jag har dock slappnat av lite med dressyren märker jag, och därför kommer jag köra stenhårt på stoppkommando och ordentlig apporteringsträning i vår och sommar. Sedan ska han givetvis komma i kanonform också. Cykla och framförallt simma är det jag kör med.

När det gäller mig själv så ska jag se till att skjuta minst 1500 skott på lerduvor, samt träna upp konditionen. Var lite otränad under förhösten i fjol och det märktes när man måste springa med när tjädern löper undan flera hundra meter innan det blir fast stånd.