Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Innomhus skall?

Featured Replies

Publicerat

Jag har blivit med en söt, livlig, gullig...... jämttiks valp. ;)

Men hon är lite för livlig.... När hon vill något skäller hon. Hon skäller när hon vill ha mat, när hon inte har något att göra hon skäller även på "gammel"hundarna.

Kan man förbjuda att hon skallar inne och hon ändå skäller i skogen(när det blir dags)?

Har provat att avleda uppmärksamheten, men då kommer skallen på mig istället. :rolleyes:

Publicerat

Gör inte samma misstag som en bekant; gå fram till hunden när den skäller och gör så att den tystnar... Att det dessutom var en finnspets gjorde inte saken bättre. 

Publicerat
  • Författare
Gör inte samma misstag som en bekant; gå fram till hunden när den skäller och gör så att den tystnar... Att det dessutom var en finnspets gjorde inte saken bättre. 

Är rädd att hon inte ska skilja på skall inne=Fy och skall på älg=bra.

Men jag vill helst inte ha en hund som skäller inne för precis allt heller....

Publicerat
Är rädd att hon inte ska skilja på skall inne=Fy och skall på älg=bra.

Men jag vill helst inte ha en hund som skäller inne för precis allt heller....

jag har tax dock men jag kör komandot NEJ kom hit när hon skäller på nått hon inte får t,ex tanter med gåstavar

Publicerat

Min erfarenhet är att dom kan skilja på när dom får skälla och när dom inte får. Jag skulle aldrig chansa på att använda antiskallhalsband men vanlig hyfs och uppfostran måste alla hundar lära sej. hur skulle det gå annars? Ingen står väl ut med en hund som skäller i tid och otid!

Pebe

Publicerat

Känns som att din hund lätt blir uppspelt, stämmer det?

Ska inte påstå att jag är expert på hundpsykologi, men om det är en matglad hund så skulle jag absolut försöka vänta ut hunden innan man sätter ner matskålen och sen hoppas på att det funkar som positiv förstärkning och att hunden ser sambandet mellan att vara tyst.

Skulle också försöka se till att vänta ut hunden å få den att sitta ner och vara tyst (varva ner) innan man öppnar dörren.

Gissar att du kanske har försökt med något liknande ovanstående tekniker och att det inte funkar. Vore problemet lätt avhjälpt finge vi troligen inte höra om det här på forumet.

Det är ju så oerhört lätt att sitta här framför datorn och ge råd när ens egen jycke är ofelbar :rolleyes:

MVH

Alias

Publicerat

vad hände med hunden tappade den skallet totalt eller.

Publicerat
  • Författare
Känns som att din hund lätt blir uppspelt, stämmer det?

Ska inte påstå att jag är expert på hundpsykologi, men om det är en matglad hund så skulle jag absolut försöka vänta ut hunden innan man sätter ner matskålen och sen hoppas på att det funkar som positiv förstärkning och att hunden ser sambandet mellan att vara tyst.

Skulle också försöka se till att vänta ut hunden å få den att sitta ner och vara tyst (varva ner) innan man öppnar dörren.

Gissar att du kanske har försökt med något liknande ovanstående tekniker och att det inte funkar. Vore problemet lätt avhjälpt finge vi troligen inte höra om det här på forumet.

Det är ju så oerhört lätt att sitta här framför datorn och ge råd när ens egen jycke är ofelbar ;)

MVH

Alias

Jo hon är glad!! Men tycker även mig se lite aggresivitet i henne. Hon har morrat och bitet sig fast i kläder som barnen lämnat på golvet. när jag försökt att ta det ifån henne. Har gett och tagit saker från henne och det har gått bra. Men som sagt rätt vad det är så hittar hon något som hon inte vill lämna ifrån sig. :lol:

Hon skäller inte när hon får maten.... Jag ger henne torrfoder som skall blötas upp en bra stund. Maten står oftast på någon köksbänk. Ibland när hon känner lukten av den så kommer skallen. Sen kan hon vara tyst och göra något annat för att åter skälla på maten. Sen kan hon ligga!! på golvet och skälla på leksaker. Eller sätta sig 1½m från gamm hundarna och skälla. Eller bara springa runt lite för att helt plötslig skälla några skall rätt ut i luften. :rolleyes:

Jag har inte satt hunden innan hon serveras mat än..... Jag håller på att öva in en inkallningsignal. Så jag blåser i en pipa när jag ställer ner maten och hon får springa dit direkt. Nu när jag är ute och kallar in henne så funkar det klockrent så jag borde kanske börja att sätta henne istället för att vissla nu.... ;)

Men hon blir bara 9 veckor på fre, så jag har lite tid än att lära mig att hantera henne! :D

Publicerat
Jo hon är glad!! Men tycker även mig se lite aggresivitet i henne. Hon har morrat och bitet sig fast i kläder som barnen lämnat på golvet. när jag försökt att ta det ifån henne. Har gett och tagit saker från henne och det har gått bra. Men som sagt rätt vad det är så hittar hon något som hon inte vill lämna ifrån sig. :lol:

Hon skäller inte när hon får maten.... Jag ger henne torrfoder som skall blötas upp en bra stund. Maten står oftast på någon köksbänk. Ibland när hon känner lukten av den så kommer skallen. Sen kan hon vara tyst och göra något annat för att åter skälla på maten. Sen kan hon ligga!! på golvet och skälla på leksaker. Eller sätta sig 1½m från gamm hundarna och skälla. Eller bara springa runt lite för att helt plötslig skälla några skall rätt ut i luften. ;)

Jag har inte satt hunden innan hon serveras mat än..... Jag håller på att öva in en inkallningsignal. Så jag blåser i en pipa när jag ställer ner maten och hon får springa dit direkt. Nu när jag är ute och kallar in henne så funkar det klockrent så jag borde kanske börja att sätta henne istället för att vissla nu.... B)

Men hon blir bara 9 veckor på fre, så jag har lite tid än att lära mig att hantera henne! :lol:

Bara 9 veckor, det var ju inte mycket!

Är valpen så pass ung så är det nog ingen fara, det försvinner nog med tiden.

Om man tänker efter lite så gör hon väl bara det en ställande hund ska göra, just skälla på sånt som står still.

Om jag förstått det hela rätt så brukar väl ställande hundar försöka provocera älgen att göra utfall (har själv adrig testat att smyga på ett ståndskall), hunden försöker få uppmärksamhet från det som intresserar den (din jycke kanske försöker med samma taktik på matskålen och leksakerna). :D

Tror nog att det blir en bra jakthund av den där när den blir stor.

Tror att vi har ett större problem hemma. Vi har en gammal taxhane på 11 år som drivit mer med oss än med rådjuren (överlevt på sociala meriter) och som på äldre dar börjat gruffa oförklarligt då och då. Misstänker att han hör illa (har iof. alltid endast hört det han har velat, som den tax han är :) ) misstänker att detta inte går att träna bort eller att hans hörsel kommer att bli bättre.

MVH

Alias

Publicerat

Ja du.....Om du har en valp som är 9v och skäller och även morrar (negativt) är det bara att visa vem som bestämmer.

Ett litet tips är att att du kan göra ett schhh ljud som du uttalar kort och rejält precis när hunden är påväg att du skälla vilket gör att du kommer dra uppmärksamheten till dig och valpen kommer snart lära sig att vara tyst. Kan låta dumt men jag lovar att det fungerar !! Men var även väldigt tydlig med ditt kroppspråk. Blås upp dig och visa dig vara den store starke ledaren.

Publicerat
  • Författare
Ja du.....Om du har en valp som är 9v och skäller och även morrar (negativt) är det bara att visa vem som bestämmer.

Ett litet tips är att att du kan göra ett schhh ljud som du uttalar kort och rejält precis när hunden är påväg att du skälla vilket gör att du kommer dra uppmärksamheten till dig och valpen kommer snart lära sig att vara tyst. Kan låta dumt men jag lovar att det fungerar !! Men var även väldigt tydlig med ditt kroppspråk. Blås upp dig och visa dig vara den store starke ledaren.

Har jag henne i närheten så har jag knäppt med fingrarna eller sagt phss, och det funkar sådär.... Men det kanske är att fortsätta så. Jag vill inte FYA eller säga NEJ åt henne när skallen kommer. Utan jag har provat mer att avleda henne. För att inte riskera att få henne att tro att det är alltid fel att skälla.....

Sen har hon en bur som hon brukar sova(och åka bil) i. Hon lägger sig ibland själv i den, så hon verkar acceptera den. Men på natten när jag stänger in henne där så vill hon gärna skälla och yla i ca 10 min innan hon kommer till ro. Samma sak när vi åker bil men då kan hon hålla på längre. Sen kan hon som sagt gå och lägga sig där självmant för att sova en stund.

Ska jag forsätta med att låta henne skälla färdigt eller ska jag, börja lyfta ut henne en stund, "fya" henne tyst, eller vad?

Publicerat
Har jag henne i närheten så har jag knäppt med fingrarna eller sagt phss, och det funkar sådär.... Men det kanske är att fortsätta så. Jag vill inte FYA eller säga NEJ åt henne när skallen kommer. Utan jag har provat mer att avleda henne. För att inte riskera att få henne att tro att det är alltid fel att skälla.....

Sen har hon en bur som hon brukar sova(och åka bil) i. Hon lägger sig ibland själv i den, så hon verkar acceptera den. Men på natten när jag stänger in henne där så vill hon gärna skälla och yla i ca 10 min innan hon kommer till ro. Samma sak när vi åker bil men då kan hon hålla på längre. Sen kan hon som sagt gå och lägga sig där självmant för att sova en stund.

Ska jag forsätta med att låta henne skälla färdigt eller ska jag, börja lyfta ut henne en stund, "fya" henne tyst, eller vad?

Jag har en hund som skällde på ungefär samma sätt och jag har använt denna metod på många hundar och det har funkat.

Att en hund skulle sluta skälla i skogen eller aldrig våga för att du fyar den och visar vad som är rätt och fel är oftast oerhört ovanligt. Skulle i det var fallet så har hunden inte riktiga jaktlusten för en hund med den rätta instinkten kan inte hålla emot sina skall i skogen, alltså en hund VET skillnaden mellan att vara i skogen och i sin hemmamiljö det är helt olika saker. Men som sagt det är en valp men då är det nog så viktigt att visa vad som är rätt och fel, det har ni mycket igen i framtiden sen.

Publicerat
  • Författare
Jag har en hund som skällde på ungefär samma sätt och jag har använt denna metod på många hundar och det har funkat.

Att en hund skulle sluta skälla i skogen eller aldrig våga för att du fyar den och visar vad som är rätt och fel är oftast oerhört ovanligt. Skulle i det var fallet så har hunden inte riktiga jaktlusten för en hund med den rätta instinkten kan inte hålla emot sina skall i skogen, alltså en hund VET skillnaden mellan att vara i skogen och i sin hemmamiljö det är helt olika saker. Men som sagt det är en valp men då är det nog så viktigt att visa vad som är rätt och fel, det har ni mycket igen i framtiden sen.

Menar du att jag ska säga nej och fya henne när hon skallar? (framgår inte helt klart...)

Då även i buren..??

Publicerat
vad hände med hunden tappade den skallet totalt eller.

Den skäller fågel, men tystnar när gubben ska gå fram och skjuta...  :)

Annars tror jag inte att det är någon fara att tysta ner en hund som skäller på mat, gosedjur eller andra hundar. En hund skall vara lättsam och skall tåla lite disciplin.

Publicerat
Menar du att jag ska säga nej och fya henne när hon skallar? (framgår inte helt klart...)

Då även i buren..??

Så här är det man formar sin hund precis så som man vill ha den

Vill ni att den ska skälla i buren ??

Vill ni att den ska skälla i köket ??

Svaret är givetvis nej.

Hunden ska inte skälla i hundburen, prova med att fya med att med att ryta i med ett nej och ett nej skall ALLTID vara ett nej. Hunden är inte gammal så man ska inte vara för hård men man måste visa vem som bestämmer. Det är en balansgång.

Om hunden skäller i buren och kommando inte fungerar så prova då att skvätta lite vatten på valpen, inte mkt utan mest för att den förstår då att när den skäller så blir jag blöt ungefär.....Men det som är viktigast är att om ni provar vatten är att det ska bli ett överraskiningsmoment, så exakt när hunden ska skälla, gärna precis innan skallet släpps. Då duschar du den lite och det kommer hon bli mkt konfunderad över. Jag vet inte om detta är eran första hund eller om ni haft hundar innan ?? Men prova er fram, för det kommer att fungera men vad ni än gör sätt INTE på ett antiskallhalsband. En hund är inte mogen för ett sådant förräns efter 1 års ålder och det är sista utvägen. Då kan ni få riktiga problem i skogen.

Publicerat

Mitt tips är att du ger hunden en normal hunduppfostran.

Tycker det låter som att du har en högst normal liten valp i huset. Valpar skäller, morrar, bits och härjar runt och det är INTE för att de är aggressiva, osäkra eller något annat "fel" på dem. Det hör liksom till att bete sig så när man är en liten valp och det "växer bort" både med att valpen blir äldre och med hjälp av en sund, bestämd och vänlig uppfostran :lol:

Publicerat

Som andra tipsat om.

Normal valpfostran.

En valpkurs hos brukshundsklubben eller någon annan hundklubb är alldrig fel.

Att en hund inte jagar o skäller i skogen om man säger åt den att vara tyst inne eller tex i bilen tror jag inte på.

Anser det va en gammal myt.

Eller möjligen helt felbehandlad i momentet att de ska vara tysta.

Publicerat

här hemma skälls det en del av lillen (10v JRT). på allt faktiskt och av olika skäl - uttråkad, frustration, exalterad you name it.

ibland när man fått nog tappar man lite humör och säger till. han slutar då, men börjar rätt fort igen.

jag vet inte om det funkar på ställande hundar men jag ställer mig mitt mellan ev katten o han och säger "sluta", puttar bort han typ 10 ggr sedan höjer man lite röstläge och säger sluta igen. då gör han det.

han är ju inte spets men det enda som hjälpt är att ställa sig mitt emellan, då fattar han, annars slutar han bara 10sekunder till jag vrålar och då blir han rädd bara, det är dumt.

nu är jag föga duktig fostrare ska nämnas (första vovven och jag har inga hundböcker ;) ), men då jag "tar" i honom så ger det alltid bäst effekt.

Publicerat
  • Författare
Så här är det man formar sin hund precis så som man vill ha den

Vill ni att den ska skälla i buren ??

Vill ni att den ska skälla i köket ??

Svaret är givetvis nej.

Hunden ska inte skälla i hundburen, prova med att fya med att med att ryta i med ett nej och ett nej skall ALLTID vara ett nej. Hunden är inte gammal så man ska inte vara för hård men man måste visa vem som bestämmer. Det är en balansgång.

Om hunden skäller i buren och kommando inte fungerar så prova då att skvätta lite vatten på valpen, inte mkt utan mest för att den förstår då att när den skäller så blir jag blöt ungefär.....Men det som är viktigast är att om ni provar vatten är att det ska bli ett överraskiningsmoment, så exakt när hunden ska skälla, gärna precis innan skallet släpps. Då duschar du den lite och det kommer hon bli mkt konfunderad över. Jag vet inte om detta är eran första hund eller om ni haft hundar innan ?? Men prova er fram, för det kommer att fungera men vad ni än gör sätt INTE på ett antiskallhalsband. En hund är inte mogen för ett sådant förräns efter 1 års ålder och det är sista utvägen. Då kan ni få riktiga problem i skogen.

Vatten ska jag testa.....

Hundar har jag haft ett antal av , men ingen som varit riktigt lika skällig.

Stövartiken använder rösten sin väldigt mycket när hon leker med andra hundar, men bara då. Det är ibland så att grannarna tror att hon är arg. Men det är stor skillnad på "bus" morr och skall, än då hon är i skogen eller arg på riktigt.

I går kväll sa jag nej och skrapade ett finger mot buren för att få valpen tyst och det funkade rätt snabbt. Hon blev tyst efter 5-6 gånger. Hon sov också ÄNDA till 7:30!

Vid bilfärd lär jag nog behöva hjälp, så jag får se hur det går att lösa.

Valpkurs är det tänkt att jag skall gå fram i vår/sommar. Men avstånd och skiftarbete kan ställa till det....

Publicerat
  • Författare
Som andra tipsat om.

Normal valpfostran.

En valpkurs hos brukshundsklubben eller någon annan hundklubb är alldrig fel.

Att en hund inte jagar o skäller i skogen om man säger åt den att vara tyst inne eller tex i bilen tror jag inte på.

Anser det va en gammal myt.

Eller möjligen helt felbehandlad i momentet att de ska vara tysta.

Vet folk som tämligen resolut och handgripligen sagt åt hund som skäller i hundgård. Med resultat att den inte skäller i skogen. Men efter ägarbyte har den hunden funkat OK!

Det vill jag inte ska hända... Men jag brukar inte fysiskt bestraffa heller......

Publicerat
Vid bilfärd lär jag nog behöva hjälp, så jag får se hur det går att lösa.

hur långa resor gör du med hunden? är det bara korta kan den förknippa det med att skäller jag så stannar han. Stå ut och gör flera längre "roliga" resor så vänjer hon sig snart är hon bara 9v är allt välldigt nytt fortfarande. åk lite längre gå ut och busa en stund eller gå en mini promenad och sedan hem igen så hon hinner koppla av i bilen och vara lite trött.

Publicerat
  • Författare
hur långa resor gör du med hunden? är det bara korta kan den förknippa det med att skäller jag så stannar han. Stå ut och gör flera längre "roliga" resor så vänjer hon sig snart är hon bara 9v är allt välldigt nytt fortfarande. åk lite längre gå ut och busa en stund eller gå en mini promenad och sedan hem igen så hon hinner koppla av i bilen och vara lite trött.

Kortare resor på runt 1 mil så skäller hon hela tiden. Lite längre resor på 5 mil så skäller hon i början för att sedan sova en stund och sen börja låta igen.

Hon har även åkt i famnen men hon är lika orolig då. Hon vill gärna att bilen står still för då brukar hon bli tyst.

Man måste kanske köra runt tills hon blir tyst och då stanna och leka som du säger.(Utan att ha något annat ärende som ska göras.....)

Hon har sovit instängd i sin bur ett flertal gånger nu utan att vara orolig, hon har lagt sig till ro på en gång. :blush:

Publicerat
Kortare resor på runt 1 mil så skäller hon hela tiden. Lite längre resor på 5 mil så skäller hon i början för att sedan sova en stund och sen börja låta igen.

Hon har även åkt i famnen men hon är lika orolig då. Hon vill gärna att bilen står still för då brukar hon bli tyst.

Man måste kanske köra runt tills hon blir tyst och då stanna och leka som du säger.(Utan att ha något annat ärende som ska göras.....)

Hon har sovit instängd i sin bur ett flertal gånger nu utan att vara orolig, hon har lagt sig till ro på en gång. B)

när jag hämtade min senaste valp var hon oxå välldigt gnyig i bilen men eftersom hon var med mig på jobbet varje dag, har en ressträcka på ca tre mil enkel, så tog det ca en vecka innan hon förstod att det var rätt mysigt att åka bil man hamnade på ett roligt ställe. nu är det inga problem hon är året nu och lägger sig tillrätta med en gång i buren när vi ska iväg någonstans :D Tålamod...

Publicerat

Jag är ingen expert på hundar men har alltid haft hund och hundar runt mig.

Generalfelet brukar väl vara att man lägger en massa energi på sin första valp, när man skaffar nästa så har man glömt hur mycket jobb det var med den första.

Jag brukar försöka göra så likt som hundarna själva gör. Om min valp beter sig illa så kommer ju gammelhunden inte att ligga kvar på mattan framför TV:n och ropa till den utan den kommer gå ditt och läxa upp valpen. Jag kan alltså inte ropa åt valpen att den ska vara tyst utan måste gå till valpen och visa mitt ogillande.

Det här brukar ju fungera bra på all vardagslydnad som ju är i princip att lära hunden vad som gör en förbannad.

Men hur reagerar dina äldre hundar? Blir de inte förbannade på valpen när den beter sig illa?

Publicerat
  • Författare
Jag är ingen expert på hundar men har alltid haft hund och hundar runt mig.

Generalfelet brukar väl vara att man lägger en massa energi på sin första valp, när man skaffar nästa så har man glömt hur mycket jobb det var med den första.

Jag brukar försöka göra så likt som hundarna själva gör. Om min valp beter sig illa så kommer ju gammelhunden inte att ligga kvar på mattan framför TV:n och ropa till den utan den kommer gå ditt och läxa upp valpen. Jag kan alltså inte ropa åt valpen att den ska vara tyst utan måste gå till valpen och visa mitt ogillande.

Det här brukar ju fungera bra på all vardagslydnad som ju är i princip att lära hunden vad som gör en förbannad.

Men hur reagerar dina äldre hundar? Blir de inte förbannade på valpen när den beter sig illa?

Stövartiken läxade upp henne en gång när hon förökte stjäla mat.... Sen är valpen så rädd för henne att inte ens när tiken bjuder till lek törs valpen inte riktigt vara med. Men att stå någon meter ifrån och skälla är fortfarande kul...... Tiken blir antingen leksugen eller bara tittar lite trött på valpen. Blir det för mycket så går tiken undan och lägger sig någonstans där hon får vara ifred. Tiken är 4 år och är normalt nästan lika busig som valpen. Hon använder sin röst väldigt mycke när hon leker med labbehanen(10 år). Labben är van att vara en lekfarbror. Stövaren biter ofta tag i hans bakben och drar och ruskar. Är hon inte där och biter så tar hon tag i halsskinnet tills labben hostar. Så dom leker väldigt våldsamt. Jag tror att det gör riktigt ont på labben men det vill mycket till innan han kan gruffa till för att tala om att det gör ont.

Så när valpen står och skäller på labben så ligger han bara och ser lite besvärad ut. En gång röt han ifrån och då hade valpen stått och skällt på han i 5-10 minuter. Den gången iaktog jag dom för att se vad som hände(hoppades kanske på lite hjälp från dom äldre att uppfostra yrvädret). Annars försöker jag att få valpen att hitta på något annat att göra.

Generellt så har jag accepterat att mina hundar låter när dom leker och busar med varandra. Kommer nog att även i forstättning tillåta det. För det är mycke glädje och energi som finns med när dom leker och jag vill hellre ha glada, positiva och lite småbusiga hundar än lugna kontrollerade hundar utan glädje och energi.

Men när dom leker för våldsamt eller blir för höljuda mm, då brukar jag kunna säga åt dom att det är "bra" och dom får lugna ner sig.

Jag tror att min strategi kommer att bli så att när valpen är busig och glad så kan jag acceptera skall. Men när hon är behärskad och inte leker så kommer jag inte att tolerera skall på allt och inget...... Rätt eller fel men så tror jag att det blir!