Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ompipning/kaliberval.

Featured Replies

Publicerat

Att min Schultz&Larsen M65DL ska få ny pipa står klart. Men vad det ska bli har jag börjat att vackla mellan.

Jag har fram till i förrgår varit väldigt klar över att ska den pipas om så blir det en pipa i .284", vilket i och för sig står relativt klart fortfarande, det som skiljer är att jag innan var inne på 7x57Mauser och nu vacklar jag mellan 7x57Mauser och 280Remington.

Även kalibrar som 8x57JS och 338-06 har börjat komma in i hjärnkontoret. Det som talar mot dessa är att jag kommit över ett par pipor i just .284" billigt.

7x57

+ Om/när bössan ska säljas så har jag en far som i 15år sökt efter just en S&L M65/M68 i just 7x57 och då köper han den för det priset som är nerlagt på bössan med ompipning m.m

+ Tillåter relativt korta piplängder vilket passar bra då detta kommer att bli en verklig all-around bössa. Allt från eftersök, grisvak, bockjakt, algjakt, hundförarjob m.m kommer bössan att bli indragen i.

+ Gott om kvalitets kulor till bra priser.

+ Jag vet att man inte skall väcka den björn som sover. Men om det här med blyförbudet tas upp igen vid ett regeringsbyte till en röd/grön regering så klarar sig denna kalibern undan det.

- Räcker kraften till i sneda vinklar vid just eftersök m.m?

280 Remington

+ Mer power än 7x57:an

+ Man kan omforma 30-06 hylsor vilka skjutabanorna dräller med.

+ Om det här med blyförbudet tas upp igen vid ett regeringsbyte till en röd/grön regering så klarar sig denna kalibern undan det. Detta gäller ju även här.

+ Både hylsor och laddverktyg finns i denna kalibern, medans jag bara har laddverktyg i 7x57

- Tillåter inte lika kort patronlängd, om man inte vill ha 80cm eldkvast förståss, kan man överleva det så går det klart.

Lika många + och - på båda med andra ord. Vad tycker herrskapet om det hela? Är 7x57:an för klen till gris och älg vid sneda skott? Säg att jag kommer att ladda den med 150grs TSX eller liknande.

Det börjar ju nämligen dra ihop sig så smått för att be smeden ta hem en brotch till bygget :lol:

MVH/Jocke

Publicerat

7-08 kanske

Publicerat

Jag tror inte att skillnaderna i "eldkvast" är särskilt stora mellan dessa två patroner. Skillnaden är ganska lika den mellan 308 och 30-06. 7x57 tuggar i storleksordningen 45-50 grains krut, medan 280 tar 52-58 kanske. Det skiljer ca. 50 m/s till 280:ns fördel.

De terminalballistiska aspekterna kan jag inte uttala mig om, men nog tycker jag att din bössa som sådan "tarvar" en 7x57. Hade det varit nån sketen Remingtonlåda så kan man pipa om till precis vad som helst, men din fina S&L tycker jag förtjänar att kamras i The Mother Of All Cartridges :lol:

Annars finns ju 7x64 som ett fint val för din bössa också, vilken är mer på par med 280 vad gäller prestanda.

Publicerat
  • Författare
7-08 kanske

Helst inte. Det är ju en superlång låda på min S&L.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Jag tror inte att skillnaderna i "eldkvast" är särskilt stora mellan dessa två patroner. Skillnaden är ganska lika den mellan 308 och 30-06. 7x57 tuggar i storleksordningen 45-50 grains krut, medan 280 tar 52-58 kanske. Det skiljer ca. 50 m/s till 280:ns fördel.

De terminalballistiska aspekterna kan jag inte uttala mig om, men nog tycker jag att din bössa som sådan "tarvar" en 7x57. Hade det varit nån sketen Remingtonlåda så kan man pipa om till precis vad som helst, men din fina S&L tycker jag förtjänar att kamras i The Mother Of All Cartridges ;)

Annars finns ju 7x64 som ett fint val för din bössa också, vilken är mer på par med 280 vad gäller prestanda.

Du har säkerligen rätt Rikard! Det får bli 7x57 som jag hela tiden planerat.

Tackar för ditt uttalande och inledande på de rätta vägnarna igen :D

MVH/Jocke

Publicerat

instämmer med 7x57 rådet,

finns inget svensk/europeiskt vilt som man inte kan ta konfortabelt med den kalibern.

/Christian

Publicerat
Helst inte. Det är ju en superlång låda på min S&L.

MVH/Jocke

sorry det missade jag trodde inte det när du skrev.

Tillåter inte lika kort patronlängd

Publicerat
Tackar för ditt uttalande och inledande på de rätta vägnarna igen :D

;)

Det är bara mina tankar. Det är ju din bössa och ditt beslut...

Publicerat
  • Författare
instämmer med 7x57 rådet,

finns inget svensk/europeiskt vilt som man inte kan ta konfortabelt med den kalibern.

/Christian

Det är så sant så Christian!

Ringer dig en kväll här så får vi växla några ord om detta B)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
sorry det missade jag trodde inte det när du skrev.

Tillåter inte lika kort patronlängd

Det är ingen fara. Inte lätt att hinna med att se allt. När jag ska ha gjoort något så går det med ljusets fart B)

;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
B)

Det är bara mina tankar. Det är ju din bössa och ditt beslut...

Måste nog ha ditt telenummer också så kan jag växelringa mellan dig och Christian och fråga om råd ;)

Vi verkar ha samma syn på det mesta med tanke på att jag velat ha 7x57Mauser i denna bössan sedan jag köpte den, eller ja till och med lite innan dess också. Men nu är det en bekant som tjatar på mig om att 7x57Mauser är för klen till älg och gris och särskilt då med tanke på att jag ska ha den även för eftersök osv. Så då började jag fundera på 280rem igen i stället men det vettefan om det finns någon vinning i det. 7x57 räcker nog till ändå :)

Publicerat
Men nu är det en bekant som tjatar på mig om att 7x57Mauser är för klen till älg och gris och särskilt då med tanke på att jag ska ha den även för eftersök osv.

Jag jagade under rätt många år uteslutande med 7x57Mauser i en Ruger no1, har skjutit 6 älgar,mååånga rådjur och ett rejält knippe hjortar med kalibern.

1 skott per vilt vad jag kan minnas,effekten på det lite större viltet lämnar inget övrigt att önska.

Nu kanske inte min definition och din bekantas överensstämmer om vad som är tillräcklig effekt men jag hade aldrig problem med detta.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag jagade under rätt många år uteslutande med 7x57Mauser i en Ruger no1, har skjutit 6 älgar,mååånga rådjur och ett rejält knippe hjortar med kalibern.

1 skott per vilt vad jag kan minnas,effekten på det lite större viltet lämnar inget övrigt att önska.

Nu kanske inte min definition och din bekantas överensstämmer om vad som är tillräcklig effekt men jag hade aldrig problem med detta.

/Micke

Tjenare Micke!

Vet att du använde din Ruger 1:a flitigt och avvaktade för att se om även du skulle svara.

Min vän använder inte just 7x57Mauser utan 7x57R, vet inte om det är någon jätte skillnad mellan kalibrarna men jag har ändå försökt att säga till honom att jag nog kommer klara mig ypperligt med en 7x57 till allt.

Vad använde du för kulor till din Micke?

Fanns tendenser till lite längre flyktsträckor bland viltet?

Bra kvalitetskulor finns det ju en uppsjö av i just 7mm så jag tror nog att det ska gå att finna en kombination av kula, fart och effekt som även skall övertyga min vän om kalibern i fråga B)

MVH/Jocke

Publicerat
Tjenare Micke!

Vet att du använde din Ruger 1:a flitigt och avvaktade för att se om även du skulle svara.

Min vän använder inte just 7x57Mauser utan 7x57R, vet inte om det är någon jätte skillnad mellan kalibrarna men jag har ändå försökt att säga till honom att jag nog kommer klara mig ypperligt med en 7x57 till allt.

Vad använde du för kulor till din Micke?

Fanns tendenser till lite längre flyktsträckor bland viltet?

Bra kvalitetskulor finns det ju en uppsjö av i just 7mm så jag tror nog att det ska gå att finna en kombination av kula, fart och effekt som även skall övertyga min vän om kalibern i fråga B)

MVH/Jocke

Som du vet så har jag en förkärlek för de lite mjukare kulorna vilket även i denna kaliber visade sig passa mig.

Gamla hederliga Norma Alaska fällde viltet mycket snabbt till skonsam köttförstöring medans Oryx gav betydligt längre flyktsträckor.

Ytterligare en fördel med kaliber 7mm är att kulorna liksom i 6,5 blir ganska långa,åtminstone om man väljer kulor runt 10gram.

Långa kulor ger även som bekant bra djupverkan,fick genomskott på allt jag sköt.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Som du vet så har jag en förkärlek för de lite mjukare kulorna vilket även i denna kaliber visade sig passa mig.

Gamla hederliga Norma Alaska fällde viltet mycket snabbt till skonsam köttförstöring medans Oryx gav betydligt längre flyktsträckor.

Ytterligare en fördel med kaliber 7mm är att kulorna liksom i 6,5 blir ganska långa,åtminstone om man väljer kulor runt 10gram.

Långa kulor ger även som bekant bra djupverkan,fick genomskott på allt jag sköt.

/Micke

Detta låter ju underbart B)

Du är inte i behov av ett Leupold 2-7x33 till din bygel? :)

Får jag bara sålt det siktet så kan jag finansiera pipan och då kommer bössan och pipan att åka upp till mats inom ett par månader om han har tid dvs ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Varför inte 7x64?

Publicerat
  • Författare
Varför inte 7x64?

Nja, den har aldrig tilltalat mig. Fråga inte varför då 280:n är i princip identisk :P

MVH/Jocke

Publicerat

Även jag röstar på the Mother Of All Cartridges, 7x57... ;)

Är förbannat sugen på en 7x57R i en kombi i framtiden, så den som lever och fortfarande inte är blind får se. :P  

Publicerat
Även jag röstar på the Mother Of All Cartridges, 7x57... ;)

Är förbannat sugen på en 7x57R i en kombi i framtiden, så den som lever och fortfarande inte är blind får se. :P  

Nänä, the mother of all cartridges är Patrone m/88..... Och dit hamnar nog inte 7x57 eller dess flänsade syster - den skiljer lite på måtten mot övriga i mausers x57 familj av historiska orsaker. Även om även den kommer ur patrone m/88.

/T

Publicerat
  • Författare

Been there, done that ;)

Den är i och för sig såld nu då jag inte kunde fölika mig med hagelpipan på den B):P

MVH/Jocke

Publicerat
Nänä, the mother of all cartridges är Patrone m/88..... Och dit hamnar nog inte 7x57 eller dess flänsade syster - den skiljer lite på måtten mot övriga i mausers x57 familj av historiska orsaker. Även om även den kommer ur patrone m/88.

/T

Tusan också.. Jag var inte tyst nog, så trollen hörde...  :P;)B)

:P

Publicerat
  • Författare

/T

Men den kan få duga att få hoppa ner i ett Schultz&Larsen lås i alla fall, eller? :P

MVH/Jocke

Publicerat

Fundera en liten stund på 7x64.

Nu vet de flesta här inne mer om kaliberval och ballistik en vad min hjärna klarar just nu men en trevlig kaliber som "fäller" allt i våra svenska skogar.

Vad jag har läst mig till är den dock ett lite sämre val rent precitionsmässigt mot .280.

EDIT: Såg inte ditt inlägg tidigare :P

/Lasse

Publicerat
Fundera en liten stund på 7x64.

Nu vet de flesta här inne mer om kaliberval och ballistik en vad min hjärna klarar just nu men en trevlig kaliber som "fäller" allt i våra svenska skogar.

Vad jag har läst mig till är den dock ett lite sämre val rent precitionsmässigt mot .280.

EDIT: Såg inte ditt inlägg tidigare :blush:

/Lasse

Min uppfattning, den förklaring jag har fått ang 7x64/280 är att det är en fråga om hur standard throaten ser ut som gör att 280:an har ett aningens precisions övertag.

dvs om man lägger lite tid/tanke på att utforma throaten rätt så har man ingen skillnad mellan de två.

Men som sagt jag vet inte, jag har blivit berättad för.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har läst på lite mer om 7x57Mauser nu och många verkar förorda 60cm pipa på dom och det är jag ju inte intreserad av. Men så kollade jag på lite laddata och 150grs kulor, vilket kommer bli allround kulvikten till bössan finns laddade med VV N140 krut vilket lätt borde brinna upp i en 520mm pipa. Sedan får man väll helt enkelt stå ut med att bli lite bländad när man skjuter med 160 - 175grs kulor på åteln för då är det N160 som gäller. Letar runt för att se om jag kan finna lite laddata med N550 krut till 160grs kulor. Mecke på robsoft påstod att det ska fungera bra med N550 krut i 7x57 med lite kortare pipa.

Vad säger ni övriga som har lite erfarenheter om kalibern här inne? Micke, Christian eller Exabit t.ex

MVH/Jocke