Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ompipning/kaliberval.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

52cm pipa bör inte vara några problem. Kollade på reloadersnest.com nu och dom listade 154grs kulor med Norma 202 krut och då brinner det ju säkerligen upp innan kulan hinner få kontakt med atmosvären B)

Det få helt enkelt bli 7x57Mauser och 52cm pipa B) kommer bli en smidig och söt liten S&L :lol:

MVH/Jocke

Publicerat
Har läst på lite mer om 7x57Mauser nu och många verkar förorda 60cm pipa på dom och det är jag ju inte intreserad av. Men så kollade jag på lite laddata och 150grs kulor, vilket kommer bli allround kulvikten till bössan finns laddade med VV N140 krut vilket lätt borde brinna upp i en 520mm pipa. Sedan får man väll helt enkelt stå ut med att bli lite bländad när man skjuter med 160 - 175grs kulor på åteln för då är det N160 som gäller. Letar runt för att se om jag kan finna lite laddata med N550 krut till 160grs kulor. Mecke på robsoft påstod att det ska fungera bra med N550 krut i 7x57 med lite kortare pipa.

Vad säger ni övriga som har lite erfarenheter om kalibern här inne? Micke, Christian eller Exabit t.ex

MVH/Jocke

I like, 7x57 är en sann klassiker, kommer att fungera fint för dig, med 52 cm kommer pangen att bli nim.

/Christian

Publicerat
  • Författare
I like, 7x57 är en sann klassiker, kommer att fungera fint för dig, med 52 cm kommer pangen att bli nim.

/Christian

Det är inte för inte som jag vågar att sälja ut hela arsenalen och enbart satsa på en hagelbössa och ett kulvapen. Blir begäret efter något annat sen för stort så kan jag låna mammas Blaser 8x57JS eller Pappas Winchester 70 i 338WM i 14dagar för att åter sansa mig och inse att min 7x57 och jag klarar oss länge och väl B):lol:

MVH/Jocke

Publicerat

Den käre Elmer Keith sa något i stil med,

beware of the rifleman with just the one rifle, he will know how to use it.

återstår att se hur länge det kommer att få gälla för dig, vi andra amatörer vi får hålla med med en massa pangar...

/Christian

Publicerat
  • Författare
Den käre Elmer Keith sa något i stil med,

beware of the rifleman with just the one rifle, he will know how to use it.

återstår att se hur länge det kommer att få gälla för dig, vi andra amatörer vi får hålla med med en massa pangar...

/Christian

Kan väll säga som såhär.

1. Jag har sått i denna positionen med bara ett kulvapen och ett hagelvapen förr
  2. Detta är mer ämnat som en mellanlandning. När jag vet precis vad jag vill ha så börjar vi om och köper in nytt. ( känner du igen detta fenomnet Exabit :lol: )
  3. Jag vet att jag kommer att kompletera min samling med vapen jag tidigare aldrig trodde jag skulle äga någonsin.

MVH/Jocke

Publicerat
Jag vet att jag kommer att kompletera min samling med vapen jag tidigare aldrig trodde jag skulle äga någonsin.

Gräset är ALLTID grönare på andra sidan :)

För övrigt hade jag 46cm pipa på min Ruger 1 och hade inga större problem med mynningsflamma,tycker min 9,3x57 bländar mer.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Gräset är ALLTID grönare på andra sidan ;)

För övrigt hade jag 46cm pipa på min Ruger 1 och hade inga större problem med mynningsflamma,tycker min 9,3x57 bländar mer.

/Micke

Hehe :D Också va de det här gräset också ja B) Visst är det alltid grönare på andra sidan :D

Hade bestämmt för mig att du hade kort pipa på din. För va det inte så att det ursprungligen var en helstockad Ruger 1:a som var ombyggd till halvstock?

MVH/Jocke