Publicerat Februari 17, 201016 yr Har letat runt lite här men kan inte hitta något självklart svar på mina funderingar......... Hur bra/dålig är torrfodren i förhållande till varandra? Kan ta några exempel som jag genom åren gett mina hundar. Eukanuba (kommer inte ihåg vad den hette mer, men det var för hårt arbetande hundar) Axess (premium) ICA handlarnas Sen var det något från Svenskahundfoder och hette high energy professional. Hur bra mat är slaktrester från älg? Brukar koka ett gäng märgben. Sen kokar jag kött, fett, slamsor mm ibland även lever i benbuljongen. För att sedan mala och buljongen som är kvar brukar jag koka lite ris och havregryn i för att blanda upp det andra med och sen frysa in. (Jag har bytt ut ca 1/3 av torrfodret mot älgkoket, mest för att hundarna tycker det är vansinnigt gott) Ska man blanda i något mer för att det skall vara nyttig mat? Sen undrar jag vad som är bäst för en valp att äta? Torrt/uppblött, slaktrester.... (ger min valp uppblött eukanuba valpfoder nu)
Publicerat Februari 17, 201016 yr Har letat runt lite här men kan inte hitta något självklart svar på mina funderingar.........Hur bra/dålig är torrfodren i förhållande till varandra? Kan ta några exempel som jag genom åren gett mina hundar. Eukanuba (kommer inte ihåg vad den hette mer, men det var för hårt arbetande hundar) Axess (premium) ICA handlarnas Sen var det något från Svenskahundfoder och hette high energy professional. Hur bra mat är slaktrester från älg? Brukar koka ett gäng märgben. Sen kokar jag kött, fett, slamsor mm ibland även lever i benbuljongen. För att sedan mala och buljongen som är kvar brukar jag koka lite ris och havregryn i för att blanda upp det andra med och sen frysa in. (Jag har bytt ut ca 1/3 av torrfodret mot älgkoket, mest för att hundarna tycker det är vansinnigt gott) Ska man blanda i något mer för att det skall vara nyttig mat? Sen undrar jag vad som är bäst för en valp att äta? Torrt/uppblött, slaktrester.... (ger min valp uppblött eukanuba valpfoder nu) Börja med att servera slaktresterna råa så har du gjort en stor insats. Ris är ganska hårdsmält så normalt behöver det kokas så att det blir klisterlikt för att inte passera oförbrukat genom tarmen. Likadant med märgbenen, ge dom råa i stället. Rårivna morötter är ett bra bulkmedel om man har hungriga hundar dessutom brukar hundarna gilla den lite söta smaken. Färdiga hundfoder är ju en djungel men generellt får man även här vad man betalar för, spannmål som hundarna behöver lite av är billigt, fett och högvärdiga proteiner som är viktigare för hunden är också dyrare och allt avspeglar sig i priset/dagsgiva. MEN! Viktigast är ändå att man själv upplever att ens hund mår bra och fungerar bra av den mat man serverar inte vad säcken kostat eller vem som producerat den!
Publicerat Februari 18, 201016 yr Finns några spaltmeter på forumet i den frågan! föregående skribent är inne på rätt väg, men rent generellt så är alla hundfoder dugliga doxk ser man skillnad på hunden om man använder ett bra foder mot ett dåligt, är avföringen sljus så går den för fort genom kroppen finns inget att tillgodogöra sig i det fodret, men sök på forumet där finns detaljerna!
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Börja med att servera slaktresterna råa så har du gjort en stor insats. Ris är ganska hårdsmält så normalt behöver det kokas så att det blir klisterlikt för att inte passera oförbrukat genom tarmen. Likadant med märgbenen, ge dom råa i stället. Rårivna morötter är ett bra bulkmedel om man har hungriga hundar dessutom brukar hundarna gilla den lite söta smaken. Ris och grynen har jag bara i för att ta till vara på buljongen. Det blir kanske 5-7 liter vätska där minst 1/3 är fett.... Så jag räknar inte med att ris och gryn skall göra något annat än att följa med igenom och att binda upp fettet plus ev annat bra ur buljongen..... Märgbenen kokar jag mest för att få ur fettet och koka av ev köttrester från dom. Jag brukar ge hundarna revben att gnaga på, då dom större märgbenen brukar göra mina hundar dålig i magen. Men ibland får dom en större knota också. Sen händer det att jag brukar kasta åt mina hundar en rå morot så dom har något att göra! Varför skulle det vara bättre med råa slaktrester än kokta? (Själv tycker jag att det kokta håller sig bättre i kylen så då kan jag tina upp för flera dagar, istället för att tina upp varje dag. Sen tycker jag att det är lättare att mala senor/hinnor mm om dom är kokt) Har hört och läst att "billigt" torrfoder till synes kan funka bra för hunden med fast avföring, fin päls och hunden ser ut att må bra. Men skillnaden visar sig med åren och risken för led, sköldkörtel, livmoder, analsäcksproblem mm ökar med "billigt" foder. Hundar som ätit billigt foder blir därmed "gammal" och måste gå pension tidigare. Andra säger lite som dig och ser hunden ut att må bra på sitt foder så är det bra.... Finns det någon klinisk undersökning på vad ett oplimalt hundfoder ska innehålla för att hunden ska vara frisk och hålla så länge som möjligt?
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Finns några spaltmeter på forumet i den frågan! föregående skribent är inne på rätt väg, men rent generellt så är alla hundfoder dugliga doxk ser man skillnad på hunden om man använder ett bra foder mot ett dåligt, är avföringen sljus så går den för fort genom kroppen finns inget att tillgodogöra sig i det fodret, men sök på forumet där finns detaljerna! Satt i någon timme och försökte läsa och sortera ut info både här och på andra ställen. Men som sagt det blir mycket läsning och svårt att samanfatta så att jag får ett någorlunda klart svar på mina funderingar.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Hundfoder är en djungel men generellt så tycks kvalitet och pris följas åt. Som i så mkt annat. Ngr tips: Hundar fungerar inte som människor och behöver inte speciellt mkt kolhydrater. Hundar behöver i stället fett och animaliskt protein. Så om du jämför ett billigt foder med ett dyrt så kan du utläsa att det oftast finns mer kolhydrater i den billiga. Dvs spannmål, ris, majs. Detta är ren utfyllnad för att fodret ska bli billigare. Högarna efter hunden blir därefter också. Många sätter = mellan liten hög och bra foder. Jämför man sen liknande foder så kan det ändå skilja i kvalitet då det är skillnad på kött och kött. Efter 20års experimenterande så har jag kommit fram till att färskfoder är bäst om man kan stå ut med att det är lite krångligare men billigare. Jag använder mig numera alltid av högenergifoder. Jag fodrar efter behov, dvs beroende på hull och aktivitet. Jag tror inte på att blanda själv med diverse då det faktiskt ligger en hel del vetenskaplig forskning och tester bakom ett bra foder. Dom kunskaperna besitter inte jag. Jag tror inte heller på att komplettera med matrester eller slaktrester då du inte kan veta vad hur detta påverkar näringsvärdena. Det är stor skillnad på att ge hunder ett foder så den överlever eller så den kan prestera max. Den är också stor skilland på vilka krav som ställs på hundar. Jag ger idag Fodax färskfoder och High Energy 32/24. Detta är en lösning som passar mina hundar och min ekonomi. Hoppas du får ngn nytta av detta. hls Erik
Publicerat Februari 18, 201016 yr Mina egna ideér om foder, en hund ska inte skita mer än den äter, aldrig vegetabiliskt fett i fodret, ett dyrt foder är inte detsamma som ett bättre foder, ett billigt foder är alltid dåligt foder. Man märker att det är bra om pälsen är fin och att dom orkar jaga 5-7dga i sträck utan att krokna. Håller mig själv till ett mellanprisfoder av hög klass, Camai Chicken&Rice.
Publicerat Februari 18, 201016 yr har kört på lite olika innan jag hittade rätt..sportsman pride high energy,vanliga torfoder. sen något annat high energy som jag ej kommer på för tillfället, priima färskfoder vilket är det bästa men då måste man ha tillgång till stor frys, vilket jag inte har plats för så började köra på "doggy prof extra aktiv" 18 kg för 400 kr hundarna gillar det ,min plånbok GILLAR det=) fina i pälsen och hullet enkelt och lätt=) granngården har dom på lager så enkelt om det tar slut
Publicerat Februari 18, 201016 yr Det mesta har nämnts hundar ska ha köttprodukter och det bästa är ju att ge dom det rått men som substitut går det ju bra att ge torrfoder av bra kvalitet. Färskfoder är ju bättre än torrfoder men då kommer det till en hantering som inte passar alla. Jag har haft Fodax färskfoder som jag tyckte var kanon enkel hantering för att vara ett färskfoder då dom kommer i frusna skivor = inge kladd och hundarna älskar det. Älghundarna sket engång om dagen en liten svart knöl som liknade en rävskit.. det kan man kalla bra smältbarhet. Jag ger mina hundar Pro plan högenergifoder vilket jag tycker funkar bra på mina hundar. Jag ger högenergifoder året runt så att jag slipper omställningsfaser på hundarna . Det kan ju ta månader i värsta fall att ställa om magen för ett nytt torrfoder då torrfoder är sterila och bakade dvs inga naturliga bakterier. Rått kött kan man ju alltid ge hunden utan att magen måste ställa om då det innehåller naturliga bakterier. I vissa fall kan hundar som är ovana i början få lite diarre men det ger sig. och börjar man med råa märgben så brukar det inte märkas något nämvärt. har fjorton hundar och dom får allt slaktavfall som blir och dom blir aldrig dåliga i magen .. jo vortehn vart det härom dagen när han tröck i sig ett bra stycke färsk kovom som låg utan för slakteriet. Att labba med eget foder kräver att du är mycket på läst då det är en hel vetenskap så att man inte balanserar fodret fel. Lycka till! Jens
Publicerat Februari 18, 201016 yr Varför skulle det vara bättre med råa slaktrester än kokta? Finns det någon klinisk undersökning på vad ett oplimalt hundfoder ska innehålla för att hunden ska vara frisk och hålla så länge som möjligt? Man förstör massor av goda och viktiga ämnen genom kokning, hundmagen är gjord för att äta råa produkter även om det inte verkar så till att börja med om hundens mage inte är van... Jag vet inte om "dåligt" foder skulle kunna göra en hund äldre i förtid och det är nog svårt att mäta detta då många, många hundar bär med sig en genetiskt dålig ryggsäck från början som troligen är större orsak till ett för tidigt åldrande och sjukdomar. Den mest utförliga och naturliga beskrivningen på hur man bäst tillgodoser sin hunds näringsbehov tror jag man hittar om man googlar på BARF. Det bästa man kan göra för sin hund är att i alla lägen behandla den för precis vad den är, en domesticerad varg och det gäller i såväl umgänge som uppfostran och utfodring, tror att man då kommer allra längst och att man får en glad och lycklig hund.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Jag läste nyligen att hunden mår bättre om den får blandad kost som till exempel rått kött och ibland kulor. Jag brukar även ge min hund överblivna rester från min egen mat. Jag ger min hund mest rått kött och nån dag i veckan torrfoder. Det märks på hunden att han mår bättre av köttet och orkar mer änom han bara äter torrfoder
Publicerat Februari 19, 201016 yr Jag tror att BARF-varianter och färskfoder är det bästa vi kan ge våra hundar. På torrfoderfronten satsar jag på ett dyrare märke istället för att mixtra med lågprisfoder. Någonstans inbillar jag mig att det är högre kvalitet, även om det sunda förnuftet säger att mycket handlar om reklam etc. Men börjar man nästla sig in i näringslära, om så bara på ytan, så är det faktiskt skillnad mellan ICA:s och Hill´s... Det där med slaktrester från älg låter ju strålande för hundmagen.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Så om jag skall försöka att sammanfatta allt.....(läst här, på hänvisningar och andra forum) Har jag hundar av normal hull och som inte bara sover i soffan jämt: Kan jag mala slakresterna från älg rått, så är det det bästa mina hundar kan äta och då helst med någon benknota då och då. Det är bra om det även finns innälvor typ lever med. Om hundarna skall äta torrfoder, så ska det vara ett högenergi foder med så lite närning från växter som möjligt ink fetter från den samma. Minska mängden vid låg aktivitet istället för att byta till ett "lättare"foder. Inte låta torrfodret blötas upp utan ska det vara vatten med så häll på det vid servering. Det dyraste fodret behöver inte vara bäst men jag skall inte söka bland fodret med lägst kilopris. Om jag måste variera mellan torrfoder och rått. Servera det råaköttet för sig självt. (Om jag ger rått och torrt lika mycket, är det bättre att hundarna får rått på morgonen och torrt på kvällen? Eller är det bättre att dom 50/50 per måltid?) Och drar jag upp någon gädda el annan fisk så är det ypperligt att soltorka och ge hundarna som det är med jämna mellanrum. Har missuppfattat eller är det en riktig slutsats? Något att tillägga? Gäller detta även för valpar???
Publicerat Februari 19, 201016 yr Verkar som du sammanfattat det hela korrekt Jag vet inte hur andra gör, men mina valpar får börja gnaga på råa köttiga revben redan vid 4-5 veckors ålder och de får också en del kött/fett/njure/lever som är malt (rått) förutom torrfodret då och de mår finfint av detta
Publicerat Februari 19, 201016 yr Det ser ut som att dina hundar nu kommer att få ett gott liv, t.o.m torkad fisk på menyn. När det gäller valpar, tänk varg! Valparnas mor tar med sig valparna till resten av flocken vid kanske 4-5 veckors ålder, där får de stifta bekantskap med små köttslamsor, köttsafter och blod vid sidan om halvsmält föda som både modern och ranglägre tikar spyr upp till valparna. Undan för undan förser sig valparna med mer och mer av de slagna bytena och får på så vis naturligt i sig mer fast föda i takt med att modern och de andra tikarna går i sin. Inget glädjer mig mer som uppfödare än att ha en valptik som evolutionen till trots har lyckats behålla det naturliga beteendet att stöta upp halvsmält föda till sina valpar och jag vårdar sådana egenskaper ömt i min uppfödning.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Det ser ut som att dina hundar nu kommer att få ett gott liv, t.o.m torkad fisk på menyn. När det gäller valpar, tänk varg! Valparnas mor tar med sig valparna till resten av flocken vid kanske 4-5 veckors ålder, där får de stifta bekantskap med små köttslamsor, köttsafter och blod vid sidan om halvsmält föda som både modern och ranglägre tikar spyr upp till valparna. Undan för undan förser sig valparna med mer och mer av de slagna bytena och får på så vis naturligt i sig mer fast föda i takt med att modern och de andra tikarna går i sin.Inget glädjer mig mer som uppfödare än att ha en valptik som evolutionen till trots har lyckats behålla det naturliga beteendet att stöta upp halvsmält föda till sina valpar och jag vårdar sådana egenskaper ömt i min uppfödning. Det är inte sagt ATT dom kommer att få fisk.... Men skulle det gå bra på någon vår pimpling så ska jag ha det i åtanke! För om jag har förståt det rätt så skall fisk soltorkas innan flugorna vaknar...... Torrfoder till valp.... Jag har inte blivit klok på, om det är att föredra att torrfodret är uppblött eller om det ska serveras med vatten!?!? Det jag har hört är uppblött, så just nu går jag på det till min lilla....... (har inget råkött utan bara det som jag har kokat, så den maten går till dom stora med ca 30% inblandning just nu till deras torrfoder. Stövartiken brukar matvägra om hon inte får älgkok med. )
Publicerat Februari 19, 201016 yr Det är inte sagt ATT dom kommer att få fisk.... Men skulle det gå bra på någon vår pimpling så ska jag ha det i åtanke!För om jag har förståt det rätt så skall fisk soltorkas innan flugorna vaknar...... Torrfoder till valp.... Jag har inte blivit klok på, om det är att föredra att torrfodret är uppblött eller om det ska serveras med vatten!?!? Det jag har hört är uppblött, så just nu går jag på det till min lilla....... (har inget råkött utan bara det som jag har kokat, så den maten går till dom stora med ca 30% inblandning just nu till deras torrfoder. Stövartiken brukar matvägra om hon inte får älgkok med. ) Det är bara att leja traktens isfiskare att fiska gädda. Precis, fläk upp dom och spika sedan upp dom på en solig södervägg så gör naturen grejen innan flygfäna kommer fram. Du får själv fundera ut vad som mest liknar halvsmält uppspydd mat... Torra kulor med vatten eller uppblötta kulor? OK, känner du lite extra för det så kan du ju käka lite hundfoder själv, tror att kräkningen kommer per automatik då.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Det är bara att leja traktens isfiskare att fiska gädda. Precis, fläk upp dom och spika sedan upp dom på en solig södervägg så gör naturen grejen innan flygfäna kommer fram.Du får själv fundera ut vad som mest liknar halvsmält uppspydd mat... Torra kulor med vatten eller uppblötta kulor? OK, känner du lite extra för det så kan du ju käka lite hundfoder själv, tror att kräkningen kommer per automatik då. Tok... Läste att torrfodret går rakt igenom om det är blött.... Antar att det gällde vuxna hundar. Är osäker om det även skulle gälla valpmaten... Har kört med uppblött då jag inte har hört något annat som säger att det skulle vara bättre med torrt åt valpar.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Mina valpar äter fodret torrt from ca 6-7 veckors ålder. Det är då de själva går och äter ur de vuxnas skålar hellre än att äta de svällda kulorna.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Tok...Läste att torrfodret går rakt igenom om det är blött.... Antar att det gällde vuxna hundar. Är osäker om det även skulle gälla valpmaten... Har kört med uppblött då jag inte har hört något annat som säger att det skulle vara bättre med torrt åt valpar. Du behöver inte blötlägga annat än precis i övergången från mjölk till fastsubstans. När dom är så små att dom saknar tänder brukar jag blöta upp för att underlätta för dom att få i sig. Första tiden dvs första veckorna som jag ger torrfoder så får dom a-fil eller välling blandat i kulorna 3-6v och sedan får dom kulor och vatten när dom inte har problem att få i sig hela kulorna. Jag brukar lära mina valpar att äta foder med vatten i så att man får i dom vätska lättare vid behov. Lärt mig av en draghunds förare med VM meriter. Hon var duktig på att optimera foderintaget i hundarna ursäkta utsvävning... Men det man ska undvika är att ha torrfoder ligga i blöt i timmar.. Tänk på att det blir som en kött buljong och ljäsning mm är ett faktum med följd att närinsämnen försvinner. En annan sida på det för vuxna hundar är ju att du får bättre tandstens sanering om du ger torra kulor Du har ett såpass bra valpfoder dvs eukanuba så du behöver inte oroa dig att dom får i sig det dom ska lägg till möjligtvis det Jämta sa med revben eller dyl för att lära dom äta rått kött.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Jag ger Mirva Eukanuba Professional köpte det i förförsta gången för ca 7 månader sen bara föt att testa det. Mirva mår bra av just det fodret pälsen blev fin på hon. En stor säck räcker för henne i 6 månader hon äter inte mycket. Så jag är inne på andra säcken nu. Är nöjd med detta foder. Men det är som någon tidigare skrev att det är olika från hund till hund. Men detta foder passar min hund bra. Det är ett dyrt foder men min röding är värd det. Sen räcker en 18 kilos säck länge.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Författare Jag ger Mirva Eukanuba Professional köpte det i förförsta gången för ca 7 månader sen bara föt att testa det. Mirva mår bra av just det fodret pälsen blev fin på hon. En stor säck räcker för henne i 6 månader hon äter inte mycket. Så jag är inne på andra säcken nu. Är nöjd med detta foder. Men det är som någon tidigare skrev att det är olika från hund till hund. Men detta foder passar min hund bra. Det är ett dyrt foder men min röding är värd det. Sen räcker en 18 kilos säck länge. Gav mina det också.(tror jag....det var för hårt arbetande hundar iaf) Under ganska lång tid. Bra mat och hundarna såg ut att må bra osv. Men priset!! 3 st matvrak som åt 2 st 20kg säckar/på 5 veckor..... Blir dyrt det!
Publicerat Februari 20, 201016 yr Gav mina det också.(tror jag....det var för hårt arbetande hundar iaf) Under ganska lång tid. Bra mat och hundarna såg ut att må bra osv.Men priset!! 3 st matvrak som åt 2 st 20kg säckar/på 5 veckor..... Blir dyrt det! Räknar man på ett kvalitetsfoder på mängden energi till hunden per krona, så kommer man faktiskt fram till relativt ofta att det inte är dyrare än ett Ica foder då man måste trycka i hunden tre -fyra ggr så mycke foder för att få i samma mängd energi i hunden.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Författare Räknar man på ett kvalitetsfoder på mängden energi till hunden per krona, så kommer man faktiskt fram till relativt ofta att det inte är dyrare än ett Ica foder då man måste trycka i hunden tre -fyra ggr så mycke foder för att få i samma mängd energi i hunden. Jo... Om man byter till ett "skit"foder. Men jag tror att ett foder som mina hundar åt tidigare är minst lika bra. Dock måste man beställa typ 150 kg/gång och det tillkommer frakt. Men kan jag hitta någon fler här jag bor så vi kan sambeställa så blir det riktigt billigt! http://www.svenskahundfoder.se/ high energi professional. kostar 19.6 kr/kg + ev frakt ca 300/beställning om man inte köper 1000kg/gång då frakten ingår + att kilopriset blir ännu lite billigare Sen finns även high energi competition som hamnar runt 18kr Eukanuba som jag hade tidigare kostar runt 30-32kr/kg+resor för inköp(10 mil tor)