Publicerat Februari 19, 201016 yr här är lite bilder från vakfönstret och även från åteln o en bild lite längre ut ifrån åteln! ( bilden tagen från vakfönstret, den lilla svarta fläcken ca 50m ut är en kanadickare ( där rävåteln är ) ) (bilden tagen ca 3m bort från åteln på sidan. ) (bilden tagen ca 20m bort från åteln så man får en liten överblick över de hela. ) räv finns det då det är som en hel jäkla parad av rävspår först 200m bort på fältet, sen är det en stig som iaf nyttjas 1ggr per natt minst av räv som ligger 100m bort. rävarna stryker runt huset ( inom 200m ) näst intill varje natt o vinden ligger ditåt där dom går som oftast. har gjort upp gångstig för dom i snön, har dragit en 10-12kg påse efter mig med halvruttna änder i som luktar sj ja ni kan ju gissa. den har jag dragit över alla rävspår jag hittat så dom har ca 400-500m promenadspår att gå o alla går till åteln! hon som kör ut tidningen på natten ( morsans bekanta ) har sagt att hon sätt räv minst varannan natt som går längst vägen som går precis bakom huset där jag sitter o vakar ifrån ( ca 70m ) från åteln. men inte fan går dom på åteln ändå. över 30kg slaktavfall från fågel ligger ute. likaså en soppsäck full med slaktavfall från klövvilt ligger oxå ute. borde dom inte komma !?!?!?!? blir så less på o sitta o vaka när man vet att inget kommer. va räv här för ca 6-7 nätter sen o då va de 4 eller 5 ut och inspår sen nu igen stendött!!! har funnits minst 10-20kg mat ute sen i november o räv har varit här i början så dom vet fan att de finns mat!! mvh//Marcus som lessnat totalt på de här!
Publicerat Februari 19, 201016 yr lägger du för mycket vittring på åteln när du sitter där? Allvarligt talat hade jag satt mig i förhåll för rävarna på vägen till/runt åteln istället. /Christian
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare hmm de tror jag inte. visst blåser de oftast rakt ut där men vinden snurrar så fint från huset till baksidan av det så min vittring ska nog inte störa. sen sitter jag oftast med fönstret stängt och. har supergnuggat de med alla möjliga kemikalier som jag hittade här för o få de rent så mkt renare än så ja då får man ta bort rutan jo de är ju oxå en tanke från min sida. men då de är så jävla tråkigt väder här o blåser konstant på denna mark. ( ligger precis på höjdkanten av en dal ) så fryser man arslet av sig på 1 timme fasten man har rätt kläder på sig o de inte står på mer än + - 0 grader. sen vet jag inte när räven går där borta heller. har aldrig lyckats se denne, endast spåren. mvh//Marcus
Publicerat Februari 19, 201016 yr kanske lite sent på säsongen nu men sätt upp smågranar på varje sida 40 -50 meter från åteln mot huset så räven kan gå i skuggan av dom fram till åteln,,eller kanske flytta den närmare ladugården eller vad det är så han inte behöver ut så långt på åkern,,,finns nog massor av tips men så brukar jag göra och det har då funkat i 25 år,,,,vittringen tror jag inte har så stor betydelse iochmed att den ändå färdas kring gårdarna
Publicerat Februari 19, 201016 yr det som dunkar till i min skalle är att du ska tina nått slabb å dra runt med ute på gärdet fram till åteln sen har ju karlzzon rätt i att det är nog för öppet så några granslanor till nästa säsong skulle inte skada
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare hmm. de va något o tänka på. sätta träd runt om är omöjligt då åteln ligger på ett fält men som du sa ca 50m mot huset det är där tomten går över till åker så de hade man ju kunnat göra! kanske ska försöka flytta åteln lite redan idag. snöstorm här nu så ingen räv lär visa ansiktet inatt heller hmm, att göra: ¤flytta åteln så långt åt höger ( från fönstret sätt ) som de går utan att trädet hamnar ivägen. ¤ fråga han som äger huset o ladan o den extremt lilla plätten bakom ladan där trädet står, om man får planera lite granar där. hade varit fint o sätta rätt många ca 150cm granar där o sen låta dom växa fast o sen klippa topparna. ( räven går ofta ( när han väl är här ) längst ladan ) först går han över fältet längre bort o sen går han längst ladan fram mot åteln. btw går räven ute när de blåser en del? blåste rätt mkt inatt så satt o tänkte på de i brist på annat. och ytterligare en fråga. ska jag kanske sätta åteln lite närmre mot huset så han har ännu mera skydd. visst åteln kommer bara ligga ca 30-35m från fönstret men de kanske inte gör något om han har mer skydd som sagt?
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare det som dunkar till i min skalle är att du ska tina nått slabb å dra runt med ute på gärdet fram till åteln sen har ju karlzzon rätt i att det är nog för öppet så några granslanor till nästa säsong skulle inte skada släpa ju runt på den där 10kg säcken för o göra spår åt räven. köpte även lite blod o slängde ut ytterligare. soppsäcken med änderna gjorde jag hål i under o dom luktade fan. så känner inte räven de då har han tappat luktsinnet
Publicerat Februari 19, 201016 yr Verkar som det rent allmänt är mkt trögt med åteljakten i år. Vad det beror på kan man ju bara spekulera om. Före snön hade jag flitigt med räv på åteln, varav 5st sköts ganska fort. Nu kommer de en bit ifrån och plockar det kråkfåglarna tappat. Så i förrgår tärnade jag upp mörtar och kastade runt i kring ett annat alternativ är hund pelets. Ser du räv när du vakar över huvudtaget ?
Publicerat Februari 19, 201016 yr nja blåser det så går han inte så gärna ut men är det bara snöfall så springer dom ganska bra,,skjutit många då det snöat mycket å kanske 2-3 st då det blåser,passa på och flytta den nu innan stormen,,hugg gärna upp småbitar av gåsen så det flyger runt omkring,,,,jag får känslan av att han inte vill gå ut på den öppna delen där
Publicerat Februari 19, 201016 yr Kan det finnas nåt mumsigt i närheten som drar bättre än din åtel? Jag satt vid en kompis åtel i närheten av en soptipp några kvällar/nätter. Såg en räv vid ett tillfälle, men den bara drog rätt förbi och ner mot tippen. Antar att det fanns möss och råttor till förbannelse där. Så jag är nog inne på Christians spår, dvs vaka där du vet att de går. Om det är möjligt.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare sätt räv 3ggr på över 40 timmars vakande! men när dom väl varit här så syns det då jag sitter så högt upp o tittar ner med kikaren eller kikarsiktet så ser man klart o tydligt spår. sen brukar jag även gå några meter ifrån o slänga ut lite hundmat lite då o då. ca varannan eller något i den stilen. hmm stormen är rendan här. sår inte mkt längre än 50m när de blir "lugna" stunder i stormen! men men, dags o gå ut o fixa o ha sig ska se om jag kan få väck det mesta o flytta det åt sidan iaf. allt blir nog svårt då de ligger en sådär halvmeter snö över de med 2 lager skare på de! ut o frysa hejpa!
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Kan det finnas nåt mumsigt i närheten som drar bättre än din åtel? Jag satt vid en kompis åtel i närheten av en soptipp några kvällar/nätter. Såg en räv vid ett tillfälle, men den bara drog rätt förbi och ner mot tippen. Antar att det fanns möss och råttor till förbannelse där.Så jag är nog inne på Christians spår, dvs vaka där du vet att de går. Om det är möjligt. jag har till o med varit så sniken av mig så jag har gått "promenad" med hunden i naturen för att de är skönt, har dock inte hittat en enda rävåtel eller något som kan locka dom mer inom dom närmaste 1000-15000metrarna åt vilket håll jag än vänder mig. eller ja finns ju bondgårdar o där finns väl möss men annars inget vad jag vet. exabit du kanske kan komma ner o assistera mig o jaga dom förbannad rävarna på lock någon gång? du med trg o jag sauern så borde vi täcka in lagom stort område
Publicerat Februari 19, 201016 yr exabit du kanske kan komma ner o assistera mig o jaga dom förbannad rävarna på lock någon gång? du med trg o jag sauern så borde vi täcka in lagom stort område Gärna det! Jag älskar att vaka och det blir aldrig långtråkigt. Med lite strategiskt muspip då och då så kanske det händer nåt Tänker utrusta 222:an med liten och lätt RCC-dämpare vilket jag tror blir ett riktigt fint paket. Och sen låna över Varipoint 2,5-10x50:an från 270:n för att få en fin vakbössa
Publicerat Februari 19, 201016 yr Är helt inne på karlzzons linje, åteln ligger för öppet till. Vi hade precis samma problem med en av våra åtlar ett år, då vi la ut rävmat på en is. Rävarna gick helt enkelt inte dit. Vi flyttade då all mat vi kunde till strandkanten och strödde ut små tärningar av kött, samt hund torrfoder och vips var det full rulle på åteln. Vi sköt en del räv där bara dagarna efter. Då det är barmark tror jag inte detta är ett problem, men på snöklädd mark blir räven försiktigare. Hoppas det nu löser sig och lycka till
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Gärna det! Jag älskar att vaka och det blir aldrig långtråkigt. Med lite strategiskt muspip då och då så kanske det händer nåt Tänker utrusta 222:an med liten och lätt RCC-dämpare vilket jag tror blir ett riktigt fint paket. Och sen låna över Varipoint 2,5-10x50:an från 270:n för att få en fin vakbössa 222 med dämpare är jag helkär i sen jag hade min de tycker jag garanterat du ska göra. de kommer en del rävvak o lock för din del om du orkar dra dig ner till varberg sen Är helt inne på karlzzons linje, åteln ligger för öppet till.Vi hade precis samma problem med en av våra åtlar ett år, då vi la ut rävmat på en is. Rävarna gick helt enkelt inte dit. Vi flyttade då all mat vi kunde till strandkanten och strödde ut små tärningar av kött, samt hund torrfoder och vips var det full rulle på åteln. Vi sköt en del räv där bara dagarna efter. Då det är barmark tror jag inte detta är ett problem, men på snöklädd mark blir räven försiktigare. Hoppas det nu löser sig och lycka till nu är åteln flyttad. satte även upp en del större grenar/småträd som provisoriskt skydd iaf. så nu kan räven om den nu vill komma smyga bakom ladan. fram bakom grenarna o den fd julgranen som är nedtryckt i snön nästan hela vägen fram till åteln. den måste bara gå ut ca 1m från skyddet för o komma ut till maten. hoppas verkligen det inte allt bra bra skyddet hjälper räven o titta fram där nu. bättre läge än så går inte o göra nu när de är fruset i marken o de inte går o plantera något. hoppas hoppas hoppas ska förstärka skyddet imorgon för räven så får vi se. nu är det iaf inte sämre än va de va förut. eller jo för mig då jag inte ser han försen han är framme men hellre att han kommer osynligt fram än att han inte kommer alls
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare nu ska jag försöka förklara hur jag gjort. utan bild. eller fan jag tar en bild o ritar upp så lägger jag in här så hoppas jag ni förstår. så får ni säga om de kan va något så nära som åt rätt sida snöret. ursäkta min fina ritning men paint o bärbar dator o jag går inte ihop direkt ( som ni troligen ser ) färger o deras betydelse: Röd: åtel. Grön: e gran. Gul: döda träd,nersågade buskar o diverse. blir som en vägg som går lite längst med. dock inte tät men iaf lite skydd kan de funka? förstår ni min ide? fattar ni något av min ritning änns? /M
Publicerat Februari 19, 201016 yr , sen är det en stig som iaf nyttjas 1ggr per natt minst av räv som ligger 100m bort. sätt räv minst varannan natt som går längst vägen som går precis bakom huset där jag sitter o vakar ifrån ( ca 70m ) från åteln. va räv här för ca 6-7 nätter sen o då va de 4 eller 5 ut och inspår sen nu igen stendött!!! har funnits minst 10-20kg mat ute sen i november o räv har varit här i början så dom vet fan att de finns mat!! mvh//Marcus som lessnat totalt på de här! Når du inte räven när han är 100m ut ? Är det vägen man ser på första bilden eller är det bara en kantzon? Skjut räven där. Räven har ju vart på åteln ! så den vet ju om den. Den ligger inte för öppet tror jag då borde den va full av aktivetet då det är svart ute. Räven väljer ju att inte gå på den av nån anledning. Och den kan va att löpet börjat nere hos dig där av alla rävar som synts på vägen, har ju med snödjupet å göra oxå iof. sätt räv 3ggr på över 40 timmars vakande! men när dom väl varit här så syns det då jag sitter så högt upp o tittar ner med kikaren eller kikarsiktet så ser man klart o tydligt spår. 40timmar är ganska mkt vaktimmar konstigt att du inte sett mer. Sitter du still å tyst? Sitt andra timmar. Är helt inne på karlzzons linje, åteln ligger för öppet till. Tveksamm till det. Men helt klart en åtel som ligger i skydd är säkrare för räven, och där med bättre. Men det är ju inte som så att räven matstrejkar bara för den ligger för öppet. Det är ju trots allt räven som stjäl/hittar bytet där det ligger och på de vilkor det har lagts ut. Om det inte duger eller han vågar gå dit så hittar han ju givetvis mat nån annan stans. Vägen är ett hett pass nu i dessa tider !! prova där.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Vakjägaren: har inte sätt dom på 100 o 200m. nu när de är snö ute så hade de inte varit några problem o ta dom på ut till 200m. men har bara sätt spår där. sitter blickstilla i ett rum på övervåningen ( de man ser på bilden ) inte en lampa tänd, mörk bakgrund o mörka kläder, oftast även ansiktsmask o alltid hanskar. inga synliga smycken eller något. oftast stängt fönster oxå som man ser bra igenom. så nog gör jag allt rätt tycker iaf jag det är inte vägen man ser där. vägen går bakom huset på andra sidan. det man ser är som en dålig traktorväg mellan dom 2 fälten. där är mkt spår men de är skitsvårt o sitta där, har försökt hittat något smidigt ställe men hitta bara ett stenröse. men de går inte o röra sig en mm utan att de låter som fan japp de är löptider här nu. såg 2 rävar på strax över 400m håll ( såklart på grannmarken så va ingen ide o smyga fasten de hade gått ) vägen skulle jag kunna sitta på. ska se om jag kan öppna fönstret på ladan o se om man kan sitta där. nu ligger iaf åteln lite mer i skymundan så de finns lite mer skydd för räven. om än lite men bättre än inget borde de ju vara. suttit från 22:30-03:00, från 00:00-03:00, från 02:00-05:00 o 2 nätter från 00:00 till 09:00 då jag fick skjuta skräpfågel som satte sig på fältet (tror jag suttit lite mer än 40 timmar ändå när jag tänker efter ) segt värre. hade valet köpa en kamera men har inte dom pengarna nu då jag måste lägga pengarna på annat till vapen o skytte för stunden. kostar iof bara 995kr o den funkar rätt så bra faktiskt, men men de får man väl vänta med till nästa år mvh//Marcus
Publicerat Februari 19, 201016 yr Du ligger ju i ! ivf. Kanske blir ett vakkoje bygge till sommaren då? Eller ett konstgryt kanske
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Du ligger ju i ! ivf. Kanske blir ett vakkoje bygge till sommaren då? Eller ett konstgryt kanske ja, inte för intet man blir kallad idiot av morsan o syrran när man säger att man ska sitta o titta ut i mörkret några timmar igen vakkoja ska byggas. dock inte på denna marken utan på en större. 1 eller 2 st ska de bli. där kommer de bli grym jakt misstänker jag funderar även på konstgryt ska först spana in dom som redan finns. grythund kommer nyttjas mkt men fan jag gillar studsarjakten. tycker de är roligare på dom små liven
Publicerat Februari 20, 201016 yr Misströsta inte. Antar att du anla åteln iår. det tog 2år innan jag sköt första på min åtel men sen har det rullat på, skjutit 5 iår jag har även noterat att dom jag skjutit har kommit ovanligt sent iår. mellan 3-6 har varit hetast hos mej (vårgårda) Låt bli att traska runt å håll utkik när det varit aktivitet istället och sitt då. mvh
Publicerat Februari 20, 201016 yr Författare fältjägaren: har suttit då dom är akiva inom 100m från åteln ( runt 2 ) x antal ggr men inte fan vill dom komma fram. har skottat upp en väg nu som går från grusvägen till åteln så ja. släpa även en gås på stigen så går den förbi där så måste den fan känna av lukten!! o hoppas verkligen den kan komma inatt. 2 år är jag inte spec sugen på o vänta dock /Marcus
Publicerat Februari 21, 201016 yr fältjägaren: har suttit då dom är akiva inom 100m från åteln ( runt 2 ) x antal ggr men inte fan vill dom komma fram.har skottat upp en väg nu som går från grusvägen till åteln så ja. släpa även en gås på stigen så går den förbi där så måste den fan känna av lukten!! o hoppas verkligen den kan komma inatt. 2 år är jag inte spec sugen på o vänta dock /Marcus Hoppas du fick nån inatt Jag har åteln på ca 60m och en bäck på ca 90m det är en upptrampad stig på andra sidan bäcken, dom går där nutrligt men å ta dom sista 30metrarna verkar jä_ligt trögt. det kan vara som för mej att dom är skeptiska till "nya inslag" och jag gorde lika som du. Sköt allsköns skräpfågel på åteln men har slutat med det. vet inte om andra har samma erfarenheter men kommer inte skatan eller kråkan fram så går nog inte räven där heller. detta är mina erfarenheter, du får prova dej fram. har ca 95ha å skjutit 10 i år så nåt gör jag säkert rätt, iofs är det väldigt mycket räv här men dom är inte dumma bara för dom är hungriga. hoppas du blivit nåt klokare mvh /Jimmy
Publicerat Februari 21, 201016 yr ska ut och åka längskidor nu på eftermiddan och ska köra upp några spår till åteln så rävarna får lite enklare att ta sig till/från åteln om dom nu vill gå i skidspåren. det kan du kanske testa ? =) MVH
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare hmm jag har likadant. dom går ju runt omkring min åtel men inte direkt på den. kråkfågel kommer ändå. skjutit 2 skator dom senaste 3veckorna så skjuter inte så mkt. tar ca 2-3 dagar sen börjar dom komma igen, efter ytterligare ca 1 dag så är det fullt med fågel här igen klokare nja men kanske förstår något bättre skidor?!? jag bor på västkusten känner nog inte en endaste människa med skidor här så de kan bli lite problem. har dock skottat upp en stig från grusvägen ut till åteln som går runt ladan ( där har dom gått förut har jag sätt på spår ) så jag hoppas de ska hjälpa lite. ligger en gås i källaren breve pannan nu så den ska bli lite varmare o börja lukta lite gott sen ska jag ta ett snöra o binda i halsen på den o släpa runt den på grusvägen där dom går ofta o släpa den fram till i närheten av åteln sen kasta ut den sista biten. hoppas de kan funka? tror någon annan på den varianten? jag sj gör inte de men sen tror jag inte på något som har med min rävjakt o göra för stunden