Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikten för hundförare?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Detta år kommer bli det första året för mig med egen älghund och jag behöver råd av er med erfarenhet av att gå med hund och förstoring på kikarsikten. Idag har jag ett 3-9x50 men har vid vissa lägen på trånga pass fått avstå från skott då jag bara sett päls i kikaren. Jag har tittat på kikarsikten med 2-?x44 (då jag sitter och vakar ibland så är x44 i minsta laget för min del) och äventuellt ha ett aimpoint utan förstoring med sig i ryggsäcken. Frågan är räcker det kanske med minst 2 ggr förstoring eller kommer jag behöva köpa mig ett till sikte..

Vad har ni själva när ni traskar runt i markerna?

Behöver råd!

Publicerat
Hej

Detta år kommer bli det första året för mig med egen älghund och jag behöver råd av er med erfarenhet av att gå med hund och förstoring på kikarsikten. Idag har jag ett 3-9x50 men har vid vissa lägen på trånga pass fått avstå från skott då jag bara sett päls i kikaren. Jag har tittat på kikarsikten med 2-?x44 (då jag sitter och vakar ibland så är x44 i minsta laget för min del) och äventuellt ha ett aimpoint utan förstoring med sig i ryggsäcken. Frågan är räcker det kanske med minst 2 ggr förstoring eller kommer jag behöva köpa mig ett till sikte..

Vad har ni själva när ni traskar runt i markerna?

Behöver råd!

Jag har ett leupold 3,5-10x50 till vak och när jag passar om det ser ut att man kan behöva skjuta på längre håll. Sen har jag ett snabbfäste så jag kan byta till en aimpoint när jag går med hund eller om det är trängre pass. Det funkar bra tycker jag :)

Publicerat

samma här, ett aimpoint och ett kikarsikte i snabbfästen.vi tråkigt väder kör jag med öppna rm.

Publicerat

Gör som ovanstående, skaffa snabbfästen och ha 2 st, ett aimpoint,eller kanske ett 1-4,och ett vaksikte.

Publicerat

Gör själv som många andra... en kikare då man vakar och en till annan jakt, samt öppna riktmedel. Den kikare jag har då jag går med hundarna är en Leupold 2-7x33. Den passar mig kanon och har lagom liten glugg för att slippa det mesta skräpet i kikaren och väger i princip ingenting.. :)

Nu har jag tyvärr fimpat mitt korn och funderar ev på att göra ngn diopter historia... Mycket man ska klura på.. :D

Publicerat

Jag jagar bara älg med hund och har testat det mesta, aimpoint, fast 4a, 3-9,4-12, fast 6a, 1,5-6.

Ingen av kikarna har hindrat mig från att skjuta pga. att jag bara ser hår i kikaren, är älgen så nära att jag bara ser hår skjuter jag den utanvidare utan kikare.

vill man ha stort synfält är ju aimpoionten bra, dock så sakna jag mycket möjligheten att skruva upp lite förstoring för att kunna se vad det är för älgar hunden skäller på. oftast så står dom ju risigt till.

Med din kravspec, så hadde jag tittat på nån tysk/österikisk kikare i 1,5-6x42. bra på nära håll och fungerar utmärkt till vak.

Jag har själv köppt ny kikare i år och valet föll på efter mycket funderade en 2,5-10x42.

Mvh Rikard

Publicerat

Jag kör med en aimpiont för hundföreriet och en trijicon 2.5-10x56 till vak.

Har även planer på den nya trijicon 1-4 vilket är suveränt helt bildförvrängningsfritt i 1ggr förstoring precis som en aimpoint men så har man lite att skruva upp, inget vak sikte men ett djävligt bra hundförarsikte.

Publicerat

Kapar tråden lite med en fråga.

Om man går som hundförare är det inte då bättre att ha bra öppna riktmedel?

För handen på hjärtat är det inte bättre med något enkelt som fungerar och hur långa håll blir det när man går som hundförare?

Publicerat
Kapar tråden lite med en fråga.

Om man går som hundförare är det inte då bättre att ha bra öppna riktmedel?

För handen på hjärtat är det inte bättre med något enkelt som fungerar och hur långa håll blir det när man går som hundförare?

Jo det är det nog har provat en jakt diopter några gånger och det tycker jag funkar bra,. men i mitt fall så skjuter jag bättre med en aimpoint än öppna. Visst en tränings sak men...

Publicerat

Har ett trijicon 1,25-4 åp studsarn.

Trivs kanon med det även om det förvränger bilden lite gentemot ett Aimpoint.

Dock har det åkt av nästan varenda gång i vinter..

Även om det har flipskydd så blir det imma, snö o allt möjligt skit på linserna..

O har inte haft en gris på längre håll än 5m i vinter å då räcker de ju o bara peka pangen på rätt håll...

Vakar gör jag knappt längre annars så har jag ett gammalt fast helia 8x56 vilket täcker mina behov...

Jo så har jag ju ett 1-6x nånting.. smith & bender har jag för mig.. brukar ha det på bockjakten.

Alla i QR ringar som samtliga passar dårå till samma bysse.

Hm.. får nog kolla var jag har allt bråte...

Publicerat

Har ända tills för en vecka sedan kört med en Leupold 1-4x20 samt öppna på Blasern. Tycker det fungerat bra. Det jag har varit lite missnöjd med är att jag ibland om älgarna stått i ex tät gammelskog eller dyl och då varit mulet så har riktmedlet "försvunnit". Men det beror ju mer på riktmedlet än kikaren. Sen håller jag med om att öppna är suveränt men som Rickard säger är det fint att kunna vrida upp och se vad det är hunden skäller på. Gillar även kikare då man ser bättre om det är ris eller annat skit mellan dig och älgen. Sånt man inte sett med öppna. Bästa tycker jag är att kombinera kikare i snabbfäste med öppna. Nu har jag för en vecka sedan köpt ett Swarre z6i 1-6x24(belysta alltså) och det ska bli riktigt spännande att prova. Det lilla man kikat hittills så känns det perfekt men den som lever får se. Men nu får jag en belyst punkt om det känns skumt ute samt lite mer förstoring. Blir nog ljuddämpare så då går ju öppna tyvärr bort.

Publicerat

Har ett meopta 3-12*50 på bössan. Har inte haft några bekymmer med att inte kunna skjuta.

Har skjutit älg på 15m utan bekymmer.

Har en blaser så när det är eftersök tar jag bort den ibland..

Publicerat

Jag använder aimpoint med punktstorlek på 2moa monterad i qr fästen.

Publicerat

meopta 1-4x22 k-dot.

är mycket nöjd med den.

Publicerat
Jo det är det nog har provat en jakt diopter några gånger och det tycker jag funkar bra,. men i mitt fall så skjuter jag bättre med en aimpoint än öppna. Visst en tränings sak men...

Jag hade ett aimpoint på min fars drilling när jag lånade den. Trivdes inte alls med det! Kikarsiktet på studsaren tycker jag sätter igen sig så fort det är snö och man går ut i skoge.n

Så jag skulle vilja ha tips på bra öppna riktmedel!

Publicerat
Jag hade ett aimpoint på min fars drilling när jag lånade den. Trivdes inte alls med det! Kikarsiktet på studsaren tycker jag sätter igen sig så fort det är snö och man går ut i skoge.n

Så jag skulle vilja ha tips på bra öppna riktmedel!

Vad är det för bössa du ska ha dem till ?

Jag kör med Williams Firesight på min Marlin 444 som jag har som hundförarpang.

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=354276

På min Marlin 336 i 30-30W som egentligen är rådjurspangen men också är reservpang på älgjakten, så har jag diopter och fiberkorn.

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=945296

Publicerat

Kapar tråden lite också då.. Crowfear, hur funkar dipotervarianter? Något att ha vid snabba skott och taskigt ljus?

Publicerat
Kapar tråden lite också då.. Crowfear, hur funkar dipotervarianter? Något att ha vid snabba skott och taskigt ljus?

Ja jag tycker att det funkar skapligt i halvtaskigt ljus, fast kornet tappar ju lite av sitt syfte när det inta har något ljus att projektera, så det blir mer som ett vanligt korn då.

Dock kan det vara svårt när man siktar mot ett mörkt mål mot en mörk bakgrund i dåligt ljus, då upplever jag att de siktena som jag har på 444:an fungerar bättre i de fallen.

Men det är ju som vanligt, det optimala siktet för alla tänkbara lägen finns tyvärr inte.

Publicerat

Jag har haft kikare tidigare 3-9x40 men har nu bytt till en aimpoint micro. Funkar ganska bra tycker jag är lite ovant i början utan förstoring bara, men oftast så blir det inte så långa skotthåll som hundförare...

Publicerat

Aimpoint är bra, har haft flera!

Men det har alltid slutat med att jag köpt ett 1-4 till slut. I 1x har du din aimpoint, men är inte fast vid det men har nästa lika smidigt sikte. Var noga med valet av riktmedel, ju mindre sattyg i siktbilden, dessto bättre.

Publicerat
Vad är det för bössa du ska ha dem till ?

Jag kör med Williams Firesight på min Marlin 444 som jag har som hundförarpang.

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=354276

På min Marlin 336 i 30-30W som egentligen är rådjurspangen men också är reservpang på älgjakten, så har jag diopter och fiberkorn.

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=945296

Vet inte vad för bössa jag ska det på.

Håller på att planera en kombinerad hundförar bössa och eftersöks bössa och då känns det som att bra öppna riktmedel är det bästa.

Publicerat

Om det är till en hundförarbössa för älgjakt så hade jag nog valt en 1,5-6x42.

Men om du även går med hund på gris så passar nog en 1-4 bättre och då gärna i qr-fästen i kombination med bra öppna riktmedel.

Publicerat

Men om du även går med hund på gris så passar nog en 1-4 bättre och då gärna i qr-fästen i kombination med bra öppna riktmedel.

Kan vara beredd att hålla med på älg är det bra att ha lite förstoring i bland så man kan hitta den där luckan man behöver eller för identifiering av älgarna.

Publicerat

För tillfället så tror jag mest på bra öppna. Ska låna en bössa med bra öppna på och panga lite ;)

Publicerat

Har ett Varipoint 1,1-4x24 till salu, men kanske lite utanför din prisklass?