Publicerat Februari 22, 201016 yr Om det är till en hundförarbössa för älgjakt så hade jag nog valt en 1,5-6x42. Men om du även går med hund på gris så passar nog en 1-4 bättre och då gärna i qr-fästen i kombination med bra öppna riktmedel. Kan vara beredd att hålla med på älg är det bra att ha lite förstoring i bland så man kan hitta den där luckan man behöver eller för identifiering av älgarna. Z6 1-6, kompakt format och ingen bildförfrängning. Tyvärr inga riktigt bra riktmedel ännu, typ Zeiss nollan.
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Har kollat på ett Meopta Meostar 1-4X22 Riktmedel K-Dot Belyst. Tror det blir ett sådan då jag inte e någe bra på öppna riktmedel och så har man chans till förstoring vilket kan vara bra i vissa lägen =) Någon som vet om detta är ett bra sikte/märke? Tror faktiskt det håller den kvaliten jag behöver och kräver, man får ju vad man betalar för men samtidigt så är man ju heller inte yrkesjägare och kräver det bästa! Ser ju bara vad norrlänningarna går med för rör
Publicerat Februari 22, 201016 yr Tror att Meopta är bland det mest prisvärda man kan köpa. Har ett 3-12x50 som jag är grymt nöjd med. Har kollat på deras 1-4 med K-Dot och gillar verkligen riktmedlet!!. Bra kvalitet och fin optik!
Publicerat Februari 22, 201016 yr Jag har svängmontage med docter 3-9x50 till vak och pass. Till hundjakten har jag en leupold 1-4x20, det är nyss monterat så jag kan inte uttala mej om hur det fungerar. Däremot har jag likadan leupold på kombin och det fungerar även till flyktskytte med hagel. Jag är supernöjd med den kikaren så det kommer nog att bli super på studsaren med! Pebe
Publicerat Februari 22, 201016 yr jag har en aimpoint micro på min hundförar bössa, men funderar på att köpa warn snabbfästen som passar till weawer klackar å ha en weawer kikare fast 4 x i reserv om man skulle vilja byta nån gång..undrar dock om hur det är med om man måste skjuta in den igen efter att man plockat av den och på igen..nån som vet??
Publicerat Februari 23, 201016 yr Har Warne snabbfästen på några av bössorna, och dom ändrar inte träffläget vad jag märkt vid av och på montage. Det är ju liksom det som är vitsen med snabbisar.
Publicerat Februari 23, 201016 yr Jag har haft leupold qr på min ena bössa i 2år. Har inte ens kollat om det ändrar läge om man tar av det. Det sitter där som ett vanligt fast.
Publicerat Februari 23, 201016 yr jag har en aimpoint micro på min hundförar bössa, men funderar på att köpa warn snabbfästen som passar till weawer klackar å ha en weawer kikare fast 4 x i reserv om man skulle vilja byta nån gång..undrar dock om hur det är med om man måste skjuta in den igen efter att man plockat av den och på igen..nån som vet?? Hejsan . Har haft Warnefästen (& har) på min 30-06:a i ett antal år utan problem. Kikaren sitter på plats då jag står på pass eller pürhar & ligger i bilen då jag går med hund. En sak som kanske skall påpekas & det är, byt ut eventuella alluminium klackar mot stålklackar. Vet egentligen inte om det spelar någon roll men på WB så sa det att det var bäst att göra. //Lasse D