Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vintern och klövviltet.

Featured Replies

Publicerat

Nu är det risk för att det är slut på sötebrödsdagarna.

Denna vinter går hårt åt vårt klövvilt åtminstone rådjur och dovhjort,älg vildsvin och kron verkar klara sig bra...hittills.

Som många här vet jobbar jag som kommunjägare,dels med planerad avskjutning och dels rycker jag ut på skadade och sjuka djur.

De rådjuren vi skjuter i tätbebyggda områden där födotillgången är mycket god jämför med i skogen, är även dom nu totalt fria från alla former av lagrat fett.

Varje dag får jag nu rycka ut på döda och döende rådjur som måste avlivas,diaresjuka efter felaktig kost och med sk drakryggar.

Har hämtat upp 4 rävdödade rådjur hittills.

Hävdar med bestämdhet att det inte alls fungerar så i praktiken som naturmupparna gör gällande, dvs att det enbart är sjuka gamla och svaga djur som blir tagna av predatorer.

Samtliga rävslagna djur är däremot livskraftiga individer,stora bockar och höggravida getter/smaldjur och fina killingar,de sjuka och svaga djuren verkar räven lämna åt mig att hämta...

Levererar vidare skjutna rådjur till min viltuppköpare varje vecka och har således kunnat följa statusen på alla djurslagen som hängt där inne sedan snön kom i december.

Dovhjortarna är mest skinn och ben nu från många områden,han fick kassera 6 hela individer förra veckan-otjänliga som människoföda.

Vad gör jag själv?

Har i jobbet nu igång 10 foderplatser för rådjur.

Privat har jag igång en foderplats för rå och en för hjort,hjortarna äter upp fem 40kilos klöverensilagebalar i veckan.

Vill med detta säga att det fortfarande inte är försent att börja fodra,tex såg jag en liten råbock vid min hjortutfodring för första gången för två veckor sedan.

Han såg allmänt skabbig,insjunken och trött ut.

Ville inte störa honom utan lät han äta ensilage under 30min i lugn och ro.

Såg honom igen igår när jag var ner med mer käk,nu såg han betydligt rundare,piggare och bättre i pälsen,vit och fin akterspegel=bra i magen :wub:

Det går fort att äta upp sig igen tydligen!

Vad man inte heller får glömma är att dovhindarna och rågetterna har små som växer i magen just nu i rasande fart,så dom äter ju egentligen för två eller tre!

Nästa år får nog många tänka sig för noga om och hur jakten ska bedrivas,endast det starkaste kapitalet lär klara denna atomvinter <_<

Själv räknar jag kallt med att halvera mitt uttag...minst! förutsatt att utfodringen ger effekt.

/Micke

Publicerat

Tack för rapporten Micke!

Jag kommer själv jaga enbart predatorer under kommande jaktår. Egentligen inte pga din rapport, men nu är jag mer övertygad än nånsin tack vare dig.

Publicerat

Då det gäller predatorer och deras bytesdjur så tror jag helt enketl att de tar det djuret de får tillfälle til och som är enklast just då. Det däratt de bara tar sjuka och skadade är nog inte helt sannt...

Har för övrigt igång tre foderplatser med havrekross, två spridare med havre och 5 ensilagebalar ute nu.. Man får hoppas det gör nytta..

Publicerat

Räven tar absolut stora starka individer, förvånansvärt ofta bocka tycker jag mig se, höra å läsa.

Vill minnas att jag även läst det i Erik R Lindströms böcker. (pensionerad viltforskare på grimsö)

Jäkligt kul med din "uppsatts" Micke, har själv så gått som varje dag undrat hur det går med rådjuren.

Då jag endast har tre rådjur kvar på min foderplats en näve harar 8 älgar !

Snödjupet begränsar mig från att gå runt å kolla av skogen.

Tror att kommande rådjurs jakt får skötas med mkt stor omsorg om ens jakt.

Jag skulle bli förvånad om de talrika stammarna kommer tillbaks i vår, då vill jag veta i vilket gryt de gömt sig.

Och sist men inte minst tack till de grannjägare som de sista dagarna i januari gjorde allt för att skjuta ett par sista djur.

Medans en annan körde ut ensilage och betor i stället !

Publicerat

Jag kan bara instämma, vintern är helt skoningslös. Jag har fodrat sedan i början av November men hittar ändå helt utmärglade rådjur, ofta i anslutning till foderplaserna. Precis som micke har jag hittat flera rävtagna också.

Det är extremt viktigt att ni sprider ut tillgången på foder på foderplatserna, en ensilagebal duger inte då de starkaste djuren håller undan de övriga, det är fight på liv och död.

Jag räknar med att 25-40% av rådjuren stryker med här i år <_<

Jansson och jag var ute och klampade lite idag, vi kollade på ko + kalv som stod i ett kärr och käkade, dom brydde sig knappt fast vi stannade 50 meter ifrån - det är bara äta som gäller.

Publicerat
Nu är det risk för att det är slut på sötebrödsdagarna.

Denna vinter går hårt åt vårt klövvilt åtminstone rådjur och dovhjort,älg vildsvin och kron verkar klara sig bra...hittills.

Som många här vet jobbar jag som kommunjägare,dels med planerad avskjutning och dels rycker jag ut på skadade och sjuka djur.

De rådjuren vi skjuter i tätbebyggda områden där födotillgången är mycket god jämför med i skogen, är även dom nu totalt fria från alla former av lagrat fett.

Varje dag får jag nu rycka ut på döda och döende rådjur som måste avlivas,diaresjuka efter felaktig kost och med sk drakryggar.

Har hämtat upp 4 rävdödade rådjur hittills.

Hävdar med bestämdhet att det inte alls fungerar så i praktiken som naturmupparna gör gällande, dvs att det enbart är sjuka gamla och svaga djur som blir tagna av predatorer.

Samtliga rävslagna djur är däremot livskraftiga individer,stora bockar och höggravida getter/smaldjur och fina killingar,de sjuka och svaga djuren verkar räven lämna åt mig att hämta...

Levererar vidare skjutna rådjur till min viltuppköpare varje vecka och har således kunnat följa statusen på alla djurslagen som hängt där inne sedan snön kom i december.

Dovhjortarna är mest skinn och ben nu från många områden,han fick kassera 6 hela individer förra veckan-otjänliga som människoföda.

Vad gör jag själv?

Har i jobbet nu igång 10 foderplatser för rådjur.

Privat har jag igång en foderplats för rå och en för hjort,hjortarna äter upp fem 40kilos klöverensilagebalar i veckan.

Vill med detta säga att det fortfarande inte är försent att börja fodra,tex såg jag en liten råbock vid min hjortutfodring för första gången för två veckor sedan.

Han såg allmänt skabbig,insjunken och trött ut.

Ville inte störa honom utan lät han äta ensilage under 30min i lugn och ro.

Såg honom igen igår när jag var ner med mer käk,nu såg han betydligt rundare,piggare och bättre i pälsen,vit och fin akterspegel=bra i magen :wub:

Det går fort att äta upp sig igen tydligen!

Vad man inte heller får glömma är att dovhindarna och rågetterna har små som växer i magen just nu i rasande fart,så dom äter ju egentligen för två eller tre!

Nästa år får nog många tänka sig för noga om och hur jakten ska bedrivas,endast det starkaste kapitalet lär klara denna atomvinter <_<

Själv räknar jag kallt med att halvera mitt uttag...minst! förutsatt att utfodringen ger effekt.

/Micke

Bra micke!!

Själv går det åt 1200 kg på alla 7 foderplattser på vår mark.

Vi ska även minska avskjutningen med 50% nästa sesong....

MVH

Publicerat

Man kan ju också fundera vilka konsekvenser det får för Sveriges tätaste lostam som vi har i norra Uppland? Utvandrar dom eller dör dom? Räven lär gynnas, precis som resten av asätar släktet, men tror det blir tufft för lon.

Publicerat
Man kan ju också fundera vilka konsekvenser det får för Sveriges tätaste lostam som vi har i norra Uppland? Utvandrar dom eller dör dom? Räven lär gynnas, precis som resten av asätar släktet, men tror det blir tufft för lon.

Kanske som följd att den vandrar, tyvärr <_<:wub:

Kanske dags för statligt tillskott i form av skottpengar på räv för att gynna den ev försvinnande rådjurs stammen samt hålla tillbaks den allt för snabbt växande rävstammen.

Samt återinföra jakten på korp ! Som bevisligen dödar större vilt än rådjur tex griskultingar och renkalvar.

Blundar korpen för det försvarslösa lilla kidet eller är det EU som blundar för korpen ?

Publicerat
Kanske som följd att den vandrar, tyvärr :rolleyes::o

Kanske dags för statligt tillskott i form av skottpengar på räv för att gynna den ev försvinnande rådjurs stammen samt hålla tillbaks den allt för snabbt växande rävstammen.

Samt återinföra jakten på korp ! Som bevisligen dödar större vilt än rådjur tex griskultingar och renkalvar.

Blundar korpen för det försvarslösa lilla kidet eller är det EU som blundar för korpen ?

Jo Korpen är en j*kla predator asså :D

Publicerat

jag startade en ny tråd relaterad till denna innan jag upptäckte denna tråd.

Men jag frågar här också, hur hårt tar en sån vinter på viltet?

Publicerat

Jag raderade den tråden, så slipper vi ha två st paralella trådar om samma sak.

Publicerat

Jag tror att sekundära blir det värsta exempelvis för rådjuren, många getter kommer att kasta pga bristen på föda.

Publicerat
  • Författare

Att den tar är ställt bortom allt tvivel men hur hårt beror på flera faktorer.

Tillgång till naturlig vinterföda.

Utfodring och antal individer per foderplats.

Predatortryck.

Efter denna helgen börjar nog även snödjupet kräva sina offer,de rådjur som lämnar upptrampade stigar simmar bokstavligt talat i snöskiten.

Eftersom den naturliga vinterfödan nu i det närmaste är helt oåtkomlig för rådjuren så är dessa totalt beroende av utfodring,likaså dovhjortarna.

Vill man ha något att jaga nästa säsong så är det dags att lägga mycket pengar och energi på foder-nu!

/Micke

Publicerat

håller med mr mauser.. det är viktigt med foderplatser för djuren nu.

Publicerat

Visst är det viktigt med foderplatser i dessa tider!

Men foderplatserna kan säkerligen missgynna viltet om de är felanpassade.

Det gäller att alla individer kan ta del av fodret!

Sen kan det säkert gynna räven om foderplatsen är fel placerad..

Jag fodrar med havrekross och avrens pellets på större foderplatser för tillfället. Skulle vilja köra ut ensilage men vågar inte. Frågan är diskuterad mycket men finner inga säkra svar, som jag vågar lita på, om vilket ensilage som endast gynnar viltet. Frågan är om något ensilage är lämpligt när utfodringen börjar så sent som nu?

Enligt boken Rådjuret - Viltet, Ekologin och Jakten påverkade inte snövintrarna 1977 och 1985 rådjursstammen nämnvärt i södra Sverige. Då jag inte var född i dessa tider kan jag inte svara på hur hårda vintrarna var men de kanske kan ge ett riktvärde på vinterns uttag av rådjur. Viltvården har förhoppningsvis en positiv utveckling sedan dess. Rävstammen var väl mycket låg i dessa tider dock!

Publicerat

Jag kör ut ensilerat vete, ensilerade ärtor och klöverensilage i 500kg balar, grisarna river en på 2 dygn, klövern räcker 1,5 vecka jag fodrar så mycket jag har råd med men räknar kallt med att tappa upp till 50% av rådjursstammen. Vi inventerar i mars så vi får väl se. Mars 2009 hade jag minst 9 getter med trippelkid, i mars 2010 kommer jag vara överlycklig om jag hittar någon med 2st. Det är så surt, jag hade mer eller mindre nått det mål jag jobbat mot vad gäller medelålder och antal.

Men som sagt bara tiden kan utröna hur det kommer att se ut i vår. Men en sak är helt säker, det kommer bli mycket fina revir lediga för ungbocklarna att växa och frodas i. :rolleyes:

Publicerat

En "felplacerad" foderplats borde väl ändå vara bättre än ingen foderplats alls?

Publicerat
En "felplacerad" foderplats borde väl ändå vara bättre än ingen foderplats alls?

Visst är det bra att folk utfodrar.. men det skadar väl inte att tänka en extra gång om placering?

Likaså kan olika lösningar göras för att skapa åtkomst för alla individer inte enbart de dominanta..

Publicerat

Jag vet vad du menar med exempelvis tre foderhäckar på lagom avstånd från varandra. Men som jag ser det så är det bättre att en dominant bock får mat än att inget rådjur får mat överhuvud taget.

Publicerat

Visst kan man säga så, du har rätt!

Eller så kan man uppmana folk att sätta ut tre foderhäckar :rolleyes:

Publicerat
Eller så kan man uppmana folk att sätta ut tre foderhäckar :rolleyes:

Absolut!

Publicerat

Tack för svaren!

I vårt jaktlag har vi faktiskt bra med utfodring. Vi har foderbord med havrekross och spridda balar av ensilage på 9 platser på 470 hektar. Dessa fylls på varje helg men nu i helgen satte vädret och snödjupet stopp för det, det kommer dock ske i mitten av veckan. Plus att vi har två viltåkrar som är ca 3 ha stora st. Men nu tror jag viltåkrarna är verkningslösa. Det känns dock som att en sån här vinter inte bör komma allt för ofta om man ska ha rika klövviltstammar.

Vi har också talat om att placera ut skydd för harungar och fåglar i form av lastpallar som täcks av brädor och sedan kvistar och annat. Harungarna och fågelungarna ska kunna sitta där utan att en räv kommer åt dem eller för att söka skydd där när det regnar. Vad tror ni om denna hjälp till småviltet som en del i viltvården?

Glöm inte de gamla hederliga saltstenarna, de ger viktiga mineraler till viltet och påverkar deras fortplantningsförmåga och underlättar spec för dräktiga honor.

Publicerat
  • Författare
Visst är det viktigt med foderplatser i dessa tider!

Sen kan det säkert gynna räven om foderplatsen är fel placerad..

Enligt mig är det bättre att ha tre foderhäckar på tre olika ställen än tre på samma plats,visst finns dominanta djur som inte tolererar andra men för det mesta är det inget större problem.

På utfodringsplatserna är det nog ingen större risk att en räv lyckas slå ett rådjur,det finns i regel många hårdtrampade stigar runt dom och själva foderområdet är i regel totalt hårtrampat,detta ger djuren bra flykmöjligheter.

På foderplatserna nattetid är det för det mesta många par ögon och nosar som kan upptäcka faran i tid också.

Risken för predation är nog betydligt större på väg till och från foderplatserna,man gör dock djuren en stor otjänst om man tror sig om att kunna kontrollera alla variabler runt detta.

Intensiv rävjakt är nog den bästa metoden för att så många individer som möjligt ska få ta del av fodret :rolleyes:

De rävdödade djur jag hämtat i år är samtliga inte i närheten av någon foderplats,däremot har jakten skett i djup lössnö.

Lodjur kan jag inte uttala mig om då jag än så länge är förskonad från dessa.

Hur mycket vintern påverkar rådjursstammen återstår väl att se,runt midsommar borde man ha en klar bild.

Tills dess är det givetvis fritt fram för var och en att agera efter eget huvud.

Under mina 25 verksamma år har jag dock aldrig sett djuren vara i så dåligt skick som nu så min uppfattning är solklar!

/Micke

Publicerat

Hade som mest 15 rådjur ute på åkern i höstas. Alla var getter med kid. Höll igen i höstas och lär väl bli så i år med, tycker riktigt synd om djuren nu.. :P