Publicerat Februari 22, 201016 yr Jordbrukaren tvärs över vägen arrenderar ut jakten där jag bor. Nu är rådjuren så hungriga så dem hoppar in i vår hästhäge för att åta upp ett par strån ensilage på kvällarna. Att inte jaktarrendatorn verkar intresserar sig det minsta för att utfodra retar mig nåt kopiöst. Tyvärr är det inte så lyckat att jag lägger ut ensilage på kvällarna i vår hage då det går en 90km/h väg emellan där dem inte håller 90kmh så att säga... Att utfodra på annans mark, krävs det tillstånd både ifrån arrendatorn och markägaren eller bara någon av dem? Ett par saltstenar har jag dock 'tappat' under promenader så dem hänger så fint i träden med en pinne i hålet , mer mycket mer behöver göras. Synd på en så otroligt fin rådjursstam dem har där.
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Och vintern rullar vidare. Blev idag utkallad för att avliva ett skadat rådjur som under natten fått någon större skada över större delen av ryggen. Den var givetvis inte kvar när jag kom fram men det äldre paret som bodde där hade en rätt jobbig story att berätta. Dom hade haft en get med kid under hösten och vintern som varit ganska stationära i deras tomtområde,för någon dryg vecka sedan hade killingen fått svår diaree och dom hade mer eller mindre sett hur det rann ur den. För fyra dagar sedan dog killingen på deras tomt och första natten hade geten stått och nosat på den samt puttat på den med klöven. Varje natt sedan dess har geten lagt sig i samma lega bredvid sin döda killing Tror ni det gjorde ont i hjärtat att se detta.... Bild från platsen med getens lega i förgrunden. /Micke
Publicerat Februari 22, 201016 yr Hmmm, hela min själ sörjer för allt vilts väl och ve nu. /Christian
Publicerat Februari 28, 201016 yr Det är verkligen sorgligt, måste verkligen vara tufft att vara med om det
Publicerat Februari 28, 201016 yr Och vintern rullar vidare.Blev idag utkallad för att avliva ett skadat rådjur som under natten fått någon större skada över större delen av ryggen. Den var givetvis inte kvar när jag kom fram men det äldre paret som bodde där hade en rätt jobbig story att berätta. Dom hade haft en get med kid under hösten och vintern som varit ganska stationära i deras tomtområde,för någon dryg vecka sedan hade killingen fått svår diaree och dom hade mer eller mindre sett hur det rann ur den. För fyra dagar sedan dog killingen på deras tomt och första natten hade geten stått och nosat på den samt puttat på den med klöven. Varje natt sedan dess har geten lagt sig i samma lega bredvid sin döda killing Tror ni det gjorde ont i hjärtat att se detta.... Bild från platsen med getens lega i förgrunden. /Micke sorglig läsning