Publicerat December 20, 200520 yr Vilka här inne på forumet har och jagar kronhjort på sina marker?Kanske även nån som har lite granna kort att dela med sig av?tycker de är så förbaskat ståtliga djur!
Publicerat December 20, 200520 yr Jag har inte på mina egna marker men jag jagan nere på Cristinehofs marker och där är det gott om dom!!!!!!!
Publicerat December 20, 200520 yr Vi har men jag har ej sett någon kapital än men om en kommer ska jag försöka ta en bild.
Publicerat December 20, 200520 yr På jakterna ser vi kapitala hjortar varje jakt men det är inga vi får skjuta på i det kronhjortsområdet
Publicerat December 20, 200520 yr Författare vad är bestämmelserna inom områdena vad man får och inte får skjuta?är det alltid licensjakt på kronhjort?vad är det för några avskjutningssiffor på kronhjort i sverige, nåt tusental eller?
Publicerat December 20, 200520 yr Vi har i Kalix som har rymt från ett vilthägn. Jag har en bild på en fin 10-taggare i jaktbilder. Det är bara skallen med kronan.
Publicerat December 20, 200520 yr Finns i området bredvid vårat så man får hoppas några tar sig över E4 och kommer in på våran mark. Men de är onekligen mycket fina djur!!
Publicerat December 21, 200520 yr Jag kan ha fel men har man kronvilt på sin mark och inte tillhör ett registrerat kronviltskötselområde får man skjuta kalv mellan 16/8 - 1/10. Ingår man däremot i ett registrerat kronviltskötselområde får man en tilldelning på både vuxna djur och kalvar. Där vi jagar ska man minst ha 1000 ha för att få registrera ett kronviltskötselområde. Kronviltskötselområdena fungerar i princip på samma sätt som älgskötselområdena. Den största skillnaden är avskjutningen av kapitala handjur då kronhjorten tar ca 8 - 10 år innan den blir kapital.
Publicerat Januari 30, 200719 yr Författare nån som har lyckats nedlägga någon kronhjort i år?och nån som har bild månne?
Publicerat Januari 31, 200719 yr dom godsen jag är och hjälper till på har kronvilt och vi har sporaliskt på min ena mark och sen har jag en ganska fin stam som går på min andra mark men har förliten mark för att få skjuta en
Publicerat Januari 31, 200719 yr nån som har lyckats nedlägga någon kronhjort i år?och nån som har bild månne? Vi har ju ett antal som har rymmt från vilthägn och dessa har Vi skyddsjakt på. Det har fällts några under älgjakt, men några till är lösa. Hur många vet Vi ej. ???
Publicerat Januari 31, 200719 yr Sköt jag på pyrsch under första älgjaktsveckan ;D Slaktvikt 110 kg. Ingen jättebamsig hornuppsättning men klart godkänd för att vara första kronviltet //Micke
Publicerat Januari 31, 200719 yr Sköt jag på pyrsch under första älgjaktsveckan ;DSlaktvikt 110 kg. Ingen jättebamsig hornuppsättning men klart godkänd för att vara första kronviltet //Micke Klart godkänd! Grattis!
Publicerat Januari 31, 200719 yr Vilken fin hjort det där var,jag har aldrig skjutit nån stor men jag har skjutit dubble----- ;D
Publicerat Februari 1, 200719 yr Vårt VVO är både Älgskötselområde och Kronskötselområde. Tilldelning 8 vuxna, 50-50, 3-årslicens 24 vuxna. Jag har sett fantastiska kapitala hjortar vid 3 tillfällen förra året. 2 på harjakt och 1 under älgjaktsveckan. En fantastisk hjort stod med bredsida 30 m framför mig på en skogsbilväg. Bilden finns i huvudet, kommer aldrig att glömma den. De är fredade tills vidare. Därför har fallavgiften satts till 10.000 kr. Utan kapitala inga kalvar. Kanske tas det beslut på stämman i vår att ett par kapitala hjortar får skjutas. Nu har vi upp till 4-taggare på handjur. Ett fantastiskt vilt, men svårjagat, de är otroligt försiktiga.
Publicerat Februari 1, 200719 yr Nån mer än jag som hört att dom visslar inom gruppen när dom förflyttar sej......
Publicerat Februari 1, 200719 yr Jag har också hört talas om visslingen som kontaktläte. Har inte hört det själv. Det påstås även att björnen ''visslar''. De som borde veta är hägnägare eller de som forskar på kronvilt.
Publicerat Februari 1, 200719 yr Har skjutit en handfull kronhjortar i Sörmland och Polen, mest kalvar men ett par med horn också. Hemma i Uppland har vi nu en stam av 7-8 frilevande hjortar. Reproduktionstakten är ju låg då dom bara får en kalv om året. Ett trevligt vilt men ack vad dom ställer till granplanteringar och vilken skada dom göra i ett moget höstvetefält, > värre än nassarna. Beträffande inavel är det väl så att hela den finska vitsvanshjortstammen är kommen ur 3-4 individer. Dom klarar tydligen inavel väldigt bra.
Publicerat Februari 1, 200719 yr Jäklar vilken trofe,grattis MKJ Ellie,när jag sköt dessa hjortar hade dom strax innan gått och visslat ett bra tag,jag hörde faktist visslingarna innan jag såg djuren,sammanlagt var det väl runt 20 djur som kom på rad likt ett pärlband,en av dessa var mycket stor,jag siktade länge på den men det var skit i vägen hela tiden,eftersom dom började bli lite oroliga fick jag ta 2 andra i stället
Publicerat Februari 1, 200719 yr Har skjutit en handfull kronhjortar i Sörmland och Polen, mest kalvar men ett par med horn också.Hemma i Uppland har vi nu en stam av 7-8 frilevande hjortar. Reproduktionstakten är ju låg då dom bara får en kalv om året. Ett trevligt vilt men ack vad dom ställer till granplanteringar och vilken skada dom göra i ett moget höstvetefält, > värre än nassarna. Beträffande inavel är det väl så att hela den finska vitsvanshjortstammen är kommen ur 3-4 individer. Dom klarar tydligen inavel väldigt bra. Väldigt fin trofé! Grattis! Jo, dom ställer till det rejält även på gammelskog när dom stambarkar granarna från roten till så högt dom når när dom står på bakbenen. > Våra har ju rymmt från hägn.
Publicerat Februari 1, 200719 yr Vi har kron på jaktmarken. I fjol fälldes en kalv samt 2 hjortar (6:a + 9:a) och i år 2 kalvar samt en spets. Jag har själv sett ca 30 djur samtidigt, varav 7-8 handjur från 6-16 taggar. Det är mäktigt att se på en brölande 16-taggare med sitt harem - hade ca 25 kron, 3 dov och 2 vildsvinsgaltar framme samtidigt på en stubbåker en morgon i augusti. Jag var dock ute efter bock och hade med mig min numera avyttrade klass 2-studsare... och galtarna stod med bredsida på 80 m... för att inte tala om kronkalvarna, men inga bockar såg jag! Numera kommer jag bara att ha med minst klass 1 på den jaktmarken (fast jag sköt en räv på kvällen med bössan och det var ju kul)!
Publicerat Februari 1, 200719 yr Hos oss skadas vitbollarna = inplastat ensilage. Nästan inga skogsskador. Här pratar folk om skogsskador de har läst om. Vi brukar fråga var skadorna finns, visa så följer vi dit, men då kommer man inte ihåg. Jag som är ute i varje hörna av vårt VVO har knappt sett några barkskador. Förrförra vintern såg jag vitt lysa i ungtallskogen, gick dit, och det var älgar som hade skalat av 7-8 tallar i lagom äthöjd. Prata går ju. Hjortarna är utpräglade gräsätare, de fick vi höra av en ''expert'' från Kolmården. Han är mycket kunnig, ta kontakt med honom för en föreläsning el. så. Han och hans medhjälpare har följt hjorten under jättemånga år. Hjortarna nära Kolmården gör inte heller större skada i skogen. Forskarna tror nu att det är något ämne i de sydsvenska träden som hjortarna vill åt. Här i norr finns det i deras betesföda. ?? Jag hade en stor hind i kikaren första lovliga dagen, men hörde att flera djur var på väg ut på åkerkanten så jag väntade. Ingen kalv kom, det var en hind till som kom ut, de fick vind av mig och vips var de borta med vinden. Men de är ju kvar............. Nu är jag ju förstås väldigt partisk, har jobbat i åratal för bildning av Kronområde, och det blev av till sist. Jag tycker att det är ett otroligt vackert och gott (mat) vilt och ett fantastiskt inslag i vår norrländska fauna. När hjortarna kom till oss skulle alla ''utrotas'' för de tillhörde inte den svenska faunan. Hör och häpna, det finns rester kvar av den ursprungliga kronhjortsstammen i Sverige. Så argumentet ''icke-svensk'' höll inte för ''utrotning''.
Publicerat Februari 1, 200719 yr Huserar ju i ett landskap där det inte är ovanligt att se kronhjort. Har sett en hel del kapitala hjortar under brunsten. Har tyvärr inga bilder på de hjortar jag skjutit. Har nedlagt 6 st kronhjortar. 1 14-taggare som fick silvermedalj, 2 spetsar samt 3 kalvar. 14 taggaren fick jag dock inte trofe´n från :'(.När det gäller att se kronhjort kan jag berätta om en vinter för ca 20 år sedan. På ett rapsfält i närheten av Vombs Furuskog såg jag en kväll 78 kronhjortar. Det var en vinter med mkt snö och stark kyla. Iaf för att vara i Skåne. Det är ett mkt vackert vilt som vi skall vara rädda om
Publicerat Februari 4, 200719 yr Huserar ju i ett landskap där det inte är ovanligt att se kronhjort. Har sett en hel del kapitala hjortar under brunsten. Har tyvärr inga bilder på de hjortar jag skjutit. Har nedlagt 6 st kronhjortar. 1 14-taggare som fick silvermedalj, 2 spetsar samt 3 kalvar. 14 taggaren fick jag dock inte trofe´n från :'(.När det gäller att se kronhjort kan jag berätta om en vinter för ca 20 år sedan. På ett rapsfält i närheten av Vombs Furuskog såg jag en kväll 78 kronhjortar. Det var en vinter med mkt snö och stark kyla. Iaf för att vara i Skåne. Det är ett mkt vackert vilt som vi skall vara rädda om Jag glömmer aldrig när du sköt min guldbock hemma ...utan horn ..... som jag lagt ner ganska mkt tid på ..... Men jag glömme det hela när du fixar en stor kronhjort till mig heheh