Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronhjortar!

Featured Replies

Publicerat
Jag glömmer aldrig när du sköt min guldbock hemma ...utan horn ..... som jag lagt ner ganska mkt tid på .....

Men jag glömme det hela när du fixar en stor kronhjort till mig  ;)  heheh

Jag tror jag vet vad du menar. Blev sagt bockar i bast och med horn fick ej skjutas om det är den nere vid det nerblåsta granet?.En av mina labbar tog ju en i bast en annan gång när vi absolut inte skulle skjuta bockar. Den höll garanterat minst brons.Tror väl ändå att där är en och annan bra bock kvar. Jag jobbar på en stor hjort frågan är vilket land du kan tänka dig att åka till. Du kan skicka mig ett PM om det. MVH Tore
Publicerat

Jag jagar på en grannmark till Christinehov och vi hade en obegränsad horning, en 4-8 horning, 1 hind och 3 kalvar på licens denna säsongen. Vi sköt alla utom 4-8:an för vi såg ingen så liten när vi fällt den obergänsade. Förra säsongen när vi inte hade nån obegränsad ställde sig 7 st kapitala på rad framför mitt torn där den närmsta stod 30 m framför mig, samtliga med full bredsida.   :'(

Jag ska dock inte klaga förmycket eftersom jag fällde en vacker 12-taggare i september (Polen).

post-424-1170677452_thumb.jpg

Publicerat
Jag jagar på en grannmark till Christinehov och vi hade en obegränsad horning, en 4-8 horning, 1 hind och 3 kalvar på licens denna säsongen. Vi sköt alla utom 4-8:an för vi såg ingen så liten när vi fällt den obergänsade. Förra säsongen när vi inte hade nån obegränsad ställde sig 7 st kapitala på rad framför mitt torn där den närmsta stod 30 m framför mig, samtliga med full bredsida.   :'(

Jag ska dock inte klaga förmycket eftersom jag fällde en vacker 12-taggare i september (Polen).

Var jagar du någonstans? Jag har inte mer än 8.9 km till Christinehofs gräns. Du kan pm:a om du inte vill tala om det här.
Publicerat
Var jagar du någonstans? Jag har inte mer än 8.9 km till Christinehofs gräns. Du kan pm:a om du inte vill tala om det här.
Du har PM..
  • 10 months later...
Publicerat

Amakulus 14 - taggare

post-888-1198008063_thumb.jpg

Publicerat

Klart gk både RW och amakulu! Grattis på Er båda! :D

Publicerat

Hej Skåningar,

Fina Hjortar båda två, RWs var dock lite färggladare :)

Publicerat

Amakulu ser hårdare ut som person.....

Publicerat

Jämfört med den polske guiden som RW hade som hjorthållare? ;)

Publicerat
Jämfört med den polske guiden som RW hade som hjorthållare? ;)

Ahh,jag som trodde att RW var hjortronhållare ;D

Publicerat
Ahh,jag som trodde att RW var hjortronhållare ;D
Ahhh, avslöjad av MaxW den förskräcklige....  ;)
Publicerat

Rw, iofs... ni är rätt lika! :D

Publicerat
Rw, iofs... ni är rätt lika! :D
Var då  ??? ;D
  • 2 weeks later...
Publicerat

Lägger in en bild på den senaste, hadde blivit fler om folk bara viste hur kronhjort ser ut ::) ,den här rapporterades som dovvilt. Samma jakt fick en av skyttarna en "flock älgar" i pass ??? va väll lika bra han inte lyfte bössan.

Ni har säkert sett att Jägarförb. givit ut en ny bok om kronvilt, riktigt trevlig läsning med fantastiska bilder.

Det är lille Razzel som provsmakar, hoppas det faller honom i smaken ![/img]

post-1851-1199461724_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

häftigt SlPSGr , vart är dina marken belägna? har ni gott om kronvilt hos er och släng gärna in fler bilder på kron om du har, är helförtjust i detta ståtliga djur!

Publicerat

Snyggt horn i alla fall...röd variant !!!! Säker på att det inte var Tomtens ren??  ...... ;D ;D ;D

Publicerat
Snyggt horn i alla fall...röd variant !!!! Säker på att det inte var Tomtens ren??  ...... ;D ;D ;D

Menar Du Rudolf med röda mulen ??? ;) ;D

Publicerat

...får man inga julklappar så... ;D

Publicerat
häftigt SlPSGr , vart är dina marken belägna? har ni gott om kronvilt hos er och släng gärna in fler bilder på kron om du har, är helförtjust i detta ståtliga djur!

Hej.

Jagar i östra sörmland inte långt från Öster Malma (Sv Jägarförb. högborg). Går mest som hundförare, och det är nu när det har frusit, kronviltjakten med hund kommer riktigt i gång. Tidigare på säsongen står hjortarna dagtid i dom stora sumpiga vassområden som bildats efter sjösänkningar i slutet på 1800-talet. Därifrån är det rent lögn i h-t att få ut dom, inte helt ofarligt dessutom. Men nu när isen har lagt sig drar dom till högre mark, oftast branter, planteringar och andra ogästvänliga platser. Kronviltet är en formidabel motståndare för både hund o passkyttar, en flock kan snurra på några hektar för att nästa jakt dra rakt ut som X2000 så fort en bildörr slår igen.

Dagens jakt visar lite av detta.....

Släpper vid 9.30 och 15 minuter senare är det fult drev.... men ??? älgspår? (här räknas nästan älg som bifångst, avskjutningen är hårt reglerad o jakten stoppad redan 15/12) Och många är dom oxå, ko med dubbelkalv, kviga ev. en liten tjur. Inte vill dom försvinna heller. Hunden driver olika älgar fram å tillbaks i såten under nästan två timmar, tills skyttarna fryser (blåste småspik i dag) och jaktledaren bryter. Kallar in Prick som hunden heter, han får gå lös mot bilarna, när vi har 200 M kvar sticker han upp i skogen. Drev igen, men nu kommer en kronhind med kalv, hon har stått och tryckt i kaoset, är bara lyfta på hatten.

Lägger med en gammal bild, det är Pricks första kronhjort, dom var fyra "herrar" det tog 2 tim o 15 min att få någon av dom i pass. Såten va ungefär 25 ha......

MVH AL[/img]

post-1851-1199556863_thumb.jpg

Publicerat

Det låter som en trevlig jakt men tidskrävande. :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Vi bor mitt i ett kronskötselområde. Två marker som ligger inom det som vi ofta är ute och jagar på. Tyvärr har jag inga foton,.. jag har inte lärt mig att ha både kamera och bössa med mig samtidigt ut på jakt,.. så de gånger hjort har visats sig har inte kameran varit med.

Man kanske borde ge sig ut och smygjaga med kameran så fort jakttiden är över,...  :)

Publicerat

Sköt min första kron med horn på drev i måndags ente stor men ändå den första med horn ;D

Publicerat
  • Författare

jösses sicka granna djur dom är! grattis Danne

Publicerat

Grattis! Fin hjort! :D

Publicerat

Amakulu

Himmel vilken fin trofe........GRATTIS

Jag hoppas att jaktstämman hos oss släpper någon storhjort till hösten. Inom vårt Kronskötselområde tror jag att vi har 3 i den där storleken. Vi kan ta 1 av dom utan att det blir problem i aveln. I höstas var det 2 jättar som slogs i mörkret på byvägen. Bättre att skjuta en, än att de har ihjäl varandra.

Det är 4 hindar och 1 kalv skjutna hos oss i höstas, unghjortarna har klarat sig. Vi hade licens för 4 st upp till 6 taggar. Mycket spännande vilt.......som jag ser oftast under harjakten...och för stövaren vill jag ju inte fälla någon hjort......