Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rytera Alien X

Featured Replies

Publicerat

Tänkte här skriva lite om den Rytera Alien X som jag idag fått hem.

Börjar med en liten video från youtube där några olika bågars "rekyl" testas i slowmotion filmning.

Alien X visar onekligen bra resultat.

Testet kan ju vara trovärdigt om man utgår ifrån att det är oberoende testare som gjort filmningen och inte Ryteras tillverkare. Man ska alltid vara lite skeptiskt till sådana här tester på nätet. I slutändan handlar ju allt om att sälja sin produkt. Nu vet jag visserligen inte vem som står bakom detta test.

Men kul att se oavsett:

http://www.youtube.com/watch?v=cH0sy4qPUfQ

Jag kommer att skjuta genom kronograf och mäta hastighet med några olika pilvikter. Återkommer till det senare.

Se även:

Från tillverkarens hemsida http://www.rytera.com/2010/alienx.htm kan man läsa följande data:

The new 2009 Alien-X, Light Years Ahead!

•Ultra speed, with absolutely ZERO shock, making

the Alien-X one of the smoothest shooting bows ever.

•Truly amazing design makes this bow stand out

from the crowd.

•Real IBO speed of the Hybrix Duo Cam System is

330 to 340 FPS and still has a great smooth draw.

•Extremely light and strong.

•Specs (approximate)

- 3.5 lbs.

- 31.5” axle to axle

- 7” brace height

- Draw weights 50#, 60#, 70#

- Draw modules from 27” to 30”

- Shooting String 54 5/8

- Cables (2) 36 1/8

•Available with the Hybrix Hybrid Duo Cam System

or the Tranz Cam Single Cam System.

Alien X på bilden har enkelcamsystemet Trans cam. Den jag nu har hemma har dubbelkam Hybrix hybrid.

Bowhunting magazine har gjort en utvärdering av bågen:

http://www.bowhuntingmag.com/field_tested/BH_rytera_0809/

post-1478-1266945829_thumb.jpg

Publicerat

Sönerna till grundaren av Martin archery, Ryan och Terry (Archery) har onekligen gjort sina läxa, har använt bågen en hyfsad tid och både på jakt och 3D stigar. Snabb, tyst, mycket mjuk att dra.

Köpte den från Kenth på KIH som skruvade på sikte och borsthylla, justerade centershoot+peepen. Det enda jag gjorde var att skjuta in avstånden sedan dess har jag inte rört en skruv B) , det säger en del om hur stabil bågen är, för att inte tala om kvalitén på sträng/kabel/arbete (inget synligt slitage, inga lösa lindningar eller snurrande peep trotts ambitiöst skytte).

Jag är mycket nöjd med pilbågen :D

/s

Publicerat

Intressant !

Fast jag håller mig nog kvar med min T2:a jag.. :D

Publicerat

^_^ ska bli intresant att testa den!

Men byta bort min APA? Nääääääääääääääääääääää har juh redan världens bästa båge! :P

Mvh Mamre!

Publicerat
Tänkte här skriva lite om den Rytera Alien X som jag idag fått hem.

Börjar med en liten video från youtube där några olika bågars "rekyl" testas i slowmotion filmning.

Alien X visar onekligen bra resultat.

Testet kan ju vara trovärdigt om man utgår ifrån att det är oberoende testare som gjort filmningen och inte Ryteras tillverkare. Man ska alltid vara lite skeptiskt till sådana här tester på nätet. I slutändan handlar ju allt om att sälja sin produkt. Nu vet jag visserligen inte vem som står bakom detta test.

Men kul att se oavsett:

http://www.youtube.com/watch?v=cH0sy4qPUfQ

Jag kommer att skjuta genom kronograf och mäta hastighet med några olika pilvikter. Återkommer till det senare.

Se även:

Från tillverkarens hemsida http://www.rytera.com/2010/alienx.htm kan man läsa följande data:

The new 2009 Alien-X, Light Years Ahead!

•Ultra speed, with absolutely ZERO shock, making

the Alien-X one of the smoothest shooting bows ever.

•Truly amazing design makes this bow stand out

from the crowd.

•Real IBO speed of the Hybrix Duo Cam System is

330 to 340 FPS and still has a great smooth draw.

•Extremely light and strong.

•Specs (approximate)

- 3.5 lbs.

- 31.5” axle to axle

- 7” brace height

- Draw weights 50#, 60#, 70#

- Draw modules from 27” to 30”

- Shooting String 54 5/8

- Cables (2) 36 1/8

•Available with the Hybrix Hybrid Duo Cam System

or the Tranz Cam Single Cam System.

Alien X på bilden har enkelcamsystemet Trans cam. Den jag nu har hemma har dubbelkam Hybrix hybrid.

Bowhunting magazine har gjort en utvärdering av bågen:

http://www.bowhuntingmag.com/field_tested/BH_rytera_0809/

hej js

undrar varför de testar encams Alien med stabb men inte tvåcams som är mer populär

Mathews DXT står ganska stila efter skottet och det har jag lite erfarenhet med

sjuter du lite lättare pil med lättare stabb hoppar han som fan underifrån (det gör alla encams bågar och just darför sitter han kvar i maskinen)

jag tror att det hella beror hur paralella är lemmar på bågen och hur tung stabben är och sen tror jag att just encams båge har fördel i en sån test mot tvåcams

Publicerat
  • Författare
hej js

undrar varför de testar encams Alien med stabb men inte tvåcams som är mer populär

Mathews DXT står ganska stila efter skottet och det har jag lite erfarenhet med

sjuter du lite lättare pil med lättare stabb hoppar han som fan underifrån (det gör alla encams bågar och just darför sitter han kvar i maskinen)

jag tror att det hella beror hur paralella är lemmar på bågen och hur tung stabben är och sen tror jag att just encams båge har fördel i en sån test mot tvåcams

Ja, precis som jag skrev i det första inlägget. Vi vet ju inte vilka som står bakom dessa olika test på youtube.

Kan ju vara så att man använder en encamsbåge just för att den är mer stilla.

Vi får ju åtminstone se hur de olika bågarna uppför sig i ett test. Men jag tycker man ska testa alla bågar under samma förutsättningar. Har en stabbe så ska alla ha det. Men ser inget fel i att blanda en och två camsbågar. Det visar ju bara hur just den modellen uppför sig. Nu ska man ta alla dessa tester av bågar och andra tillbehör som jaktspetsar med en skopa salt. Självklart visar alla fabrikanter upp fördelarna med sin produkt. Nackdelarna talar man tyst om.

En båge med paralella lemmar tar ju ut rekylen bättre. Bara att ta en 15 år gammal båge och provskjuta. Man blir ju skotträdd när man skjuter en så gammal båge. :P

Publicerat

Alien X single cam är väl en nyhet för 2010, kanske därför de testar den (hybrixen har ju funnits ett tag).

PSE bågen är ingen singlecam, ändå hänger den kvar i riggen, det gör tydligen inte snigelcamsbågen från Elite :P

Skjuter de inte en Alien X utan stabb i slutet?

/s

Publicerat
Alien X single cam är väl en nyhet för 2010, kanske därför de testar den (hybrixen har ju funnits ett tag).

PSE bågen är ingen singlecam, ändå hänger den kvar i riggen, det gör tydligen inte snigelcamsbågen från Elite ;)

Skjuter de inte en Alien X utan stabb i slutet?

/s

det har du faktist rätt

den sista Alien var utan stab

är lite osäkert om den var encam föra året

jag har provat den dubla camen och märkte inte någon större skilnad mot andra

jag tror inte att själva testet bevisar nånting extra viktigt

det jag vet är att Alien är lätt att dra och det är super viktigt för jaktbåge

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått möjlighet att skjuta några serier med Rytera Alien X.

Med 29 tum i draglängd gav den följande resultat:

70 pounds dragvikt

Pilvikt 30 gram 284 fot per sekund

27 gram 287 f.p.s

26 gram 294 f.p.s

60 pounds dragvikt

Pilvikt 30 gram 264 f.p.s

27 gram 269 f.p.s

26 gram 274 f.p.s

Man kan ju fråga sig om 20 f.p.s i förlust mellan 60 och 70 pound i dragvikt är värt mödan att slita med en 70 pounds båge?

På jaktmässiga håll har denna hastighets förlust ingen betydelse. Då är förmågan att kunna smyga bågen till fullt drag viktigare. Det är enklare om du har bågen ställd på 60 pound på ett kallt rådjurspass på Åland t.ex.

Rytera Alien X är mycket mjuk i sitt drag och stadig att skjuta med. Det mjuka draget genom hela dragkruvan övrraskade mig en aning eftersom den ändå levererade så pass höga hastigheter. Jag har hittills varit av den uppfattningen att en mjuk dragkurva ofta får betala med lite sämre prestanda. Men så verkar inte fallet vara med denna båge.

Förutom original strängstopparen så var den dessutom utrustad med två extra dämpare på strängen.

Bågen är otroligt tyst och i det närmaste rekylfri.

Vid provtillfället var den utrustad med en whisker biscuit bortshylla och en kort jaktstabb.

Trophy ridge pilar användes under provskjutningen.

Fördelen med whisker biscuit är att den är så enkel att trimma. Efter att ha justerat nocklägen och angreppsvinkel så provsköt jag en serie. Resultatet ser ni på bilden nedanför. Alla pilarna satt inom en enkrona.

Skjutavståndet var 20 meter inomhus.

För att spexa till det lite så tog kompisen fram 2 gummihylsor och lät dom ligga på 2 fasttryckta skruvar i ethafoamtavlan.

Efter att ha finlirat lite med siktet så sköt jag.

Första gummihylsan fick en träff och ramlade ner. Den andra pilen gick rätt in i hålet på gummihylsan.

Som ni ser på bilden så är hålet en aning större än pilskaftet.

Alla som säger att en borsthylla inte har tillräcklig precision ska kanske ompröva sin ståndpunkt. :angry:

Bågen var utrustad med loop och G5 peepsigth när den kom. Jag provade en enkelkäftad release och loop. Men som vanligt så tog det inte länge innan jag kapade bort loopen och använde min dubbelkäftade James Greene release. Jag måste vara allergisk mot loop för jag verkar aldrig tycka om det. Har provat många gånger!, men nej, det verkar inte bli nån loop för mig.

G5 peepen hade inte en tillstymmelse till att vilja vrida sig ur läge under den 60 pils serie som jag hann testa denna söndag.

Rytera har gjort ett bra jobb och finnishen är inget att klaga på. Med ett tvådelat bågkoger väger bågen 2610 gram skjutklar utan pilar i kogret.

Det får väl anses vara ganska bra vikt för en jaktbåge att släpa omkring på?

post-1478-1267381164_thumb.jpg

post-1478-1267381182_thumb.jpg

post-1478-1267381199_thumb.jpg

Publicerat
Nu har jag fått möjlighet att skjuta några serier med Rytera Alien X.

Med 29 tum i draglängd gav den följande resultat:

70 pounds dragvikt

Pilvikt 30 gram 284 fot per sekund

27 gram 287 f.p.s

26 gram 294 f.p.s

60 pounds dragvikt

Pilvikt 30 gram 264 f.p.s

27 gram 269 f.p.s

26 gram 274 f.p.s

Man kan ju fråga sig om 20 f.p.s i förlust mellan 60 och 70 pound i dragvikt är värt mödan att slita med en 70 pounds båge?

På jaktmässiga håll har denna hastighets förlust ingen betydelse. Då är förmågan att kunna smyga bågen till fullt drag viktigare. Det är enklare om du har bågen ställd på 60 pound på ett kallt rådjurspass på Åland t.ex.

Rytera Alien X är mycket mjuk i sitt drag och stadig att skjuta med. Det mjuka draget genom hela dragkruvan övrraskade mig en aning eftersom den ändå levererade så pass höga hastigheter. Jag har hittills varit av den uppfattningen att en mjuk dragkurva ofta får betala med lite sämre prestanda. Men så verkar inte fallet vara med denna båge.

Förutom original strängstopparen så var den dessutom utrustad med två extra dämpare på strängen.

Bågen är otroligt tyst och i det närmaste rekylfri.

Vid provtillfället var den utrustad med en whisker biscuit bortshylla och en kort jaktstabb.

Trophy ridge pilar användes under provskjutningen.

Fördelen med whisker biscuit är att den är så enkel att trimma. Efter att ha justerat nocklägen och angreppsvinkel så provsköt jag en serie. Resultatet ser ni på bilden nedanför. Alla pilarna satt inom en enkrona.

Skjutavståndet var 20 meter inomhus.

För att spexa till det lite så tog kompisen fram 2 gummihylsor och lät dom ligga på 2 fasttryckta skruvar i ethafoamtavlan.

Efter att ha finlirat lite med siktet så sköt jag.

Första gummihylsan fick en träff och ramlade ner. Den andra pilen gick rätt in i hålet på gummihylsan.

Som ni ser på bilden så är hålet en aning större än pilskaftet.

Alla som säger att en borsthylla inte har tillräcklig precision ska kanske ompröva sin ståndpunkt. :o

Bågen var utrustad med loop och G5 peepsigth när den kom. Jag provade en enkelkäftad release och loop. Men som vanligt så tog det inte länge innan jag kapade bort loopen och använde min dubbelkäftade James Greene release. Jag måste vara allergisk mot loop för jag verkar aldrig tycka om det. Har provat många gånger!, men nej, det verkar inte bli nån loop för mig.

G5 peepen hade inte en tillstymmelse till att vilja vrida sig ur läge under den 60 pils serie som jag hann testa denna söndag.

Rytera har gjort ett bra jobb och finnishen är inget att klaga på. Med ett tvådelat bågkoger väger bågen 2610 gram skjutklar utan pilar i kogret.

Det får väl anses vara ganska bra vikt för en jaktbåge att släpa omkring på?

bra skjutet

jag väljer alltid 70pound och fall hylla bara för att kunna skjuta med en pinne upp till 35m

tycker att det är guld värt då man sliper funderingar om avstånd

(p.S med det gäller att kunna ställa fallhylla på ett sätt(min liten hemlis,och darför har jag aldrig avstånds metare med)mellan 15 och 25 skjuter du mitt iprick och35 går max 5-8cm under med 482grains pil

Publicerat

Sverige har en ny Byron Ferguson!

Men JS , hur flög pilen med den där gummiringen på igentligen, blev den inte vinglig ? <_<

Publicerat

Men JS , hur flög pilen med den där gummiringen på igentligen, blev den inte vinglig ? <_<

hahahahaha

den ringen stoppar pilen

han har dålig ethafoam och så får han att pilen stannar i den med ringen på

att jag fattade inte direkt varför har han såna ringar

tack för tips

Publicerat
  • Författare

Men JS , hur flög pilen med den där gummiringen på igentligen, blev den inte vinglig ? :blink:

Du borde ju vid det här laget veta att jag fixar sådana där skott i parti och minut! (Har du tagit ner min pil än?)

Det roliga var ju att första pilen var en kantträff och sen börja polaren tjafsa om att man inte bara ska träffa gummiringen utan att den ska sätta sig i hålet. Sen gör man ett sån träff! Det blev lite förvånade miner i skjutlokalen igår kan jag lova! :D

Publicerat
Du borde ju vid det här laget veta att jag fixar sådana där skott i parti och minut! (Har du tagit ner min pil än?)

Det roliga var ju att första pilen var en kantträff och sen börja polaren tjafsa om att man inte bara ska träffa gummiringen utan att den ska sätta sig i hålet. Sen gör man ett sån träff! Det blev lite förvånade miner i skjutlokalen igår kan jag lova! :rolleyes:

Jag ska genast gå och trycka på en gummi ring på din pil i väggen!

Du borde väl ha gummi vana vid detta laget föresten!

Publicerat
  • Författare
hahahahaha

den ringen stoppar pilen

han har dålig ethafoam och så får han att pilen stannar i den med ringen på

att jag fattade inte direkt varför har han såna ringar

tack för tips

Nej, det här är ju den nya designen på FOBs http://www.starrflight.com/ :huh:

Den är fortfarande på utvecklingsstadiet. Numera ska man ha denna gummiring i mitten på pilen för att styra upp den! :rolleyes:

Nej du! Detta var en sån där "once in a lifetime" skott! Vad tror du oddsen är för att man lyckas sätta den mitt i ringen igen?

Jag ska prova nästa söndag när vi skjuter igen!

Publicerat
  • Författare
Jag ska genast gå och trycka på en gummi ring på din pil i väggen!

Du borde väl ha gummi vana vid detta laget föresten!

Nu ska du bara vara tyst och plocka ner min pil! :rolleyes:

Publicerat
Nej, det här är ju den nya designen på FOBs http://www.starrflight.com/ :rolleyes:

Den är fortfarande på utvecklingsstadiet. Numera ska man ha denna gummiring i mitten på pilen för att styra upp den! :D

Nej du! Detta var en sån där "once in a lifetime" skott! Vad tror du oddsen är för att man lyckas sätta den mitt i ringen igen?

Jag ska prova nästa söndag när vi skjuter igen!

Jo våra rådjur springer runt me gummiringar på sig! bäst att du tränar !

Publicerat
Nu ska du bara vara tyst och plocka ner min pil! :D

It ain't gonna happen , som tysken säger

Publicerat
  • Författare
It ain't gonna happen , som tysken säger

Ta och titta hur den gamle rockikonen Ted Nugent jagar med sin Rytera Alien X! Kill it and grill it som han brukar säga!

http://www.archerytalktv.com/attv/view_vid...3cb83dacb17b0af

Publicerat
Ta och titta hur den gamle rockikonen Ted Nugent jagar med sin Rytera Alien X! Kill it and grill it som han brukar säga!

http://www.archerytalktv.com/attv/view_vid...3cb83dacb17b0af

han börjar bli gammal

tror att båge är på 35 #

det är så man skjuter när grillen väntar-har inte tid med eftersök

Publicerat
  • Författare
han börjar bli gammal

tror att båge är på 35 #

det är så man skjuter när grillen väntar-har inte tid med eftersök

Ja, vem av oss blir yngre egentligen? ^_^

Publicerat
Ja, vem av oss blir yngre egentligen? :D

jag

kolla klockan är 04:00 och jag ska ut och jaga en och annan kroka så fort det blir ljust och är endå pigg(ung menar jag)

p.s

vem säljer såna FOB eller vad de heter

börjar bli trött på det att sitta hela natt och limma fenor

jag måste sluta skjuta grupperingar

Publicerat
jag

kolla klockan är 04:00 och jag ska ut och jaga en och annan kroka så fort det blir ljust och är endå pigg(ung menar jag)

p.s

vem säljer såna FOB eller vad de heter

börjar bli trött på det att sitta hela natt och limma fenor

jag måste sluta skjuta grupperingar

Raceback säljer FOBs! ja skjuter med dom och tycker dom är toppen!..

http://www.racerback.se/fob´s-p-977.html

David heter killen i butiken som ansvarar för bågjakten!

Mvh Mamre

Publicerat
  • Författare

Efter att ha provskjutit Ryteran så skickade jag tillbaka mitt demoex och passade samtidigt på att hämta ut min spritt nya Alien X.

Så nu är man ägare till en sån.

Beställde den med whisker biscuit pilhylla. Den är ju makalöst enkel i sin konstruktion och en given favorit som jakthylla.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med min Martin Firecat 2009 års modell! Kanske blir den till salu under våren eller så utrustar jag den med bäverjakt prylar. Någon som är intresserad av en Firecat i nyskick annars?

Extra uppsättning sträng o kablar ingår. (Nya)