Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rytera Alien X

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Så har man varit och skjutit in sin Alien X.

Gick väldigt bra och inskjutningen på 20 meter var klar efter 10 pilar. Sen satte min skyttepolare återigen upp de små gummiringarna och det gick ju som det brukar gå. Sköt in i det lilla hålet igen och sen ytterliggare en gång.

Börjar bli enkelt det här! :rolleyes:

Laddade upp en kortfilm där vi skjuter en ljusnock på

http://www.youtube.com/watch?v=rYlI1O8DV9c

Det var några veckor sen vi filmade detta och den pilen skjuts med min Martin Firecat.

Nu vill jag ha undan snön och komma ut i en grönskande vår. Jag är trött på vintern!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen lite vår och snöfritt på tomten.

Var ut och provsköt med Ryteran för en halvtimme sen. Tänkte bara kolla hur jaktspets och fältspets grupperade innan jag hastar ner till bastun för vederkvickelse och avslappning.

Detta är de första pilarna som jag släpper utomhus på 23 meters avstånd. Tidigare har jag endast skjutit pilar med fältspets inomhus på 18-35 meter. Pilarna tog lite lågt då siktet är inställt på 18 meter.

Nåja, skulle ju bara testa hur grupperingen blev och nog verkar intrimningen med centershot och nockläge vara i ordning av bilderna att döma i allafall.

Bågen är utrustad med whisker biscuit (Vem var det som sa att det inte är tillräckligt bra precision med den hyllan?) :)

Pilen med jaktspets har en 100 grains 3 bladig Muzzy med fasta blad. (Vem sa att det är svårt att få fasta blad att gruppera och att man gör säkrast i att skjuta med mekaniska spetsar?)

Men jag får nog trimma lite till för ni ser ju att fältspetsen tagit till höger om jaktpilens skaft! :P

Det roliga med denna 2 pilsserie är att dom sitter precis där dom ska sitta. Jag har ju tidigare tjatat om vikten att första pilen ska sitta i målet för en bågjägare. Man kan inte förlita sig på att pilarna börjar sitta bra efter 15 uppvärmningspilar.

För du har ingen möjlighet att värma upp dig med en massa pilar när du står på pass i 3 timmar.

Så nu går jag nöjd ner i bastun och öser på med vatten!

Ut och skjut och njut! Vi har en härlig årstid framför oss! Ljusa kvällar och stigande temperaturer!

post-1478-1271009945_thumb.jpg

post-1478-1271009975_thumb.jpg

Publicerat
Äntligen lite vår och snöfritt på tomten.

Var ut och provsköt med Ryteran för en halvtimme sen. Tänkte bara kolla hur jaktspets och fältspets grupperade innan jag hastar ner till bastun för vederkvickelse och avslappning.

Detta är de första pilarna som jag släpper utomhus på 23 meters avstånd. Tidigare har jag endast skjutit pilar med fältspets inomhus på 18-35 meter. Pilarna tog lite lågt då siktet är inställt på 18 meter.

Nåja, skulle ju bara testa hur grupperingen blev och nog verkar intrimningen med centershot och nockläge vara i ordning av bilderna att döma i allafall.

Bågen är utrustad med whisker biscuit (Vem var det som sa att det inte är tillräckligt bra precision med den hyllan?) :)

Pilen med jaktspets har en 100 grains 3 bladig Muzzy med fasta blad. (Vem sa att det är svårt att få fasta blad att gruppera och att man gör säkrast i att skjuta med mekaniska spetsar?)

Men jag får nog trimma lite till för ni ser ju att fältspetsen tagit till höger om jaktpilens skaft! :P

Det roliga med denna 2 pilsserie är att dom sitter precis där dom ska sitta. Jag har ju tidigare tjatat om vikten att första pilen ska sitta i målet för en bågjägare. Man kan inte förlita sig på att pilarna börjar sitta bra efter 15 uppvärmningspilar.

För du har ingen möjlighet att värma upp dig med en massa pilar när du står på pass i 3 timmar.

Så nu går jag nöjd ner i bastun och öser på med vatten!

Ut och skjut och njut! Vi har en härlig årstid framför oss! Ljusa kvällar och stigande temperaturer!

Snöfritt på tomten.... ja vissa har det bra hör jag, här på min tomt är det ca en halvmeter med snö kvar B)

/Henke

Publicerat
  • Författare
Snöfritt på tomten.... ja vissa har det bra hör jag, här på min tomt är det ca en halvmeter med snö kvar ;)

/Henke

Du får väl skylla dig själv som har missplacerat dig geografiskt! ^_^

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bytte pilhylla från Whisker Biscuit till Ripcord för att testa lite.

Tog en provpil på 25 meters håll på tavlan och missade grovt. Skulle kanske ha trimmat på kortare håll först. Inskjutningen blir ju lite annorlunda på denna hylla än WB.

Nåja, det gick som det gick och jag träffade träställningen där min skjutsäck hänger och resultatet kan ni se nedan.

Pilen har borrat sig igenom drygt 50 mm impregnerat virke. Ganska bra skjuts i grejorna!

Får ta borren imorgon och borra runt, för det går inte att dra ut pilen. :rolleyes:

post-1478-1274470895_thumb.jpg

Publicerat

Tog en provpil på 25 meters håll på tavlan och missade grovt. Skulle kanske ha trimmat på kortare håll först. Inskjutningen blir ju lite annorlunda på denna hylla än WB.

Nåja, det gick som det gick och jag träffade träställningen där min skjutsäck hänger och resultatet kan ni se nedan.

Pilen har borrat sig igenom drygt 50 mm impregnerat virke. Ganska bra skjuts i grejorna!

Får ta borren imorgon och borra runt, för det går inte att dra ut pilen. <_<

De e bra kraft i bågen! :angry:

Publicerat
  • Författare
De e bra kraft i bågen! :rolleyes:

Vi fick ju testa hastigheten igår och med 70 pound och 27,5 grams pilar gjorde min Rytera 280 fot/sekund.

Med en något lättare pil var jag helt plötsligt uppe i 298 fot.

Det jag var mest nöjd med var grupperingen av jaktspets och fältspets på 60 meters håll.

Utan att ha gjort några ändringar sen jag slängde på ripcord fallhyllan så verkar man ha hamnat rätt nästan direkt.

På bilden nedan kan ni se 2 pilar med jaktspets sitta i gula området och 2 med fältspets längre ner.

Linjeringen på pilarna är bra och det enda man i detta läge behöver göra för att få dessa att gruppera lika är att höja nockläget en liten aning. Tyvärr fick jag inte tid att meka med detta igår. Men fixar det senare.

Som ni ser så är trimning av jaktspets/fältspets bra att göra på lite längre håll. Eventuella fel kommer obönhörligen fram då avståndet går från normala 20 meter till 60 meter.

För att kunna göra detta någorlunda tillförlitligt så måste din skjutform vara bra.

I det här läget kan man se hur fältspetsarna tar lägre i en grupp och högre med jaktspets. Hade man däremot fått en blandning av pilarna så blir det svårare att avgöra vilken ändring du ska göra för att få dem att gruppera lika.

Tavlan är 60 cm stor.

post-1478-1274623462_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Testade lite mer idag då Daniel var över med sin sprillans nya G5 Quest båge.

Vi jämförde både Martin, G5 och Rytera och slog av hur lika lemmarna och vissa andra detaljer är.

Man skulle nästan kunna tro att de tillverkas i samma fabrik. Har faktiskt ingen koll på om Martin har några fingrar med i utvecklingen av G5 Quest. T.o.m handtaget kändes som Martins.

G5 Quest är en vacker skapelse och skjuter otroligt bra.

Nåja, vi satte igång och sköt och efter en grundinställning började Daniel att hamra Muzzy 100 grain och fältspets i det gula området på 40 cm 3 spot tavlor. Inga problem att få denna Quest att skjuta exakt lika med de olika spetsarna.

Senare sköt vi även genom kronografen och jag fick följande resultat för Ryteran

425 grains (ca 27,5) Trophy ridge crush pil, 282 fps och 101,79 joule i energi.

Provade även med en Vapor pil.

363 grains (ca 23,3 gram), 300 fps och 98,39 joule i energi.

Jag vann endast 18 fot per sekund och tappade lite drygt 3 joule i energi på den lättare pilen.

Detta föranleder ju inget pilbyte för mig. Dels är 23 gram för lätt i mitt tycke och sen är den ju inte laglig för rådjursjakt vare sig i Danmark eller på Åland.

Men kul att tillbringa en förmiddag med att testa och skjuta båge. Bullar hade han med sig den käre Daniel. Inte för att min midja behöver fler bullar. Vetekli och vatten kombinerat med milslånga promenader vore bättre. :D

Men tack ändå! Gott var det!

Publicerat

Får ta borren imorgon och borra runt, för det går inte att dra ut pilen. ;)

Vad är det med dig och trävirke igentligen!!

Publicerat

tack för hjälpen JS, jag skulle gett dig min bulle oxå så kanske du fixat trimmningen så att både jakt o fält satt mitt i innertian, tar med tårta nästa gång=)

Publicerat
  • Författare
tack för hjälpen JS, jag skulle gett dig min bulle oxå så kanske du fixat trimmningen så att både jakt o fält satt mitt i innertian, tar med tårta nästa gång=)

Lite får du faktiskt göra själv :D . Jag ska ju inte behöva skjuta bågen åt dig också. Ta nu och skjut in dig ordentligt med denna intrimning så finlirar vi mer när du blivit kompis med bågen. Att sätta jaktspets/fältspets i det gula området är riktigt bra. Men att sätta dom i innertian är upp till dig som skytt och upp till mig att fintrimma, när du visar att din skjutteknik håller!

Publicerat
  • Författare
Vad är det med dig och trävirke igentligen!!

Jag produkttestar ju pilskaft och insatsernas hållbarhet. Snart ska jag börja skjuta på järnvägsräls och ser vilken pil som går mest sönder! :D

Publicerat

I vintras när jag sköt i förrådet från 20m med Min Bear båge ställd på 65# hade ställt siktet fel på 30m, hade en trophy ridge 300 som flög in i betongväggen. När jag hämtade pilen var det inte en skråma i den endast spetsen såg lite slö ut. Pilen är dock lagd på hyllan. =)