Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marlin 22. halvautomat

Featured Replies

Publicerat

Har fått ett erbjudande om att få köpa en Marlin halvaut i cal 22lr för 2000:-. Bössan har en 10-15 år på nacken men är knappt andvänd. Kikaren är en buchnell och det följer med 800 skott.

Bra eller anus???

Publicerat

Beror alldeles på vilken modell det är frågan om.

Är det en modell 60 så är det väl ett ok pris.

Publicerat
  • Författare

Jag har bössan hemma nu den heter 990L och har inte en repa. licensen är utfärdad -93 :D

Publicerat

Grattis !

Släng gärna in ett par foton på den. :D

Lite fakta:

From Brophys' book on Marlin:

"Model 990, Caliber .22, Semiautomatic Rifle (1979-1987)

The Model 990 rifle was the old Model 99C rifle with refinements. It was caliber .22 long rifle only. It had an 18-shot tubular magazine with the new Osborne patented closure system, a side ejection bolt hold-open device, and the new type of receiver top that was serrated for nonglare. The stock finish was now the new tough Mar-Shield type that was electrostatically applied. The barrel was 22 inches lone with Micro-Groove rifling (16 grooves). The new ramp front sight had a brass bead and a Wide-Scan front sight hood. The rear sight was a new folding leaf type. The impressed checkering was that of the 99C, second type. The stock was American walnut, the classic stock material. The overall length was 40 3/4 inches, and the rifle weighed 5 1/2 pounds.

In 1985, a last-shot bolt hold open feature was added to the Model 990 rifle. The Model 990 was not listed in the catalog in 1988."

Publicerat
  • Författare

Här kommer bilderna. Tack informationen jag håller på att leta efter en manual men hittar bara på nyare modeller.

post-2256-1267455145_thumb.jpg

post-2256-1267455213_thumb.jpg

post-2256-1267455232_thumb.jpg

Publicerat

Jädrar..den var i mycket bra skick vad det ser ut på bilderna.

Var rädd om den.

Manualer brukar finnas på Ebay, men inte just nu såg jag.

Men frågan är ju om inte mekanismen är lika som en modell 60 ?

Publicerat
  • Författare

Har varit och provskjutit nu. Var hemma efter en kvart 100 skott fattigare men kan inte utala mig om precisionen...det var alldeles för kul att panga burkar :rolleyes:

Publicerat

Fin pang:) hur många skott kan du få i den?

Publicerat
Har varit och provskjutit nu. Var hemma efter en kvart 100 skott fattigare men kan inte utala mig om precisionen...det var alldeles för kul att panga burkar :rolleyes:

Fullt legitimt att få plinking-noja.. :huh:

Publicerat
  • Författare
Fin pang:) hur många skott kan du få i den?

Jag laddade med 14 skott.

Publicerat
Jag laddade med 14 skott

Fan va nice :rolleyes: förstår att 100 skott gick åt fort :huh:

Publicerat
  • Författare

Ja det är skitkul bara ett problem... Jag vill ju jaga med bössan och man får visst inte ladda med så många skott då. :rolleyes:

Publicerat

Grattis :huh: Hade själv en Marlin 7000 i .22lr förut men bytte in den mot en 222a :rolleyes: Plinka med halvauto är grymt kul :D Numer kör man pump, ganska kul det också :D-_-

Mvh!

Publicerat
Ja det är skitkul bara ett problem... Jag vill ju jaga med bössan och man får visst inte ladda med så många skott då. :rolleyes:

Det är ju sant -_-

men man kan ju lätt tappa bort räkningen på hur många skott man lagt i med :huh:

Publicerat
Grattis !

Släng gärna in ett par foton på den. :rolleyes:

Lite fakta:

From Brophys' book on Marlin:

"Model 990, Caliber .22, Semiautomatic Rifle (1979-1987)

The Model 990 rifle was the old Model 99C rifle with refinements. It was caliber .22 long rifle only. It had an 18-shot tubular magazine with the new Osborne patented closure system, a side ejection bolt hold-open device, and the new type of receiver top that was serrated for nonglare. The stock finish was now the new tough Mar-Shield type that was electrostatically applied. The barrel was 22 inches lone with Micro-Groove rifling (16 grooves). The new ramp front sight had a brass bead and a Wide-Scan front sight hood. The rear sight was a new folding leaf type. The impressed checkering was that of the 99C, second type. The stock was American walnut, the classic stock material. The overall length was 40 3/4 inches, and the rifle weighed 5 1/2 pounds.

In 1985, a last-shot bolt hold open feature was added to the Model 990 rifle. The Model 990 was not listed in the catalog in 1988."

Har dessvärre inte sett en enda "Micro-Groove" pipa från Marlin skjuta mer än knappt acceptabelt, de flesta rent ut sagt uselt....

/T

Publicerat
  • Författare
Har dessvärre inte sett en enda "Micro-Groove" pipa från Marlin skjuta mer än knappt acceptabelt, de flesta rent ut sagt uselt....

/T

Rackans ack den lycka som varar för evigt :huh: Jag får väl testa den riktigt i helgen ska bara bunkra ammo först :rolleyes:

Publicerat
Rackans ack den lycka som varar för evigt :o Jag får väl testa den riktigt i helgen ska bara bunkra ammo först :rolleyes:

Så farligt är det inte! man får alltid ta pmt:s ord med en nypa salt.

Om det inte stavas John M Browning eller är en vapenkonstruktion med minst 100 år på nacken,helst då ett brytvapen så är det odugligt enligt honom :D:P

Är rätt säker på att du blir nöjd med din bössa,jag har själv en bygelrepeter med Micro-Groove pipa som skjuter lika bra som vilken standard klass1 studsare som helst.

/Micke

Publicerat

Förbanat fin Pangare..

Publicerat
Om det inte stavas John M Browning eller är en vapenkonstruktion med minst 100 år på nacken,helst då ett brytvapen så är det odugligt enligt honom :huh::)

/Micke

Har har ju en poäng där Pmt . -_-

Publicerat
Så farligt är det inte! man får alltid ta pmt:s ord med en nypa salt.

Om det inte stavas John M Browning eller är en vapenkonstruktion med minst 100 år på nacken,helst då ett brytvapen så är det odugligt enligt honom :huh:-_-

Är rätt säker på att du blir nöjd med din bössa,jag har själv en bygelrepeter med Micro-Groove pipa som skjuter lika bra som vilken standard klass1 studsare som helst.

/Micke

Handlar bara om vilket skit man står ut med att klydda med, inget annat.... Gillar man primitivt grovsmide som inte presterar vettigt - så visst inga problem. Jag får spel på sånt mög, men det är bara jag det....

/T, som ägt en Marlin - den sämrsta bössa jag betalt pengar för....

Publicerat
Handlar bara om vilket skit man står ut med att klydda med, inget annat.... Gillar man primitivt grovsmide som inte presterar vettigt - så visst inga problem. Jag får spel på sånt mög, men det är bara jag det....

/T, som ägt en Marlin - den sämrsta bössa jag betalt pengar för....

Med ditt sätt att resonera så kan vi alltså dra följande slutsats:

Jag har ägt en Zeiss,det är den enda kikaren av alla som gått sönder för mig,alltså måste det vara den sämsta optik som går att köpa för pengar.....eller?

Vad du får spel på är rätt ointressant i sammanhanget, likaså vad jag tex tycker om 100åriga gamla skitbössor ;)

Har man inget sakligt eller konstruktivt att komma med kanske man inte ska skriva något alls.

/Micke

Publicerat
Med ditt sätt att resonera så kan vi alltså dra följande slutsats:

Jag har ägt en Zeiss,det är den enda kikaren av alla som gått sönder för mig,alltså måste det vara den sämsta optik som går att köpa för pengar.....eller?

Vad du får spel på är rätt ointressant i sammanhanget, likaså vad jag tex tycker om 100åriga gamla skitbössor ;)

Har man inget sakligt eller konstruktivt att komma med kanske man inte ska skriva något alls.

/Micke

Nu får du läsa om lite..... Jag skrev:

Inte en enda - inte en av en, utan inte ens en av ett gäng....

Jag har haft mer än en Marlin inne för att ägaren vart besviken - risiga trycken, dålig precision eller funktionsproblem. Som regel en blandning av alltihop..... Jag har fuskat en del som smed serru.

/T

Publicerat
Nu får du läsa om lite..... Jag skrev:

Inte en enda - inte en av en, utan inte ens en av ett gäng....

Jag har haft mer än en Marlin inne för att ägaren vart besviken - risiga trycken, dålig precision eller funktionsproblem. Som regel en blandning av alltihop..... Jag har fuskat en del som smed serru.

/T

Där ser man....

Nu ska vi inte sabba tråden något mer men jag vill bara tipsa om ett forum som heter Marlinowners.com,där finns det spaltmetrar att läsa om Micro-groove pipor och bilder på vad dom presterar.

15000 medlemmar och deras åsikter om hur grejorna funkar och vad dom tycker,finns en del smeder där också ;)

/Micke

Publicerat
  • Författare

Kom hem lite tidigare från jobbet idag så jag körde och testade lite :o

Jag har struntat i och skruva på kikaren för den ska bytas.

post-2256-1267730009_thumb.jpg

Publicerat

Trevligt. :o

Vilket avstånd ?